Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joo vartti putkeen kyykkyä ja sjmv:tä ilman taukoja. Kuolema korjaa kovemmankin jätkän noin puolivälin tienoilla.

ehe, kannattaa kokeilla joskus, muutoin on vähän huono arvioida :) 10min setiksi ihan doable

Ja hermannille, tuosta on monia variaatioita. Omasta kokemuksesta tollanen density work tyyppinen treenaus sopii paremmin vähän lyhyemmällä aikajänteellä 8-10min, ja vähän isommalla kuormalla.

ehe, kannattaa kokeilla joskus, muutoin on vähän huono arvioida :) 10min setiksi ihan doable
Epäilen, ainakin omalle kohdalle. Mulla on niin surkea yleiskunto, että näen tähtiä jo yksittäisen kyykkysarjan jälkeen ja puuskutan viisi minuuttia. Tästä kun lähtee arvioimaan, niin jos keskivertoa huonommalla kunnolla pystyy tähän, niin vartin nonstop sessioon tarvitaan kyllä keskivertoa parempi kunto. Omalta kohdalta tiedän sen etten lähtisi kokeilemaan edes käsille. Kuolisin jo siinäkin.

Mä oon powerhousun kans samaa mieltä. Mullaki menee toipuu hetki periaatteessa melkee mist vaa sarjast, enkä näe oikee syytä miks pitäis koittaa ympätä jotai tempoo lihasharjoittelun yhteytee jos oikeesti miettii kasvattaa lihasta ja voimaa.. Menee paljo mielummi sit tekee eriksee lenkkii yms ne ketä kuntoaki haluaa korottaa samal. :D

Mä oon powerhousun kans samaa mieltä. Mullaki menee toipuu hetki periaatteessa melkee mist vaa sarjast, enkä näe oikee syytä miks pitäis koittaa ympätä jotai tempoo lihasharjoittelun yhteytee jos oikeesti miettii kasvattaa lihasta ja voimaa.. Menee paljo mielummi sit tekee eriksee lenkkii yms ne ketä kuntoaki haluaa korottaa samal. :D

Joskus kannattaa ajatella treenaamista muullakin tavalla kun 3x10 sarjoina, 2min palautuksilla :) Saatat yllättyä.

E: se oliki sukkapossu..

Mitä paikko tarkoittaa? Meinaako se että jos treenataan esim. olkapäät,ojentajat, paikko-rinta niin rinnalle tehtäisiin joku yksi liike vaikka vinopenkki?

Joskus kannattaa ajatella treenaamista muullakin tavalla kun 3x10 sarjoina, 2min palautuksilla :) Saatat yllättyä.

E: se oliki sukkapossu..
Ei jaksa yrittää edes yllättyy mitenkää, ku en mä muutenkaa ota kauhee tosissaa salitouhuu ku en oo mikää urheilija vaa tavan harrastelija :D mut tota 3x10 vois koittaa joku kerta kyl vaihteluks ;) Mä meen salil nostelee, en hengästyy tarkotuksel :dance:

Miten kulmasoudussa tulisi oikeaoppisesti olla ote? Kämmenet eripäin vai samoin päin ja leveä vai kapea ote tangosta?
Käsipaino perhana ;) mut jos nyt haluaa tangol tehä ni sellane hartian levyne o aika hyvä. Imo tekisin mielummin ns kämmenet lattiaa päi, myötäotteel siis, vasta otteel ottaa ehkä jonki verran enemmä latseihi

Kyllähän tuohon 3x6 viiden minuutin palautuksilla ja 30x5 sekunnin palautuksilla väliin mahtuu aika paljon vaihtelua, ei tarvitse mennä ääripäihin. Mä jätän nämä lähinnä hapenottokykyä kuormittavat treenit muille, koska musta ei vain ole niihin. Lihakset saa hapoille muutenkin.

Käsipaino perhana ;) mut jos nyt haluaa tangol tehä ni sellane hartian levyne o aika hyvä. Imo tekisin mielummin ns kämmenet lattiaa päi, myötäotteel siis, vasta otteel ottaa ehkä jonki verran enemmä latseihi

Ei siinä tankosoudussa ole yhtä ainutta oikeaa, leveämmällä ottaa enemmän trapseihin ja kapeammalla latseihin. Vastaotteella saa ehkä vähän paremmin latseilla vielä puristettua mitä myötäotteella, mutta sanoisin molempi parempi.

Mitä mieltä jengi on takareisien treenaamisesta hackissa? Eli vähän niinku julle. Ite tekkiin eilen ja sain takareidet ihan törkiän kipeiksi. Oli jotenki sjmv:tä helepompi rutistaa nimenomaan takareisillä ku ei tarvinu keskittyä mihinkään muuhun.

