Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Myös pystypunnerrus käsipainoilla on erittäin hyvä olkapää liikkeenä sekä välillä voit tehdä vipunostoja eteen. Ja ojentajille hyvä liike olisi dippi penkin avulla. Mutta jos kotona teet treeniä niin leuanvetotanko olisi hyvä hankinta.:)

Tarkoitus olisi siirtyä elämäni ensimmäiseen 2-jakoiseen ohjelmaan. Tähän asti tehty 1-jakoisilla ohjelmilla. Riittääkö 2-jakoisessa samanlainen periaate kuin yksjakoisessa eli kaikki sarjat tehdään samalla painolla jolloin siis vain viimeisestä sarjasta tulisi raskas?

Onko kuinka "väärin" käyttää rannetukia kun esim penkkaa? Mulla alkaa ranteet pettämään monissa liikkeissä ja forkut menee niin kovaan pumppiin että pahaa tekee, enemmän tulee kipua tai tuntua forkkuihin mitä treenattavaan lihakseen? Toisaatla samallahan ne kehittyy mutta sinänsä tuntuu ikävältä kuin esim penkissä forkut kipeytyy ja tanko luistaa käsissä, ei saa kunnon kipuja rintaan / ojentajiin. Sama hauiksessa, kipeämpää käy forkkuihin kun hauikseen, Olen kummiskin tehnyt rannekäännöt erikseen. Joten voisiko olla apu tuista vai jatkanko hammasta purren?

Onko kuinka "väärin" käyttää rannetukia kun esim penkkaa? Mulla alkaa ranteet pettämään monissa liikkeissä ja forkut menee niin kovaan pumppiin että pahaa tekee, enemmän tulee kipua tai tuntua forkkuihin mitä treenattavaan lihakseen? Toisaatla samallahan ne kehittyy mutta sinänsä tuntuu ikävältä kuin esim penkissä forkut kipeytyy ja tanko luistaa käsissä, ei saa kunnon kipuja rintaan / ojentajiin. Sama hauiksessa, kipeämpää käy forkkuihin kun hauikseen, Olen kummiskin tehnyt rannekäännöt erikseen. Joten voisiko olla apu tuista vai jatkanko hammasta purren?

Minun mielestäni ei ole väärin, käyttäähän noita aika iso osa penkkaajista. Jos susta tuntuu siteillä paremmalta, niin käytä ihmeessä ja treenaa forkkuja omassa treenissään. Ei penkkaamisen kuulu loppua siihen, kun forkut väsyy, mutta eiköhän kohta joku viisaampi tule neuvomaan, ettei saa käyttää, että forkut kehittyy. Nämä kun on niin makuasioita; toiset käyttää siteitä ja vetoremmejä, kun taas toisten mielestä niiden käyttö on forkkujen laiminlyöntiä ja huijaamista..

Kyllä niitä voi käyttää jos kipuja on, mutta kannattaa käyttää vain semmoisissa joissa esiintyy kipua. Rannesiteitä kannattaa myös käyttää löysällä ranteita lämmittämässä.

Miten penkissä voi alkaa forkut poltteleen? Vai onko kyse sitten siitä että joudut puristaan tosi kovaa kun tanko luistaa? Käytä magnesiumia niin ei luista.

Kiitos nopeista ja hyvistä vastauksista, toki siis käytän vain niissä missä kipua havaittu.

Miten penkissä voi alkaa forkut poltteleen? Vai onko kyse sitten siitä että joudut puristaan tosi kovaa kun tanko luistaa? Käytä magnesiumia niin ei luista.

Sanoppa se, Heti penkin jälkeen ne on jo pumpissa. Noh anyways, kokeilen tänään niitten rannetukien kans, kävi miten kävi. Eipä nuo mikään maailman kallein investointi ole.

