Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syvälle kyykkääminen on itseasiassa terveellisempää polville, kuin vajaaksi jättäminen. Ite pidän nyrkkisääntönä sitä, että lonkkaluun yläosa on polvien alapuolella.

Mitä alemmas mennään, sitä suurempi loukkaantumis riski on... Riippuu tosin monestakin asiasta, esim. reisien pituudesta jne.

Mitä alemmas mennään, sitä suurempi loukkaantumis riski on... Riippuu tosin monestakin asiasta, esim. reisien pituudesta jne.

Juuri näin. Pitäis tuo nyt selvitä ihan maalaisjärjelläkin, että sitä suurempi rasitus niveleen kohdistuu mitä suurempi kulma on. Eli päästät syväkyykkyyn, niin polveen kohdistuu suurempi rasitus kuin tehtäessä kyykky ainoastaan suoraan kulmaan.

WTF? Jotain perusteluja tähän?

Tässä linkissä on asia selitetty aika hyvin lontoon murteella

Lyhyesti:

Kun mennään syvälle kyykkyyn, niin takareidet ja perslihakset aktivoituu paremmin ja niihin kohdistuu venytys, joka kyykyn loppuvaiheessa tuottaa "pompun" (vrt. kyykkypuku). Tällöin polviin ei kohdistu niin suuri voima kuin vajaassa kyykyssä, jolloin siis kyykyn koko voima kohdistuu polviin kun liikerata katkaistaan liian aikaisin. Eli siis vajaassa kyykyssä jätetään kehon luontainen liikerata puolitiehen, jolloin polviin kohdistuu suurempi voima -> loukkaantumisriski kasvaa.

Toivottavasti tuli tarpeeksi epäselvästi.

Viimeksi muokattu:
Toki näin, jos tekniikka pettää sen syvälle kyykkäämisen takia, mutta muuten höpö höpö.

"Mitä alemmas mennään, sitä suurempi loukkaantumis riski on"

Polvinivel on epästabiileimmassa asennossa juuri 90 asteen kulmassa, ja puolikyykyssä voi käyttää isompia painoja kuin syväkyykyssä. Minun maalaisjärkeni mukaan puolikyykky on polville vaarallisempaa kuin syvältä kyykkääminen. Syvä kyykky on todella luonnollinen asento ihmisen fysiikalle. Tai no ei ehkä enää länsimaissa jossa ihmiset on niin jäykkiä etteivät pysty edes kyykkyyn menemään. Pikkulapsetkin viettää ison osan ajasta leikkiessään syväkyykyssä.

olisko jollan tarjota jotain yksinkertasta 2-jakosta ohjelmaa? haluaisin nyt kokeilla 2-jakoista ohjelmaa. Ainoot laitteet joita salilta löytyy ovat muistaakseni ylätalja ja alatalja joten mitään reiden koukistuksia sun muita en pysty salilla tekemään.

Polvinivel on epästabiileimmassa asennossa juuri 90 asteen kulmassa, ja puolikyykyssä voi käyttää isompia painoja kuin syväkyykyssä. Minun maalaisjärkeni mukaan puolikyykky on polville vaarallisempaa kuin syvältä kyykkääminen. Syvä kyykky on todella luonnollinen asento ihmisen fysiikalle. Tai no ei ehkä enää länsimaissa jossa ihmiset on niin jäykkiä etteivät pysty edes kyykkyyn menemään. Pikkulapsetkin viettää ison osan ajasta leikkiessään syväkyykyssä.

Monella perse dippaa pahasti jos menee niin syvälle ku jalat ja lantio antaa periksi. Ja toiseksi itse en pääse kovinkaan syvälle jos jalat on tosi leveällä, joten käytännössä mun pitää tehä syväkyykyt etukyykyllä. Se taas ei anna yhtä hyvää venytystä perseelle/takareisille kuin takakyykky hieman alle 90¤ kulman, vaikka hyvä liike onkin.

Olen päätynyt siihen kompromissiin, että kyykkään siihen syvyyteen kuin raw-kyykyssä, joka on käsittääkseni lantion yläosan pitää olla polven alapuolella. Se on aika ratkaseva syvyys verrattuna siihen, että kattoo sitä kulmaa takareisistä.

Kuinka juoksu kannattaa pistää treeniin jos tekee kestävyys ja räjähtävyystreeniä? Siis kuinka hyvä se on tehdä välipäivinä (kuinka paljon menettää tehoa muihin päiviin ja onko järkeä kun on kestävyystreeni kyseessä) Ja onko lenkki järkeä vetää ennen vai jälkeen treenin?
En jaksanut lähteä hakemaan mistään vaikka se on jossain mainittu.

