Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro! Tänään sitten aloitin salilla käymisen suunnitelman mukaan! Mietin vain että nyt kun on jo treeniohjelma valmiina niin minä päivinä kannattaisi treenata, että lepopäiviä tulisi hyvin. Ajattelin että reenaisin maanantaina,tiistaina,torstaina ja perjantaina. Näin jäisi kolme lepopäivää ja viikonloppu lepoa valmistaa taas seuraavan viikon treeneihin. Onko tämä hyvä, vai?

PS: Tämä sopisi omaan ohjelmaan parhaiten kun viikonloput menee aina mökillä tai jossain muualla.

Millainen ohjelmasi on?

Aloittelijoille suositellaan yleensä yksijakoista eli koko kroppa kerralla- ohjelmaa (esim. Starting Strength tai Kultainen kuusikko, molemmat löytyy googlettamalla). Yksijakoisella kolme kertaa viikkoon.
Jos ohjelmasi on kaksijakoinen niin 4 kertaa viikkoon on hyvä.

Omien lukemisteni perusteella sanoisin, että tuo kuuluu kategoriaan a) kiistanalaiset "koulukuntakysymykset" ja b) hifistely. Itse en ole löytänyt kovin merkittävää tutkimustietoa tukemaan sitä, että tunti treenin jälkeen syöty rasva olisi ongelma. Ennen treeniä sen ruoansulatusta hidastava vaikutus saattaa häiritä.

Eli etenkin jos olet aloittelijahko ja treenaat tullaksesi parempaan kondikseen etkä päästäksesi kisalavalle syksyllä, niin sanoisin: kala on erinomaisen terveellistä ja ravitsevaa proteiinia, ja rasvaisen kalan rasvahapot ovat mitä mainioin rasvanlähde. Eli syö vaan jos siltä tuntuu. Ja etenkin, jos on vielä yhtään ongelmia saada syötyä tarpeeksi energiaa, niin lohi on hieno lisä lautaselle. :)

Rasvahan hidastaa proteiinien imeytymistä ja voi olla et palautuminenki siinä samalla hidastuu yms yms. Hifistelyä on juu, mutta tää juttuhan lähti Hulkin sanomisista ja sillä tasolla pitääki jo vähän hifistellä =D

Riippuu sun treeniohjelmasta. Jos sulla on yksjakonen (joka kerta treenataan koko kroppa), toi ei oo optimaalisin. Yksjakosella pitäis olla ainakin yks välipäivä mielellään treenien välissä. Mut esimerkiks kaksjakoselle toi on erinomainen treenitiheys.

Joo siis kaksijakoisella ohjelmalla mennään

Haittaako jos tällee aloittelijana ei tee oikeastaan mitään erillistä harjoitusta ojentajille, jos ohjelmaan kuuluu kuitenkin rintapäivänä, esim penkki, (rinta)dippi, ja pystypunnerrus? tietty välillä teen myös niitä penkkidippejä, mitkä tuntuu kyl hyvin ojentajis, jos muistan. :D

Riippuu jaosta, mutta lähtökohtasesti haittaa.

Esitän eriävän mielipiteen. En itsekään aluksi treenannut käsiä ollenkaan erikseen ja kyllä ne silti kasvo. Eikä myöskään esimerkiks Arnoldin kultasessa kuusikossa treenata ojentajia erikseen, koska siinä on jo kaksi punnerrusliikettä. Jollain isompijakoisella (esim. 3-jakoinen, kaksjakonen on vähän siinä ja siinä) ohjelmalla toki ojentajia kannattaa treenata edes jonkun verran. Eikä yksjakosen loppuunkaan oo suuri vaiva tehä vaikka haukkaria ja oikkaria superina muutaman sarjan verran. Mut ei silti mun mielestä tartte, jos ei halua.

Tässä on nyt muutama viikko tullut ravattua salilla 3x viikkoon, aloituskuntohan mulla on ihan vitun siima. Testasin muutama päivä sitte penkkimaximia ja nous 55kg. :face: Mietiskelin että mikä olisi realistinen tavoite penkki maximiin kolmen kuukauden päähän, 80kg? Entäs puolen vuoden päähän, 100kg? Olisko noi yhtään realistisia tavotteita? Sarjapainot on nyt noussut kolmessa viikossa 10kg.

Ja ei, en treenaa pelkkää penkkiä vaan koko kroppaa kun sitä kuitenkin joku kysyis, haluan vain jonkinnäköisiä tavotteita.

Tässä on nyt muutama viikko tullut ravattua salilla 3x viikkoon, aloituskuntohan mulla on ihan vitun siima. Testasin muutama päivä sitte penkkimaximia ja nous 55kg. :face: Mietiskelin että mikä olisi realistinen tavoite penkki maximiin kolmen kuukauden päähän, 80kg? Entäs puolen vuoden päähän, 100kg? Olisko noi yhtään realistisia tavotteita? Sarjapainot on nyt noussut kolmessa viikossa 10kg.

