Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako noin tunti treenin jälkeisellä aterialla syödä rasvaista kalaa esim. lohta? Luin hulkin artikkelin rasvojen ajoituksesta ja siinä sanottiin, että pitäisi välttää juuri ennen treeniä ja sen jälkeen rasvaa?

Kannattaako noin tunti treenin jälkeisellä aterialla syödä rasvaista kalaa esim. lohta? Luin hulkin artikkelin rasvojen ajoituksesta ja siinä sanottiin, että pitäisi välttää juuri ennen treeniä ja sen jälkeen rasvaa?

Omien lukemisteni perusteella sanoisin, että tuo kuuluu kategoriaan a) kiistanalaiset "koulukuntakysymykset" ja b) hifistely. Itse en ole löytänyt kovin merkittävää tutkimustietoa tukemaan sitä, että tunti treenin jälkeen syöty rasva olisi ongelma. Ennen treeniä sen ruoansulatusta hidastava vaikutus saattaa häiritä.

Eli etenkin jos olet aloittelijahko ja treenaat tullaksesi parempaan kondikseen etkä päästäksesi kisalavalle syksyllä, niin sanoisin: kala on erinomaisen terveellistä ja ravitsevaa proteiinia, ja rasvaisen kalan rasvahapot ovat mitä mainioin rasvanlähde. Eli syö vaan jos siltä tuntuu. Ja etenkin, jos on vielä yhtään ongelmia saada syötyä tarpeeksi energiaa, niin lohi on hieno lisä lautaselle. :)

Mitä lihasryhmiä ei kannata treenata peräkkäisinä päivinä?

Rinta, ojentaja, olkapää ei toimi peräkkäin. Samoin selkä ja hauis on aika huonoja. Jalatkin kannattaa treenata kerralla tai osissa niin, että on välipäivät välissä.

- - - Updated - - -

kuinka monta toistoa jotain liikettä voi tehdä ennenkun ei saa enää maximi voimaa vaan pelkkää lihaskestävyyttä? vai vaihteleeko se liikkeittäen? esim jos saa 18 punnerusta niin kannattaako jo laittaa reppua selkään tai jotain? ja miten leuan-vedossa ja painojen kanssa on?

18 on jo aika paljon. Jos maksimivoimaa haluat niin etunojapunnerrus nyt muutenkin on vähän huono liike.

Kesäloma salilla

Eli kuinka paljon tämmöne 15v 174-55 laiha sälli vois kehittyä 2kuukaudessa?

Ajattelin ottaa Arskan golden six ohjelman kokeiluun,uskoisin sen olevan erittäin hyvä :D

Salilla kävisin ma,ke,pe.

Kiitos neuvoista jo etukäteen :)

ps.eka postaukseni vaikka paljon olen lueskellut täältä aikaisemmin. (kirjoitin tämän puhelimella,joten varmaan aika sekava.)

Kehittyä voi huimastikin kahdessa kuukaudessa, kun seuraa ohjelmaa ja muistaa syödä runsaasti! Mutta loppujen lopuksi nämä ovat pitkän tähtäimen juttuja, eli välttämättä hirveästi ulkoisia muutoksia ei näy kahdessa kuukaudessa. Sarjapainot alussa nousevat kyllä huomattavasti!

Eli kuinka paljon tämmöne 15v 174-55 laiha sälli vois kehittyä 2kuukaudessa?

Ajattelin ottaa Arskan golden six ohjelman kokeiluun,uskoisin sen olevan erittäin hyvä :D

Salilla kävisin ma,ke,pe.

Kiitos neuvoista jo etukäteen :)

ps.eka postaukseni vaikka paljon olen lueskellut täältä aikaisemmin. (kirjoitin tämän puhelimella,joten varmaan aika sekava.)

Omalla kohdalla ja saman suuntaisilla mitoilla n. 2kg lihasta eli 1kg/kk ainakin alussa on mahdollista. Noin vähillä rasvoilla muutoksen näkee myös peilissä todella nopeasti. :) 3 kertaa viikossa on juuri sopiva määrä aloittelijalle, mutta muista myös syödä paljon (muutakin kuin proteiinia).

