Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyykky ennen SJMVtä, mutta jos on kyykky+mave tehtävä saman treenin aikana niin järjestystä (ja sarjapainojen nostoa) voisi vuorotella.

Ite oon tehny maven ennen kyykkyä, koska mave on periaatteessa isompi liike. Vaihtelu ois tässäkin ihan kivaa varmaan. Mut taas SJMV tulee aina kyykyn jälkeen, koska kyykky on jaloille monipuolisempi kuin SJMV.

Miten nykytieteen valossa tää ylä- ja alavatsalihasjuttu menee? Treenaako jalannostot rectus abdominiksen alaosaa enemmän ja rutistukset yläosaa? Vai onko rectus abdominis kuten vaikka hauis ja sitä siis joko treenataan kokonaan tai ei treenata lainkaan? Mä olen tällä hetkellä siinä luulossa, että näitä ylä- ja alaosia ei voida treenata erikseen (ainakaan mainittavasti, jos ollenkaan).

^Mulla ainakin sellanen käsitys myös, että rectus abdominis supistuu vatsalihasliikkeissä kokonaan vaikka polte tuntuisikin vain joissain tietyssä kohdassa.

^Mulla ainakin sellanen käsitys myös, että rectus abdominis supistuu vatsalihasliikkeissä kokonaan vaikka polte tuntuisikin vain joissain tietyssä kohdassa.

Poltehan voi tulla tietysti myös muista lihaksista, kuin rectus abdominiksesta. Transversus abdominis on siinä myös ja jopa lonkankoukistajat on siellä alavatsan läheisyydessä. E. Sekin tietysti voi lisätä oletusta ylä- ja alavatsalihasten erillisyydestä, että alimmat palathan tulee yleensä vasta viimesenä näkyviin. Rasva lähtee siitä ylempää ensin pois. Sitte voi luulla, että alavatsa ei ole yhtä kehittynyt vaikka todellisuudessa siinä onkin vaan rasvaa päällä.

Joo, mutta nyt kun aloin etsimään googlesta, niin bodybuilding.comin artikkeleissa puhutaan kyllä ylä- ja alavatsoista erikseen... Luen lisää ettei tule sanottua mitään väärää. Tietääkö joku muuten, että onko kuinka myyttiä, että jos treenaa noita obliqueseja liikaa/liian raskailla painoilla niin ne kasvavat isoiksi ja vähentävät X-lookkia? Noissa vatsatreeni artikkeleissa sanotaan, että kannattaa treenata ilman painoja tai pienillä painoilla.

Vatsalihakset on kyllä vähän poikkeuksellinen lihasryhmä ainakin siksi, koska niistä löytyy runsaasti keskustelua. Mä oon kans kuullu, että lisäpainoilla saa paksun keskivartalon, koska vatsalihakset nimenomaan kasvaa niiden lisäpainojen kanssa. Mut mitä niille sit halutaan tehä, jos ei kasvattaa? Sen kyllä uskon pitävän paikkaansa, että kun on tarpeeks isot obliquet, keskivartalo paksuuntuu. Erittäin monessa paikassa kyllä puhutaan ylä- ja alavatsoista erikseen, mutta kun taas joissain paikoissa sen sanotaan olevan myytti. Ja useemmin ylä- ja alavatsoista kuulee puhuttavan just sellasten "get ripped six pack abs in five minutes" -juttujen yhteydessä, kun taas jotkut vähän järkevämmän oloiset paikat eivät erittele niitä.

Haulla upper and lower abs myth löytyy ainakin heti muutama sivu, missä ollaan sitä mieltä, ettei niitä erikseen treenata. Toivon ja luulen tällä hetkellä, että niitä ei voi treenata erikseen, koska pidän näistä ns. ylävatsaliikkeistä enemmän kuin "alavatsaliikkeistä" (paitsi voimapyörä on kyllä ihan paras).

"Previous researchers assessing the effects of variations in abdominal exercise procedures using SEMG have usually examined the 3 superficial muscles most involved in lumbar spinal flexion: upper rectus abdominis (URA), lower rectus abdominis (LRA), and external oblique (EO)." - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC385260/

Taitaa olla erikseen ne perkeleet, kun tollasessa tutkimuksessakin mainitaan erikseen. (muuten tuo lause ei liity nyt asiaan....)

