Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En usko että se noin paljoa on. Taisi olla jokin painoindeksiin perustuva mittaus?

Een osaa sanoa, tuskinpa kun kone kuitenkin eritteli käsien, jalkojen ja torson rasvat. Lappusessa lukee, että jalkojen rasvat on 25% luokkaa, käsien 20% ja torson 13,8%. En tiedä, jospa se laski noista sitten jonkun keskiarvon. :D

mittauksen tarkkuuteen ja luotettavuuteen vaikuttaa jonkunverran se miten oot syöny ennen tuota. Realistisen arvion saa kun sinne menee suht tyhjänä/paastonneena.

Mittausta ennen oli syöty päivän aikana jo 4 ateriaa ja yksi juuri ennen mittausta :P:P

Kuinka paljon mun kannattaisi lisätä syömisiä, että paino lähtis nousemaan mut rasvaa ei kertyis mitenkään törkeesti?

Nosta energiansaantiasi 5 - 10 % ja katso miten paino reagoi siihen. Mikäli ei auta, lisää toinen mokoma... kyllä se jossain vaiheessa lähtee nousuun. Kannattaa kuitenkin rajoittaa se nousu maksimissaan 0,5 kg/viikko eli ihan hetkessä et voi arviota tehdä miten se paino kehittyy... Jos sitä painoa tulee, niin aina siinä samalla rasvaakin tulee, mikäli siis selkeästi ylikaloreilla olet.

Tämä taitaa olla aika :david: kysymys mutta pitäisikö mavessa ja kyykyssä (ylipäätään kaikissa) pyrkiä siihen että selkä pysyy yliojennuksessa?

aloittelia

Terve. Olen tässä taas pienen tauon jälkeen ajatellutalkaa käymään tuolla salilla ja ajattelin että täältä voisi
Kysyä neuvoa sellakseen aloittelian sali ohjelmaan kun olen tämmöine 17 pojan loppi ja on tullut
Pelailtua jo pitemmän aikaa ja hartiat/olkapääni ova kääntyneet hieman eteenpäin joten ajattelin että llisiko mitään sali ohjelmaa jola saisi palautettu ne
Takaisin sinne "hyvään ryhtiin" ja suoraksi.

Selän yliojennushan on ihan yhtä luonnoton selän tila kuin pyöreällä selällä nostaessa. Kaartuu vain toiseen suuntaan eikä alaselästäkään saa kaikkia tehoja irti.

Mitä tohon ryhtiin tulee niin lapojen väliin lisää lihaa leveällä otteella soutuja ylä-, alataljaa ja leukoja

Et sä mitään erilaista ohjelmaa tarvitse. Ihan normaali 1-2 jakoinen, aloittelijan osiostahan niitä löytyy. Kannattaa venytellä ja tehdä kaikki työntävät liikkeen niin pitkällä liikeradalla kuin mahdollista. Tietenkin kannattaa panostaa myös selkäliikkeisiin. Ja kannattaa kiinnittää huomiota että vetää vetoliikkeissä lavat yhteen liikkeen loppuosassa. Tärkeintä on venyttely, erityisesti pienten rintalihasten venyttely.

Terve. Olen tässä taas pienen tauon jälkeen ajatellutalkaa käymään tuolla salilla ja ajattelin että täältä voisi
Kysyä neuvoa sellakseen aloittelian sali ohjelmaan kun olen tämmöine 17 pojan loppi ja on tullut
Pelailtua jo pitemmän aikaa ja hartiat/olkapääni ova kääntyneet hieman eteenpäin joten ajattelin että llisiko mitään sali ohjelmaa jola saisi palautettu ne
Takaisin sinne "hyvään ryhtiin" ja suoraksi.

Rintalihasten ja etuolkapäiden venyttelyä ja selkälihaksille enemmän työtä. Penkkitekniikan tarkistus myös vähintäänkin suositeltavaa. Joku hyväksi havaittu perusohjelma käyttöön.

miten ihmiset tekee / kannataisi tehdä esim olkapäät,ojentajat päivänä, treenaatteko eka olat kokonaan sitten siirrytte ojentajiin vai teettekö ensin molemmille yhden pääliikkeen esim pystäri ja dippi ja sen jälkeen vuorotellen loput liikkeet.