Onko aloittelijan kuinka järkevää tehdä paljonkin toisistaan poikkeavia treenejä?

Tarkoitan, että en oikein osaa/pysty noudattamaan jotain tiettyä ohjelmaa, jossa tehdään vaikka 3x10 samalla painomäärällä.

Itse olen vaihdellut treenejä viikon sisällä erittäin rajusti, esim. penkkiä ensin vaikka 10 toistoa jollain painolla, sitten lisään painoa niin että saan esim. 8 toistoa ja lopuilla lisätyillä painoilla vaikka 6 toistoa. Joskus teen 2 sarjaa, joskus 4 sarjaa. Sama kyykyssä vaihtelen painoja ja toistomääriä treenin aikana.

Tuloksena kaikissa liikkeissä viikon aikana esim. penkissä 50 kilolla 7 toistoa lisää. Kyykkyyn tuli 5 kiloa lisää. Eli pyrin kuitenkin koko ajan seuraamaan, että joko toistoja tai sitten sarjapainoja tulee nostettua.

Esim. penkissä tämän viikon maanantaina 50 kilolla kaksi 5:n toiston sarjaa ja yksi kolmen. Nyt eilen yksi 8:n toiston sarja, 52,5 kilolla kaksi kuuden toiston sarjaa.

Kuinka juoksu kannattaa pistää treeniin jos tekee kestävyys ja räjähtävyystreeniä? Siis kuinka hyvä se on tehdä välipäivinä (kuinka paljon menettää tehoa muihin päiviin ja onko järkeä kun on kestävyystreeni kyseessä) Ja onko lenkki järkeä vetää ennen vai jälkeen treenin?
En jaksanut lähteä hakemaan mistään vaikka se on jossain mainittu.

Kestävyyden ja räjähtävyyden kehittäminen samaan aikaan optimaalisesti on melko mahdotonta. Täysin vastakkaisia ominaisuuksia. Keskity eka toisen kehittämiseen jonkin aikaa ja tee ylläpitävää/kevyempää treeniä toiselle ja sitten vaihto vaikka kuukauden tai kahden päästä.

Kevyenä lönköttelynä voi ja kannattaakin tehdä välipäivinä. Räjähtävyyteen keskittyvät treeni kannattaa tehdä alkuviikosta/silloin kun kroppa on eniten saanut lepoa.

Ja punttitreeneistä kannattaa kestävyystreenit pitää mahdollisimman kaukana. Ainakin jos meinaa punteilla kehittyä. Haittaa treeniadaptaatioita. Ei missään nimessä heti puntin jälkeen.

Ajattelin täältä kysäistä neuvoja kun en oikein tiedä kuinka asian kanssa kannattaisi lähteä liikkeelle. Mieltä askarruttaa useampikin kysymys sekä jo valmiiksi hiukan vaativat lähtökohdat.

Eli ikää on karttunut kohta 26-vuotta ja ikinä en ole elämässäni salilla käynyt. Valmiiksi löytyy rutkasti rapakuntoa ja tähän syynä on melko lyhyesti sanottuna täydellinen liikunnan puute useamman vuoden ajalta. Siihen päälle vielä faktat että olen perinyt "hyvät" geenit (pituutta vähän alta 180 ja paino pyörii siinä 52 hujakoilla). Eli perussyönnillä en liho. Ruokavalio ollut ties kuinka pitkään melko totaalisesti lihapainotteista eli kasvikset ja hedelmät olen onnistunut (jostain kumman syystä) karkottamaan lautaseltani jo monen vuoden ajan. Siinäpä monta hyvää syytä miksi nyt viimeistään kannattaisi aloittaa tekemään jotain omalle jaksamiselle ennen kuin ikää tulee 30 paremmalle puolelle ja asiat ovat entistä hankalammassa jamassa. Niin ja mainittakoon vielä sekin että tupakoitua on tullut jo kohta sellaiset 13 vuotta. Tosin sen lopettaminen on tässä ollut jo työnalla jonkin aikaa ja sen suhteen voi sanoa että näyttää hyvältä.