Onko heti aamulla ylösnoustessa treenaamisessa mitään järkeä? Olen jostain kuulut ettei aamutreenaaminen (joka omalla kohdalla tarkoittaan punnertamista, käsipainoilla heilumista ja vatsalihasliikkeiden tekoa noin vartin ajan) ole erityisen hyödyllistä lihasten kehittämisen kannalta? Ainakin aamulla treenaminen piristää jollei muuta. :)

Onko heti aamulla ylösnoustessa treenaamisessa mitään järkeä? Olen jostain kuulut ettei aamutreenaaminen (joka omalla kohdalla tarkoittaan punnertamista, käsipainoilla heilumista ja vatsalihasliikkeiden tekoa noin vartin ajan) ole erityisen hyödyllistä lihasten kehittämisen kannalta? Ainakin aamulla treenaminen piristää jollei muuta. :)

Kyllä monet heti noustuaan syö ja lähtee salille. Mutta en nuista kehonpainoliikkeistä tiedä. Ei niillä ainakaan isoksi pääse.

Ei sillä oo mitään väliä. Sillon on paras aika treenata kun siltä tuntuu. Ennen treeniä voi kuitenkin olla suotavaa syödä jotain (proteiinipitoista), vaikka sekään nyt ei ihan välttämätöntä oo. Jälkeen syöminenkään ei oo ihan tyhmää.

Ennen treeniä voi kuitenkin olla suotavaa syödä jotain (proteiinipitoista), vaikka sekään nyt ei ihan välttämätöntä oo..

Ei ole tarpeellista mikäli haluaa lihaksia polttaa tehokkaasti, mutta muussa tapauksessa todellakin on suotavaa syödä proteiinipitoista / juoda tai aminohappoja vetää.

Voisikohan joku kokeneempi neuvoa vähän tuossa jalkaprässin käytössä.. Olen aina tehnyt kyykkyjä, mutta haluaisin lisätä prässin ohjelmaan alaselän palautumisen takia.

Kysymykseni jalkaprässistä etureisipainotteisesti

1. Missä kulmassa jalkalevyn tulee olla?
2. Missä kohtaa jalkaterien tulee olla levyllä ja kuinka leveällä?
3. Kannattaako toistot tehdä niin syvälle kuin mahdollista vai rajoittaa 90°-kulmaan? Meneekö työ pakaroille syvälle tehdessä?

Voisikohan joku kokeneempi neuvoa vähän tuossa jalkaprässin käytössä.. Olen aina tehnyt kyykkyjä, mutta haluaisin lisätä prässin ohjelmaan alaselän palautumisen takia.

Kysymykseni jalkaprässistä etureisipainotteisesti

1. Missä kulmassa jalkalevyn tulee olla?
2. Missä kohtaa jalkaterien tulee olla levyllä ja kuinka leveällä?
3. Kannattaako toistot tehdä niin syvälle kuin mahdollista vai rajoittaa 90°-kulmaan? Meneekö työ pakaroille syvälle tehdessä?

1. Jalkalevy sellaseen kulmaan, et kantapäät pysyy koko liikkeen ajan levyssä, mut ei kuitenkaan liu'u poiskaan siitä.
2. Etureisille tehdessä jalat laitetaan usein melko lähelle toisiaan ja alas siihen levylle.
3. Tästä löytyy kahdenlaisia mielipiteitä. Pakarat työskentelee hieman enemmän kyllä, jos liike tehdään niin alas ku onnistuu, mutta työskentelee ne etureidetkin enemmän silloin. Toisaalta, jos halutaan eristää liike mahdollisimman paljon vain etureisille, voi vajaampi liikerata olla siihen hyvä. Ite tekisin kunnollisella liikeradalla ennemmin, koska muuten toistot jää helposti liian vajaiks ja sillon etureidetkin tekee kyllä enemmän työtä.

Kiitti, hyvät ohjeet! Teen sitten täydellä liikeradalla, sillä pakarat ja takareidet aktivoituvat varmasti minimaalisesti vaikka seuraavana päivänä onkin sjmv-treeni.

Eli mulla on nostokengät joissa on pieni korko kantapäissä. Nämähän on siis tarkoitettu kyykkäämiseen. Mutta haittaako korko muissa liikkeissä kuten sjmv, maastaveto, jalkaprässit yms?

Nyt salia about 4kk takana ja ihan kohtalaisesti ovat tulokset kehittyneet. Kuitenkin pikkuhiljaa on kehitys alkanut hidastumaan tai melkeen jopa pysähtymään. Ekat kolme kuukautta tein arnoldin kuusikkoa ja olin plussakaloreilla. Sittemmin olen kuukauden tehnyt 3-jakoisella kuuden päivän kierrolla ja samalla aloittanut dieettaamaan. Kyykkytulos on muutamia kiloja noussut, mutta esim. penkki täysin jämähtänyt tuon 3-jakoisen aikana. Olisiko siis kun aloittelijoita tässä vielä ollaan niin järkevämpää kehityksen kannalta tehdä 1 tai 2-jakoisella vai jatkanko tuolla 3-jakoisella normaalisti dieetin ollessa päällä? Vai onko se vain hyväksyttävä tosiasia että dieetillä ne tulokset eivät yksinkertaisesti juurikaan nouse?