Itse treenaan vatsoja lisäpainoilla (vatsat taljassa, rutistukset yms.) sekä kehonpainolla (dragonflag, toes to bar...) ja uskon, että tätä rectusta kannattaakin treenata tiettyyn pisteeseen lisäpainoilla, koska näin saa ns. köysimäisen ja paksun six-packin eikä sellaista Tyler Durden sixaria. Ja toi obliques -juttukin taitaa olla ihan totta, sillä totta kai lihas kasvaa, jos sitä rasitetaan tietyllä tavalla. No jos treenaan noita obleja pari kevyttä sarjaa viikkoon niin ei pitäisi ihmeitä tapahtua ja vatsoja jatkan samalla tavalla vaikka tuo "karu totuus" selvisikin :D

Terve.

Mä olen käynyt salilla aktiivisesti viime syksystä semmoset 2-3 krt/vko. Aloitin 1-jakoisella ohjelmalla, mutta aika äkkiä vaihdoin 2-jakoseen. Ohjelmat tuosta Timban FAQ-postauksesta. Olen vaihdellut sarjapituuksia aina 3-4 viikon jaksoissa. Lyhyitä sarjoja en ole tehnyt kuin max 3 kolme viikkoa putkeen. Muuta liikuntaa tulee harrastettua lenkkeilyä satunnaisesti ja silloin tällöin erinäköisiä pallopelejä. Ei kuitenkaan tällä hetkellä mitenkään vakituisesti. Tulosta on tullut mukavasti. Painot vaihtuu raskaampiin ja massaakin on tullut lisää ajoittaisesta laiskuudesta huolimatta.

Mun ongelma on siinä että olen ruumiinmalliltani pitkäselkäinen eli oikein kunnon persjalkainen mikä korostuu kun kokonaispituuttakin on juuri ja juuri 170 cm. Tuntuukin että jalat ja perse ovat kasvaneet suhteessa yläkroppaa enemmän ja aiemminkin haastava farkkujen ja muiden housujen ostaminen käy todella vaikeaksi. Tavoite mulla on ihan hankkia lihasta suht kevyeen kroppaan ja pitää kroppa tasapainoisesti kunnossa. Ei siis kasvattaa itsestä mitään superihmistä.

Olen harkinnut kolmijakoiseen vaihtamista niin että tekisin jalkaohjelman enemmän jumppatyylisesti (reilusti pitkiä sarjoja), kun muuhun kroppaan hakisin enemmän lihasta. Missään tapauksessa en halua kuitenkaan jalkareeniä jättää pois. Mitä kautta lähtisitte ratkaisemaan ongelmaa? Olen myös miettinyt ihan aerobisen liikunnan lisäämistä juoksemisen muodossa sekä syksyn tullen pienimuotosen dieetin kokeilemista, jos se onkin vaan rasvaa joka sinne kertyy.

Itse treenaan vatsoja lisäpainoilla (vatsat taljassa, rutistukset yms.) sekä kehonpainolla (dragonflag, toes to bar...) ja uskon, että tätä rectusta kannattaakin treenata tiettyyn pisteeseen lisäpainoilla, koska näin saa ns. köysimäisen ja paksun six-packin eikä sellaista Tyler Durden sixaria. Ja toi obliques -juttukin taitaa olla ihan totta, sillä totta kai lihas kasvaa, jos sitä rasitetaan tietyllä tavalla. No jos treenaan noita obleja pari kevyttä sarjaa viikkoon niin ei pitäisi ihmeitä tapahtua ja vatsoja jatkan samalla tavalla vaikka tuo "karu totuus" selvisikin :D

Toivottavasti vatsalihakseni nyt sitten kasvaa tai ei kasva hyvänlaisiksi, kun teen yleensä voimapyörää ja jalannostoja, joista tuun alas dragon flagin negatiivisena. Rutistuksia teen myös suht usein. Joskus harvemmin tulee tehtyä tangolla russian twistiä, mutta ilmeisesti kyljet aktivoituu aika hyvin jo noissa ihan perus rectus abdominis -liikkeissäkin.

