Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Suositelkaapas päteviä vastusnauhoja tai vastaavia. Ensisijainen käyttökohde olisi GHR:ää varten, koska ilman apuja mä en takareisillä itseäni lattiasta saa ylös, eikä liikkeestä täten tule lasta eikä paskaa. Voimapyörän avulla liike on naurettavan kevyt. Olen siis tehnyt liikkeen siten, että nilkat ovat "lukittuina" tangon takana ja takareisillä vetänyt itseni ylös. Kiitoksia vastanneille!

compactifitillä on hyviä paketteja.

jos on mahdollista käydä 4krt viikkoo salilla ja oon kuitenkin aloittelija (noin vuosi treenitaustaa) niin kumpi on silloin oikea valinta 1-jakoinen vai 2-jakoinen jos haluaa voimaa ja lihasmassaa?

1-jakoisella en kyllä lähtisi ihan neljää kertaa viikkoon tekemään. Tuossahan tulisi väkisinkin pari reeniä peräkkäisille päiville viikon aikana. Hyväksi koettu on treeniosiosta löytyvä Elaston 2-jakoinen, jossa on sekä voima- että bodyreeniä. Voin henkilökohtaisesti suositella.

Edit: Toki 1-jakoinen toimii vallan mainiosti esimerkiksi 3 kertaa viikkoon tehtynä. Tai edes joka toinen päivä, jos vaan palautuminen ei tuota ongelmia.

Pakko kysyä vielä sitä klassista: voiko aloittelijalle kasvaa lihasta jopa miinuskaloreilla? Oon nyt noin 5kk vääntänyt Arskan kultaista kuusikkoa ja ajattelin nyt vaihtaa tuohon Elaston kaksijakoiseen. Onko se yks ja sama mitä vemppaan, kun olen dietillä ja lihaskasvu on mahdotonta? Oonko tuommittu neppailemaan seuraavat 5kk vaan ylläpitämässä lihaksistoa? Eikö siinä tapauksessa olisi järkevämäpää pysyä vanhassa ohjelmassa?

Olen nyt 5 viikkoa treenannut itse rakentamallani 1 jakoisella ohjelmalla 3x viikossa (ihan pakko oli lähtä heti sooloilee, ei kelvannu valmiit ohjelmat :D). Tavoite on voima ja massa joista voimalle annan suuremman painoarvon (myöhemmin myös aerobinen, eli siis kaikenkaikkiaan semmonen tasapainoinen kunto). Mietin että voisin vuoden alusta harkita ohjelman vaihtoa johonkin valmiiseen, aloittelijalle sopivaan. Mikähän ois järkevin, Starting Strength, 5x5 SF vai esim. 5/3/1 (vai vielä joku muu?). Nyt tässä viiden viikon aikana vasta oikeastaan ne sarjapainot on löytyny kunnolla, eli rauhassa on aloteltu ja isoin panostus nyt on aluksi tekniikan kanssa, painoja kerkee lisätä myöhemminki. Edelleen kävisin 3x viikossa salilla ja jossain välissä (ehkä sitten dieetillä) otan mukaan myös pari kertaa aerobista viikossa.

Eihän näitä asioita näin saisi miettiä mutta tuo uusivuosi nyt vaan on jotenkin maaginen resetointi jonka jälkeen on aina mukava alottaa jotain uutta ja toisaalta, ehkä se ois parempi hinkata se pari kuukautta jotain valmista ohjelmaa. Tähän saakka olen ollut bulkilla, taidan jatkaa vielä pari kuukautta ja maaliskuussa tms. siirtyä dieetille.

SS ja 5x5 on hyviä. Toi 5/3/1 ei oikein toimi aloittelijalla vielä ja lisäksi progressio on niin pientä että parempi hinkata jotain perusohjelmaa progressiolla kunnes tulee seinä vastaan. Kumpaakin ekaa treenailleena itse pidin kovasti SS:tä, erityisesti ehkä siksi että rinnalleveto oli yksi lempiliikkeistäni aina.

Allright, ohan tässä viikko vielä aikaa mietiskellä. SS tuntus noin äkkiseltään tuon metatiedon yms. osalta simppelimmältä mutta toisaalta 5x5:ssa kyllä on myös mietitty ja tehty aikalailla kaikki työ jo valmiiksi kun nuo excelit yms. löytyy :)

Eikai tossa mitään eskelisiä tarvita?-) 5kg mavessa nostoa, muissa 2.5kg joka kerraksi kunnes tökkii. Kunhan aloituspaino ei ole liian kova niin progressio toimii aloittelevana aika hyvinkin.

