Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

40kg mave
30kg penkkipunnerrus
30kg kyykky

Nuista lähetään.. Tuli melko tyttöolo ku noilla pumppas.

Pyrinko joka treenissä lisäämään noihin kaikkiin sen 5kg?

Teen siis tuota Startting Strenght ohjelmaa

40kg mave
30kg penkkipunnerrus
30kg kyykky

Nuista lähetään.. Tuli melko tyttöolo ku noilla pumppas.

Pyrinko joka treenissä lisäämään noihin kaikkiin sen 5kg?

Teen siis tuota Startting Strenght ohjelmaa
Pyri lisäämään sen mitä pystyt.. Minä lisäisin mieluummin vaikka sen 2,5kg per kerta, tulee muuten aika äkkiä liian raskaaksi..

Pyri lisäämään sen mitä pystyt.. Minä lisäisin mieluummin vaikka sen 2,5kg per kerta, tulee muuten aika äkkiä liian raskaaksi..

Niin ja tekeehän se jo kyykkyynkin jo 7,5kg per viikko :puntti: Miten Tuossa kyykyssä onko se tanko oikialla kohdalla siinä kun se on lihaksen päällä eikä osu luuhun?

Niin ja tekeehän se jo kyykkyynkin jo 7,5kg per viikko :puntti: Miten Tuossa kyykyssä onko se tanko oikialla kohdalla siinä kun se on lihaksen päällä eikä osu luuhun?
No joo, siis ei ole niskan/nikaman päällä vaan siinä selvästi alempana. Tunnet kyllä että millon se on oikeassa kohdassa, siinä ei isotkaan romut tunnu kipeästi..

Keskiviikkona ois Pystypunnerrus ja en oikein tiedä miten se tapahtuu, kun en ole löytännyt varmoja videoita jne? ja tuo Soutu Levytangon kanssa. kannattaisiko aloittelijan tehä se 90 asteen kulmassa?

Keskiviikkona ois Pystypunnerrus ja en oikein tiedä miten se tapahtuu, kun en ole löytännyt varmoja videoita jne? ja tuo Soutu Levytangon kanssa. kannattaisiko aloittelijan tehä se 90 asteen kulmassa?

Tämä on pystypunnerrus, tee se vain tangolla jos haluat. Eli työnnät tangon suorille käsille. Kulmasoutuun vinkkejä täältä.

Eli kuulin tänää semmoisesta treeniohjelmasta kuin TTT(en kuitenkaan tiedä mitä tuo tarkoittaa:)). Mutta tässä kuitenkin treenataan tiettyä lihasta kolme päivää putkeen (esim. hauis). Mietin vain sitä että voiko tämä pitää paikkaansa, koska lihas tarvitsee palautusta treenien välissä.:puntti: Eli jos joku olisi kuullut tästä tai käyttänyt tätä, niin voisitko kertoa tästä vähän laajemmin ja kertoa toimiiko ;)

Olen käyttänyt nyt reilu 5kk muistaakseni Elaston laatimaa, näiltä sivuilta poimittua erinomaista 2-jakoista jossa toistojen määrät ovat ma/ti 4-6 ja to/pe 8-15. Kannattaako tässä vaiheessa vaihtaa toistojen määriä, auttaisiko se kehitykseen?

Ja sitten jos on tiedossa tukevaa kyynärpäätukea joka sallii kuitenkin salitreenin ja siinä ohessa jääkiekon lätkimisen, olisin kiitollinen :D

Eli kuulin tänää semmoisesta treeniohjelmasta kuin TTT(en kuitenkaan tiedä mitä tuo tarkoittaa:)). Mutta tässä kuitenkin treenataan tiettyä lihasta kolme päivää putkeen (esim. hauis). Mietin vain sitä että voiko tämä pitää paikkaansa, koska lihas tarvitsee palautusta treenien välissä.:puntti: Eli jos joku olisi kuullut tästä tai käyttänyt tätä, niin voisitko kertoa tästä vähän laajemmin ja kertoa toimiiko ;)
Joillakin toimii joillakin ei. Siitä aiheesta löytyy haulla täältäkin thread. Kannattaa kokeilla. Sehän ei varsinainen ohjelma ole eikä sitä kannata useasti vääntää, vaikka yksi kolmen päivän jakso kuukauden tai kahden aikana..

Moroo! :puntti:

Kiitos hienosta foorumista kaikille aktiiveille, ite oon lueskellu pidemmän aikaa hyviä juttuja täältä ja nyt on aika postata eka oma juttu tänne!

Eli kysymys koskisi treenin venymistä. Useat puhuu tunnin olevan optimi, mut itelläni venyy joka treeni lähes pari tuntiseksi ja treenit on paikoittain tosi uuvuttavia! :) Vedän tällä hetkellä kolmijakosta ohjelmaa, ja muuttelen viikon välein toistojen määrää. Kolmijakonen soveltuu hyvin nykyelämän tilanteesee; duuni ja koulu verottaa tosi paljon, ja päälle vielä pari kertaa viikossa aerobinen (salibandy). Eli ohjelma seuraava:

1.vko 10-12 toistoa, 2.vko 8 toistoa, 3.vko 6 toistoa

1.pv Selkä & Haukkari
4* Mave
4* Kulmasoutu
4* Ylätalja (rinnalle tai niskan taakse)
4* Vipunostot sivuille
3* Selkäpenkki
4* Hauiskääntö kp/tanko
4* Scott
Loppuun haukkareille pyramidi/21

2.pv Jalat
4* Takakyykky
4* Askelkyykky
4* Reiden koukistus
4* Pohkeet seisten
4* Jalkaprässi

