Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tosta ei voi enään suurentaa.. Ei rahat riitä :(

En jaksa ees tsekata tarkkoja lukuja, mutta hiilareita saa aika monessa muodossa tuhansia kaloreita eurolla. Toki muitakin halpoja safkoja on, esim. pähkinöistä saa helposti paljon kaloreita halvalla.

Missäs öljyt/pähkinät yms on? Niistä saa aika hyvin kaloreita lisää. Ton pituinen mies kyllä tarvii paljon ruokaa kasvaakseen ja jos nykyinen ei tehoa niin rasvoja kehiin. Kaloreita en tuosta jaksanut laskemaan.

Edit. Huomasinkin ikäsi ja luultavasti kasvat vielä joten kulutus on varmasti kova..

Vähän helppiä tohon ruokailuun :) Olen niin tahvo että en keksi muutoksia tohon :) Joku selvä lista olis jees

- - - Updated - - -

Missäs öljyt/pähkinät yms on? Niistä saa aika hyvin kaloreita lisää. Ton pituinen mies kyllä tarvii paljon ruokaa kasvaakseen ja jos nykyinen ei tehoa niin rasvoja kehiin. Kaloreita en tuosta jaksanut laskemaan.

Edit. Huomasinkin ikäsi ja luultavasti kasvat vielä joten kulutus on varmasti kova..

Öljyä tulee safkaan teko vaiheessa ja vielä sen jälkeen vähäsen. Pähkinöitä voisin ostaa

- - - Updated - - -

Dodiin,, Tolla alotellaan ja lisäilen sitten kun pystyy :)

- - - Updated - - -

Huono puoli on että en pysty lämmittämään ruokaa koulussa :( Eli se on probleemo

Koulussa varmaan tarjotaan kuitenkin ruokaa ja sitä voi vahvistaa jollaon muulla jos se ei ole riittävän täyttävää. Tuosta esimerkistäni esim. sellainen aspekti että 150g riisiä, kuivapainolla siis, on keitettynä aivan järkyttävä määrä. Jo pelkästään sen lappaminen kitusiin, ilman mitään noita muita tuossa on jo aika monelle kova homma :)

Koulussa varmaan tarjotaan kuitenkin ruokaa ja sitä voi vahvistaa jollaon muulla jos se ei ole riittävän täyttävää. Tuosta esimerkistäni esim. sellainen aspekti että 150g riisiä, kuivapainolla siis, on keitettynä aivan järkyttävä määrä. Jo pelkästään sen lappaminen kitusiin, ilman mitään noita muita tuossa on jo aika monelle kova homma :)

Kouluruoassa tulee muuten energiaa suunilleen 55% hiilareista, 20% protskusta ja 25% rasvasta (en tiedä, mitä merkitystä tällä oli, kunhan vaan kirjoitin). Eli ei se koulusafka törkeen energiaköyhää ole, jostain malliannoksesta pitäis jonkun lähteen (voin etsiä) mukaan joku 600-800kcal päivästä riippuen.

Älä muuten danse lannistu, jos ei heti uppoo isommat mätöt naamariin - kyllä se siitä luulis helpottuvan ajan kanssa.

Painonlisäys/Treeni Vinkkejä Kuikelolle AUTTAKAA!!!

Elikkä Painoni on tällä hetkellä 55kg ja pituus 177cm. Aloitin salilla käymisen n.2 vk sitten, niin että olen käynyt aktiivisesti joka toinen päivä.
Minulle neuvottiin salilla että treena joka lihasta vähän per/salipäivä (olkapäät, ojentajat, hauis, rinnat, selkä, vatsa, jalat) kuukauden ajan ja Ensimmäisen kuukauden jälkeen rupeat treenaamaan kahta lihasta per/salipäivä. Proteenivalmisteita olen tillannut Fitnesstukusta (Star nutritionin: Ganeir Pro ja Recovery pro-nimisiä protsku jauheita sekä creatiini pussukan.) NYt olen 2 viikon aikana ottanu joka aamu sekä ilta Gainer proota ja salin jälkeen recovery jauhetta.
Ruokapolitiikka on minulle täysin auki en tiedä yhtään miten paljon ja kuinka usein pitäisi syödä. Olisi kiva saada neuvoja olenko menossa oikeaan vai väärään suuntaan.
Tarkoitukseni olisi kasvattaa painoa ja lihaksia mahdollisimman paljon että treeni olisi hyödyllistä, kuten painoni kertoo olen erittäin kuikelo.

Vinkkejä olisi kiva saada
- Treeni kuukauden jälkeen millaisilla painoilla millaisia sarjoja
-proteeni jauheiden ottaminen otanko liikaa vai liian vähän
-treeni tällä hetkellä oiken vai väärin treenata joka lihasta joka kerta
-Ravinto miten tulisi syödä
-kuinka usein salilla tulisi käydä

Tässä vähän taustaa auttakaa ketkä ymmärätte INTO ON KOVA!!!!!:D

KIITOS JO ETUKÄTEEN!

