Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Selkeää kehitystä on tullut, mutta ruokavalio vielä hieman liian vähäkalorinen erityisesti työpäivinä. Hyviä valmiita ruokavalioita, joissa n. 3000kcal?

Tollanen 3500kcal esimerkki löytyy tuolta yhestä alottelijoiden osion pysyvästä ketjusta.

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

kumpi on tehokkaampaa, vetää kulmasoutu tangolla vastaotteella vai myötäotteella?

Ei tohon voi oikeestaan vastata. Mikä on tavoitteena? Kasvattaa selkää? Mitä osaa siitä? Nostaa mahdollisimman isoja painoja? Ootko tehny aina pelkästään esim. myötäotteella? Ei kumpikaan varsinaisesti ole toista parempi. Niitä voi ja kannattaakin vähän vuorotella.

Pitäis saaha rasvaprossa 15%-->10% nii mitä ihmeellisiä muutoksia tarvitsee tehdä ruokavalioon ja mistä ruokaaineista pitää luopua ja tarviiko aerobista lisätä entistä enemmän jos liikkuu jo paljon (4krt viikos salilla ja 3 krt aerobinen(HIIT)viikossa)?

Pitäis saaha rasvaprossa 15%-->10% nii mitä ihmeellisiä muutoksia tarvitsee tehdä ruokavalioon ja mistä ruokaaineista pitää luopua ja tarviiko aerobista lisätä entistä enemmän jos liikkuu jo paljon (4krt viikos salilla ja 3 krt aerobinen(HIIT)viikossa)?

Ryhdyt dieetille. Lasket kulutuksesi ja miinustat siitä noin 500kcal. Pikkuhiljaa vähennät ruoan määrää siihen, niin ei tule kauheana shokkina keholle. Kannattaa lukea noita dieetti ketjuja jos tarviit vinkkejä -> http://www.pakkotoisto.com/aloittel...minen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/. Pääasiassa tarvitset vain ruokavalion joka on alle kulutuksen. Kuitenkin sen olisi hyvä koostua puhtaista elintarvikkeista ja olisi hyvä sisältää myös vihanneksia.

Aerobinen liikunta kasvattaa kulutusta, sen avulla saat syödä enemmän. Se ei ole kuitenkaan välttämätöntä kaikille. HIIT on hyvää treeniä rasvanpolttoa ajatellen, eli mikäli intoa löytyy niin miksipä ei.

Joo ruokapuoli on kondiksessa(koostuu nyt pääosin puhtaista raakaaineista eli ei roskaruokaa tai lisäainemömmöjä) ja oon alkanut laskemaa ne exceliin, mutta lepokulutuksesta en ole 100% varma. Pituutta 178cm, painoa 76kg ja laskin kulutuksen summa mutikassa noin 2100kcal? Eli tohon 10% pääsemiseen vaikuttaa pelkästää se että ollaan miinuksilla kokoajan, eikä sen koomin tarvita aerobista?

Haittaako jos käyn kaksi kertaa viikossa lenkillä kun käyn salilla viisi kertaa?Vaikuttaako se jotenkin lihaksen kasvuun?kun olen vasta kuitenkin 16-vuotias niin syön tavallisesti sen viisi kertaa päivässä mitkä ovat kuitenkin kookkaita aterioita ja monipuolisia.

Haittaako jos käyn kaksi kertaa viikossa lenkillä kun käyn salilla viisi kertaa?Vaikuttaako se jotenkin lihaksen kasvuun?kun olen vasta kuitenkin 16-vuotias niin syön tavallisesti sen viisi kertaa päivässä mitkä ovat kuitenkin kookkaita aterioita ja monipuolisia.

Kuinka pitkiä lenkkisi ovat? Ja vähintään yksi täysi lepopäivä olisi hyvä olla per viikko.

