Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Juu nyt tuli treenattua nuo pohkeetkin. Jalkaprässiin ja paino pohkeille, toimii.

Haluaisin vielä kysyä teiltä, että kuinka nopeasti olette saaneet ensimmäisiä tuloksia? Itse olen treenannut nyt kaksi viikkoa yht 8 kertaa salilla ja tunnen itseni jo vahvemmaksi.

Jos syömiset on kunnossa ja treeniä ja lepoa riittävästi niin aloittelija näkee selviä tuloksia viikoittain. Itselläni taisi esim. hauis kasvaa lähemmäs 0.5cm viikossa niin kauan kuin kalorit pysyivät plussalla. Rintakin kasvoi ihan silmissä ja sarjapainot paranivat jatkuvasti.

Jos syömiset on kunnossa ja treeniä ja lepoa riittävästi niin aloittelija näkee selviä tuloksia viikoittain. Itselläni taisi esim. hauis kasvaa lähemmäs 0.5cm viikossa niin kauan kuin kalorit pysyivät plussalla. Rintakin kasvoi ihan silmissä ja sarjapainot paranivat jatkuvasti.
Tämä tosiaan pätee moniin liikkeisiin, muttei penkkiin. Itellänikin on koko ajan lisättävää kyykkyyn ja maveen. Aluks meni just ja just semmoset 40 kg, nyt mennään jo yli 70 kilossa ja salitreeniä on takana vain 4kk. Penkki sen sijan ei suostu luistamaan, sillä maksimi on noussut vain 10 kilolla(60-70kg). Ruoka on tosiaan todella tärkeässä roolissa, sitä en itse aluksi ottanut huomioon...

Juuri tulin salilta ja yritin tehdä mavessa, penkissä ja kyykyssä 3x3 sarjaa. Kolmas sarja tyssäsi joka liikkeessä toiseen tai kolmanteen toistoon. Kuinka paljon tuohon tekniikkaan pitäisi vähentää sarjapainoja verrattuna ykkösmaksimiin?

Silloin aikanaan kun tein starting strengh:iä jopa 4 kuukautta, niin sarjapainot nousivat vain 3-5 kiloa yhteensä. En sitten tiedä, kuinka huono ohjelma se on, mutta itse ainakin petyin siihen totaalisesti. Olisiko niin, että joillekin eivät nuo vähän pidemmät sarjat sovellu lainkaan, kuten itselle? Laihoille teinipojille se oli kuulemma suunniteltu, mutta olen edelleen melkein yhtä laiha. Eli ei kovin hyvä.

Ja miten nuo 3x3 sarjat soveltuvat aloittelijoille?

Itse ajattelin treenata vielä tämän vuoden loppuun ja jos tavoitteet ei täyty, niin jätän treenaamisen kokonaan. Vituttaa vain tämä, kun treenissä ei mikään onnistu ja on niin hankalaa aloittaa mitään, kun ei ole mitään urheilu tai liikuntataustaa. Nykyään sitä on alkanut vihata liikkumista ja urheilua enemmän ja enemmän. Vaikeaa tässä vaiheessa on mitään kovaa enää saavuttaa. Lapsuus ja suurin osa nuoruudesta mennyt television ja tietokoneen ääressä.

Lätkän höntsäpelaamisen lopetin, kun huomasin, ettei mihinkään SM-liigatasolle enää yksinkertaisesti pääse. Olisi pitänyt pienestä pitäen reenata, harjoitella ja pelata.

Kiitosta olen saanut siitä, että löysin jonkin harrastuksen (salitreenin), mutta kun ei onnistu, niin ei onnistu.

Juuri tulin salilta ja yritin tehdä mavessa, penkissä ja kyykyssä 3x3 sarjaa. Kolmas sarja tyssäsi joka liikkeessä toiseen tai kolmanteen toistoon. Kuinka paljon tuohon tekniikkaan pitäisi vähentää sarjapainoja verrattuna ykkösmaksimiin?

Silloin aikanaan kun tein starting strengh:iä jopa 4 kuukautta, niin sarjapainot nousivat vain 3-5 kiloa yhteensä. En sitten tiedä, kuinka huono ohjelma se on, mutta itse ainakin petyin siihen totaalisesti. Olisiko niin, että joillekin eivät nuo vähän pidemmät sarjat sovellu lainkaan, kuten itselle? Laihoille teinipojille se oli kuulemma suunniteltu, mutta olen edelleen melkein yhtä laiha. Eli ei kovin hyvä.

Ja miten nuo 3x3 sarjat soveltuvat aloittelijoille?

Itse ajattelin treenata vielä tämän vuoden loppuun ja jos tavoitteet ei täyty, niin jätän treenaamisen kokonaan. Vituttaa vain tämä, kun treenissä ei mikään onnistu ja on niin hankalaa aloittaa mitään, kun ei ole mitään urheilu tai liikuntataustaa. Nykyään sitä on alkanut vihata liikkumista ja urheilua enemmän ja enemmän. Vaikeaa tässä vaiheessa on mitään kovaa enää saavuttaa. Lapsuus ja suurin osa nuoruudesta mennyt television ja tietokoneen ääressä.