Toi Arnoldin kultainen kuusikko on ihan hyvä perusohjelma ja sitä varmaan kannattaa alkaa noudattaa nyt. Siinä on hyviä perusliikkeitä mitä ei kannata unohtaa. Tuolla voit mennä vaikka useamman kuukauden ja koittaa saada koko ajan vähän enemmän tehoja irti. Siitä sitten vaikka kaksijakoiseen ja siitä taas nelijakoiseen ehkä, tai mikä nyt sitten onkaan sun juttu. Kaikkea kannattaa kokeilla. Ei ole olemassa mitään parasta jakoa.

Kuikelo syö tietysti niin paljon kuin pystyy, koska vähällä syömisellä ei lihaskaan kasva. Proteiinimääristä sen verran, että vois olla hyvä alkaa laskeen paljon saat ruoasta energiaa ja proteiinia. Sulle voi olla hankalaa yltää edes 2000 kaloriin, koska tuolla painolla et ole varmaan niin paljon ikinä syönytkään, mutta enemmäkin pitäisi saada päivässä, eli koita nyt aluksi päästä tuohon ja lisäät vähitellen. Proteiinia jos otat ravinnosta n. 2g/painokilo niin ollaan aikalailla oikeilla jäljillä. Se mitä et saa ruoasta niin sen korvaat jauheilla. Salin jälkeen kuitenkin aina palautumisjuoma vaikka proteiinit uhkaisi mennä ylikin. Ei se niin vaarallista ole.

Vinkkejä olisi kiva saada
- Treeni kuukauden jälkeen millaisilla painoilla millaisia sarjoja

Ihan aluksi ota käyttöön joku valmis ohjelma kun perustietoa ei vielä selkeästi ole. Esim tuo Arskan G6 on erittäin toimiva perusohjelma aloittelijalle. Siellä on suoraan sarjapituudet ja levot mainittu. Tärkeintä on kuitenkin nostaa nousujohteisesti, eli ei mitään järkeä tahkoa samalla painolla viikosta toiseen vaan joka kerta koitat saada enemmän kuin edelliskerralla.

-proteeni jauheiden ottaminen otanko liikaa vai liian vähän

Näillä ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin perusruokailusi ei ole kunnossa. Eli ensin tehdään taloon pohjatyöt ja sitten vasta seinät. Sinun tapauksessa ikkunoiden mallien suunnittelu niin kauan kuin pohja ja seinät puuttuu on juuri se missä olet. Eli ensin pohjat kuntoon.

-treeni tällä hetkellä oiken vai väärin treenata joka lihasta joka kerta

Kun et kerro tarkemmin mitä salilla teet niin tähän on mahdotonta vastata. Aloittelijana keskity kuitenkin nimenomaan perusliikkeisiin (kyykky, penkkipunnerrus, pystypunnerrus, maastaveto jne). Tärkeintä on kuitenkin opetella tekemään liikkeet oikein. Eli kysy apua joltain joka osaa tai palkkaa valmentaja.

-Ravinto miten tulisi syödä

Syöt terveellisesti siten että proteiinia tulee 2g/painokilo, rasvaa 1g/painokilo ja loput hiilareista siten että kokonaiskalorimääärä on plussalla jos tavoitteena on lihasta kasvattaa. Jos sinulla ei ole mitään käsitystä miten ruokavaliota rakentaa niin koita etsiä täältä foorumilta valmiita pohjia tai palkkaa vaikka joku valmentaja auttamaan sinua.

-kuinka usein salilla tulisi käydä

Aloittelijana tuollaisella yksijakoisella riittää kyllä 3 kertaa viikossa jos treenataan oikeasti kovaa.

Osta Danse elintarvikevaaka ja rekisteröidy kalorilaskuri.fi ja laske kalorit päivittäin. Ota se perkeleen vaaka kouluunkin mukaan. Hieman voi oudoksuvia katseita tulla, mut mitä sen väliä.

Morjesta vaan kaikille.

Pieni pohjustus.
Täytän pian 38 ja iski vissiin jonkinlainen neljänkympinkriisi tms. Olen suunnitellut nyt totaalista kuntoremonttia, niin fyysistä kuin henkistäkin. Jätetään tuo henkinen/elämänhallinta nyt pois tästä ja keskitytään fysiikkaan. Ideani ei ole mikään uudenvuodenlupaus vaan olen työstänyt ja suunnitellut tätä jo pari kuukautta. Oon 187 pitkä ja painoa löytyy 95kg. Eli ei mikään tankkeri, vaan ihan perus suomimaha. En harrasta erikseen mitään liikuntaa, mutta liikun jonkinverran/kohtaisesti, jo ihan sillä että asuminen puulämmitteisessä rintamamiestalossa velvoittaa. Liikun myös töissä. Kävelyä tulee aikalailla, sillä työskentelen hoivakodissa yöhoitajana ja kilometrejä kertyy. En tiedä, mutta luulen olevani aika lailla normaalin suomalaisen miehen kunnossa, ei missään rapakunnossa, muttei todellakaan hyvässä kunnossa. Kuntoilutaustaa löytyy nuorempaa, jolloin tuli käytyä puntilla parinkuukauden-vuoden jaksoissa, kunnes motivaatio laski. Pariin otteeseen olen yrittänyt kuntoilla kotona, punnerrellen, käsipainoilla jne. mutta aina se vaan on johonkin loppunut muutaman viikon päästä.