Olen tähän asti treenannu ilman ohjelmaa. Olen tehnyt yleensä yhdessä treenissä 2-3 lihasryhmää kerrallaan. Tänään kokeilin G6 ohjelman. Ainoastaan vatsalihakset tein erilailla, koska en koe saavani perus istumaannousuista kunnon rasitusta.

En saanut treenaatesseni koko kropan kerralla oikein mihinkään lihakseen kunnon tuntumaa tai kovaa jumia. Ohjelmaa mainostettiin jotenkin brutaalina tai jotain, mutta en löytänyt enää penkin ja kyykyn jälkeen loppuihin liikkeisiin mitään tehoa vaan vedin ns. vain läpi. Onko vain totuttelukysymys? Onko normaalia? Voi johtua myös siitä, että tein treenin aamulla, enkä ollut välttämättä syönyt riittävästi aamupalaa. Yleensä treenaan illalla.

Kyllä luulisi että jos tekee aivan maksimiin esim kyykkyä 4 sarjaa niin jalat huutaa hoosiannaa. Eikä lihas välttämättä mene "jumiiin" tai kipeäksi treenistä, se voi silti olla kehittävää,varsinkin G6 kun on aikalailla vain isoja liikkeitä, joissa monet lihakset työskentelevät.

Joo ruokapuoli on kondiksessa(koostuu nyt pääosin puhtaista raakaaineista eli ei roskaruokaa tai lisäainemömmöjä) ja oon alkanut laskemaa ne exceliin, mutta lepokulutuksesta en ole 100% varma. Pituutta 178cm, painoa 76kg ja laskin kulutuksen summa mutikassa noin 2100kcal? Eli tohon 10% pääsemiseen vaikuttaa pelkästää se että ollaan miinuksilla kokoajan, eikä sen koomin tarvita aerobista?

Ootko nyt aivan varma, että dieetille edes tarvetta? Noilla mitoilla ei luulis olevan kauheesti pudotettavaa.

Ei tohon voi oikeestaan vastata. Mikä on tavoitteena? Kasvattaa selkää? Mitä osaa siitä? Nostaa mahdollisimman isoja painoja? Ootko tehny aina pelkästään esim. myötäotteella? Ei kumpikaan varsinaisesti ole toista parempi. Niitä voi ja kannattaakin vähän vuorotella.

joo tosiaan tuli vähän liian nopsasti kysästyä eli selkäliikkeenähän sitä on tosiaan tullu tehtyä, eli tavoitteena kasvattaa selkään lihasmassaa perus 6-10 toiston sarjoilla eli ei millään voimannostotyylillä jossa painoja ladataan hulluna tankoon, joten onko tolla otteella mitään merkitystä just siihen selän kehitykseen? myötäotteella oon tähän mennessä tehny

joo tosiaan tuli vähän liian nopsasti kysästyä eli selkäliikkeenähän sitä on tosiaan tullu tehtyä, eli tavoitteena kasvattaa selkään lihasmassaa perus 6-10 toiston sarjoilla eli ei millään voimannostotyylillä jossa painoja ladataan hulluna tankoon, joten onko tolla otteella mitään merkitystä just siihen selän kehitykseen? myötäotteella oon tähän mennessä tehny

Sä et sillä yhdellä liikkeellä kuitenkaan selkää kasvata loputtomiin, niin aika pieni seikka. Kokeile kumpi tuntuu paremmalta. Jos et silloinkaan tiedä kummin kannattaisi tehdä, tee vaikka vuoroviikoin.

Olen tähän asti treenannu ilman ohjelmaa. Olen tehnyt yleensä yhdessä treenissä 2-3 lihasryhmää kerrallaan. Tänään kokeilin G6 ohjelman. Ainoastaan vatsalihakset tein erilailla, koska en koe saavani perus istumaannousuista kunnon rasitusta.

