Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No jos oikeesti on nyt kyse parista oluesta, mitä ikinä se sitten tarkottaakaan, niin ei oo haittaa.

Itse yleensä 1-2 kertaa/viikko , (huom. tällä viikolla ei kertaakaan :D) otan kunnon kännit, yleensä tarkottaa 15-25 annosta, jossei repee ihan täydellisesti. Kehitystä kyllä tulee, mut kehitys olis hyvin todennäkösesti nopeempaa ilman noita keittoreissuja.

Ja sitte toi pituuskasvu juttu. Vaikuttaa pituuskasvuun.

Pystysitkö perusteleen, vai oliko ihan mutuheitto?

Testosteroni aiheuttaa epifyysilevyjen sulkeutumisen - punttitreeni lisää eritystä.
Vielä kun tekee esim. mavet ja kyykyt liian isoilla painoilla ja päin persettä, niin vaikuttaa.

Tää on mun käsitys, korjatkaa toki

Testosteroni aiheuttaa epifyysilevyjen sulkeutumisen - punttitreeni lisää eritystä.
Vielä kun tekee esim. mavet ja kyykyt liian isoilla painoilla ja päin persettä, niin vaikuttaa.

Tää on mun käsitys, korjatkaa toki

Ei kyllä luontainen teston eritys sulje noita levyjä, vaikka miten nousis.

Ei niin, eri asia sitten jos piikittää. Ja ne mave ja kyykky on hyvä opetella alussa tekemään oikein maltillisilla romuilla ettei se selkä mene S-kirjaimen muotoiseksi..

Ei kyllä luontainen teston eritys sulje noita levyjä, vaikka miten nousis.

Testosteronin anaboliset vaikutukset kohdistuvat muiden kuin sukupuolielinten toimintaan ja näkyvät mm. lihasmassan kasvuna, rasvakudoksen vähenemisenä, talirauhasten kasvuna, ihon paksuuntumisena, kurkunpään kasvuna (ääni madaltuu), punaisten verisolujen lisääntymisenä sekä puberteetissa pituuskasvupyrähdyksenä ja epifyysilevyjen sulkeutumisena, minkä seurauksena pituuskasvu loppuu (Seppälä ym. 1995).

http://ffp.uku.fi/intro/anaboli.htm

tommonen nyt ensin tuli vastaan nopeella kattomisella, jos sitä uskot mielummin

....sekä puberteetissa pituuskasvupyrähdyksenä ja epifyysilevyjen sulkeutumisena...

Kumpi noista nyt sitten nuorella miehellä on se joka voittaa? Toisaalta käynnistää kasvupyrähdyksen ja toisaalta lopettaa pituuskasvun??? Minusta tuo kuulostaa kyllä niin kaukaa haetulta että en viittis murehtia. Kyllä itekki oon kasvuiässä punttia jonkin verran kolistellu jääkiekkoharrastuksen mukana, eikä se varmasti oo vaikuttanu mitenkään pituuskasvuun. Melkein missä tahansa kilpaurheilulajissa saliharjoittelu tulee mukaan juuri kovimman kasvuiän aikaan, eivätkä minusta huippu-urheilijat liene keskimääräistä lyhyempiä kuitenkaan...

Kumpi noista nyt sitten nuorella miehellä on se joka voittaa? Toisaalta käynnistää kasvupyrähdyksen ja toisaalta lopettaa pituuskasvun??? Minusta tuo kuulostaa kyllä niin kaukaa haetulta että en viittis murehtia. Kyllä itekki oon kasvuiässä punttia jonkin verran kolistellu jääkiekkoharrastuksen mukana, eikä se varmasti oo vaikuttanu mitenkään pituuskasvuun. Melkein missä tahansa kilpaurheilulajissa saliharjoittelu tulee mukaan juuri kovimman kasvuiän aikaan, eivätkä minusta huippu-urheilijat liene keskimääräistä lyhyempiä kuitenkaan...

Toi oli joku random googletettu tutkimus edelliselle postaajalle, ja itekkin oon sitä mieltä, et jos nyt ei ihan päin persettä tee, niin vaikutukset ei ainakaan isoja oo. Varmasti osaltaan myös yksilöllistä, koska esim. ite en oo kasvanut 15-vuotiaasta (alkuperäinen kysyjä) ku araund 5cm, nyt oon 17 ja 190 cm, eli kovin kasvupyrähdys oli jo ohitettukin.

Pysyn kuitenkin siinä, että vaikuttaa.
Alkuperäselle kysyjälle: treenaa järkevästi, ja tekniikat kuntoon niin ei oo pelkoo, että jäisit jokskun 160cm tapiks, joka saattaa olla aikuisena hieman ikävää.

Testosteronin anaboliset vaikutukset kohdistuvat muiden kuin sukupuolielinten toimintaan ja näkyvät mm. lihasmassan kasvuna, rasvakudoksen vähenemisenä, talirauhasten kasvuna, ihon paksuuntumisena, kurkunpään kasvuna (ääni madaltuu), punaisten verisolujen lisääntymisenä sekä puberteetissa pituuskasvupyrähdyksenä ja epifyysilevyjen sulkeutumisena, minkä seurauksena pituuskasvu loppuu (Seppälä ym. 1995).

http://ffp.uku.fi/intro/anaboli.htm

tommonen nyt ensin tuli vastaan nopeella kattomisella, jos sitä uskot mielummin

siis ei helvetti, tossa nyt taidetaan puhua ihan piikitettävän testosteronin käyttämisestä eikä mistään luontaisista hormonitaso nousuista. Ei se luontaisesti niin paljoa nouse, että jotkut epifyysilevyt sulkeutuis. Herranen aika.

Elikkäs. Oisko useampi yhtä mieltä siitä että pituuskavu ei häiriinny jos tekniikka nostoissa on kunnossa?
Ei häiriinny. Kunhan tekee maltillisilla painoilla niin tekniikka pysyy kasassa etkä voi loukata esim. selkääsi mikä saattaisi häiritä pituuskasvua.

Millä liikkeellä/laitteella voisi korvata alaviistopenkin?

Salillani ei tällaista penkkiä löydy, minkä saisi vaakatason alapuolelle.
- kiitos!

Osaisko kukaan kertoa minkälaisella kuntosaliharjoitteella saisi lyöntiään parannettua? Eli mikä liike antaisi iskuun voimaa ja räjähtyväättä, että säkki heilahtais kunnolla. Aloitin kuntonyrkkeilyn ja ei ole edes itsestäni kivan näköistä kuin lyöntini näyttävät käytännössä työnnöiltä :D

Miksi edes haluat tehdä alaviistopenkkiä?
Alarintaan pitäisi saada lihaa, kun ylärinnassa sitä on jo ihan kiitettävästi. Eli näyttää vaan järkevältä. Olen lukenut, että ristikkäistalja ois hyvä liike alarintaan, oisko jollain heitttää jotain linkkiä mistä näkis oikeen tekniikan?

-Kiitoksia kuka jaksaa vaivautua :)

Ps. hifistelyä, tiedän.

Back
Ylös Bottom