Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kotiin apua

Elikkä voisko joku auttaa tekemään minulle treenin kotio? koska ei ole mahdollisuutta käydä salilla.
Kotoa löytyy penkki jossa on joku butterfly homma ja reisi juttu :D ja tietysti tanko ja painot.
Kertokaa miten saan kotona treenattua koko ylä kroppaa? Mutta suurin tarkotus on saada penkistä paljon kerralla.
Mutta en halua että muutkaan jää treenaamatta. Kiitos paljon!

Morjesta, en aivan varma ole kuuluko tänne, pahoittelut, jos ei. Kuitenkin uutena haluaisin kysyä hyviä treeniohjelmia.
Taustatietona: Ikä 16v, pituutta 173 ja painoa 63kg. Harrastan 4-6 kertaa viikossa jalkapalloa. Painoja tulee nosteltua kotona pari kertaa viikossa, mutta hirveän tehokkaasti ei ole onnistunut vielä. Siis olen 5kk nostellut. Joten tähän väliin, jos joku keksisi hyvän ohjelman käsien/rinnan/vatsan/selän lihaksille tehokkaan harjoitusohjelman. Myös ruokavinkkejä olisi kiva kuulla.
Kiitos:D
Öö miksei muka jalkojen lihaksille? Ota vaikka Starting Strength ja tee ne jalat myös.

- - - Updated - - -

Moro saisinko neuvoja täältä. Meille tuli kotiin painon nosto penkki ja siinä samassa on myös joku butterfly homma.
Voisiko joku kerto miten kannattas alkaa treenaamaan että sais nää omat narut kasvaan :D
Ja mihin tuo butterfly auttaa?
Ja mitä kaikkie voin treenata kun on vain painon nosto penkki ja tanko+painot ja kyseinen butterfly homma
Kiitos avusta :)

En tajua mitä meinaat butterflyllä. Jos on penkki ja tanko+painot niin esim. Starting Strength. Ostat vielä leuanvetotangon niin sillä pääset jo aika helvetin hyvään kuntoon ilman mitää kuntosalin laitevemputuksia.

Mikä estää salilla käymisen? Jos kyse on rahasta, niin täytyy todeta, että sillä rahalla mitä joutuisi käyttämään kotiin hankittaviin kuntosalivälineisiin kävisi salilla aika pitkän aikaa.. Jos kyse on ajasta, niin se vaatii vain hieman järjestelyä. Mikäli kyse on välimatkasta, niin ok, ehkä sitten kotona treenaaminen on se paras vaihtoehto. Mutta tuolla setillä mitä sulla on, niin ei kovin kummoista treeniä saa aikaan, joten jotain lisähankintoja kannattaisi tehdä.

Kotona treenaamisesta löytyy paljon juttua eri threadeista. Ei muuta kuin selaamaan ne ensin ja esittämään vasta sitten tarkentavia kysymyksiä..

Penkkiprobleema

Penkkiykkönen nousuun miten? Oon tehny jo kuukauden päivät penkkisarjaa 4x5x45kg ja mun penkkiykkönen on siltikin vaivaiset 50kg (ja kaikkensa saa antaa, että tuokin nousee). Millä sarjapainoja nousuun? Otin ton elaston 2-jakosen ohjelman käyttöön, kun erinäisistä syistä aikaa vapautui salihommiin enemmän...

5 toiston sarjat ei nyt varsinaisesti ole puhdasta voimatreeniä, joskin sitäkin tulee. Puhtaammin maximivoimaa kehittää 1-3 toiston sarjat jossa ideana onkin olemassa olevan lihaksiston hermotuksen ja lihasrekrytoinnin parantaminen.

Kasvata määrää. Jos tuo 4*5*45 tulee aina ylös, tee seuraavaksi 5*5*45. Seuraavat viikot 3*6*45, 4*6*45, 4*4*47,5, 6*4*47,5, 5*5*47,5 jne. Vakiosarjoja vakiopainolla jumppaamalla ei kovin vauhdilla mennä eteenpäin. Parin kuukauden päästä tökit sarjaa tuolla 50kg:lla. Sitten samanlainen progressio mutta pidä toistot 2-4:ssä ja sen jälkeen maksimikokeilu.

Kuinka usein kannattaa pitää lyhyitä taukoja tai kevyitä viikkoja ? Olen niin ymmärtänyt, että niitä kannattaa pitää ? Mutta kuinka usein ja miten se tapahtuu käytännössä :D

Kuinka usein kannattaa pitää lyhyitä taukoja tai kevyitä viikkoja ? Olen niin ymmärtänyt, että niitä kannattaa pitää ? Mutta kuinka usein ja miten se tapahtuu käytännössä :D

No sanotaanko näin että jos ei vielä senvertaa ole treenihistoriaa että omaa kroppaa kuuntelemalla tietää koska keventää, niin niitä ei tarvitse erikseen pitää. Pahimmillaan "suunniteltu" kevyt viikko voi osua juuri sille viikolle kun paukutettaisiin uudet ennätykset jne. Muutenkin aloittelija harvoin osaa treenata niin lujaa että tosiaan olisi tarve keventää vaikka joka viides viikko.