Kannattaa sitä 2-jakoista kokeilla jos mieli tekee. Hyvä jako, omasta mielestä parempi kuin 3-jakoinen. Voimatasoihin dieetiällä vaikuttaa monet asiat. Kuten treenivuodet, ikä, dieetin pituus ja makroravinnejakauma. Voi dieetilläkin tulokset nousta, mutta ei se mikään ihme ole jos ei nouse. Pääasiassa kuitenkin tärkeintä on, että voimatasot ei laske niin vaivalla hankittu lihasmassa pysyy.

Eli mulla on nostokengät joissa on pieni korko kantapäissä. Nämähän on siis tarkoitettu kyykkäämiseen. Mutta haittaako korko muissa liikkeissä kuten sjmv, maastaveto, jalkaprässit yms?

Ei ne välttämättä haittaa, mutta saattaa muuttaa liikettä hieman erilaiseksi. Esimerkiks mave painonnostokengillä aktivoi hiukan enemmän etureisiä. Kyllä niitä siis voi käyttää muutenkin.

Nyt salia about 4kk takana ja ihan kohtalaisesti ovat tulokset kehittyneet. Kuitenkin pikkuhiljaa on kehitys alkanut hidastumaan tai melkeen jopa pysähtymään. Ekat kolme kuukautta tein arnoldin kuusikkoa ja olin plussakaloreilla. Sittemmin olen kuukauden tehnyt 3-jakoisella kuuden päivän kierrolla ja samalla aloittanut dieettaamaan. Kyykkytulos on muutamia kiloja noussut, mutta esim. penkki täysin jämähtänyt tuon 3-jakoisen aikana. Olisiko siis kun aloittelijoita tässä vielä ollaan niin järkevämpää kehityksen kannalta tehdä 1 tai 2-jakoisella vai jatkanko tuolla 3-jakoisella normaalisti dieetin ollessa päällä? Vai onko se vain hyväksyttävä tosiasia että dieetillä ne tulokset eivät yksinkertaisesti juurikaan nouse?

Lähtökohtaisesti syy paikallaan junnaamiseen ja kehityksen hidastumiseen harvoin on yksinkertaisesti treenijaossa. Lähes aina syy on ennemminkin treenin toteutuksessa, tai sitten täysin treenin ulkopuolella, ravinnossa, levossa, stressissä etc.
Suosittelen siis ensin päättämään mitä haet treeniltä, sitten päätät miten sen saavuttaminen on sulla mieluisinta ja sitten sen pohjalta otat sen treenijaon joka edellämainittuja kohtia parhaiten myötäilee.

Moro! Tänään sitten aloitin salilla käymisen suunnitelman mukaan! Mietin vain että nyt kun on jo treeniohjelma valmiina niin minä päivinä kannattaisi treenata, että lepopäiviä tulisi hyvin. Ajattelin että reenaisin maanantaina,tiistaina,torstaina ja perjantaina. Näin jäisi kolme lepopäivää ja viikonloppu lepoa valmistaa taas seuraavan viikon treeneihin. Onko tämä hyvä, vai?

PS: Tämä sopisi omaan ohjelmaan parhaiten kun viikonloput menee aina mökillä tai jossain muualla.

Moro! Tänään sitten aloitin salilla käymisen suunnitelman mukaan! Mietin vain että nyt kun on jo treeniohjelma valmiina niin minä päivinä kannattaisi treenata, että lepopäiviä tulisi hyvin. Ajattelin että reenaisin maanantaina,tiistaina,torstaina ja perjantaina. Näin jäisi kolme lepopäivää ja viikonloppu lepoa valmistaa taas seuraavan viikon treeneihin. Onko tämä hyvä, vai?

PS: Tämä sopisi omaan ohjelmaan parhaiten kun viikonloput menee aina mökillä tai jossain muualla.

Riippuu sun treeniohjelmasta. Jos sulla on yksjakonen (joka kerta treenataan koko kroppa), toi ei oo optimaalisin. Yksjakosella pitäis olla ainakin yks välipäivä mielellään treenien välissä. Mut esimerkiks kaksjakoselle toi on erinomainen treenitiheys.

Back
Ylös Bottom