Kyllähän tuohon 3x6 viiden minuutin palautuksilla ja 30x5 sekunnin palautuksilla väliin mahtuu aika paljon vaihtelua, ei tarvitse mennä ääripäihin. Mä jätän nämä lähinnä hapenottokykyä kuormittavat treenit muille, koska musta ei vain ole niihin. Lihakset saa hapoille muutenkin.

No älä nyt viitti, lähinnä hapenottokykyä kuormittavat... : D

Miten volyymitreeni eroaa noista perus punttiohjelmista joita löytyy täältä etusivulta? Soveltuuko tuo kuinka pari vuotta treenanneelle massanhaussa vai minkä tyyppisillä treenaajille tuo on tarkoitettu?

Sain viime viikolla vihdoin aikaiseksi aloittaa salilla käynnin tosissaan, vaikka tätä palstaa onkin jo lähemmäs pari vuotta tullut lueskeltua ja aina ajatellut että kohta alan salilla käymään kunhan kiire vähän hellittää. Nyt on 2 kertaa käyty salilla (su ja ke) ja perjantaina pitäisi taas mennä. Ohjelmana starting strength jossa rive korvattu pendlay's rowlla. ikä 17, mitat 182/65, eli sikabulkilla mennään.

Ongelmana on se, että kyykky tuntuu pelkästään etureisissä. Aloitin maltillisilla painoilla ja teen leveällä asennolla ja koitan keskittyä takareisiin ja pakaroihin, mutta silti etureidet ovat jumissa ja takareisissä tai pakaroissa ei tunnu mitään. Onko tämä ihan normaalia vai teenkö jotain väärin? Asia huolettaa vaan sen takia kun mulla (niinkuin ilmeisesti monilla pallopelejä pelanneilla) on selvä etureisidominanssi jaloissa jo valmiiksi ja nyt pitäisi saada takareisiin ja pakaroihin ruutia, mutta tuo kyykky tuntuu ottavan vain etureisiin. Katselenko vielä vähän aikaa että muuttuuko asia kun ihan lähtöviivallahan tässä vasta ollaan, vai voiko olla viisasta joskus ottaa kyykyn lisäksi/tilalle suorinjaloin maastavetoa? Tai pumpata takareisiä koukistus laitteessa ennen kyykyn tekoa jos ne sitten osallistuisivat enemmän kyykkyynkin? jotain muuta huomioitavaa tuohon jalkapuoleen tai ohjelmaan yleensä?

Ongelmana on se, että kyykky tuntuu pelkästään etureisissä. Aloitin maltillisilla painoilla ja teen leveällä asennolla ja koitan keskittyä takareisiin ja pakaroihin, mutta silti etureidet ovat jumissa ja takareisissä tai pakaroissa ei tunnu mitään. Onko tämä ihan normaalia vai teenkö jotain väärin? Asia huolettaa vaan sen takia kun mulla (niinkuin ilmeisesti monilla pallopelejä pelanneilla) on selvä etureisidominanssi jaloissa jo valmiiksi ja nyt pitäisi saada takareisiin ja pakaroihin ruutia, mutta tuo kyykky tuntuu ottavan vain etureisiin. Katselenko vielä vähän aikaa että muuttuuko asia kun ihan lähtöviivallahan tässä vasta ollaan, vai voiko olla viisasta joskus ottaa kyykyn lisäksi/tilalle suorinjaloin maastavetoa? Tai pumpata takareisiä koukistus laitteessa ennen kyykyn tekoa jos ne sitten osallistuisivat enemmän kyykkyynkin? jotain muuta huomioitavaa tuohon jalkapuoleen tai ohjelmaan yleensä?

Jos teet kapeampaa ja pystympää high bar -kyykkyä, ei oo mikään ihmekään, jos tuntuu reilummin etureisissä. Leveämmällä voimanostotyylisemmällä (sääret mahd. pystysuorassa) kyykyllä sen saa tuntumaan paremmin takapuolella. Kyykky ei kuitenkaan millään tavalla tehtynä oo mikään paras takareisiliike. Aluks ei kannata liikaa murehtia mistään tuntumasta. Tärkeintä on, että opit liikkeet kunnolla ja kyllä ne lihaksetkin siitä kasvavat.

No älä nyt viitti, lähinnä hapenottokykyä kuormittavat... : D
Hei come on... Vartin yhtäjaksoinen suoritusko ei ole aerobista? Saa ylämäkijuoksussakin jalat niin tönköiksi ettei mitään järkeä, mutta ei sitä kukaan lihaskasvatusmielessä tee.

Mutta koko hommahan lähti siitä että tuon kaltaista treeniä voi ihan hyvin tehdä muka isoillakin liikkeillä. Edelleen väitän että aika harva siihen pystyy, ainakaan tehokkaasti. Kovasti ihmettelen jos vartin yhtäjaksoinen kyykky-sjmv-kombo ei laita kovakuntoistakin äijää puhaltamaan oikein kunnolla. Multa loppuisi homma varmaan parissa minuutissa keuhkojen pettämiseen.

Back
Ylös Bottom