Lätkän höntsäpelaamisen lopetin, kun huomasin, ettei mihinkään SM-liigatasolle enää yksinkertaisesti pääse. Olisi pitänyt pienestä pitäen reenata, harjoitella ja pelata.

Kiitosta olen saanut siitä, että löysin jonkin harrastuksen (salitreenin), mutta kun ei onnistu, niin ei onnistu.
Asenne on kyllä ainakin kohdallaan.... Tehäänkö kaikkea sen takia, että pääsisi huipulle? Monet käyvät hiihtämässä, vaikkei hiihdon mm-cupiin ole asiaa.

Onhan tuo 3-5 kilon nousu aika vähän, mutta ainakin sarjapainot olisi kiva tietää, eri asia kun on paraneeko tuo 5kg 130kg sarjojen aikana ja 50 kg:n ^^

mitä asialle pitäisi tehdä kun vasen käsi on paljon heikommassa kunnossa kun oikea. tämä asettaa aikamoisen haasteen esim pystypunnerrukseen.

mitä asialle pitäisi tehdä kun vasen käsi on paljon heikommassa kunnossa kun oikea. tämä asettaa aikamoisen haasteen esim pystypunnerrukseen.

Tee liikkeet käsipainoilla(tai jos teet laitteissa, niin sellaisilla laitteilla jotka eivät anna heikomman puolen laiskotella vahvemman tehdessä kaikki työ) ja mene heikomman käden mukaan. Kyllä se pikkuhiljaa tasoittuu.

Riittääkö tämä teidän mielestä käsilihaksien treeniksi?

Ojantajan treenaus, taljaveto ja hauisvääntö? Eikös siinä tule ihan tarpeeksi treenattua kun en penkkiä viitsi vetää.

Kulmasoutu rasittaa lähinnä selkää. Etuolkapäille pystypunnerrus (monipuolinen liike, ottaa hyvin ojentajiin), sivuolkapäille viparit sivuille ja takaolkapäille esim. viparit taakse. Jos forkkuja haluaa treenata niin vaikka hauiskääntö myötäotteella, hammerkääntö tai rannekääntö. Jos yksijakoisella vedät niin voi olla aika hifistelyä tuollainen mutta sinuna ainakin pystypunnerruksia tekisin.

Dietillä kun olin niin karkkia meni paljon viikonloppuisin ja paino putosi hyvään tahtiin, mutta nyt kun on ruvettu massaa hankkimaan ja viikoittain kalorit ovat plussalla niin pitäisi saada tätä karkin napostelua vähennettyä.
Mikä olisi niiden tilalle hyvä vaihtoehto viikonlopun rientoihin? Jogurttipähkinöitä olen parina viikonloppuna nyt vedellyt, mutta yllätyksekseni luin, että ne eivät ole sen terveellisempiä, kuin karkitkaan. Mitenkäs normaali pähkinät?
Jogurttipähkinöissä oli hyvänä puolena se, että kun niitä söi kourallisen niin tuli äklö olo, eikä tehnyt enää karkkiakaan edes mieli! :)

Mikä olisi eniten '' terveellinen '' valinta?

Treenaan salilla 3 jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa ja välipäivisin HIIT paitsi sunnuntai pelkkää lepoa. Hiitit teen aina aamusin tyhjään mahaan mutta voisiko näinä päivinä lisätä aerobista myös illalle? Olen siis dietillä ja tavotteena hiukan ylimäärästä fläsää poistaa.

Kipeytyykö teillä alaselkä penkatessa? Meinaan nyt sitä kun tehdään selällä kunnon kaari. Tänään penkkasin ja alaselkä kipeyty aika kivasti ja kyykyssä se haittas jonkun verran ku pisteli alaselkään. Eli nyt selän pyöristäminen sattuu hiukan, vähän samanlainen tunne ku olis vetäny mave treenin.

Asiaa kulmasoudusta tangolla: mihin lihaksiin tuo liike kohdistuu (käsittääkseni selkään) ja kuinka monta kertaa viikossa tuota tulisi tehdä, kun treeniihjelmassani ainoastaan leuanveto ottaa selkään. Kiitos

Kipeytyykö teillä alaselkä penkatessa? Meinaan nyt sitä kun tehdään selällä kunnon kaari. Tänään penkkasin ja alaselkä kipeyty aika kivasti ja kyykyssä se haittas jonkun verran ku pisteli alaselkään. Eli nyt selän pyöristäminen sattuu hiukan, vähän samanlainen tunne ku olis vetäny mave treenin.

Siihen kaaren tekoon tottuu. Pitäisi ainakin. Alussa varmasti tuntuu.

Asiaa kulmasoudusta tangolla: mihin lihaksiin tuo liike kohdistuu (käsittääkseni selkään) ja kuinka monta kertaa viikossa tuota tulisi tehdä, kun treeniihjelmassani ainoastaan leuanveto ottaa selkään. Kiitos

Kyllä tuossa yks jos toinen lihas tekee jollain tavalla hommia, mutta selkää tosiaan tuolla treenataan. Se kuinka usein pitäisi tehdä riippuu pitkälti reeniohjelmasta.

Back
Ylös Bottom