Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sit toinen kysymys,joka koskee kehittymistä,niin menee jalat edellä reenissä, eli nyt teen kolmosia,painot menee mavessa 140kg,penkki 95kg,kyykky 100kg. Pitäiskö reenata yläroppaa enempi tai onko siitä jotain haittaa jos jalat pinkoo eellä?

Jalat pinkoo edellä?

Mulle se nyt onki ihan paskanhailee, mut eikö sais olla kiinnostunut asioista ihan vaan hetken mielijohteen vuoksi? Ja ''minä'' en todellakaan ollut tosissani mitan kanssa mutta tiedän muutaman jotka ovat, ja netissäkin tuota propagandaa on tyyliin: ''mittaa kaulasi ja vatsasi ympärysmitta niin saat vastauksen'' :DD. ja toivottavasti et jerkku minua käskenyt olemaan hiljaa, koska en sanonut mitään väärää.

No kyllä noi sun postailus aika-ajoin pistää mietityttämään, että mitä vittua. Saa olla mutta elä sitten tule itkemään (kuten tässä tapauksessa) jos kyseistä kiinnostuksen kohdetta tullaan hieman ääneen ihmettelemään. Ainakin jos viestin sisällöt ovat jotain noin järjettömiä. ;)

3-jakoista ohjelmaa + liikkeitä?

Elikkä tarkoituksena olis saada 3-jakoinen saliohjelma. Oon käyny salilla 9 kk ja käyn salilla yleensä 3 kertaa viikossa. Oon 16v nuorimies :rock: mutta toivon silti teidän ottavan tän tosissaan :worship: Pituutta on 175 cm ja paino n. 65kg, aika tiukassa kunnossa oon joten aloittaisin samalla vähän massan lisäystä. Oon lukenu täällä muitten kirjotuksista seuraavanlaista jakoa:
1. Rinta/olkapää/ojentaja
2. Selkä/hauis
3. Etureidet/takareidet/pohkeet

Saa laittaa ehdotuksia muunlaisesta jaosta ja liike ehdotukset on aina tervetulleita! Kiitos jo etukäteen:)

Elikkä tarkoituksena olis saada 3-jakoinen saliohjelma. Oon käyny salilla 9 kk ja käyn salilla yleensä 3 kertaa viikossa. Oon 16v nuorimies :rock: mutta toivon silti teidän ottavan tän tosissaan :worship: Pituutta on 175 cm ja paino n. 65kg, aika tiukassa kunnossa oon joten aloittaisin samalla vähän massan lisäystä. Oon lukenu täällä muitten kirjotuksista seuraavanlaista jakoa:
1. Rinta/olkapää/ojentaja
2. Selkä/hauis
3. Etureidet/takareidet/pohkeet

Saa laittaa ehdotuksia muunlaisesta jaosta ja liike ehdotukset on aina tervetulleita! Kiitos jo etukäteen:)

Mitenkäs olisi tuollainen valmis ohjelma?

Päivä 1
Penkkipunnerrus tangolla jalat penkillä 5x4-8
Vinopenkkipunnerrus (koneessa, käsipainoilla, tangolla) 4x8-12
Pec deck / vipunostot maaten 3x8-12
Ranskalainen punnerrus 4x8-12
Ojentajapunnerrus taljassa vasta- ja myötäotteella (supersarja) 3x8+8

Päivä 2
Syvä takakyykky (pyramidina) 10x4-8
TAI
Hack-kyykky 4x6-8
SJMV 4x6-8
Reidenojennus+reidenkoukistus (supersarja) 4x15+15
Pohkeet 4x15
Takaolkapääsoutu ja pystysoutu taljassa (supersarja) 3x10+10
Vipunostot sivuille ja taakse (koneessa tai käsipainoilla, supersarja) 3x10+10

Päivä 3
Kulmasoutu tangolla 5x6-10
Ylätalja 4x8-12
Aljatalja 4x8-12
Hauiskääntö tangolla etukenossa 4x8-12
Tuettu hauiskääntö (koneessa, taljassa, tangolla) 4x8-12

Tuolla treenitaustalla tuskin tarvitset pyramidisarjoja, ja supersarjatkin ovat vain ajan säästämiseksi salilla. :)

No kaikilla on tietenkin omat vahvuutensa, mutta kyllä kyykky pitäis vähintään parikyt kiloa olla edellä penkkiä.

Neuvoja penkkipunnerrukseen kaivataan. Kyykyssä paras sarjani on 100 kg x 4, ja penkissä vain 60 kg x 2. Teen tällä hetkellä 2-jakoista ohjelmaa, jossa penkki tehdään kahdesti yhdessä kierrossa. Toinen on voimapainotteisempi, ja toisessa taas pidempiä sarjoja.