Varmaan joku/moni on tästä hyvinkin eri mieltä mutta sama se.

Eikö tuo justiin ole päinvastoin? Jos ei osaa kroppaa kuunnella niin juurikin silloin kannattaa pitää suuniteltuja kevyitä viikkoja, ihan vain siksi ettei paukuta itseään totaalisesti loppuun. Jos taas osaa kuunnella kroppaa niin silloinhan lepoa/kevyitä viikkoja ei tarvitse suunnitella, vaan kevennetään sillon ku kroppa sitä kaipaa. Ja itse ainakin pidän ennemmin ylimääräisiä lepopäiviä/kevyempiä yksittäisiä treenejä, kuin kokonaisia viikkoja kevyesti/lepoa.

^Niin siis että kevennetään sitten kun osataan itse arvioida sen tarve. Aloitteleva salimake ei osaa toki arvioida tuota, mutta ei osaa treenatakkaan sillä intensiteetillä että tarvitsisi kevennystä niin usein. Toisinsanoen siis ei osata treenata niin lujaa että sillä tosiaan mitään ylikuntoa saataisiin aikaan, joka taas olisi iso syy ylipäätään pitää kevennystä.
Ja kevennyksellä nyt tarkoitan kaikkea tietoisesti tehtyä keventelyä, oli se sitten 1 päivä tai viikko.

Laitetaas nyt sitte vaikka tähän ketjuun. Eli kotona treenaan koska salille liian pitkä matka. Oon vetäny nyt yks jakosella alkuun, mutta liikkeitä alkaa olla niin paljon että reenistä tulee liian pitkä. Ajattelin että ottaisin käyttöön 2-jakosen tai miksei vaikka 3-jakosen ohjelman. Haluaisin vaan saada jotain vinkkiä että miten jaan nuo liikkeet ja mitä liikkeitä yleensäkkin kannattais tehä? Multa löytyy vatsalihaspenkki, käsipainoja, leuanvetotanko ja pian myös voimapyörä (vai mikä vittu se oli). Oon tehny nyt hauiskääntöä, leuanvetoa, istumaannousua, etunojapunnerrusta, pystypunnerrusta, penkkipunnerrusta, yhdenjalan kyykkyä, hammerkääntöä, kulmasoutua ja mitähän vielä...

Hyvä olis ainakin kahteen osaan tuo treeni omasta mielestä jakaa, niin vois paremmin keskittyä aina yhteen liikkeeseen kun nyt täytyy kiireellä vetää pari sarjaa ja mennä seuraavaan. Mikä olis hyvä jako tuolle? Ainakin vatsa ja jalat vois olla yks treeni, mutta pitäskö nuo muut liikkeet jakaa vielä sitten kahteen osaan? Niin ja jos olis jotain tärkeitä liikkeitä mitä voisin lisätä vielä mun ohjelmaan niin sekin olis kiva. Käsipainoja täytyy kohta hankkia lisää kun loppuu kesken.

Jaahas,4kk peruskunto kausi lähenee loppuaan,maksimi ykköset otan vikalla viikolla.Eka kk tehtiin kymppejä,sit kaseja,sit 6 ja nyt teen kolmosia.Penkissä lähdettiin n.50 kg ylös päin,mavessa 70kg,kyykyssä ihan jostain 40kg.Joka viikko pyrkinyt lisäämään 2.5kg romua tankoon.4 jakosella mennään,4jakosessa meinaan pysyä,sopii mulle hyvin.Meinasin kuitenkin keskittyä voiman hankkimiseen enemmän kuin bodaus tyyppiseen treenaamiseen, elikkäs, minkälaiset sarja pituudet olisi hyvät?Nyt mennään 3,kyykky 105,mave 145, penkki 95. Ja paljonkohan sitä laittaisi maksi yritykseen painoa?

Vinkkejä huonokuntoiselle aloittelialle

Morjesta.

Aloitan 1 vuoden laiskottelemisen jälkeen taas salilla käymisen, joten mietin että minkäslaista treeniohjelmaa/ruokavaliota suosittelette?
Olen 18 vuotias, painoa 97Kg, pituus Noin 175cm. kunto on aivan per**estä ja voimat hiipunu todella paljon.
Jääkiekkoa nuorempana paljon harrastanut. Mutta nytten kaikki liikunta tuntuu todella raskaalta.