Pystäri on ainoa olkapääliike, jossa tarvitaan ojentajia paljon, joten sen tekisin aina ensin. Sitten ei niin väliä tekeekö ensin oikkarit vai olkapäät.

miten ihmiset tekee / kannataisi tehdä esim olkapäät,ojentajat päivänä, treenaatteko eka olat kokonaan sitten siirrytte ojentajiin vai teettekö ensin molemmille yhden pääliikkeen esim pystäri ja dippi ja sen jälkeen vuorotellen loput liikkeet.

Pääsääntöisesti kannattaa tietenkin tehdä oman prioriteetin mukaan. Jos tuntuu että ojentajat vähänkään lagaa, tai että punnertavat liikkeet on ojentajista kiinni, niin tee pystärin jälkeen oikkarit. Jos taas tuntuu tasavahvoilta niin sitten ihan vaan vaikka vuorotellen liikkeitä tai miten haluatkaan.

eli en ole mikään aloittelija salilla käynyt sen 2 vuotta mutta päätin laittaa kysymykseni tänne, koska en löytänyt sopivaa foorumia. Haluaisin että kroppani olisi aina timmi ja lihaksikas ettei tarvitsisi olla bulkilla tai dieetillä vaan aina noudattaa samaa kaavaa. Tavoitteena olisi fitnessmallin kroppa enkä oikein tiedä miten syön jos haluan että lihakseni kasvavat ja silti en liho vaan olen aika timmi?

eli en ole mikään aloittelija salilla käynyt sen 2 vuotta mutta päätin laittaa kysymykseni tänne, koska en löytänyt sopivaa foorumia. Haluaisin että kroppani olisi aina timmi ja lihaksikas ettei tarvitsisi olla bulkilla tai dieetillä vaan aina noudattaa samaa kaavaa. Tavoitteena olisi fitnessmallin kroppa enkä oikein tiedä miten syön jos haluan että lihakseni kasvavat ja silti en liho vaan olen aika timmi?

Katos perkele. Oletkin ainut, joka haaveilee tuollaisesta, että ei tarvi dieettailla tai bulkkailla, mutta lihas kasvaa ja rasvaa ei löydy edes röngtenillä. Mä haluaisin ite isot lihakset ilman treeniä, oon koittanut löytää vinkkejä, mut kaikki vaan panttaa tietoo...
Jos kahden vuoden salikokemuksen perusteella ravintotietämys on noin heikko, niin melkein itkettää. Jos haluat lihasta sun tarttee syödä enemmän kuin kulutat ja siinä samalla tulee myös rasvaa. Jos taas haluat kiristyä, sun täytyy syödä vähemmän kuin kulutat. Eli otat nyt vaikka maltilliset plussakalorit, joku 200-300kcal yli kulutuksen. Jos läskiä alkaa kertyä mielestäsi liikaa, niin sit oot jonku 500kcal miinuksilla. Ei oo vaikeeta.

Antaakseni hieman kauniimman vastauksen, niin tuohon suht timminä pysymiseen "perinteisen" ruokavalion ja ateriarytmin keinoin toimii hyvin kalorien syklittely. Esimerkiksi 2-3 viikkoa +300 kcal, ja 1 viikko -500kcal. Tuon vielä hiot sopivasti osumaan omaan treenisyklittelyyn siten että miinusjakso osuu kevennetylle viikolle.

Eräs tuttavani mainitsi että parsakaalista ja pähkinöistä tulevat proteiinit ovat laadukkaampia kuin lihasta saatavat vastaavat. Itse vähän tuota aloin epäillä ja päätin hakea nyt sitten täältä asiantuntemusta, vaikkei asia mikään tärkeä olekaan. Ja sitten vielä tarkentava kysymys että mitä proteiinia noissa parsoissa ja pähkinöissä oikeasti on? Tuskin liha- tai maitoproteiineja ainakaan.

Mitenkäs voisi saada ton kyykyn kuntoon. Tuntuu että selkä on pahasti kaarella kun sitä vääntää ja se tuntuu ikäväst alaselässä, myös tahtoo lähtä paketti "kaatuamaan" eteepäin.

Back
Ylös Bottom