Jotain sentään olen saanut aikaiseksi. Viime syksynä tuli tuossa aloitettua lyhyeksi aikaa lenkkeiltyä kerran viikkoon, mutta talven kylmyys hiukan kyllä tappoi tuon harrastuksen. Näin lämpimällä tarkoitus olisi taas alkaa juosta ja kiristää tahtia reilusti useampaan kertaan viikossa. Se kun kuitenkin tuntui mukavalta harrastukselta ja sai itsensä motivoitua siihen aika hyvin.

Haluaisinkin nyt tiedustella neuvoja ja vinkkejä siihen, miten kannattaisi lähteä salille itseään petraamaan? Millä asioilla siellä kannattaisi minunlaiseni lähteä ihan konkreettisesti liikenteeseen, koska en myöskään haluaisi lähteä tietämättömyyttäni repimään itseäni hajalle. Myös samalla oikeanlaisen (sekä myös treenamisen kannalta järkevän) ruokavalion aikaan saaminen on työnalla ja tähän voi myös heitellä vinkkiä. Esim. noista hiilareiden ja protskujen arvojen tarkkailusta olen ainakin tähän mennessä ollut ihan täysin pihalla. Miten tuo esim. menee noitten lisäravinteitten / palautumisjuomien kanssa? Minkä mukaan noita laskeskellaan että mikä on omalle painolle ja kulutukselle parasta?

Myös mikä tuossa salille menemissä on askarruttanut on sellainen ensimmäisen kerran kynnys, jonka kanssa taistelen. Koska itse olen aina ollut todella laihan puoleinen, sain siitä kuulla nuorempana koulussa aina ja se on jäänyt tuonne takaraivoon kummittelemaan ilmeisesti. Tiedän kyllä, että jos tästä nyt jollekin salille päättäisin lähteä, niin eivät ne päät siellä automaattisesti käänny minua katsomaan kun olen muita hoikempi, mutta silti hiukan askarruttaa tuo sinne meneminen. Eli kun varmaan muillakin on ollut kokemuksia siitä, että melko hoikkana lähtenyt alun alkujaan liikenteeseen niin mielellään kuulisin joitain vinkkejä siitä, millä sitä sai itsensä motivoitua ja itsetuntoaan petrattua sinne menemiseen?

Eli tavoitteenani olisi saada tuota painoa nousemaan, kuntoa ja jaksamaista parannettua ja tietysti tuota lihaspuoltakin reippaasti kuntoon. Ja siis pyrkimyksenä ei ole tehdä kukkakepistä jääkaappipakastinta vaikka pieni ylimääräinen peruslihaksissa ei olekkaan pahitteeksi. :D

Millainen olisi sopiva syklittely? Ite mietin että 14 päivää kalorit 3000kcal ja toiset 14 päivää 2000kcal. Ennen ja jälkeen kuvat, joita sit vertaan onko kuukaudessa tapahtunut mitään. Miltä kuulostaa? Ei huvita enää "lihota" 95kg, kun 75kg nyt olen päässyt. Tuolleen pysyisi kunnossa koko ajan.

Ajattelin täältä kysäistä neuvoja kun en oikein tiedä kuinka asian kanssa kannattaisi lähteä liikkeelle. Mieltä askarruttaa useampikin kysymys sekä jo valmiiksi hiukan vaativat lähtökohdat.

Eli ikää on karttunut kohta 26-vuotta ja ikinä en ole elämässäni salilla käynyt. Valmiiksi löytyy rutkasti rapakuntoa ja tähän syynä on melko lyhyesti sanottuna täydellinen liikunnan puute useamman vuoden ajalta. Siihen päälle vielä faktat että olen perinyt "hyvät" geenit (pituutta vähän alta 180 ja paino pyörii siinä 52 hujakoilla). Eli perussyönnillä en liho. Ruokavalio ollut ties kuinka pitkään melko totaalisesti lihapainotteista eli kasvikset ja hedelmät olen onnistunut (jostain kumman syystä) karkottamaan lautaseltani jo monen vuoden ajan. Siinäpä monta hyvää syytä miksi nyt viimeistään kannattaisi aloittaa tekemään jotain omalle jaksamiselle ennen kuin ikää tulee 30 paremmalle puolelle ja asiat ovat entistä hankalammassa jamassa. Niin ja mainittakoon vielä sekin että tupakoitua on tullut jo kohta sellaiset 13 vuotta. Tosin sen lopettaminen on tässä ollut jo työnalla jonkin aikaa ja sen suhteen voi sanoa että näyttää hyvältä.