Suunnitelma/tavoite.
Tavoitteena on olla nelikymppisenä, eli kahden vuoden ja kahden kuukauden kuluttua, kovemmassa kunnossa kuin koskaan tähänastisessa elämässäni, sekä kestävyyden puolella sekä ennenkaikkea fysiikanpuolella. Haluan sekä voimaa että kropan. Jotta pystyn mittaamaan tuloksia, on asetettava tavoitteita ja selkeitä mittareita. Tai näin siis itse haluan ja uskon sen motivoivan ja mahdollistavan tavoitteiden saavuttamisessa.

Mittarit.
Ja hienon alkupuheenvuoron jälkeen kaikkien karvat nousevat pystyyn kun sanon yhdeksi mittariksi Penkkipunnerrustuloksen...vai kui? No, se nyt on vaan semmonen mittari jonka haluan pitää, piste. Joskus n.15vuotta sitten sain kun sainkin sen legendaarisen satasen ylös, muistaakseni peräti kakkosen. Nyt tavoitteenani on 110-120kg, onko se mahdollista, liian helppo vai mahdoton? Toinen mittari on joko Cooper tai esim. puolimarathon. Haluan juosta pidemmälle kuin esim. intin cooper-testissä, joka oli 2650m. Kolmas fyysinen mittari on sixpäkki näkyviin. Se on vähän semmonen epämääräisempi mittari, että miten se näkyy ja erottuu, mutta kuitenkin, iso motivaatiotekijä. Miksi? No just siksi. Oon mittaillut atleettisen kroppani ympärysmittoja ja laittanut lähtötilanteen ylös. Kuvat on vielä napsimatta, mutta täytyy vielä nekin ottaa.

Lopuksi.
Otan suurella kiitollisuudella vastaan neuvoja, vinkkejä, neuvoja, kokemuksia ja vaikka kettuilua. Into on kova, mutta kuten sanoin, ajattelin tällä kertaa panostaa huolellisesti suunnitelmaan. Vuorotyöstä johtuen reenaamaan pääsee vaihtelevasti, mutta pääsee kuitenkin. Yöputkesta palautuminen, eli rytmin kääntö on koko ajan vaikeampaa, mitä enemmän ikää tulee mittariin. Joo,o kyllä mä sen tiedän etten ole vielä mitään vanhus, mutta ero 20v ja 38v öistä palautumiseen on huima. Tästä johtuen yksijakoinen on varmaan mun juttuni? Salille pääsisin 2-3 kertaa viikossa. Vahvuutenani pidän sitä, että punttitouhut on vuosien takaa tuttuja, joten liikkeet ja laitteet palautuvat varmasti mieleen. Vahvuutena on myös se, että ruoka/ravintoaiheet kiinnostavat. VHH on tuttu ja ymmärrän makroravinteet jossainmäärin. Ruuanlaitto on yksi harrastuksistani. Oon pitänyt jo vuosia vapaa-ajan blogia, jonne on tarkoitus tämä, Projekti40, aikanaan blogata ja siellä voi sitten käydä halutessaan kurkkimassa ja kommentoimassa. Kiitoksia, jos viitsitte kommentoida.

Penkki aika varma nakki, eli tulee nouseen ja varmaan aika nopsaakin. Olettaen että olet normaali terve-kuntoinen ihminen. Sixpacki varmaan suurimman työn takana, jos kerran painoa/pallomahakin löytyy. ÖÖ joku klisee tähä viel : ''älä luovuta'' XD.

Höpöhöpö. Ei se sixpäkki minkän suuren työn takana ole. Itseasiassa se ei vaadi oikeastaan työtä ollenkaan - Sen sijaan syömisiä pitää kyllä seurata.

Mikä ero näillä tyyleillä on ja kumpi on parempi? esim. jalkapäivä

A. Tehdään ensiksi etureidet (pääliike, apuliikkeet) ja vasta sitten takareidet
B. Tehdään ensiksi pääliike etureidelle, seuraavaksi takareidelle ja samanlainen vuorottelu lopuille liikkeille ohjelmassa

Olen huomannut, että menetelmä B antaa mahdollisuuden käyttää hieman isompia rautoja kun tulee pieni tauko ennen kuin lihas väsytetään uudestaan.

Back
Ylös Bottom