No miten pitkiä sarjoja meinasit sitten tehdä jalkaliikkeissä, kyllä ne 10-15 sarjat kasvattaa massaa, ellei jopa enemmän kuin nuo lyhyemmät. Jos kolmijakoisella vedät siinähän on 1 päivä jaloille ja 2 päivää yläkropalle, joten pitkässä juoksussa yläkroppa saa ehkä kiinni. Ja voithan sa mittauttaa jossain onko se rasvaa vai lihasta, mutta kyllähän sen suunnilleen näkeekin. Ruokaa napaan vaan vaan nii kyllä se yläroppakin kasvaa, tietty voit jotain aerobista vetää, jos se kiintetyttäisi jalkoja enemmän. pitää myös sitten syödä enemmän, että se yläroppa voi kasvaa.

Toivottavasti vatsalihakseni nyt sitten kasvaa tai ei kasva hyvänlaisiksi, kun teen yleensä voimapyörää ja jalannostoja, joista tuun alas dragon flagin negatiivisena. Rutistuksia teen myös suht usein. Joskus harvemmin tulee tehtyä tangolla russian twistiä, mutta ilmeisesti kyljet aktivoituu aika hyvin jo noissa ihan perus rectus abdominis -liikkeissäkin.

Voimapyörä ja loharit aktivoi kyllä koko coren, joten kehittyy varmasti.

Kumpi liikkeistä olisi järkevämpi tehdä ensin?

Kyykky vai Mave/SJMV

Itse tykkään tehdä kyykyn ensin ja maven sen jälkeen, järkevyydestä en osaa sanoa. Joskus toki vaihtelen, niin ei ihan samaa puurtamista ole keholle.

Oisko muuten heittää vinkkiä olkapääliikkeeksi joka rasittaisi mahdollisimman vähän kiertäjäkalvosinta? Hieman oikutteli tuossa pari viikkoa takaperin ja nyt lämmitellyt aina todella huolella olkapäät/kiertäjäkalvosimet eikä vaivaa enään ole ollut. Pitää kuitenkin ottaa vielä hetki vähän iisimmin niin saa rauhottua rauhassa.

Uskon että kietäjäkalvosin otti itseensä huonon lämmittelyn takia ja koska tein esim jalkojennostoja tangostaroikkuen ilman mitään lämmittelyä kiertäjäkalvosimelle.

Kiitti edellisistä neuvoista ja vinkeistä.
Laitetaas vielä penkin tekniikka arvioitavaks: http://www.youtube.com/watch?v=teP0uP-jfsE
(sieltä löytyy ne edellisetkin vielä, ja niitäkin saa vielä kommentoida, jos siltä tuntuu. Mut rupesinkin jo kyykkäämään syvemmälle.)

Oon tehny pari viikkoa tota starting strength ohjelmaa. Kannattasko nyt jo vähän lisätä liikkeitä, kun tuntuu, että virtaa olis ehkä tehä enemmänkin?

Oon vähän sekasin tässä, kun nuissa Starting Strength threadeissa sanotaan, että kannattaa vaan tehä nuita muutamaa liikettä ja katella joskus muutaman kuukauden päästä sit vähän lisää mut esim. tuolla http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ suositellaan jo tuommosta 10 liikkeen pläjäystä alottelijoille.

Oon tehny pari viikkoa tota starting strength ohjelmaa. Kannattasko nyt jo vähän lisätä liikkeitä, kun tuntuu, että virtaa olis ehkä tehä enemmänkin?

Tuossa ohjelmassa sarjapainot nousee todella nopeasti eli kyllä se hiljalleen muuttuu raskaammaksi. Niin kauan kuin saat tehtyä ohjelmassa olevat korotukset niin mene ohjelman mukaan, kyllä seinä sielt lopulta vastaan tulee.

Tuli tehtyä tänään dragonflagejä ja niska tuli tosi kipeäksi eli luultavasti nousin liikaa niskan päälle ja nyt pään kääntäminen tuntuu ilkeältä. Onnistuinko murtamaan niskan vai voiko se olla vain jäykkä jostain muusta syystä?

Satunnaisia lihashuoltokysymyksiä...

Mitä lihasjumit tarkalleen ottaen on? Mitä lihaksessa tapahtuu kun se on "jumissa"? Miksi lihas menee jumiin?

Onko urheiluhierojasta hyötyä jos on varaa kerran kuussa käydä? Avaako hierojat lukkoja vai onko sitä varten joku muu ammattilainen, kiropraktikko, osteopaatti? Onko mulla joku lukko rintarangassa kun dippi sattuu, ja aina välillä salin ulkopuolellakin tulee ahdistava pistävä tunne rintalastan keskelle? Aukeaako kotikonstein?

Back
Ylös Bottom