Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve! Aloitin just salilla käymisen, aikaisemminkin oon käyny toki mut ei mitään säännöllistä. Millanen treeniohjelma mun kannattaa tehdä?, kun tuntuu olevan aika paljon aktiviteettia ennestään. Pelaan salibandya 0-2 kertaa viikossa + lajitreenit kerran viikossa + 2 kertaa viikossa kuntosählyä. Nyt sain junailtua 2 kertaa viikossa ilmasen punttisalivuoron ja aion myös alkaa käydä lenkillä yhdesti viikossa. Molemmat salivuorot ovat vapaapäiviä säbästä, mut seuraavana päivänä on treenit tai matseja. Kaivoin jostain alottelijan treeniohjelman, jossa olis ensimmäinen päivä ylävartalon settejä 2-4x10-15 tms. ja seuraava kerta alavartaloa 2-4x10-15 tms. Lämmittelyksi käy sen mukaan kun tekee ekat sarjat kevyillä. Riittääkö toi mihinkään tai pääseekö edes tatsiin? Se on varmaan kestävyyttä mitä kannattaa ensimmäiseks kehitellä vai onko kommentteja? Kannattaako lenkillä käyntiä yhdistää salipäivään tai jopa säbään? Olin sitä ajatellu aamutouhuksi rankinta päivää seuraavalle aamulle... Peruskunto on vielä aika nuori käsite, en siis ole ihan sieltä liikunta- ja urheilumaailman kirkkaimmasta tähdistöstä vaan enemmänki uudelleenaktivoitunut aikuinen (ex-junnupelaaja).

Eli yksjaosella vois mennä (järjestys: jalat, selkä, rinta, hauis, ojentaja, olat), mutta volyymiä heikoimmille? Tarkalleen mitä tarkoitat volyymilla?

Jos pääset 4 krt viikossa salille niin suosittelisin 2-jakoista. Näin pystyt helpommin keskittymään noihin lihaksiin.

Volyymilla tarkoitetaan sarjojen ja toistojen määrää. Esim. 2x6 on pienempi volyymi kuin 5x10.

Jos pääset 4 krt viikossa salille niin suosittelisin 2-jakoista. Näin pystyt helpommin keskittymään noihin lihaksiin.

Volyymilla tarkoitetaan sarjojen ja toistojen määrää. Esim. 2x6 on pienempi volyymi kuin 5x10.

Millasella 2-jakosella voisin painottaa noita sitten? Käykö ihan "perus" mitä täältäkin löytää, mutta tosiaan lisänä volyymiä rinnalle ja hauikselle? Mutta siis tuo 1-jakonenkin olis ok? (Viime ohjelma oli 2-jakoinen, ja tekis mieli koittaa 1-jakoista nyt)

Millasella 2-jakosella voisin painottaa noita sitten? Käykö ihan "perus" mitä täältäkin löytää, mutta tosiaan lisänä volyymiä rinnalle ja hauikselle? Mutta siis tuo 1-jakonenkin olis ok? (Viime ohjelma oli 2-jakoinen, ja tekis mieli koittaa 1-jakoista nyt)

Juuri noin, eli perus 2-jakoinen ja siihen sitten lisää liikkeitä/sarjoja noille lihoille. 1-jakoisessa vaikeampi painottaa, koska treenit tuppaa venähtämään aika pitkiksi jo ihan sen vuoksi että koko kroppa pitäisi kerralla treenata. Voit tietysti tehdä jonkun supersarjaviritelmän.

Juuri noin, eli perus 2-jakoinen ja siihen sitten lisää liikkeitä/sarjoja noille lihoille. 1-jakoisessa vaikeampi painottaa, koska treenit tuppaa venähtämään aika pitkiksi jo ihan sen vuoksi että koko kroppa pitäisi kerralla treenata. Voit tietysti tehdä jonkun supersarjaviritelmän.