Viimeksi muokattu:
Itsekkin penkkaan rannetukien kanssa isommissa painoissa sekä myös ranskalaisessa ja dipissä ovat oiva apu hillitsemään ranne kipuja ja tukevat hyvin kun on kynän vahvuset ranteen.:D mutta kannattaa kerralla ostaa hyvät niin eron huomaa.;)

Semmone kysymys olis liittyen supersarjoihin että mul o 3-jakone treenihojelma ni mite kannattas sit tehä supersarjoja tosta 3 jakosesta ? vaikka viimiset sarjat ilman taukoo ?

Entäs sitte pudotussarjoista viel sen verra et mites niit vois tehä 3-jakoses treeniohjelmas, normaalisti mul o 8-12 toistoo ni voin varmaa iha normaaleil toistoil tehä pudotussarjat ?
Miten noi pudotussarjat ees menee ? esim ylätaljas 70kg sitte 50kg sitte 30kg ?

moni jakoista ohjelmaa kannattaisi käyttää jos haluaa suhteellisen nopeita tuloksia pää/massaliikkeisiin mave,penkki,kyykky,prässi !? itse käytän jotain 3-jakoisen tapaista itse keksittyä joka tuntuu ihan hyvältä mutta olen aina vähän hukassa sen kanssa!? kiitos hyville vastauksille etukäteen!

Hey ho!

Tässä mietin, nyt kun ensimmäistä kertaa olen tässä jo pidemmän aikaa ns. bulkannut ja syön semmoisen 3700 kaloria päivässä ( LIhaa, Kanaa, Rahkaa, Hera, Kasvikset, Oliiviöljy yms ) niin tuntuu että bulkki menee aika vahvasti etuvartaloon, rinnat tuntuvat kasvavan hirmuisesti ( ei onneksi pahasti roiku ) ja hieman vatsalihakset peittyvät, jalkoihin tuntuu tulevan tavaraa mutta tuntuu että kädet ja selkä laahaavat hieman perässä. Treenaan 3 jakoisella MA: Selkä/Hauis/Niska Ti Jalat/vatsat KE: Rinta/ojentaja/olkapää ja tätä kiertoa yhden/kahden välipäivän välein. Pitäisikö treeniohjelma vaihtaa selkä/käsi painotteiselle, jotta tasapaino olisi parempi vartalossa?

Hey ho!

Tässä mietin, nyt kun ensimmäistä kertaa olen tässä jo pidemmän aikaa ns. bulkannut ja syön semmoisen 3700 kaloria päivässä ( LIhaa, Kanaa, Rahkaa, Hera, Kasvikset, Oliiviöljy yms ) niin tuntuu että bulkki menee aika vahvasti etuvartaloon, rinnat tuntuvat kasvavan hirmuisesti ( ei onneksi pahasti roiku ) ja hieman vatsalihakset peittyvät, jalkoihin tuntuu tulevan tavaraa mutta tuntuu että kädet ja selkä laahaavat hieman perässä. Treenaan 3 jakoisella MA: Selkä/Hauis/Niska Ti Jalat/vatsat KE: Rinta/ojentaja/olkapää ja tätä kiertoa yhden/kahden välipäivän välein. Pitäisikö treeniohjelma vaihtaa selkä/käsi painotteiselle, jotta tasapaino olisi parempi vartalossa?

Että jalkojen treenaamista vähentää? Ei kannata. Jalkoja pitäs treenata enemmän kautta linjan jos multa kysytään. Isoja lihoja jaloissa, must train.. Treeniä treeniä. Itse sykin 2-jakoisella treenillä, isot massaliikkeet teen tällä ns "miken 2x6 -systeemillä". Aina kun menee esim mavessa, kyykyssä tai penkissä 2x6 sillee kivasti niin seuraavalla kerralla palkitsen itseni 2,5kg lisäpainoilla :) emt tuleeko lihasta ja massaa, samalta arotuulen nussimalta vinkuheinältä näytän niinku ennenkin, mut isompia rautoja liikuttelen jatkuvasti.

