Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tota: Monta päivää lihakset kasvaa?? ja monta päivää saa olla max, tietyn liharyhmän harjoittelun välissä esim. Maantaina hauiksia niin voiko hauikset tehdä vasta perjantaina vai kannattaako jo esim keskiviikkona, apuja kiitos!! :)

Ei oo olemassa mitään montaako päivää lihakset kasvaa, se riippuu aivan siitä miten paljon niillä on ärsykkeitä kasvaa. Aloittelijana yksjakosella voi helposti tahkota vaikka hauiksia kolmestikkin viikkoon, vaan isompijakoisilla sen jälkeen kun oppii kunnolla treenaamaan piippuun asti kaksi, tai jopa yksi kerta viikossa saattaa riittää. Toisaalta hauikset ovat taas sellaiset lihakset että niitä ei kovin helposti saa pitkäksi aikaa jumiin, joten kaksi-kolme kertaa viikkoon kun lihas saa uutta ärsykettä niin taitaa olla aika optimaalista.

Lisäravinteet ym.

Sellasta aattelin kysyä, että mitä lisäravinteita kannattaisi kehonrakennuksessa käytää? Sen verran olen lukenut että Hera ja Whey proteiinia, sekä creatiinia, mutta onko muita hyviä massan keräykseen?
Sitten vielä sellaista kun minulla on erittäin alhaiset testosteroni tasot, ja testosteroni on aika iso osa kehonrakennusta, niin kannattaisiko ostaa tuollaista testosteroni boosteria joka kasvattaisi testo arvoja n.40%?

Kiitoksia taas vastauksista etukäteen :D

Sen verran olen lukenut että Hera ja Whey proteiinia, sekä creatiinia, mutta onko muita hyviä massan keräykseen?

Koska et ilmeisesti edes tiedä, että hera ja whey ovat sama asia, eri kielellä vain, niin suosittelen lueskelemaan ajan ja ajatuksen kanssa ihan perusasioita. Sillä et pitkälle pötki, että joku antaa sinulle tässä luettelon/ehdotuksen, josta et ensimmäisestäkään aineesta edes tiedä mitä se on.

kannattaisiko ostaa tuollaista testosteroni boosteria joka kasvattaisi testo arvoja n.40%?

Sellaista et löydä mistään laillisten aineiden joukosta. Älä usko kaiken maailman huuhaa-mainoksia.

Sellasta aattelin kysyä, että mitä lisäravinteita kannattaisi kehonrakennuksessa käytää? Sen verran olen lukenut että Hera ja Whey proteiinia, sekä creatiinia, mutta onko muita hyviä massan keräykseen?
Sitten vielä sellaista kun minulla on erittäin alhaiset testosteroni tasot, ja testosteroni on aika iso osa kehonrakennusta, niin kannattaisiko ostaa tuollaista testosteroni boosteria joka kasvattaisi testo arvoja n.40%?

Kiitoksia taas vastauksista etukäteen :D

Jos testot on oikeesti alhaalla ni siihen saa yksityiseltä lääkäriltä varmaan lääkkeet. Noi testoboosterit ei toisaan toimi.. Ja jos toimii ni nostaa 0.0001% tasoja.

Tuntuu, että ojentajista loppuu puhti kun tekee vinopenkkiä käsipainoilla. Niin onko tekniikan puutetta vai ojentajat liian heikot? Kapeassa penkissä voin tehdä kuitenkin aika lailla samoilla painoilla kun normi penkkiä. Painothan eivät ole suuria kun näin alkutaipaleella ollaan.

Moi!

Tässä on kesä tulossa ja lämpimät ilmat sun muut alkamassa ja pitäis tota saliohjelmaa vähän muunnella..

Eli : oon jo nyt huomannut ettei millään ehdi syömään riittävästi kesän aikana kun tulee oltua rannalla, pelaamassa tennistä ja kesätöitäkin tulossa sun muuta eli bulkkia ei oikeen pysty ylläpitämään näin kesällä.
Nyt joku 13kg tullut lisää painoa siitä kun aloitin ja suuri osa tietenkin rasvana ja nesteenä.