Pakko kysyä vielä sitä klassista: voiko aloittelijalle kasvaa lihasta jopa miinuskaloreilla? Oon nyt noin 5kk vääntänyt Arskan kultaista kuusikkoa ja ajattelin nyt vaihtaa tuohon Elaston kaksijakoiseen. Onko se yks ja sama mitä vemppaan, kun olen dietillä ja lihaskasvu on mahdotonta? Oonko tuommittu neppailemaan seuraavat 5kk vaan ylläpitämässä lihaksistoa? Eikö siinä tapauksessa olisi järkevämäpää pysyä vanhassa ohjelmassa?

Erityisesti ne treenipainot pyrkivät aloittelijoilla nousemaan kaloreista riippumatta alussa, mutta tämä johtuu enemmänkin hermotuksen kehittymisestä. Pidemmän päälle sen lihaksen hankkiminen miinuskaloreilla on mahdotonta, vaikka alussa sitä lihasta tuleekin, kunhan ruokavalio on muuten kunnossa. Eikä se ohjelmastakaan ole kiinni, muutenhan kaikki tekisivät miinuskaloreilla isoja muskeleita.

Voi kasvaa lihas ja silti kiristyy. Varsinkin aloittelijalla.

1-jakoisella en kyllä lähtisi ihan neljää kertaa viikkoon tekemään. Tuossahan tulisi väkisinkin pari reeniä peräkkäisille päiville viikon aikana. Hyväksi koettu on treeniosiosta löytyvä Elaston 2-jakoinen, jossa on sekä voima- että bodyreeniä. Voin henkilökohtaisesti suositella.

Edit: Toki 1-jakoinen toimii vallan mainiosti esimerkiksi 3 kertaa viikkoon tehtynä. Tai edes joka toinen päivä, jos vaan palautuminen ei tuota ongelmia.

Aattelinki kokeilla tota joka toinen päivä 1-jakoista ja kahtoo vähän aikaa tuleeko tulosta jos ei niin pistän kokeiluun ton elaston ohjelman.
Mitäs ootte mieltä kannattaako ottaa golden six käyttöön jos tekee joka toinen päivä?

Millä liikkeillä sais lihaa lapojen väliin? Tällä hetkellä ärsyttävä kolo jää lapojen väliin:D
Kolo siellä kuuluu ollakin, koska keskellä menee selkäranka eikä siihen mitään lihaa saa vaikka mitä liikkeitä tekisi. Aika oudon näköinen kyttyräselkä on jos ei lapojen välissä koloa ole.

Kolo siellä kuuluu ollakin, koska keskellä menee selkäranka eikä siihen mitään lihaa saa vaikka mitä liikkeitä tekisi. Aika oudon näköinen kyttyräselkä on jos ei lapojen välissä koloa ole.

Jos lavat vetää taakse niin ei siellä sillon mitään koloa pidä olla jos lihaa on tarpeeksi.

edit: no joo onhan siellä ikäänkuin "uurre" siinä keskellä muttei nyt mikään kolo.

Niin mitä? Silloinhan se kolo korostuu. Vai ymmärretäänkö me nyt sana kolo jotenkin eri tavalla? Jos lavat vetää eteen niin silloin se kolo häviää.

Ymmärsin ekana vähän väärin, meinasin kun kysyjällä ei ole lihaa lapojen välissä niin taatusti on kolo mutta kun lihaa tarpeeksi niin sinne tietty jää se uurre selkärangan kohalle kun lavat vetää taakse. Jokainen tulkitkoon miten haluaa sen "kolon" sitten.

Ymmärsin ekana vähän väärin, meinasin kun kysyjällä ei ole lihaa lapojen välissä niin taatusti on kolo mutta kun lihaa tarpeeksi niin sinne tietty jää se uurre selkärangan kohalle kun lavat vetää taakse. Jokainen tulkitkoon miten haluaa sen "kolon" sitten.
Kyllä jokaisella tavallisella ihmisellä on varmaan lavat korkeammalla kuin keskiselkä joitakin roinamonstereita lukuunottamatta. Ja genetiikka vaikuttaa siellä ihan yhtälailla kuin vaikka rintalihaksissa. Joillakin on isompi rako ja joillakin pienempi. Tietysti ihan järkyttävällä lihasmassalla sellaista voi paikata, mutta se nyt ei ole realistista useimpien kohdalla.

Oli taas sarjassamme fiksuja kysymyksiä. :D varmaan kun saa joskus enemmän lihaa selän alueelle niin ei näytä niin häröltä lavat ja yläselkä, kun tällä hetkellä on viel vähän vähäisissä lihois. Sillä vaan oikeestaan kysyin että en ole treenannu sentään päin persettä. Kiitti powerhousu kyllä se tästä:D

Back
Ylös Bottom