Tavoitteena ois että jaksaisi juosta pientä lenkkiä (noin 4km) ja että lihasta tulisi lisää, ja läskiä katoisi.
En tiedä paljon salillakäymisestä ja liikkeistä, mutta jostai on aina aloitettava. kävin noin 1,5vuotta sitten noin 3 kuukautta aktiivisesti salilla
ja silloin oli ainakin penkistä max 85kg, leukoja meni justjajust 3. En muuten oikein ole maksimia kokeillut. Mutta aikalailla 0 lähdetään.

Olen lihonut todella paljon vuoden aikana, joten joku dietti olisi todella hyvä, nytten ruokavalio ollut todella huono.
Inspiraatiota on todella paljon ja halua kehittyä.

Olen siis aivan hukassa, auttakaa poikaa hädässä :D

Suositelkaapas päteviä vastusnauhoja tai vastaavia. Ensisijainen käyttökohde olisi GHR:ää varten, koska ilman apuja mä en takareisillä itseäni lattiasta saa ylös, eikä liikkeestä täten tule lasta eikä paskaa. Voimapyörän avulla liike on naurettavan kevyt. Olen siis tehnyt liikkeen siten, että nilkat ovat "lukittuina" tangon takana ja takareisillä vetänyt itseni ylös. Kiitoksia vastanneille!

jos on mahdollista käydä 4krt viikkoo salilla ja oon kuitenkin aloittelija (noin vuosi treenitaustaa) niin kumpi on silloin oikea valinta 1-jakoinen vai 2-jakoinen jos haluaa voimaa ja lihasmassaa?

Suositelkaapas päteviä vastusnauhoja tai vastaavia. Ensisijainen käyttökohde olisi GHR:ää varten, koska ilman apuja mä en takareisillä itseäni lattiasta saa ylös, eikä liikkeestä täten tule lasta eikä paskaa. Voimapyörän avulla liike on naurettavan kevyt. Olen siis tehnyt liikkeen siten, että nilkat ovat "lukittuina" tangon takana ja takareisillä vetänyt itseni ylös. Kiitoksia vastanneille!

Jos ton pystyy tekemään jonkun taljan edessä, voi taljaa käyttää keventämään. Kuminauhoja saa ihan vaikkapa Intersportista.

Aloitetaas tänne muutamalla 'tyhmällä' kysymyksellä.

Reilu puolvuotta kävin salilla nostamassa, ns. tiimin mukana jossa 'opastivat' liikkeet tekemään oikein. Kyseinen tiimi panostaa täysin voimannostoon. Massaa tuli nopeasti n.15kg lisää, ja tulokset alkoivat kasvaa suht mukavasti. Sitten tulokset stoppasivat ja tuli pitkittynyt sairastuminen ja n. vuoden tauko salille. Josta johtuen varsinkin keskivartola on jatkanut kasvuaan tasaisesti.

Nyt kuitenkin kortti ladattu useammaksi kuukaudeksi ja tarkoitus olisi huomenna aloittaa urakointi uudelleen.

Tuntitolkulla tätä foorumia selailleena tulin hyvin nopeasti sellaiseen tulokseen että 10-vuotta voimannostoa harrastaneitten treenit eivät ole ehkä minulle se paras mahdollinen.

Joten minkälaisella treenikuviolla kannattaisi lähteä kiinteyttämään keskivartoloa, sekä kasvattamaan muuta kroppaa hallitusti. (voimaa tietenkin samalla).

Mitat tällä hetkellä 186/103, ja ikää löytyy 24.

Pahoittelut pitkästä vuodatuksesta, mutta toivottavasti joku teistä osaisi antaa kullan arvoisia neuvoja motivaation ja terveyden uudelleen löytäneelle.

Kiitos.

-A

Viimeksi muokattu:
Miten nopeasti kannattaa siirtyä painoissa eteenpäin? Olen lisännyt aina parin treenikerran jälkeen yhden sarjan, eli teen aina 5x5 asti, jonka jälkeen lisään vasta painoja ja vähennän sarjoja. Silti tuntuu ettei tulosta tule.

Miten nopeasti kannattaa siirtyä painoissa eteenpäin? Olen lisännyt aina parin treenikerran jälkeen yhden sarjan, eli teen aina 5x5 asti, jonka jälkeen lisään vasta painoja ja vähennän sarjoja. Silti tuntuu ettei tulosta tule.

Lisää painoa vaikka joka kerta, jos treeni kulkee. Kyllä ne tulokset sieltä pikkuhiljaa alkaa näkyä.

jos on mahdollista käydä 4krt viikkoo salilla ja oon kuitenkin aloittelija (noin vuosi treenitaustaa) niin kumpi on silloin oikea valinta 1-jakoinen vai 2-jakoinen jos haluaa voimaa ja lihasmassaa?
Mä sanoisin 2-jakoinen tai sitten 1-jakoinen joka toinen päivä treenaten. Maku asia varmasti ja selviää kokeilemalla palaudutko 1-jakoisesta.

Back
Ylös Bottom