Mietin että kävisin kesän aikana 2-3krt viikossa salilla ja ottaisin vaikkapa 1-jakoisen käyttöön ja keskittyisin siihen ettei ainakaan voimatasot pääsisivät putoamaan. (aiemmin ollut 2-jakoinen / 4krt / viikko)

Millaista ohjelmaa suosittelisitte? Toi paino varmaan putoaa aika automaattisesti kun tulee uitua ja pelailtua kaikennäköstä ja salillakin käytyä. Koitan tottakai pitää huolen proteiinin riittävästä saannista sun muusta ravintoasiasta. Ottaisinko ton valmiin ohjelman tuolta FAQ:sta?

Tuntuu, että ojentajista loppuu puhti kun tekee vinopenkkiä käsipainoilla. Niin onko tekniikan puutetta vai ojentajat liian heikot? Kapeassa penkissä voin tehdä kuitenkin aika lailla samoilla painoilla kun normi penkkiä. Painothan eivät ole suuria kun näin alkutaipaleella ollaan.

Lukitsetko kyynärpäät ylhäällä? Jos kyllä, niin tee osa toistoja jolloin jätät liikkeen ylhäältä hieman vajaaksi jottei kädet mene lukkoon ja ojentajat tule enemmän peliin. Itse teen kässäripenkit ja pystypunnerrukset aina osatoistoilla eikä ojentajat hyydy ja pysyy liike kohdelihaksessa.

Lukitsetko kyynärpäät ylhäällä? Jos kyllä, niin tee osa toistoja jolloin jätät liikkeen ylhäältä hieman vajaaksi jottei kädet mene lukkoon ja ojentajat tule enemmän peliin. Itse teen kässäripenkit ja pystypunnerrukset aina osatoistoilla eikä ojentajat hyydy ja pysyy liike kohdelihaksessa.

En lukitse ylhäällä, jätän vähän vajaaksi. Voisi ehkä jättää vielä enemmän. Luin tässä juuri tuon vinopenkki ketjun ja sen perusteella olen tehnyt liian alhaalta liikkeen, pitäisi tehdä lähempää kaulaa. En tiedä vaikuttaako tuo tähän ojentaja asiaan, mutta seuraavalla kerralla tekniikan hiomista.

Voisiko joku auttaa minua, minua on vaivannut tuo maha kun se on aika kookas, millä saisin kaiken läskin mahasta pois ja vatsalihaksia tilalle, mitkä on parhaita ja nopeimpia liikkeita ja ideoita????????

Voisiko joku auttaa minua, minua on vaivannut tuo maha kun se on aika kookas, millä saisin kaiken läskin mahasta pois ja vatsalihaksia tilalle, mitkä on parhaita ja nopeimpia liikkeita ja ideoita????????
... :D

Maha lähtee parhaiten laihduttamalla, no surprise varmaan sullekaan. Dieettaamisesta pakkikselta löytyy helvetin monia threadejä ja vinkkejä, siitä lukemaan läpi ja kattelemaan sopiiko mikään sulle vai ei. Vatsalihakset on lihakset ihan niinkun muutkin, nekään ei tarvi niitä 50-100 toiston sarjoja kokoaikaa niinkuin monet luulee. Kovalla vastuksella 8-12 sarjoja esim. voimapyörää, erilaisia variaatioita istumaannousuista, jalkojen nostoa jne ja kyllä palikkoihinkin alkaa tulla paksuutta.

Joo itsekkin luulin vielä pari viikkoa sitten, että maha lähtee vatsalihasliikkeillä. Toki se vaikuttaa lihaskasvuun ja rupeaa päkki puskemaan esiin, kun jyystää eri liikkeitä. MUTTA kyllä se maha ainakin itsellä on lähtenyt (jopa kiitettävää vauhtia) ihan vaan ruokavaliomuutoksella ja normi reenaamisella ja satunnaisilla juoksulenkeillä :) 3vkoa sitten aamupaino oli jotain 66-68kg, nyt se oli toisen kerran alle 64kg. Helvetin suuren motivaatiopiikin sain jälleen kerran. Maha on lähtenyt, työhousujen vyötä piti kiristää.