3.pv Rinta, Olkapäät & Ojentajat
4* Penkki
4* Vinopenkki
4* Ristivetotalja
4* Pystypunnerrus
3* Vipunosto sivulle
4* Dippi
4* Penkki vastaotteella

Tähän päälle vielä keskivartalo joka treenissä: vartalon kierrot, linkkarit, istumaannousut. Miten rukata tota ohjelmaa parempaa kondiksee?? Treenit on tosi kuluttavia! :lol2:

Eli kysymys koskisi treenin venymistä. Useat puhuu tunnin olevan optimi, mut itelläni venyy joka treeni lähes pari tuntiseksi ja treenit on paikoittain tosi uuvuttavia! :)Miten rukata tota ohjelmaa parempaa kondiksee?? Treenit on tosi kuluttavia! :lol2:

Sarjamäärät vaikuttaa aika isoilta, mä ainakin tiputtaisin siitä melkein puolet pois. Päivän pääliikkeeseen (kyykky/pena/mave) pitäisi riittää 3 sarjaa ja muihin liikkeisiin 2, kun liikkeitä on kuitenkin aika paljon. Vedät ne vähemmät sarjat sitten aivan täysillä niin hyvä tulee. Se voi tuntua alussa oudolta jos on tuntunut isompaan sarjamäärään, mutta kannattaa pitää tiukasti mielessä että treenin aikana vuodatetun hien määrä ja väsymys treenin lopussa ei mitenkään suoraan korreloi treenin hyödyllisyyteen. Keskivartalollekin voisit tehdä joko kunnon setin kerran viikossa tai sitten aina yksi liike kunkin treenin loppuun, jos tuntuu hyvältä tehdä vatsoja joka treenissä. Puolen tunnin vatsalihasmaratoni joka treenin päätteeksi ei ole millään lailla tarpeellinen.

mimmoset sarjat kannattais ottaa raaka rinnallevetoon? Tänään kokeilin ekan kerran ja tein 4x7-10.

Olettaen, että päähuomio rinnallevetoa tehtäessä on voiman kehittäminen, niin pidä sarjat kohtuu suurena, mutta toistot pieninä ( 8x3,5x5 ) ja paino 80-100% of 1RM. Lähellä maksimiykkösiä olevia painoja nostaessa toistot pieninä, muuten tekniikka hajoaa ja harjoitusvaikutus ei ole se mitä haetaan.

Jos taas nopeuskestävyys hakusessa, niin muuten sama, mutta paino noin 50% of 1RM.

Eka post näillä foorumeilla!

Eli kyllästyin olemaan pulkkanaru ja aloitin kolmisen viikkoa sitten kuntosaliharjoittelin kolmijakoisella ohjelmalla. Takana 12 vuotta SM-tasolla urheilua, mutta kyseinen laji kasvattaa lähinnä aerobista kuntoa (3100 m rikki Cooperissa ilman lenkkeilyä). Kysyisin, että onko aloittelijalle periaatteessa väliä onko kysessä yksi, kaksi tai kolmijakoinen ohjelma, olettaen että väliin jääviä treenikertoja tulee olemaan vähemmän kuin vähän (sairaudet tms. poisluettuna). Onko eri jakoisten ohjelmien välillä eroa lihasten/voiman kasvun kehittymisen nopeudessa?

Lisäksi mietityttää lihasten kipeytyminen treenien jälkeen. Ensimmäisen viikon aikana melkein kaikki lihasryhmät kipeytyivät treenin jälkeen päivän viiveellä (välissä oli aina yksi lepopäivä), mutta nyt kolmannella viikolla lihakset eivät ole enää kipeytyneet tai jumissa, vaikka treenissä viimeinen sarja ei olisi noussut ylös. Tarkoittaako tämä, että olen löysäillyt liikaa esimerkiksi sarjojen välissä, vai onko normaalia, että lihakset eivät aina kipeydy?

On ihan normaalia etteivät lihakset aina kipeydy.. Se kipu ei kerro mitään siitä että onko ollut rankka treeni, miten kehittyy jne.. 1-jakoista suosittelisin aloittelijalle, siinä keskitytään lähinnä perusliikkeisiin ja jätetään turhat kikkailut pois. Toimii usein aloittelijalla paremmin ku joku useampijakoinen.

moro

oon kysynyt joskus samanlaista mutta kysyn nyt viel uudestaan.
olen miettinyt jo hyvän aikaa oman treeniohjelmani rukkausta. olen siis tehnyt 2 jakoisella ja ongelma liittyy mm. rinta/ojentajatreeniin. mulla tulee viikossa tehtyä n. 3x tällaista settiä penkki + vinopenkki kässäreillä. haluaisin kovasti saada penkkitulosta vähitellen paremmaks joten onko tuossa liikaa viikkoja kohden liikkeitä. sama koskee ojentajia ja olkapäitä. olen miettinyt nyt alkuun että korvaisin vaikka yhden penkkipäivän sillä että tekisin penkin sijaan esim. tasapenkillä kp punnerrusta. mitä mieltä kokeneemmat henkilöt on ja millaisia sarjamääriä suosittelisitte. tuleeko tolla mitään tulossa jos liikaa tekee kaikkea (ei varmaankaan) eli montas kertaa penkkiä viikkoon ja korvaanko jotkut päivät muilla liikkeillä mieluummin? kiitoksia jo etukäteen jos tähän saisi opastusta.

No mulla junnas hetken paikoillaan penkki (tosin tein sitä kerran viikkoon vain) ja nyt 5x5 yksjakosella tulee tehtyä penkki 2x ja dippi lisäpainoilla 1x viikkoon ja hyvin lähti taas penkki nousemaan.

Back
Ylös Bottom