Ahaa, ok, kiitos!! Taidan koittaa tolla 1-jakosella nyt kumminkin. Supersarjat varmaan kannattaa laittaa joillekkin muille kun noille heikoimmille? Oon muutamaan kertaan 1-jakosella tehnyt, ja ihan hyvin meni alle tuntiin (en kylläkään mitenkään korostanut hauista/rintaa), kun jokaista liikettä tekee sen 2 sarjaa, ja jokaselle lihasryhmälle on vaan 1 liike. Varmaan menee tuntiin, jos jotain lisää hauikselle ja rinnalle.

Ahaa, ok, kiitos!! Taidan koittaa tolla 1-jakosella nyt kumminkin. Supersarjat varmaan kannattaa laittaa joillekkin muille kun noille heikoimmille? Oon muutamaan kertaan 1-jakosella tehnyt, ja ihan hyvin meni alle tuntiin (en kylläkään mitenkään korostanut hauista/rintaa), kun jokaista liikettä tekee sen 2 sarjaa, ja jokaselle lihasryhmälle on vaan 1 liike. Varmaan menee tuntiin, jos jotain lisää hauikselle ja rinnalle.

Joo. Kyykky ja/tai mave ja sitten esim. pystäriä ja vipareita sekä leukoja ja kulmasoutua superina. Penkki ja hauis vaikka erikseen suorina sarjoina ja erikoistekniikoilla.

Saako sykemittarillla selvitettyä tarkan määrän paljonko kului kaloreita esim salilla ym ? Pystyykö myös päivän tarkan kulutuksen selvittää sykemittarilla ?:S

Jos ei niin millä pystyy selvittämään (tarkan) kulutuksen ?

Ei aivan tarkkaa kulutusta ainakaan kotikonstein saa mitattua.

Riippuu tietty mikä luokitellaan tarkaksi.

No tarkoitus ois selvitellä tarkka kulutus dieetin jälkeen, että vois alkaa tarkasti syömään plussilla 200-300kcal.

Ja tarkalla tarkoitan tuollaista 100-max200kcal heittoa.

Kyllä sä saat jo kalorilaskurin sivuilla laskettua sen kulutuksen jos saa olla vielä 100-200kcal heittoa.

Eli en saa tällä hetkellä yhtään dippiä. Mitä liikkeitä kannattaisi tehdä että saisin joskus sen yhden? Teen kyllä kevennettyä dippiä jalat johonki tuettuna, mutta kannattaisiko tehdä vielä jotain?

Ojentajiin vaan lisää voimaa! Kapeeta penkkiä ja vaikka negatiivisia dippejä. Tietenkin jos painoa löytyy paljon on se aluksi vaikeaa.

Eli en saa tällä hetkellä yhtään dippiä. Mitä liikkeitä kannattaisi tehdä että saisin joskus sen yhden? Teen kyllä kevennettyä dippiä jalat johonki tuettuna, mutta kannattaisiko tehdä vielä jotain?

Etunojapunnerrus

Itekkää en saanu eka ni tein just iha vähä kevennettyi jaloil jonku 7 toistoo. Sit pia saiki jo muutaman ja niihi voi viel tehdä kevennettyi perää ja nykyää voiki jo tehdä ihan omal painol sarjat :D

Kuinka paljon mun kannattaisi lisätä syömisiä, että paino lähtis nousemaan mut rasvaa ei kertyis mitenkään törkeesti? Olen 178 cm pitkä ja painan n 68 kg. Nyt oon viitisen viikkoa syöny lepopäivinä n 2900-3000 kcal, treenipäivinä 3300-3400 ja treeni+duuni (varasto) 3700-3800 kcal. Paino ei tuppaa nousemaan. Duunissa kävelen lähes koko päivän.

Negatiiviset dipit ehdottomasti paras.

- - - Updated - - -

Kuinka paljon mun kannattaisi lisätä syömisiä, että paino lähtis nousemaan mut rasvaa ei kertyis mitenkään törkeesti? Olen 178 cm pitkä ja painan n 68 kg. Nyt oon viitisen viikkoa syöny lepopäivinä n 2900-3000 kcal, treenipäivinä 3300-3400 ja treeni+duuni (varasto) 3700-3800 kcal. Paino ei tuppaa nousemaan. Duunissa kävelen lähes koko päivän.