Ja ei, en treenaa pelkkää penkkiä vaan koko kroppaa kun sitä kuitenkin joku kysyis, haluan vain jonkinnäköisiä tavotteita.

Aluks tulokset nousee tosi paljon nopeammin, ku sitten vähän myöhemmin. Noi sun tavotteet on melko kovia, enkä usko et niitä ihan noin nopeesti saavutetaan. Ota kolmen kuukauden päähän tavotteeks vaikka jotain 65-70kg. Järkevästi treenaamalla toi voi olla mahdollista saavuttaa ainakin näin aluksi. Tästä on kuitenkaan paha sanoa mitään, ku ei tiedä minkä kokonen oot, millasella tekniikalla teet, miten treenaat jne.

Aluks tulokset nousee tosi paljon nopeammin, ku sitten vähän myöhemmin. Noi sun tavotteet on melko kovia, enkä usko et niitä ihan noin nopeesti saavutetaan. Ota kolmen kuukauden päähän tavotteeks vaikka jotain 65-70kg. Järkevästi treenaamalla toi voi olla mahdollista saavuttaa ainakin näin aluksi. Tästä on kuitenkaan paha sanoa mitään, ku ei tiedä minkä kokonen oot, millasella tekniikalla teet, miten treenaat jne.

No joo oliha noi ehkä vähä yläkanttiin heitettyjä, kelasin vaa että vois olla ehkä mahollista ku joku pari sivua taaksepäi oli just nostanu 55kg:sta 100kg puolessa vuodessa. Mitat on 178cm 78kg ja treenaan G6 ohjelmalla mutta penkin teen 2x6.

No joo oliha noi ehkä vähä yläkanttiin heitettyjä, kelasin vaa että vois olla ehkä mahollista ku joku pari sivua taaksepäi oli just nostanu 55kg:sta 100kg puolessa vuodessa. Mitat on 178cm 78kg ja treenaan G6 ohjelmalla mutta penkin teen 2x6.

Yks juttu millä saa välittömästi (tai heti ku oppii) tuloksen nousemaan, on tekniikan parantaminen, jos se ei oo kunnossa. Selkä kunnolla kaarelle, lavat yhteen, jalat tukevasti maahan jne. Netistä löytyy runsaasti ohjeita kun vähän hakee.

Kertokaas, että mikä tässä treenissä menee pieleen? Tulokset eivät vain kehity. Joulun jälkeen aloin käymään salilla (sitä ennen kävin muutaman kuukauden, mutta se nyt oli sellaista pientä painojen heiluttelua). 4 krt olen viikossa käynyt ja 2-jakoista tehnyt. Otetaan nyt vaikka penkki tähän esimerkiksi. Aloitin tekemään 40kg painolla 3x10. Melko nopeasti siirryin 50kg painoin ja hyvin nousi 3x10krt. Sitä tein maaliskuun loppuun ja ajattelin kokeilla 60kg painolla. Sain 5 toistoa, jonka jälkeen tiputin painoa pois 55 > 50. Joka penkkitreenissä tein saman ja nyt, kesäkuun alussa saan parhaimpana päivä 8 toistoa tuolla 60kg. Maximia kokeilin helmikuussa, 67,5kg sain ylös. Kuukausi sitten kokeilin 70kg, ei mennyt kunnolla. Mikä siinä nyt mättää kun ei se rauta nouse? Muihin liikkeisin pätee sama homma, eli tulokset ei vain kasva.

Kertokaas, että mikä tässä treenissä menee pieleen? Tulokset eivät vain kehity. Joulun jälkeen aloin käymään salilla (sitä ennen kävin muutaman kuukauden, mutta se nyt oli sellaista pientä painojen heiluttelua). 4 krt olen viikossa käynyt ja 2-jakoista tehnyt. Otetaan nyt vaikka penkki tähän esimerkiksi. Aloitin tekemään 40kg painolla 3x10. Melko nopeasti siirryin 50kg painoin ja hyvin nousi 3x10krt. Sitä tein maaliskuun loppuun ja ajattelin kokeilla 60kg painolla. Sain 5 toistoa, jonka jälkeen tiputin painoa pois 55 > 50. Joka penkkitreenissä tein saman ja nyt, kesäkuun alussa saan parhaimpana päivä 8 toistoa tuolla 60kg. Maximia kokeilin helmikuussa, 67,5kg sain ylös. Kuukausi sitten kokeilin 70kg, ei mennyt kunnolla. Mikä siinä nyt mättää kun ei se rauta nouse? Muihin liikkeisin pätee sama homma, eli tulokset ei vain kasva.

Syöt liian vähän. Amen.

Ei ruokamäärä ole ihan niin suoraan sidoksissa voimatasojen nousuun ku taidat luulla. Tietty plussakaloreilla voimat nousee helpommin, mutta ei edes miinuksilla oo mahdotonta voimaa kehittää.

