Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Asiaa kulmasoudusta tangolla: mihin lihaksiin tuo liike kohdistuu (käsittääkseni selkään) ja kuinka monta kertaa viikossa tuota tulisi tehdä, kun treeniihjelmassani ainoastaan leuanveto ottaa selkään. Kiitos

Latseihin. Ohjelmasta riippuen 0-4 kertaa.
1-jakosella ei välttämättä lainkaan, jos teet leukoja. Monijakosilla voi olla ihan tarpeen ottaa muitakin selkäliikkeitä mukaan.

E: Tästä vielä kylkeen threadi kulmasoudusta.

Asenne on kyllä ainakin kohdallaan.... Tehäänkö kaikkea sen takia, että pääsisi huipulle? Monet käyvät hiihtämässä, vaikkei hiihdon mm-cupiin ole asiaa.

Onhan tuo 3-5 kilon nousu aika vähän, mutta ainakin sarjapainot olisi kiva tietää, eri asia kun on paraneeko tuo 5kg 130kg sarjojen aikana ja 50 kg:n ^^

Sarjapainot on tällä hetkellä 45-55 kg kyykyssä, penkissä ja luultavasti myös mavessa, en ole koittanut. Olen kokeillut vain nostaa 80-100 kiloa maasta.

Itse ainakin jos oikeasti kiinnostun asiasta ja haluan panostaa siihen, niin totta kai myös ne tulokset ratkaisee. Muuten on ikään kuin "huvittelumielessä" tekemässä jotain.

Tuon liikunnan vähyyden lapsena ja nuorena olen huomannut myös muissa liikuntalajeissa. Vaikeaa on enää aloittaa, kun ei ole sitä lapsuudessa hankittua pohjaa siihen tekemiseen. Sen takia sitä suhtautuukin liikuntaan ja muuhun urheiluun entistä laiskemmin.

Jeps no sitten on ehkäpä ravinnossa vikaa? Itse kyykkäsin 3kk sitten 40kg:lla, nyt mennään jo 75kg ja lisää rautaa joka treeni. Sama homma mavessakin. Lepäätkö tarpeeksi/treenaatko tarpeeks?

Itel semmonen kysymys, että mikä hemmetti vaivaa mun penkkitulosta. 4kk sitten treenasin 3x5x50, nyt on 3x5x55, mutta todella vaikeasti menee viimeisimmät nostot. Maksimi vain 65kg, joka on varma (ehkä menis 67.5-70). Penapäivä on jokatoinen treenipv., eli esim. ma ja pe (ke on pysty) Tietääkös kukaan mikä mättää? Onko liian kovat sarjapainot?

Jeps no sitten on ehkäpä ravinnossa vikaa? Itse kyykkäsin 3kk sitten 40kg:lla, nyt mennään jo 75kg ja lisää rautaa joka treeni. Sama homma mavessakin. Lepäätkö tarpeeksi/treenaatko tarpeeks?

Itel semmonen kysymys, että mikä hemmetti vaivaa mun penkkitulosta. 4kk sitten treenasin 3x5x50, nyt on 3x5x55, mutta todella vaikeasti menee viimeisimmät nostot. Maksimi vain 65kg, joka on varma (ehkä menis 67.5-70). Penapäivä on jokatoinen treenipv., eli esim. ma ja pe (ke on pysty) Tietääkös kukaan mikä mättää? Onko liian kovat sarjapainot?

Ei vaan liian tiheästi. Treenaat näemmä enempi voimapainotteisesti niin elimistö ei pysty palautumaan sitä vähäistäkään mitä penkki vaatisi. Treenaa kerran viikkoon penkkiä.

Mutta riittääkö tuo kerran viikossa sitten, eikös se ole liian vähän? Niin ja siis ei kande vetää loppuun asti tota vikaa sarjaa, sit ku tuntuu raskaalta nii lopetan vaan? Treenaan tuota strarting strenghtiä, niin siinähän on muutenki aika vähän liikkeitä, niin miten sitten korvaan penkin? Tälläistä siis: A: 3x5 kyykky, penkki ja mave 1x5. B: 3x5 kyykky, rive ja pystypunnerrus. Treenit siis vaihtelee vuoronperään, eli a,b,a,b ja viikon loppuun tulee ranskis ja hauiskääntö. Mites sitten muutan tota jotta sopis paremmin...?

