Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikähän mahtaa olla ongelma ko. liikkeessä?

Tuntuu pelkästään käsissä, ja jotenkin se liikerata on sellainen... Ei varsinaisesti ole liikerataa, koittaa vaan painaa ne painot ylös ja välillä ne menee leveällä välillä, joskus osuvat melkein yhteen. Enkä tiedä kuinka vinossa sen penkin pitäisi olla, missä kohti käsien käydä tai kuinka lähellä vartaloa kyynärpäiden pitäisi olla.

Ku alotin treenauksen ni jalkatreeni sisälti yhteensä 6 liikettä. Nykyään enää 3

Kyykky 3x5
Sjmv 3x5
Pohkeet smith 3x8

Vähän liikkeitä mutta on helposti rankin treenipäivä
Sanokaas joku jalkaexpertti riittääkö tuo jumalaisten kinttujen saamiseen?

Kyllä tuolla varmaan kehittyy, mutta voit ajanmyötä lisätä liikkeitä kuten: jalkaprässi, reidet laitteissa, etukyykky.... Jos haluat massaa niin itse tekisin pidempiä sarjoja. Siis ei tuo nyt varmaan paras jalkaohjelma ole, riippuu vähän ihmisestäkin minkälaisella ohjelmalla kehittyy.

Joskus tein laitteissa reidenojentajat ja jalkaprässi mut omalla salilla niissä loppuu painot aika lyhyeen.
Mä kun luulin et massaa tulis just noilla lyhyillä sarjoilla? (Niinku on tähä asti tullukki, roimasti)

Mavella ja kyykyllä saa oikeen hyvin massaa jalkoihin ja vielläpä tasapainoisesti. Ja sitä lihaa tulee tollasilla ~5 toiston sarjoilla erittäin mukavasti. Kunhan ei jämähdä siihen 3x5, vaan etenee progressiivisesti sarja- ja toistomääriä vaihdellen samalla kun kilot lisääntyy.
Ei kuitenkaan maailmanloppuun asti kannata hinkata pelkästään noilla, vaan muuttaa ohjelmaa välillä. On ne silti ihan parhaat liikkeet, jos sä jumalaisia kinttuja havittelet.

No painosta sen verran, että 2,5 vuotta sitten elopaino oli n.57kg ja siitä noussut tuohon 82kg tosin olin pitkään n. 3kk sitten kipeänä jolloin paino tippui 81kg-->77, mutta on nyt tuolla 82kg. Ohjelma on vaihtunut muutamaankin otteeseen, on ollu 1-, 2- ja 3-jakoista.

Ennen siis teit 3x10 leukoja 57kg elopainolla. Nyt teet 3x7 leukoja 25kg painavempana. Mun silmään näyttäisi ainakin selvältä kehitykseltä...
Jos tuo ylätalja tökkii niin vaihda se vaan vähäksi aikaan johonkin muuhun liikkeeseen :)

Sellasta kysyisin, että mikä liike vastaisi parhaiten penkkiä? Tekisin Arnoldin G6:sta, mutta ei löydy toista innokasta treenaajaa ja yksin ei oikein viitsi nostella penkistä. Voi myös ehdottaa jotain yksijakoista, jossa ei ole penkkiä.

Sellasta kysyisin, että mikä liike vastaisi parhaiten penkkiä? Tekisin Arnoldin G6:sta, mutta ei löydy toista innokasta treenaajaa ja yksin ei oikein viitsi nostella penkistä. Voi myös ehdottaa jotain yksijakoista, jossa ei ole penkkiä.

Käsipainoilla penkkaaminen voisi olla yksi toimiva ratkaisu?

Taitaa olla käsipainopenkki tosiaan paras korvaava liike. Mutta jos edes pelkällä tangolla penkkaaminen onnistuu, niin ihan huoletta voi tehdä normipenkkiä. Niin me kaikki muutkin tehdään :thumbs:
Itse en koskaan oo käyttänyt turvarautoja, ja maksimikokeiluihin tai todella tiukkoihin sarjoihin pyytänyt jonkun vieressä olevan treenaajan varmistamaan. Kyllä ne omat rajat aika hyvin oppii tuntemaan pian. Yhden kerran olen joutunut pyörittämään tangon pois rinnalta, kun olin yksin penkkaamassa kotona. Salilla joku on aina vieressä, ja kyllä ne yleensä auttaa jos nätisti pyytää, tai ähkii :D

Kuinka nopeasti salillakäynti voi näkyä silmin (eikä siis mitaten tai tuntuen)? Kuvittelenko, kun reisien etu- ja sivupuolen lihakset erottuvat selkeämmin, vaikka tämä on vasta viides viikko 3 krt/vko -tahtista? Paino on kyllä tippunut jokusen kilon eikä vatsa tunnu yhtään pienemmältä, joten rasvaa on mahdollisesti lähtenyt reisistä. Ruumiinrakenteeni on luonnostaan semmoinen tikku-ja-pallo, juuri sitä lajia jossa ylipainoa pidetään pahimpana.

Koulussa huomenna vedetään puntilla leuanveto ja penkkipunnerrus -maksimit. Oon vetäny G6 ohjelmaa tässä jo jonkin aikaa, ja ajattelin voinko tänään käydä salilla vai voiko se vaikuttaa huomiseen suoritukseen?

Totta kai tämänpäiväinen treeni vaikuttaa huomisen testituloksiin. Lepoa tänään ja mieluiten jo eilen olisi ollut hyvä pitää lepopäivä.

Back
Ylös Bottom