Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Siis selittäisittekö mitä huonoa tuossa tilaamassani tuotteessa on? :D Ostin tuon sen vuoksi kun vaikeuksia ollut aina saada massaa niin tuo näytti olevan siihen ongelmaan soveltuva auttaja ja saanut positiivista palautetta käyttäjiltä. Minkälainen tuote sitten seuraavalla kerralla kannattais ostaa?

Saa tuolla painon nousemaan, ihan takuulla. Vielä halvemmalla se tosin onnistuisi karkkia ostamalla, kilohinta on paljon halvempi. Toivottavasti tajuat itsekin, miksi niin ei silti kannata tehdä?

Tuossa paskassa on nimittäin hiilihydraatteja viisinkertainen määrä proteiineihin nähden, kun järkevä suhde vaihtelee siinä 1:1 molemmin puolin käyttötarkoituksesta ja muista ruokatottumiksista riippuen.

Moro!

Olen käyny salilla nyt n.2,5 vuotta ja mitat ovat 175cm/82kg ja ongelmana on selän huono kehitys. Eli ennen tein leukoja myötäotteella 3x10 ja ylätaljaa jollain 75kg:lla 3x8-10, mutta nykyään ei mene leukoja kun ehkä 3x7 ja ylätaljassa 3x8 65kg:lla tekee tiukkaa. Eli selkä ei ole siis vähään aikaan kehittynyt ollenkaan ja sarjapainot ovat vain huonontuneet. Treenaan selkää tiistaisin mave+leuat+kulmasoutu kaikkia 3 sarjaa ja perjantaisin ylätalja+alatalja molempia 3 sarjaa. Missä siis vika ettei selkä kehity? Ruokapuoli pitäisi olla ihan kunnossa ja muissa liikkeissä sarjapainot kyllä nousevat.

Moro!

Olen käyny salilla nyt n.2,5 vuotta ja mitat ovat 175cm/82kg ja ongelmana on selän huono kehitys. Eli ennen tein leukoja myötäotteella 3x10 ja ylätaljaa jollain 75kg:lla 3x8-10, mutta nykyään ei mene leukoja kun ehkä 3x7 ja ylätaljassa 3x8 65kg:lla tekee tiukkaa. Eli selkä ei ole siis vähään aikaan kehittynyt ollenkaan ja sarjapainot ovat vain huonontuneet. Treenaan selkää tiistaisin mave+leuat+kulmasoutu kaikkia 3 sarjaa ja perjantaisin ylätalja+alatalja molempia 3 sarjaa. Missä siis vika ettei selkä kehity? Ruokapuoli pitäisi olla ihan kunnossa ja muissa liikkeissä sarjapainot kyllä nousevat.

Tee silti leuanvetoja. Maastavetoa. T-tanko soutu(ei tuettu). Pullover. Alatalja. Kulmasoutu. Tee suhteellisen pitkiä, polttavia sarjoja ja silloin tällöin erikoistekniikoita: Rest pausea ja pudotussarjoja, etukäteisväsytys. Ja lavat liikkeelle :) kunnon supistukset!. Vaihtele liikkeitä kanssa.

Mitenkäs paino on 2,5 vuoden aikana menny suuntaan jos toiseen? Onko ohjelma vaihtunu tässä ajassa vai ootko aina menny tolla samalla meiningillä eteenpäin?

Laihdutus, mutta samaan aikaan lihaksien kasvatus

Niin, otsikossa näin tiivistettynä.
Olen 15-vuotias miehenalku, jonka mitat ovat kutakuinkin 186/120, eli ylipainoa on merkittävästi. Punkero en kuitenkaan ole, sillä olen viime kahtena talvena jotain röytänyt salilla ja luullut tietäväni jostain jotain - ruumiinmalli on enemmänkin "chubbyfat". Totuus iski päin kasvoja, kun tajusin että pelkästään penkkiä ja hauiskääntöä ruuvaamalla en näytä seksikkäälle adonikselle, jolla saisin tyttöjä kuin kalaa dynamiitilla.

Joten, turvaudun nyt isompiin ja kokeneempiin; minkälainen ruokavalio (siis ihan ne syömäaineet, kotitalouden tunnilla en kovin paljoa kuunnellut, joten proteiineista on aikalailla hyödytöntä selittää) olisi hyvä dieetille, ja entäpä mitä teen salilla ja muualla elämän osa-alueilla? Tosiaan, laihdutus olisi pääasiallinen juttu, jos edes alle sataseen pääsisi niin olisi aika jumalaista. Ja lihaksia haluan koska sehän on miehekästä, ja testosteroni virtaa tässä iässä niin että tunnen aamuisin kuinka se kohisee.

Selailin jo foorumia, mutta suurin osa oli "vaikuttaako asia x asiaan x" -tyylisiä, joten en näin "kaksivaiheista" ohjenuorta löytänyt mistään, enkä oikein osaa sanoa mitä Hakuun pistäisin.
Joten, näin parhaimmaksi pistää kysymyksen tänne! (Yhden kirjaimellisen syömäohjeen jo näin, mutta ei ole rahaa lähteä rellestämään lisäravintoaineilla)

Mitenkäs paino on 2,5 vuoden aikana menny suuntaan jos toiseen? Onko ohjelma vaihtunu tässä ajassa vai ootko aina menny tolla samalla meiningillä eteenpäin?
No painosta sen verran, että 2,5 vuotta sitten elopaino oli n.57kg ja siitä noussut tuohon 82kg tosin olin pitkään n. 3kk sitten kipeänä jolloin paino tippui 81kg-->77, mutta on nyt tuolla 82kg. Ohjelma on vaihtunut muutamaankin otteeseen, on ollu 1-, 2- ja 3-jakoista.

