Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sykkeet kiinnostavat. Treenatessa punttisalilla ja esimerkiksi kun vetää vaan kuntopyörä treenin. Huomasin tuossa toisessa ketjussa kuinka monen sykkeet salilla nousivat yli 130 ihan punttitreenissä. Yritin itse oikein kunnon tahdilla tehdä eli pitää tauot aika lyhyinä, mutta syke ei noussut kun 110 max. Huomasin saman tänään kuntopyörällä. Kaverilla vieressä nousi nopeasti 130-150 välille, kun itse jouduin aika kovalla tasolla tahkoaan 25minuuttia niin, että jalat oli jo aika pahasti puhki ja sain 130 rikki. Mistä nämä matalat sykkeet ny johtuvat. Olenko paranormaali

Sykkeet kiinnostavat. Treenatessa punttisalilla ja esimerkiksi kun vetää vaan kuntopyörä treenin. Huomasin tuossa toisessa ketjussa kuinka monen sykkeet salilla nousivat yli 130 ihan punttitreenissä. Yritin itse oikein kunnon tahdilla tehdä eli pitää tauot aika lyhyinä, mutta syke ei noussut kun 110 max. Huomasin saman tänään kuntopyörällä. Kaverilla vieressä nousi nopeasti 130-150 välille, kun itse jouduin aika kovalla tasolla tahkoaan 25minuuttia niin, että jalat oli jo aika pahasti puhki ja sain 130 rikki. Mistä nämä matalat sykkeet ny johtuvat. Olenko paranormaali

A. Kuntopyörien sykemittarit saattaa näyttää ihan mitä sattuu

B. Sinulla on vaan helvetin kova kunto

B. Sinulla on vaan helvetin kova kunto

Eipä taida sykkeen ja kunnon välillä mitään suoraa yhteyttä olla, toki siitä vois jossain tapauksissa jotain päätellä. Itse melko kovakuntoisena saan vieläkin sykkeen helposti päälle 200 ja tuon 130 saamiseen riittää kovavauhtinen kävely.

Ottaako SJMV samalla tavalla keskikroppaan kuin tavallinen mave? Polvi on paskana nii en voi tehdä tavallisia. Kuinka monta kiloa on sopiva määrä tiputtaa kuukaudessa kun on dietillä? Tai oikeastaan kuinka paljon voi tiputtaa painoa kuukaudessa menettämättä lihasta?

Ite alotan aina kiertäjäkalvosimien ja olkapäitten lämmittelyllä.

Noh, oletetaan että maksimi mitä haetaan on 100kg. Ekat pitkät sarjat pelkällä tangolla lämmitellen ja paikkoja vetreyttämällä. Ton jälkeen sarja tai kaks abaut 40 kilolla. Ton jälkeen lähtisin ottamaan pelkkiä ykkösiä painoja korotellen, vaikkapa tyyliin 50>60>70>80>90>95>97.5>100

Eri tapoja on varmaan yhtä monta kuin penkkaajiakin :rolleyes:

Mavettelussa on kyllä se totta, että jos haluaa painottaa lihankasvatusominaisuuksia, tulisi asennon olla mahdollisimman hyvä koko sarjan ajan. Monilla se kuitenkin käytännössä näkyy niin että alle 6 toiston sarjoissa painot on niin kovia että nosto tehdään niillä "vahvoilla alueilla". Tämän huomaa siitä että todella koviakin mavetuloksia voi vetää vaikka ulkoinen habitus on luokkaa oljenkorsi.

Ottaako SJMV samalla tavalla keskikroppaan kuin tavallinen mave? Polvi on paskana nii en voi tehdä tavallisia. Kuinka monta kiloa on sopiva määrä tiputtaa kuukaudessa kun on dietillä? Tai oikeastaan kuinka paljon voi tiputtaa painoa kuukaudessa menettämättä lihasta?

Jos SJMV tehdään normaalisti hieman polvet koukussa, liike kohdistuu takareiteen ja pakaroihin, mutta ei juuri ollenkaan alaselkään. Jos jalat ovat liikkeen aika suorana, kohdistuu rasitus alaselkään.

apua

Moro saisinko neuvoja täältä. Meille tuli kotiin painon nosto penkki ja siinä samassa on myös joku butterfly homma.
Voisiko joku kerto miten kannattas alkaa treenaamaan että sais nää omat narut kasvaan :D
Ja mihin tuo butterfly auttaa?
Ja mitä kaikkie voin treenata kun on vain painon nosto penkki ja tanko+painot ja kyseinen butterfly homma
Kiitos avusta :)

Treeniohjelma

Morjesta, en aivan varma ole kuuluko tänne, pahoittelut, jos ei. Kuitenkin uutena haluaisin kysyä hyviä treeniohjelmia.
Taustatietona: Ikä 16v, pituutta 173 ja painoa 63kg. Harrastan 4-6 kertaa viikossa jalkapalloa. Painoja tulee nosteltua kotona pari kertaa viikossa, mutta hirveän tehokkaasti ei ole onnistunut vielä. Siis olen 5kk nostellut. Joten tähän väliin, jos joku keksisi hyvän ohjelman käsien/rinnan/vatsan/selän lihaksille tehokkaan harjoitusohjelman. Myös ruokavinkkejä olisi kiva kuulla.
Kiitos:D

Olen 16 vuotta. Aamupaino 67kg ja pituus 177. Parhaat sarjat penkissä 8x70kg ja 6x73kg. Treenaan mielestäni kovaa. Kolmejakoinen ohjelma ja salilla käyn 3-5 kertaa viikossa. Rasvaprosentti oli kesällä (pihdeillä mitattuna) 10,7%, nyt ehkä pari prosenttia enemmän. Rasvaa ei ole tarkoitus kerätä.

Mitäs kokeneemmaat treenaajat sanovat, olisiko 6 kuukauden päästä 100kg penkki realistinen tavoite? Silloin siis paino olisi varmaan jotain välillä 70-75kg.

Olen 16 vuotta. Aamupaino 67kg. Parhaat sarjat penkissä 8x70kg ja 6x73kg. Treenaan mielestäni kovaa. Kolmejakoinen ohjelma ja salilla käyn 3-5 kertaa viikossa. Rasvaprosentti oli kesällä (pihdeillä mitattuna) 10,7%, nyt ehkä pari prosenttia enemmän. Rasvaa ei ole tarkoitus kerätä.

Mitäs kokeneemmaat treenaajat sanovat, olisiko 6 kuukauden päästä 100kg penkki realistinen tavoite? Silloin siis paino olisi varmaan jotain välillä 70-75kg.

Kyllä noilla sarjoilla varmasti. Kymmenen kiloa tohon kutoseen (tai oikeestaan kasiinkin) lisää riittänee jo vallan mainiosti. Muista sitte tehä muutaki ku penkkiä. ;)

Back
Ylös Bottom