Syvälle kyykkääminen on itseasiassa terveellisempää polville, kuin vajaaksi jättäminen.
WTF? Jotain perusteluja tähän?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Syvälle kyykkääminen on itseasiassa terveellisempää polville, kuin vajaaksi jättäminen.
Syvälle kyykkääminen on itseasiassa terveellisempää polville, kuin vajaaksi jättäminen. Ite pidän nyrkkisääntönä sitä, että lonkkaluun yläosa on polvien alapuolella.
Mitä alemmas mennään, sitä suurempi loukkaantumis riski on... Riippuu tosin monestakin asiasta, esim. reisien pituudesta jne.
WTF? Jotain perusteluja tähän?
Kuuluuko ristitaljan tuntua rintalihaksissa? Mulla tuntuu se lähinnä olkapäissä, miksi.. ?
Polvinivel on epästabiileimmassa asennossa juuri 90 asteen kulmassa, ja puolikyykyssä voi käyttää isompia painoja kuin syväkyykyssä. Minun maalaisjärkeni mukaan puolikyykky on polville vaarallisempaa kuin syvältä kyykkääminen. Syvä kyykky on todella luonnollinen asento ihmisen fysiikalle. Tai no ei ehkä enää länsimaissa jossa ihmiset on niin jäykkiä etteivät pysty edes kyykkyyn menemään. Pikkulapsetkin viettää ison osan ajasta leikkiessään syväkyykyssä.
Kuinka juoksu kannattaa pistää treeniin jos tekee kestävyys ja räjähtävyystreeniä? Siis kuinka hyvä se on tehdä välipäivinä (kuinka paljon menettää tehoa muihin päiviin ja onko järkeä kun on kestävyystreeni kyseessä) Ja onko lenkki järkeä vetää ennen vai jälkeen treenin?
En jaksanut lähteä hakemaan mistään vaikka se on jossain mainittu.
Ajattelin täältä kysäistä neuvoja kun en oikein tiedä kuinka asian kanssa kannattaisi lähteä liikkeelle. Mieltä askarruttaa useampikin kysymys sekä jo valmiiksi hiukan vaativat lähtökohdat.
Eli ikää on karttunut kohta 26-vuotta ja ikinä en ole elämässäni salilla käynyt. Valmiiksi löytyy rutkasti rapakuntoa ja tähän syynä on melko lyhyesti sanottuna täydellinen liikunnan puute useamman vuoden ajalta. Siihen päälle vielä faktat että olen perinyt "hyvät" geenit (pituutta vähän alta 180 ja paino pyörii siinä 52 hujakoilla). Eli perussyönnillä en liho. Ruokavalio ollut ties kuinka pitkään melko totaalisesti lihapainotteista eli kasvikset ja hedelmät olen onnistunut (jostain kumman syystä) karkottamaan lautaseltani jo monen vuoden ajan. Siinäpä monta hyvää syytä miksi nyt viimeistään kannattaisi aloittaa tekemään jotain omalle jaksamiselle ennen kuin ikää tulee 30 paremmalle puolelle ja asiat ovat entistä hankalammassa jamassa. Niin ja mainittakoon vielä sekin että tupakoitua on tullut jo kohta sellaiset 13 vuotta. Tosin sen lopettaminen on tässä ollut jo työnalla jonkin aikaa ja sen suhteen voi sanoa että näyttää hyvältä.
Jotain sentään olen saanut aikaiseksi. Viime syksynä tuli tuossa aloitettua lyhyeksi aikaa lenkkeiltyä kerran viikkoon, mutta talven kylmyys hiukan kyllä tappoi tuon harrastuksen. Näin lämpimällä tarkoitus olisi taas alkaa juosta ja kiristää tahtia reilusti useampaan kertaan viikossa. Se kun kuitenkin tuntui mukavalta harrastukselta ja sai itsensä motivoitua siihen aika hyvin.
Haluaisinkin nyt tiedustella neuvoja ja vinkkejä siihen, miten kannattaisi lähteä salille itseään petraamaan? Millä asioilla siellä kannattaisi minunlaiseni lähteä ihan konkreettisesti liikenteeseen, koska en myöskään haluaisi lähteä tietämättömyyttäni repimään itseäni hajalle. Myös samalla oikeanlaisen (sekä myös treenamisen kannalta järkevän) ruokavalion aikaan saaminen on työnalla ja tähän voi myös heitellä vinkkiä. Esim. noista hiilareiden ja protskujen arvojen tarkkailusta olen ainakin tähän mennessä ollut ihan täysin pihalla. Miten tuo esim. menee noitten lisäravinteitten / palautumisjuomien kanssa? Minkä mukaan noita laskeskellaan että mikä on omalle painolle ja kulutukselle parasta?
Myös mikä tuossa salille menemissä on askarruttanut on sellainen ensimmäisen kerran kynnys, jonka kanssa taistelen. Koska itse olen aina ollut todella laihan puoleinen, sain siitä kuulla nuorempana koulussa aina ja se on jäänyt tuonne takaraivoon kummittelemaan ilmeisesti. Tiedän kyllä, että jos tästä nyt jollekin salille päättäisin lähteä, niin eivät ne päät siellä automaattisesti käänny minua katsomaan kun olen muita hoikempi, mutta silti hiukan askarruttaa tuo sinne meneminen. Eli kun varmaan muillakin on ollut kokemuksia siitä, että melko hoikkana lähtenyt alun alkujaan liikenteeseen niin mielellään kuulisin joitain vinkkejä siitä, millä sitä sai itsensä motivoitua ja itsetuntoaan petrattua sinne menemiseen?
Eli tavoitteenani olisi saada tuota painoa nousemaan, kuntoa ja jaksamaista parannettua ja tietysti tuota lihaspuoltakin reippaasti kuntoon. Ja siis pyrkimyksenä ei ole tehdä kukkakepistä jääkaappipakastinta vaikka pieni ylimääräinen peruslihaksissa ei olekkaan pahitteeksi. :D