Joten miten siis saan penkkitulokseni kasvuun? Bulkilla ollaan, ja statsit ovat 72 kg ja 182 cm.

Viisijakoinen vai kolmijakoinen kaksi kertaa?

Terve,

Eli olen tässä viimeaikoina pohdiskellut että kumpi olisi parempi, tähän asti aina tehnyt 5-jakoisella, tekemällä jokaisen lihasryhmän loppuun asti. Tuloksia tulee, ja niihin ihan tyytyväinen mutta ruvennut miettimään, kun porukka aina puhuu siitä että olisi hyvä jos sama lihas saisi viikkoon sen kaksi kertaa osumaa niin olisi lihaskasvulle optimaalisempaa.. Ja viitsinyt vielä lähteä edes yrittämään että millaista se olisi jos sen kolmijakoisen tekisi kaksi kertaa viikkoon.. Tarkoituksena olisi siis vaihtaa viisijakoisesta kolmijakoiseen, joka tehtäisiin kaksi kertaa viikkoon, 3on1off tyylillä, kahdeksan päivän kierrolla. Mitäs mielt pakkislaiset tästä on, kokemuksia? Tarkoituksena olisi siis lihaskasvun ja maksimien nostaminen mahdollisimman tehokkaasti :)

Terve,

Eli olen tässä viimeaikoina pohdiskellut että kumpi olisi parempi, tähän asti aina tehnyt 5-jakoisella, tekemällä jokaisen lihasryhmän loppuun asti. Tuloksia tulee, ja niihin ihan tyytyväinen mutta ruvennut miettimään, kun porukka aina puhuu siitä että olisi hyvä jos sama lihas saisi viikkoon sen kaksi kertaa osumaa niin olisi lihaskasvulle optimaalisempaa.. Ja viitsinyt vielä lähteä edes yrittämään että millaista se olisi jos sen kolmijakoisen tekisi kaksi kertaa viikkoon.. Tarkoituksena olisi siis vaihtaa viisijakoisesta kolmijakoiseen, joka tehtäisiin kaksi kertaa viikkoon, 3on1off tyylillä, kahdeksan päivän kierrolla. Mitäs mielt pakkislaiset tästä on, kokemuksia? Tarkoituksena olisi siis lihaskasvun ja maksimien nostaminen mahdollisimman tehokkaasti :)

Henk. koht. itse tekisin kolmijakoista, mutta jos kerran tulosta on tullut niin miksi muuttamaan asioita?

Henk. koht. itse tekisin kolmijakoista, mutta jos kerran tulosta on tullut niin miksi muuttamaan asioita?

Haha, niinpä. Taidan olla hieman kärsimätön sillä ajattelin että kumpi toisi tulosta nopeammin.. Eiköhän se tässäkin lajissa mene niin että kärsivällisyys ennen kaikkea. ;)
Onkos tälle muuten mitään perustelua, kuten esimerkiksi juuri tuo että saa sen kaksi kertaa suoraa osumaa tuo lihasryhmä vai?

Haha, niinpä. Taidan olla hieman kärsimätön sillä ajattelin että kumpi toisi tulosta nopeammin.. Eiköhän se tässäkin lajissa mene niin että kärsivällisyys ennen kaikkea. ;)
Onkos tälle muuten mitään perustelua, kuten esimerkiksi juuri tuo että saa sen kaksi kertaa suoraa osumaa tuo lihasryhmä vai?

Juurikin tuo tiheämpi ärsyke ja muutenkin tykkään enemmän vähempijakoisista ohjelmista. Toisaalta jos jokin lihasryhmä olisi selvästi jäljessä muista, viisijakoinen tarjoaisi paremman mahdollisuuden priorisointiin.

Juurikin tuo tiheämpi ärsyke ja muutenkin tykkään enemmän vähempijakoisista ohjelmista. Toisaalta jos jokin lihasryhmä olisi selvästi jäljessä muista, viisijakoinen tarjoaisi paremman mahdollisuuden priorisointiin.

Oolrait, kiitokset vastauksesta. :) Taidan jatkaa vielä tällä viisijakoisella ja jos rupee oikein tökkimään ni vaihtelen. Tässä kumminkin se hyväpuoli että jos jokin tosissaan on jäljessä, ni sen voi sitten tehdä jonkin toisen lihaksen kanssa sopivasti.