En saanut treenaatesseni koko kropan kerralla oikein mihinkään lihakseen kunnon tuntumaa tai kovaa jumia. Ohjelmaa mainostettiin jotenkin brutaalina tai jotain, mutta en löytänyt enää penkin ja kyykyn jälkeen loppuihin liikkeisiin mitään tehoa vaan vedin ns. vain läpi. Onko vain totuttelukysymys? Onko normaalia? Voi johtua myös siitä, että tein treenin aamulla, enkä ollut välttämättä syönyt riittävästi aamupalaa. Yleensä treenaan illalla.

:face: Yhden treenikerran jälkeen ollaan ohjelmaa arvioimassa...Lihaksien ja voiman hankinnassa on kyse progressiosta. Ohjelman toimivaksi tai toimimattomaksi toteamiseen tarvitaan useampi kuukausi treeniä. Tarpeeksi kauan kun laitat lisää painoa (kuten ohjelmassa määrätään), niin rupeaa tuntumaan. Kohta tietty sitten ihmetellään, kun kehitys pysähtyy G6:lla.

En tosin oikein ymmärrä pointtiasi, kun ensin ihmettelet että ohjelman piti olla brutaali ja ettei missään tunnu, mutta sitten kerrot olleesi ihan sippi jo penkin ja kyykyn jälkeen. Eikö ohjelma silloin ole brutaali? DOMSit eli treenin jälkeinen kipu/jumi muuten saapuu yleensä 24-72 tunnin aikana treenin jälkeen, joten huomenna voi tuntuakin jossain. Kroppa (hermosto) tottuu pikkuhiljaa uuteen treenitapaan eikä jumeja tule enää niin helposti. G6 ja saliohjelmat ylipäätään vaativat kunnon syömistä ja lepoa.

ps. Kai tiedät, että ohjelmaan on merkitty vain työsarjat eikä ollenkaan lämmittelysarjoja?

Kaikki ohjelmat voidaan tehdä aivan saatanallisen brutaalisti jos vain tahtoo. Se on ihan itessä kiinni tuntuuko vai ei.

Oon nyt about 12vk tehnyt 1-jakosta, toistoilla 12-15 ja 2krt viikossa. Viimeviikolla alko ketoosi ja tällä viikolla tuntui jo, että tuo ohjelma tökkii, muuten se on toiminut aika hyvin. Muutenkin olis aika vaihtaa ohjelmaa, painot on junnanneet samassa jo pari viikkoa. Mietin tuota elaston 2- jakosta vapailla painoilla, toimisko se? Jos pääsen salille vaan 2-3krt/viikko, kannattaako mun tehdä vain joko a tai b treeniä vai joka toinen viikko toista? Pieni voimakausi tähän väliin ei kyllä olis pahitteeksi...

Sitten tuossa on tuo mave. Mun mave-tekniikka on vielä aika huono, että teenkö siltikin lyhyitä sarjoja monta vai kannattaisko siinä tehä jotain kaseja vaikka kolme sarjaa kunnes tekniikka on kohallaan?

Viimeksi muokattu:
Selitin ilmeisesti huonosti. Ongelma siis oli se, että olin penkin ja kyykyn jälkeen niin sippi, ettei loppuihin liikkeisiin löytynyt tehoja. Nyt seuraavana aamuna mikään lihas ei tunnu niin jumiselta ja väsyneeltä kuin normaalisti, kailki vain hiukan.

Tiedän kyllä, että lepo ja ravinto ovat tärkeitä ja että ohjelman lisäksi tulee lämmittelyt.

Selitin ilmeisesti huonosti. Ongelma siis oli se, että olin penkin ja kyykyn jälkeen niin sippi, ettei loppuihin liikkeisiin löytynyt tehoja. Nyt seuraavana aamuna mikään lihas ei tunnu niin jumiselta ja väsyneeltä kuin normaalisti, kailki vain hiukan.

Tiedän kyllä, että lepo ja ravinto ovat tärkeitä ja että ohjelman lisäksi tulee lämmittelyt.

Eikös se sillon just oo "brutaalia", jos et edes jaksanut tehdä kunnolla kaikkia liikkeitä?

Back
Ylös Bottom