Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Heissan,

olen 17-vuotias tyttö Helsingistä. Urheilua eri muodoissa on tullut aina harrastettua, ja salille eksyin ekaa kertaa joskus 12-13 -vuotiaana. Pitkän aikaa sali on ollut sellainen "kiva lisä" muiden lajejen treenaukseen (vuosien varrella olen harrastanut mm. kilpailumielessä lentopalloa ja cheerleadingia sekä harrastuspohjalta aerobiciä). Muutettuani vuosi sitten Helsinkiin opiskelemaan aloin käydä aktiivisemmin puntilla ja nykyään käyn salilla n. 3-5kertaa viikossa. Olen alkanut pikkuhiljaa lueskella bodaukseen liittyviä lehtiä ja viimein päädyin tännekin rekisteröitymään. Olen tällä hetkellä suht. hyvässä peruskunnossa, siis "normaaliin" nähden, en siis vielä ole mitenkään huomiota herättävän lihaksikas.

Olen alkanut haaveilla kisalavoista, lähinnä bodyfittnes ja classic body building kiinnostaisivat sen perusteella, mitä olen netistä lueskellut. Toiveissa olisi kisata vuoden päästä, jos vaan kropan saa pumpattua tarpeeksi hyväksi.

Mitä eroa ko. lajeilla on? Fittnessissä pitäisi tehdä vapari fysiikkakierrosten lisäksi, mutta mites tuo bodyfittnes ja body building, niissä on fysiikkakierrokset, mut onko niissä jotain eroa?

Olen ajatellut valmentajan hankkimista, kun en kuitenkaan usko tietäväni kaikkea tarpeellista kisaamisesta, kisadieteistä, yms. Haluaisin siis jonkun, jolla on kokemusta ja halua auttaa - mielellään opastamaan omalle puntille pari kertaa, tekemään ohjelmat, yms. Miten minun kannattaisi edetä asian kanssa? Olen parin kuukauden ajan etsinyt netistä ja lehdistä eri personal trainereita, järjestöjä, yms. tietoa, mutten ole osannut päättää, kehen ottaisin yhteyttä ja mistä kyselisin asiasta. Päädyin siis tänne, ensi viikonloppuna suuntana fittnes expo, joka varmaan antaa vähän lisää osviittaa.

Vastauksia odotellen,
Nora :)

Aloitin salilla käynnin suuriinpiirtein vuosi sitten kesällä, puoli vuotta kävin satunnaisesti ja tein mitä sattuu. Tammikuussa veli sitten teki ohjelman ja tässä vaiheessa tuli sitten palautusjuoma, krea jne kuviohin. Siltikään en vielä syönyt kunnolla. Vasta tänä kesänä opin syömään kunnolla ja otin kalorilaskurin käyttöön. Olin vetänyt samaa ohjelmaa puoli vuotta ja nyt on uusi tehty. Kuitenkin... tuossa pari vuotta taaksepäin sitten tuli vuosi ihan kunnolla mähöttyä ja jätettyä lähes kaikki harrastukset. Läskiähän siitä tuli ja nyt on ikävät jenkkakahvat ja mahan päällä kiva kerros. Mitat pari vuotta sitten n. 175/75, vuosi sitten 183/80, 2010 tammikuu 183/82 ja nyt 183/88. Tulokset ovat helvetin heikot, kehtaako niitä edes tähän laittaa... (pena 85, mave 175, kyykky 120)

Nyt kuitenkin katsoin peiliin ja päätin että laihdutan helvettiin nuo jenkkakahvat ja muutenkin mahaa pois. Sitten ajattelin että kaikki lihat mitkä tässä on tullut lähtevät. Luin dieetti-bulkki sykli topiceja täällä ja eräässä oli linkki musclenettiin (http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/ohjelma11.php) ja 3 kuukauden syklillä oli tullut painoa lisää 7 kiloa lisää ja rasvat pudonneet 17% -> 13.9%. Mutta ei nuo jenkkakahvat varmaan ihan ekana lähde pois, vai mitä luulette? Eli onko järkevintä vain pudottaa painoa -500kcal päivässä vai lähteekö tässä kaikki lihat ja jo valmiiksi heikot tulokset tipahtaa? Entä tuo sykli?

Ohjelma on 4-jakoinen, jossa kuitenkin tulee kaikki paikat 2x viikossa. Kiitos kaikki ketkä kehtaavat vastata :)

Kysyisin, että kumpaa poukat suosittelee smith-vinopenkkiä vaiko normia vinopenkkiä tangolla?
Tein smithissä, tuntu todella hyvin, samoin kun tein pitempää sarjaa vinopenkkiä kässäreillä! Vaikka oikea olkapää vielä vähän vihlas, niin paras rintatreeni pitkään aikaan!
Sama olkapäissä, tein smithissä pystärin ja laskin tuohon korviin asti ja tein sen eteen ja hyvin tuntu sekin!