Kyllä minä ainakin suosin ensisijaisesti raskaita moninivelliikkeitä. Jos selkää otetaan esim. kahtena päivänä viikossa niin toisena päivänä voisi ottaa esim. kovempia kutosia kulmasoudussa ja toisena päivänä sitten vähän pidempää pumppailua taljalla. Toki tuo taljallakin onnistuu, kuhan heittelin ideoita ilmoille :D

Kyllä minä ainakin suosin ensisijaisesti raskaita moninivelliikkeitä. Jos selkää otetaan esim. kahtena päivänä viikossa niin toisena päivänä voisi ottaa esim. kovempia kutosia kulmasoudussa ja toisena päivänä sitten vähän pidempää pumppailua taljalla. Toki tuo taljallakin onnistuu, kuhan heittelin ideoita ilmoille :D
Tiedoksi vaan, että kulmasoutu, ylätalja ja alatalja on kaikki moninivelliikkeitä. Se kuinka raskaita ne on, riippuu todennäköisesti siitä kuinka paljon niihin laitetaan painoa. Mutta joo tosiaan, kyllä itsekin mielummin suosin vapaita painoja aina kuin mahdollista ja muuten sit laitteilla.

Kannattaa kokeilla myös pidempiä sarjoja penkissä, jos jatkat samalla tavalla niin menee luultavasti vain pahemmin jumiin lihakset. Eli vaikka tarkotuksesi ei olisikaan saada sitä lihaksia vaan voimaa niin pitkistä sarjoista on silti hyötyä.

Tiedoksi vaan, että kulmasoutu, ylätalja ja alatalja on kaikki moninivelliikkeitä. Se kuinka raskaita ne on, riippuu todennäköisesti siitä kuinka paljon niihin laitetaan painoa. Mutta joo tosiaan, kyllä itsekin mielummin suosin vapaita painoja aina kuin mahdollista ja muuten sit laitteilla.

Juu nyt on tullu tosiaan pahemman luokan ajatuserhe. Mun paha.

Itellä lähti penkki nousuun, kun paino nousi jonkun verran (kreatiini), vähensin penkkiä/viikko, vähensin sarjoja/treeni (max 3 sarjaa), vähemmän toistoja per sarja (ei koskaan loppuun asti, ellei ole viimeinen sarja), yliipäätänsä lyhyemmät treenit.

En osaa sitten sanoa, mikä noista tekijöistä vaikuttaa eniten. Tuntuu tosin, että massakkammat kaverit hallitsee tota penkkiä aina suhtellisen hyvin. Yllätyin kyllä itekkin, että tulokset lähti nousuun, kun rupes vetään paljo laiskempaa treeniä.

e: Eli oma neuvo on, että kannattaa jättää sellanen "jos ny kerran vielä" -intoilu väliin ja uskollisesti mennä ohjelman mukaan. Suosittelen kattomaan noita alottelijoiden ohjelmia, ja vaikka ei suoraan niitä käytä, niin ottaa ainakin suuntaa-antavaa mallia sarjojen/toistojen määristä.

Viimeksi muokattu:
Onko hapottavista sarjoista haittaa kevyellä viikolla? Tähän asti oon keventänyt painoja enkä oo hapottavia sarjoja tehnyt. Tämä tyyli on ainakin mulla toiminut, sinänsähän sitä onkin turha muuttaa, mutta vastauksen/perusteluja kaipaisin. Ja treenaan voimapainotteisesti, jos sillä jotain merkitystä on.

Niin mites se menikään, saiko kreatiinia käyttää alle 18 vuotiaat? Faija sai jostain ilmatteeks, niin ajattelin kokeila, jos vaikka tulis massaa lisää ja sitten tuota kestävyyttä sarjojen aikana.

Back
Ylös Bottom