Lisää vaikka vähän kerrallaan ja kato millä kaloreilla lähtee nousemaan.

Vajaa 14 kuukautta treeniä takana joten tunnen itseni vielä aloittelijaksi ja kysymykseni tänne sopivaksi. Tänään aamupaino oli 87,4kg sekä vatsanympärys navan kohdalta noin 80cm ja diettailua on takana kaksi kuukautta. Satuin tänään salimatkalla kaupungin keskustorin läpi pyyhältäessä käymään sellaisessa Elixian ilmaisessa kehonkoostumusmittauksessa. Mittaus meni näin: Kengät ja sukat pois, seisoskelemaan laitteeseen, käsillä kapuloista kiinni ja mittaus oli ohi alle puolessa minuutissa. Kone ilmoitti painokseni 90,3kg (tosin huppari päällä ja taskut täynnä tavaraa) ja rasvaprosentikseni 19,1%. Olin jotenkin pettynyt tulokseen ja mietin, että vieläkö rasvani ovat näin korkealla. Tästä ilmaismittauksesta hermostuneena minun oli pakko räpsästä heti salille päästyäni kuva vatsastani ja laittaa se kaverille. Kaverini sanoi, että rasvani eivät olisi lähelläkään 20 % ja minulla näkyisi hänen mielestään rantapatterit, jos vain olisivat paremmassa kunnossa. Vatsoja olen tehnyt viimeiset kaksi kuukautta elämästäni satunnaisesti ja ne ovat vielä aika ala-aste ikäisen lapsen tasolla. Tässä on kuitenkin se räpsy salille päästyäni. Ovatko rasvani oikeasti vieläkin lähellä kahtakymmentä vai oliko ilmainen mittaus vain täyttä roskaa? :o

3RZsP.png

Vajaa 14 kuukautta treeniä takana joten tunnen itseni vielä aloittelijaksi ja kysymykseni tänne sopivaksi. Tänään aamupaino oli 87,4kg sekä vatsanympärys navan kohdalta noin 80cm ja diettailua on takana kaksi kuukautta. Satuin tänään salimatkalla kaupungin keskustorin läpi pyyhältäessä käymään sellaisessa Elixian ilmaisessa kehonkoostumusmittauksessa. Mittaus meni näin: Kengät ja sukat pois, seisoskelemaan laitteeseen, käsillä kapuloista kiinni ja mittaus oli ohi alle puolessa minuutissa. Kone ilmoitti painokseni 90,3kg (tosin huppari päällä ja taskut täynnä tavaraa) ja rasvaprosentikseni 19,1%. Olin jotenkin pettynyt tulokseen ja mietin, että vieläkö rasvani ovat näin korkealla. Tästä ilmaismittauksesta hermostuneena minun oli pakko räpsästä heti salille päästyäni kuva vatsastani ja laittaa se kaverille. Kaverini sanoi, että rasvani eivät olisi lähelläkään 20 % ja minulla näkyisi hänen mielestään rantapatterit, jos vain olisivat paremmassa kunnossa. Vatsoja olen tehnyt viimeiset kaksi kuukautta elämästäni satunnaisesti ja ne ovat vielä aika ala-aste ikäisen lapsen tasolla. Tässä on kuitenkin se räpsy salille päästyäni. Ovatko rasvani oikeasti vieläkin lähellä kahtakymmentä vai oliko ilmainen mittaus vain täyttä roskaa? :o

3RZsP.png
En usko että se noin paljoa on. Taisi olla jokin painoindeksiin perustuva mittaus?

mittauksen tarkkuuteen ja luotettavuuteen vaikuttaa jonkunverran se miten oot syöny ennen tuota. Realistisen arvion saa kun sinne menee suht tyhjänä/paastonneena.

Back
Ylös Bottom