Kysyisin, että kumpaa poukat suosittelee smith-vinopenkkiä vaiko normia vinopenkkiä tangolla?
Tein smithissä, tuntu todella hyvin, samoin kun tein pitempää sarjaa vinopenkkiä kässäreillä! Vaikka oikea olkapää vielä vähän vihlas, niin paras rintatreeni pitkään aikaan!
Sama olkapäissä, tein smithissä pystärin ja laskin tuohon korviin asti ja tein sen eteen ja hyvin tuntu sekin!

Smithillä monet tuntuu vinopenkin tekevän.Itsekkin teen.

Koitin testimielessä tänää ekaa kertaa vyötä mavessa ja ku vetäsin yhen 140 sarja ni rupes lentelemään semmosia kipinöiden olosia valopilkkuja silmissä? (Vyö liian kireellä tai huonossa kohassa?)

Onko mave nopeasti kehittyvä liike ku tuntuu et joka kerta vois väh. 10kg heittää lisää?

Hei tollasta vielä tosta venyttelystä, että kuin pitkiä venytyksiä teette? Kun treenin yhteydessä kannattaa tehä niitä "pumppaavia" ~10sec venytykiä. Niin onko ne sitten treenin jälkeen pitkiä esim. 30-40sec pitkiä?

Tuohon ei valitettavasti mitään yksiselitteistä vastausta ole olemassakaan, vaan se on ihan ohjelmasta, treenaajasta ja treenityylistä kiinni, kumpi noista variaatioista on parempi ja olisiko kenties jokin muu systeemi vielä tehokkaampi...

Entä jos ajatellaan tulosten nousua (painojen siis), sillä varsinkin alussahan esim. "raskaat perusliikkeet" ymmärtääkseni nousevat sitä paremmin mitä useammin niitä tekee? Ja eikös palautuminen ole nopeampaa pienen lihasmassan omaavalla henkilöllä kuin pidempään treenanneella lihaksikkaalla kaverilla?

Hyviä liikkeitä vatsalihaksille? Jalkojennostoa olen testaillut nyt, mutta en saa niillä oikein hyvin tuntumaan :(

Perus vatsarutistukset. Eikä niin että jalat on tuettu vaan juuri niin että makaat maassa jalat, ei tuettuna. Itellä ainakin alkaa rasittumaan alaselkä jos teen että jalat tuettu.
Mulla ainakin polttaa kun tekee pitempää sarjaa (20), mutta jos vatsalihaksiin kokoa haluat niin lisäpainot ja lyhyemmät sarjat käyttöön.

Hyviä liikkeitä vatsalihaksille? Jalkojennostoa olen testaillut nyt, mutta en saa niillä oikein hyvin tuntumaan :(

Ite oon saanut vatsalihaksiin erottuvuutta voimapyörällä. Jos voimapyöräily on tuttujuttu ja menee jo yli 25 toistoa pistä lisäpainoksi vaikka alkuun 10kg kiekko selkään. Voin kertoa että kyllä tuntuu! Ja voimapyörä tuo myös pito koko keskikroppaan. :)

Perus vatsarutistukset. Eikä niin että jalat on tuettu vaan juuri niin että makaat maassa jalat, ei tuettuna. Itellä ainakin alkaa rasittumaan alaselkä jos teen että jalat tuettu.
Mulla ainakin polttaa kun tekee pitempää sarjaa (20), mutta jos vatsalihaksiin kokoa haluat niin lisäpainot ja lyhyemmät sarjat käyttöön.

Paskimpia liikkeitä mitä on olemassa.

No se, vatsarutistukset painon kanssa on ihan hyvin kans ottanut, pitääpä ruveta testailemaan taas.
Ja voimanpyörästä... 25 toistoa!? Helvetti, eihän mulla mee yhtään :D

Onko mitään haittaa tai hidastaako paljon palautumista jos käyn lenkillä illalla salin lisäksi? Salilla klo 13-16 välillä ja lenkki ilta 8 pintaan.

Näin alkuun on sanottava, ettei ole pahemmin kokemusta palauttavista lenkeistä.
Mututuntumalla kuitenkin sanoisin, että matalasykkeinen 30-60 min lenkki ajaa varmasti asiansa. Palauttavan lenkin idea on laittaa kuona-aineet liikkeelle mistä johtuen en ainakaan maitohapoille suosittelisi vetämään.
Jos seuraavana päivänä on koivet on kankeet kuin parrunpätkät niin todennäköisesti olet tehnyt jotain väärin.

En enää ikinä vedä illalla energiajuomaa = nukuin 1.30-5.30, eli huimat 4 tuntia. Ainut hyvä puoli, pääsen aloittamaan safkaamisen aikasemmin:D
Mutta tosissaan, suoraan sanottuna, iha perseelleen menee koko päivä.

Sanotaan, että jalkaprässin treenaaminen ei korreloi kyykkyrautojen kehittymiseen. Voiko aloittelijalle olla siitä kyykkäämsieen hyötyä kun ei jalkojen lihaksisto kovin pätevässä kunnossa vielä ole?

Back
Ylös Bottom