Omasta mielestä 3on1off tyylillä jos tekee niin pitää osata kuunnella kroppaa riittävän hyvin, jotta tietää millon pitää keventää. Tokihan kaikki tietää millon tulokset alkaa laskemaan, mutta huomattavasti tehokkaampaa olisi olla päästämättä kropan väsymystä siihen pisteeseen. 3on1off tyyli kuitenkin on kropalle melkosen väsyttävä tyyli.

Terve,

Itellä 5-jakonen toiminu aivan käsittämättömän hyvin. En toki voi sanoo, että 3-jakonen olis toiminu yhtään sen huonommin, kun en oo sitä koskaan tehny. Niin kauan, kun 5-jakosella tulee tulosta, jatkan sillä. :)

Tarkempia kysymyksiä aloittelijalta

Oon tässä kaverin kanssa ajatellu salilla käyntiä aloittelemaan ja tälläisen ihmemaailman löysin internetistä mistä kaikki asiat tiedetään. Kaverin kanssa siis ollu jo pitkään juttua salilla käynistä, paikallinen fysiosporttis on kait jonkinlainen sali paikka mutta ei yhtään tietoa millainen, toinen lähellä oleva paikka olisi myös Sellon elixia, eli joo, Espoosta päin. Idea olisi käydä pari-kolme kertaa vikkossa salilla puolen vuoden ajan ja tavoitteena nostattaa yleiskuntoa, esim. saada edes enemmän kuin nykyinen 2 leukaa bedettyä. Kumpikaan ei ole koskaan salilla käynyt eikä paskan vertaakaan tiedä mistään liikkeistä tai miten ne kuuluisi suorittaa. Löysin näiltä foorumeilta jo sen verran tietoa, että 1-jakoinen olisi paras treeni aloittelijalle sekä painojen lisääminen niin että sarjat voi tehdä puhtaina. Mutta se tekniikka, olisiko järkevää edes toisen hankkia pari käyntiä "personal trainerillä" jotta nämä edes jotenkin onnistuisivat, vai löytääkö ihan internetistä ko. tekniikat penkkiin sun muihin?

Koitin etsiä tän päivän vastauksia kysymyksiini, mutta nämä jäivät auki ja pahasti itseltäni.

Ei ole tarpeellista todellakaan. Personal traineritkin neuvoo välillä ihan päin vittua suoraan sanottuna. Onhan niitä päteviäkin, mutta ei ainakaan kaikki.. sekä ne maksaa. Parhaan mahdollisen ilmasen personal trainerin saat kun katsot youtubesta hakusanalla gymlog 1. alkaen ne tärkeimmät videot. Luet liikkeeseen liittyen pakkiksen omaa ketjua ja katsot tarvittaessa muita videoita.

Kun tekniikat ovat mielessä jo hallussa niin eikun salille kokeilemaan ja isoimmalta kaverilta pyydät apua jos siltä tuntuu.

Pitäisi ruveta lihasmassaa hiukan kasvattamaan, ja elämäntapoja muutenkin hiukan muuttamaan..

Niin kysymys kuuluu, mitä liikkeitä kannattaa ruveta tekemään kun kotoa löytyy tanko ja painot (välillä myös penkki käytettävissä).
Painoja ei hirveästi ole mutta äkkiäkö niitä lisää ostaa.

Perus kyykyt, mave, hauiskääntö ja penkkiä kun se on käytettävissä?
Sitten vatsalihaksia lisäpainolla, punnerruksia, leuanvetoja?

Yritin kyllä selailla foorumia ja etsiä tietoa, mutta hyvä jos joku kehtaisi auttaa.
Voi myös linkata johonkin muualle jos siellä olisi parempi kysyä.

Isoja liikkeitä tangolla kuten mave, kyykky, penkki, hauiskääntö, pystypunnerrus ja kulmasoutu yms. Leukoja jos tanko löytyy. Vatsoja voit tehdä, mutta en lähtis normaaleja punnerruksia tekemään muuten kun lämmittelynä.

Täältä löytyy hyviä onjelmia tangolla tehtäväksi kyllä. Toistot sielä 4-10 välissä ja muistat syödä paljon!

Onhan kengillä aika paljon merkitystä koko treenaamiseen. Ne tukevat nilkkaa ja määrävät aika pitkälti asentoa, korotettu pohja auttaa kyykyissä polvia menemään edemmäs ja näin saamaan syvyyttä kyykkyyn, jos nilkan liikkuvuus muuten rajoittaisi sitä. Ohuella pohjalla taas parempi vetää maasta. Yleensä suositaan joko Chuck Tayloreita tai sitten juuri tuollaisia paini/nyrkkeilykenkiä. Noi on ihan hyvänoloiset.

Back
Ylös Bottom