Millä vaan vähänkään järkevällä ohjelmalla aloittelijan pitäs saada enemmän tuloksia kun tossa mainittiin. Kuhan syö tarpeeksi ja koittaa edes levätä. Lyön pääni pantiksi, että suurin osa tollasista viesteistä johtuu nimenomaa ruokailusta. Ja jos ei parempaa taustatietoa halua antaa, niin ei ansaitsekkaan parempaa vastausta.

Mulla on vähän sama ongelma; penkki ei vaan kulje. Oma paino 78, penkkmaksimi 70. Kyykkymaksimi on 40 kiloa penkkiä edellä... Nyt joku tietenki alottaa sen perus itkun, että kyykkää syvemmälle, mutta vannon, että kyykkään aivan tarpeeksi syvälle. :D
Ruokailustakaan tuo ei oikein voi olla kiinni. Joka päivä tulee 3500kcal, jonka pitäs olla enemmän kuin tarpeeksi tämän kokoiselle. (78/180)

Mun kohdalla vika on luultavasti penkkitekniikassa. Saan kyllä jonkulaisen kaaren, mutta jalkoja en saa mukaan nostoon ollenkaan. Joten olisko kellään mitään vinkkejä siihen, miten saan ne jalat avuksi?

Mulla on vähän sama ongelma; penkki ei vaan kulje. Oma paino 78, penkkmaksimi 70. Kyykkymaksimi on 40 kiloa penkkiä edellä... Nyt joku tietenki alottaa sen perus itkun, että kyykkää syvemmälle, mutta vannon, että kyykkään aivan tarpeeksi syvälle. :D
Ruokailustakaan tuo ei oikein voi olla kiinni. Joka päivä tulee 3500kcal, jonka pitäs olla enemmän kuin tarpeeksi tämän kokoiselle. (78/180)

Mun kohdalla vika on luultavasti penkkitekniikassa. Saan kyllä jonkulaisen kaaren, mutta jalkoja en saa mukaan nostoon ollenkaan. Joten olisko kellään mitään vinkkejä siihen, miten saan ne jalat avuksi?

Mulla autto, kun aluksi istuin tangon "taakse" ja asetin jalat valmiiksi silleen, että ne on niin lähellä päätä kuin mahdollista. Siitä sitten kiepautat ittes tangon alle ja lavat yhteen. Tossa videossa näkyy ihan hyvin tuo

13-Year Old Girl Bench Press 198lbs (World Record)!!! - YouTube

Minkälainen 2-jakoinen sulla on käytössä? Itse huomannut, että 2-jakoisella treenaa helposti liikaa, kun luulee jaksavansa, mutta sitten käy juuri niin, ettei tulokset kehity ja pahimmassa tapauksessa jopa lähtevät laskuun (itsellä kävi näin kun aloitin ensimmäisen 2-jakoisen ohjelman). Kun kyse on kaikista liikkeistä kuten mainitsit, niin syynä on luultavasti edellä mainittu asia, ellei ruokailut ja lepo ole sitten ihan perseellään. Jos olisi pelkkä penkki ollut kyseessä, niin silloin luultavasti tekniikassa olisi jotain hämärää...

mutta jalkoja en saa mukaan nostoon ollenkaan. Joten olisko kellään mitään vinkkejä siihen, miten saan ne jalat avuksi?

Pistä paino kokonaan niille jaloille niin, että perse vain hipoo penkkiä mutta ei varsinaisesti ota tukea penkistä vaan kaikki paino on jaloilla. Silloin koko kroppa jännittyy kunnolla noston tueksi.

Terve!

Nyt salikäyntiä takana hieman vajaa puolisen vuotta. Ekan 3kk tein G6 ja nyt liki 3kk on menty 2-jakoisella. Nyt tekisi mieli lisätä hieman vaihtelua omaan treenaukseen. Mikä olisi fiksuin suunta jatkaa tästä? Viikossa salikertoja kertyy lähes poikkeuksetta neljä kappaletta.

Selkeää kehitystä on tullut, mutta ruokavalio vielä hieman liian vähäkalorinen erityisesti työpäivinä. Hyviä valmiita ruokavalioita, joissa n. 3000kcal?

Moi! Oon nyt vähän sekasin koska pakkiksella usein sanotaan, että bodauksessa ei muulla ole väliä kuin, että sarjapainot kasvaa. Tänään kuitenkin Nyyssölän blogissa luki, että hermosto ei saisi tottua treeniin ja tämän vuoksi pitäisi aina silloin tällöin tehdä "shokkihoitoa" lihakselle. Olen tähän asti mennyt melko lailla täysin ihan suorilla sarjoilla. Pitäisikö lisätä erikoistekniikoita esim. jokaiseen treeniin yhteen liikkeeseen, liikettä joka kerta vaihdellen?

Back
Ylös Bottom