Joten, turvaudun nyt isompiin ja kokeneempiin; minkälainen ruokavalio (siis ihan ne syömäaineet, kotitalouden tunnilla en kovin paljoa kuunnellut, joten proteiineista on aikalailla hyödytöntä selittää) olisi hyvä dieetille

Kanaa, riisiä, tonnikalaa ja maitorahkaa on suunnilleen se perinteinen, simppeli ruokavalio. Sitten, jos tuo alkaa tuntumaan liian yksipuoliselta, niin ei auta muu kuin ottaa niistä proteiineista ja muista ihmeistä omatoimista kertausta niin paljon, että pystyy lukemaan esim. Fineliä + elintarvikkeiden tuoteselosteita ja niiden perusteella muokkaamaan järkevän ja itselle mieluisan ruokavalion.

a entäpä mitä teen salilla

Treenaat kovaa ja järkevällä ohjelmalla. Tuossa muutamia vaihtoehtoja:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

ja muualla elämän osa-alueilla?

Nukut ja lepäät tarpeeksi, vältät liiallista dokaamista ja muutenkin elät suunnilleen ihmisiksi.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan näillä ohjeilla pääsee jo pitkälle, ei tämä mitään rakettitiedettä ole.

Pieni kysymys käsipainoilla tehtävästä pystypunnerruksesta. Elikkäs kun istuvalteen teen sitä, niin kuinka paljon uskaltaa selkänojaa kallistaa taaksepäin, ennen kuin alkaa menemään väärille lihaksille?

Uskaltaisin väittää, että viimeistään siinä vaiheessa kun painot eivät enää laskeudu olkapäiden kohdille, vaan enemmän ylärinnan alueelle.
Mitä sinä tällä tiedolla ylipäänsä teet?

Ei nouse kädet suoraan ylöspäin johtuen yläselässä olevasta syntymävammasta. Eli rajottaa vähän liikerataa. Pikksen kun laskee tota selkänojaa, niin saan nostettua. Mut ei nyt lähellekkään mitään vinopenkkikulmaa mee tuo, vaan säädettävässä penkissä ihan pari pykälää oon laskenu selkänojaa.
Edit. Onko muuten tolle pystypunnerrukselle mitään edes lähes yhtä tehokasta korvaavaa liikettä, mitä voisi tehdä?

Hukkui nyt edelliselle sivulle kymysykseni, että onkos kellään heittää mitään kunnon neuvoa vinopenkkiin käsipainoilla? Ja ei YouTube-videoista oikeen ymmärrä täysin sitä liikerataa =/

Kesällä tuli treenattua itsensä turhan jumiin ja kroppa rasittui liikaa. Nyt olen yrittänyt treenata kevyemmillä painoilla ja nopeammilla toistoilla. Esim ennen penkkiä 10*70kg sarjoina, nyt 5*60kg sarjoina. Kesällä tavoittelin että lihakset menee hapoille, mutta nyt olen yrittänyt välttää hapotusta, koska omaan enemmän nopeita kuin kestäviä lihassoluja ja ilmeisimmin on järkevämpää kuormittaa lihaksia eri tavalla.

Nyt treeni sujuu paremmin ja palautuminen on myös nopeampaa. Mietityttää vaan onko treeni liian kevyttä ja löysää. Joskus olen kuullut että Suomalaiset treenaa liian kovaa. Kannattaako treenata niin että on voimia treenin jälkeen vai onko parempi käyttää energiat lihaksista loppuun salilla?

Hukkui nyt edelliselle sivulle kymysykseni, että onkos kellään heittää mitään kunnon neuvoa vinopenkkiin käsipainoilla? Ja ei YouTube-videoista oikeen ymmärrä täysin sitä liikerataa =/

Mikähän mahtaa olla ongelma ko. liikkeessä?

Tein ennen kyykkyä tietämättäni väärin, niin että tanko oli ylhäällä niskassa. Tämä mahdollisti, että kädet olivat kaukana toisistaan. Nyt kun joku minua asiasta huomautti, laskin tankoa enemmän yläselkään, jolloin kädet joutuvat lähemmät toisiaan jotta lavat saa oikein. Tämä tuntuu minulla ranteissa pahalta. "isot miehet" sanoivat että ihan oikein se näyttää menevän, mutta onko tällainen asia vain tottumiskysymys, vai kannattaako jonkinlaisia rannetukia hommata?

Tein ennen kyykkyä tietämättäni väärin, niin että tanko oli ylhäällä niskassa. Tämä mahdollisti, että kädet olivat kaukana toisistaan. Nyt kun joku minua asiasta huomautti, laskin tankoa enemmän yläselkään, jolloin kädet joutuvat lähemmät toisiaan jotta lavat saa oikein. Tämä tuntuu minulla ranteissa pahalta. "isot miehet" sanoivat että ihan oikein se näyttää menevän, mutta onko tällainen asia vain tottumiskysymys, vai kannattaako jonkinlaisia rannetukia hommata?

Ethän yritä vaan punnertaa käsillä sitä tankoa ylöspäin?

Back
Ylös Bottom