Kuuluin siihen poppooseen joka luuli, että täsmälaihdutuksella voi pienentää mahaa. Mutta eihän niin nyt vissiin voikkaan tehdä vaan plösö palaa tasaisesti joka paikasta. Ei muutaku kalorikulutus miinukselle ja reeni kuntoon. Juoksu-/kävelylenkki jossa pidät pulssin 130-150 kuluttaa kaloreita hyvin. Itsellä n. 5km rauhallinen juoksulenkki nostaa pulssin 145 ja kulutus on n. 400kcal. Kiitos myös herralle saatanalle/allahille/vishnulle/thorille, että omistan koiran joka pakottaa tekemään joka päivä vähintään 1h kävelylenkin!

Maha on lähteny helvettiin, mutta vielä mukana kummittelee pienet sivupläskit, jeesus christpunch helvetti ku ne on rumat! Mutta luotan siihen, että ne sulavat ajan saatossa jahka pidän kalorit miinuksella ja reenaamisen säännöllisenä (joka toinen päivä, 3-jakoinen). Kalorit pidetään miinuksella jättämällä kaikki pullamössöpaskat pois. Mun ruokavalioon kuuluu tätä nykyä: vesitonnikala, rasvaton raejuusto, rasvaton maitorahka, ananas, dietmix patukat, kaurapuuro + vähäkalorinen mehukeitto, vihreä tee, omena ja proteiinijuomat aamuin illoin. Ja tähän päälle tietty yksi lämmin ruoka joka on ihan perus kotiruokaa. Perunaa ei tuu juurikaan syötyä, mutta en ole pistänyt sitä kieltolistalle. Kaikella rajansa, en halua lopettaa normaalia elämää kuntoilun takia. Maalaisjärki mukana niin sillä selviää eikä elämä ole kovin rajoittunuttakaan :rock:

Mistä mahtaisi johtua, kun nyt lähiviikkoina joka kerta treenin jälkeen on pistävää kipua alavatsassa vasemmalla puolella? Siis kun lähtee salilta käppäilemään kotia päin niin alkaa ikävästi pistämään, mutta se menee ohi kun pääsee hetkeksi istahtamaan. Treeniä se ei haittaa, mutta pistää ketuttamaan kun kipu on suht voimakas.

Jos on tarkotus saada kyykyn ja maven kautta vähän apua ponnistusvoimaan eli sellast räjähtävyyttä ni kumpi on parempi 3x5 vai 5x5? ku tos elaston 2 jakosese mitä alan tekee nyt ni ois mave ja kyykky 5x5
ja sit että penkissä ois tarkotus penkkiykköstä saada ylös ni toimiiks tolllane 4x5 vai oisko 3x5 parempi?

Jos pomppuvoimaa haluat niin siihen toimii räjähtävät toistot ja todella lyhyet sarjat, 1-3 toistoa ja vaikka 5-8 sarjaa. Penkissä kannattaa kokeilla Miken kehittelemää 2x6 penkkitekniikkaa, tai sitten ihan vaan kasvattaa perusvoimaa 3x8-12 tjsm mutta noista kahdesta molemmat toimii kuhan ne osaa tehdä painoja aallottamalla ja katsomalla että progressiivisuus pysyy käynnissä.

Treeniohjelma

Joo eli siis oon 15 vuotias nuorimies. Olen noin 1,5 vuotta treenannu vatsoja ja noin vuoden treenannut rintalihaksia punnertamalla, ja hauista käsipainoilla. Nyt meille tuli painonnosto penkki ja aattelin jos joku ystävällinen vois jonkun näköstä treeniohjelmaa virittää mulle. Käytössä on siis painonnostopenkki, käsipainot, ylä- ja alatalja, sekä jalkalihaksille treenauslaite. Kiitos jo etukäteen. :)

Kyykkyteline olis vielä ainakin hyvä hankkia. Kyykyt on nimittäin paras jalkaliike ja tuo kertomasi jalkalihasten treenauslaite on todennäkösesti ojennus/koukistuslaite, jolla ei pahemmin lihaksia kasvateta. Kyykky kun onnistuu, voikin jo tehdä esimerkiks kultasta kuusikkoa. Toisaalta kai siitä voisi kyykyn korvata yhen jalan kyykyillä tai askelkyykyillä käsipainot kädessä. http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ Tossa toi golden six.

Voisiko joku asiantuntevampi kertoa, että voisiko kyykkyä korvata jossain määrin mavella? Eikös mavekin ota suunnilleen samoille lihaksille kuin kyykky, vai olenko ihan väärässä?

Back
Ylös Bottom