Jotain sentään olen saanut aikaiseksi. Viime syksynä tuli tuossa aloitettua lyhyeksi aikaa lenkkeiltyä kerran viikkoon, mutta talven kylmyys hiukan kyllä tappoi tuon harrastuksen. Näin lämpimällä tarkoitus olisi taas alkaa juosta ja kiristää tahtia reilusti useampaan kertaan viikossa. Se kun kuitenkin tuntui mukavalta harrastukselta ja sai itsensä motivoitua siihen aika hyvin.

Haluaisinkin nyt tiedustella neuvoja ja vinkkejä siihen, miten kannattaisi lähteä salille itseään petraamaan? Millä asioilla siellä kannattaisi minunlaiseni lähteä ihan konkreettisesti liikenteeseen, koska en myöskään haluaisi lähteä tietämättömyyttäni repimään itseäni hajalle. Myös samalla oikeanlaisen (sekä myös treenamisen kannalta järkevän) ruokavalion aikaan saaminen on työnalla ja tähän voi myös heitellä vinkkiä. Esim. noista hiilareiden ja protskujen arvojen tarkkailusta olen ainakin tähän mennessä ollut ihan täysin pihalla. Miten tuo esim. menee noitten lisäravinteitten / palautumisjuomien kanssa? Minkä mukaan noita laskeskellaan että mikä on omalle painolle ja kulutukselle parasta?

Myös mikä tuossa salille menemissä on askarruttanut on sellainen ensimmäisen kerran kynnys, jonka kanssa taistelen. Koska itse olen aina ollut todella laihan puoleinen, sain siitä kuulla nuorempana koulussa aina ja se on jäänyt tuonne takaraivoon kummittelemaan ilmeisesti. Tiedän kyllä, että jos tästä nyt jollekin salille päättäisin lähteä, niin eivät ne päät siellä automaattisesti käänny minua katsomaan kun olen muita hoikempi, mutta silti hiukan askarruttaa tuo sinne meneminen. Eli kun varmaan muillakin on ollut kokemuksia siitä, että melko hoikkana lähtenyt alun alkujaan liikenteeseen niin mielellään kuulisin joitain vinkkejä siitä, millä sitä sai itsensä motivoitua ja itsetuntoaan petrattua sinne menemiseen?

Eli tavoitteenani olisi saada tuota painoa nousemaan, kuntoa ja jaksamaista parannettua ja tietysti tuota lihaspuoltakin reippaasti kuntoon. Ja siis pyrkimyksenä ei ole tehdä kukkakepistä jääkaappipakastinta vaikka pieni ylimääräinen peruslihaksissa ei olekkaan pahitteeksi. :D

Hmm.. itsehän en ole paras vastaamaan, mutta voisin jtn tähän mennessä opittua mainita :

Eli kerran kun tuota painoa näyttää melkosen vähän olevan niin ainakaan mun mielestä ei kannata mitään juoksulenkkejä lähtee vääntämään, kun se lisää sun kulutusta entisestään ja sitten ei ainakaan pääse massaa kertymään, kun sun peruskulutuskin on varmaankin jossain 2500 paikkeilla? Mutta joku tunnin palauttava kävelylenkki tai puolen tunnin kevyt hölkkä kerran pari viikkoon auttaa palautumisessa ja samalla pitää/nostaa sun peruskuntoa jollet hirveesti oo ennen aerobistakaan harrastanu. Proteiinia noin 2g per painokilo, mutta ehkä sun tapauksessa söisin hieman enemmänkin.. ja sun täytyy syödä yli kulutuksen eli ainakin täällä usein suositellaan semmosta +500kcal yli kulutuksen. On hyvä lähteä 1- tai 2 jakoisella ohjelmalla liikenteeseen.. 1-jakoisessa treenataan 3 kertaa viikkoon koko kroppa läpi perusliikkeillä eli penkki, kyykky, leuat jne.( lue treeni puolelta Arnoldin kultainen kuusikko). Palautusjuomat ei ole välttämättömiä jos pystyy normi ruokaa syömään paljon, mutta taitaa se kehityksen kannalta olla hyvä juoda.. pussi heraproteiinia maksaa joku 12€ ja malto 4-5€ eli ei tuo hirveän kallista ole, molempia voi heittää sen desin verran sheikkeriin ja juoda heti treenin jälkeen.

Eli tämmöstä, joku asiantuntija kertokoon lisää..

Onko ylimääräisestä treenaamisesta enemmän haittaa kun hyötyä? Jos esimerkiksi tekee illansa ratoksi muutaman sarjan haukkaa tai leukaa vaikka normi käsi päivä on jo mennyt?

Back
Ylös Bottom