Tähän voiski joku viksumpi kertoa et kuinka helvetissä se on edes mahdollista? Miten on mahdollista että kutakuinkin kaikien liikkeiden kilomäärät on VÄHINTÄÄN tuplaantunu reilussa vuodessa, mutta se ei kropassa näy juuri ollenkaan? Kauanko pitää juntata menemään ja millasilla toistomäärillä että saa palan näkymään? Kun pumppi katoaa niin sama mätisäkki möllöttää peilistä niinku aina ennenki.

Vai tottuuko sitä peilikuvaansa pikkuhiljaa niin ettei eroa huomaa? Eukkoki sanoo ettei mun treenailut näy missään :D

moni jakoista ohjelmaa kannattaisi käyttää jos haluaa suhteellisen nopeita tuloksia pää/massaliikkeisiin mave,penkki,kyykky,prässi !? itse käytän jotain 3-jakoisen tapaista itse keksittyä joka tuntuu ihan hyvältä mutta olen aina vähän hukassa sen kanssa!? kiitos hyville vastauksille etukäteen!

No melkein sanoisin, että jos haluat kyykkyyn, penkkiin ja vetoon (prässi?!?!) nopeasti kehitystä, niin tee niitä suhteellisen usein. Kyykky 2-3 kertaa viikossa, penkki 2 kertaa viikossa ja veto kerran viikossa. Kyykkytreeneistä yksi normaali kova treeni, toinen kevyt ja kolmas vaikka etukyykkynä. Maastaveto kaveriksi kevyelle kyykkypäivälle tai etukyykyn kanssa. Toinen penkki normaaliotteella ja toinen kapealla. Sarjat ja toistot tyylliin 3-5x3-8, jokainen treeni hieman erilainen niin, että pyrit kuukausitasolla koko ajan isompiin rautoihin, toistoihin tai sarjamääriin. Neljä viikkoa kovaa, ja sitten aina kevennys. Alkuun sellaiset toistot ja sarjamäärät että tulee ensimmäiset viikot/treenit vaikeuksitta.

Apuliikkeitä yläselälle (leukoja/ylätaljaa/kulmasoutua...), vatsaa (voimapyörä, jalkojennostot, pidot), kiertäjäkalvosinjumppaa...

Jotenkin tuohon tyyliin kannattaa rakentaa.

Huomenna pitäis reenaa pohkeita, mutta ne on yhä kipeet parin päivän takasesta treenistä. Kannattaako kuitenki treenaa niitä? Lähinnä sitä mietin että onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa niitä huomenna treenata?

Mitä erikoistekniikoita, ja kuinka usein mun kannattaa käyttää 3-jakoisella ohjelmalla? Treenaan neljä tai viisi kertaa viikossa.
Toi 3-jakoinen on siis otettu tuolta aloittelijoiden osion stickystä, joten oletan sen olevan hyvä ohjelma.

Mitä erikoistekniikoita, ja kuinka usein mun kannattaa käyttää 3-jakoisella ohjelmalla? Treenaan neljä tai viisi kertaa viikossa.
Toi 3-jakoinen on siis otettu tuolta aloittelijoiden osion stickystä, joten oletan sen olevan hyvä ohjelma.

Mun mielestä tossa voi tehä ihan mitä vaan erikoistekniikoita. Ite treenaan kans kolmijakosella, mut viis tai kuus kertaa viikossa, ja teen melkein joka treenissä jotain erikoistekniikoita. Supersarjat ovat yleisimpiä. Pudotussarjoja ehkä toisteks eniten ja rest pauseja oon alkanu tekemään myös jonkun verran. Ei ehkä joka kerta samalla lihakselle kannata tehdä mitään erikoistekniikoita. Sekin tosin riippuu aika paljon miten tekee. Jos teet esim. pudotussarjan, jossa jokaisella painolla jaksat vaan kolme toistoa, kuormittaa se hermostoa pikkusen enemmän ku että joka painolla tekisit kymmenen toistoa.

Onko kellään tietoa että miten välttää lihasten repeytymiset?

Helposti: lämmittele kunnolla ja tee oikeilla tekniikoilla.

Back
Ylös Bottom