Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

nyt tulis tämmönen kysymys. Kannattaako ja onko ehkä jopa suotuisaa treenata vastakkaisia lihaksia, esim. hauis ja ojentajat, samana päivänä?

Ite en ainakaan niin paljoa tuijottaisi treenipainoja vaan jäljessä olevat lihakset näkyvät suoraan ihan peilistä katsomalla. Mahdollisimman tasapuolisesti vaan treenaat kaikkia lihaksia siellä salilla niin hyvä tulee ja jos näyttää et jotkin lihakset ovat jäljessä niin painottaa niitä vähän enemmän.

nyt tulis tämmönen kysymys. Kannattaako ja onko ehkä jopa suotuisaa treenata vastakkaisia lihaksia, esim. hauis ja ojentajat, samana päivänä?
Metallicaa myötäillen, eli aivan sama. Riippuu tietenkin täysin reeniohjelmastasi :)

Onko 3 kertaa viikossa salilla ja 5 kertaa viikossa aerobista harjoittelua liikaa aloittelijalle? Ajattelin jättää viikonlopun rauhoittumiselle.

Samaa mieltä vitskun kanssa. Itse en ainakaan saa mitään tuntumaa kyykyssä pohkeille.
No älä helvetissä.

Pojat pojat ymmärsitte ihan päin vittua.
Pointti oli se, että aloittelija ei ehkä tarvitse tuossa ohjelmassa vielä pohjeille erikseen mitään liikettä koska kyllähän se ihan aloittelijalla ottaa myös pohkeisiin. Eli siis epäsuoraa rasitusta haen takaa.

Noniin eli olis tälläinen peruskysymys mitä on varmaan kysytty sen tuhat ja yksi kertaa...

Eli nyt alkaa omat lajitreenit ( 4 kertaa viikossa ) ja haluaisin silti puntilla käydä.
Mikäs ohjelma kannattaisi siis ottaa käyttöön?

Tarkoitus olisi kuitenki saavuttaa tuloksia + lihasmassaa punttitreeneillä vaikka niin paljon aerobista siinä sivussa onkin.

Ja ruokailupuoli on kyllä kunnossa ja syön ihan helvetisti ( 5-6 ) päivässä että tarvittavat kalorit tulee täyteen.

Mikä jaotus ( 1,2,3) sopisi parhaiten tähän kylkeen? Kokemuksia?

Kiitos.

Meidän salilta ei löydy leuanvetotankoa, joten olen vetänyt leuat niin, että olen pistänyt kyykkytelineessä ne pidikkeet mahdollisimman ylös, ja siitä sitten jollain lailla vetänyt niitä. Olen reilu 165cm pitkä, joten polvet koukussa mahtuu just ja just vetämään. Mutta kyykkytanko on erittäin paksu, ja pyörii tietenkin, sen lisäksi että on vähän epämukava vetää niin matalalta. Kannattaisiko minun siis vetää edelleen kyseisellä tavalla leukoja, vai siirrynkö ylätaljaan?

Meidän salilta ei löydy leuanvetotankoa, joten olen vetänyt leuat niin, että olen pistänyt kyykkytelineessä ne pidikkeet mahdollisimman ylös, ja siitä sitten jollain lailla vetänyt niitä. Olen reilu 165cm pitkä, joten polvet koukussa mahtuu just ja just vetämään. Mutta kyykkytanko on erittäin paksu, ja pyörii tietenkin, sen lisäksi että on vähän epämukava vetää niin matalalta. Kannattaisiko minun siis vetää edelleen kyseisellä tavalla leukoja, vai siirrynkö ylätaljaan?
Tiedät varmaan itse. En tiedä miten paha sinä on vetää leukoja. Imo kyllähän leuat ylätaljan pesee. Ei ylätalja kuitenkaan huono vaihtoehto ole, jos tekniikka hallussa ja liike menee sinne minne pitää (selälle).

Haeskelen tässä nyt itsellenii kokonaan uutta treeniohjelmaa. Olisiko golden six hyvä, ja onko siihen ihan ok lisätä jonkin liikkeen esim. pohkeille, ja ojentajille?

Olen siis melkein vasta-alkaja koko salitouhussa
Aloittelijalle golden six todettu hyväksi. Kokeile ilman muuta. Ei se pohje liike siellä pahaakaan tekisi, mutta pärjäät kyllä ilmankin. Itse en ehkä ottaisi pohjeliikettä, koska G-6:sessa riittää tekemistä muutenkin.

Treenaan sekä voimaa että massaa hakien. Ohjelmassani jaloille tulee riveä, työntöä ja mavea:

1. treeni
Rinnalleveto

2. treeni
Työntö
Maastaveto

Nyt mietinkin, että miten saisin etureisille enemmän hommia. Tuo ei tunnu nimittäin riittävän. Maven voisi tietysti vaihtaa takakyykkyyn, mutta treenaan kotona enkä saa (vielä) tankoa mitenkään niskaan. Etukyykkyyn en raaskisi vaihtaa, koska sitten jaloille ei tulisi mitään oikein superraskasta liikettä (mave/kyykky). Riven kaveriksi voisi tietysti periaatteessa ottaa etukyykyn, mutta rivesarjojen jälkeen alakroppa on jo varsin loppuun kaluttu. Minulla ei ole ollenkaan apuliikkeitä vaan teen kaikissa monta kovaa sarjaa. Josko ottaisin etukyykyn apuliikkeeksi rivepäivälle? Eli:

Rive 4x4-6x6
Etukyykky 2-3x8-12 (suht kevyt)

Rivessä ja työnnössä normaalit sarja- ja toistomäärät ovat nuo 4x4-6x6 ja muissa liikkeissä sitten 3-4x8x12. Eli etukyykylle normaalit toistomäärät mutta 0-2 sarjaa vähemmän ja hieman kevyemmin. Kuullostaako hyvältä ratkaisulta vai olisiko jotain muuta ideaa miten saisi etureisille enemmän rasitusta kuitenkaan muiden lihasten kustannuksella? Mitään reidenojennuksia en ala tekemään, voimatreeniä :puntti:

E: Murdochh, pohkeita voi tehdä, mutta ojentajia ei kyllä. Penkki ja niskantakaapunnerrus antavat ojentajille kyytiä seitsemän epäsuoran sarjan muodossa. Se riittää kyllä.

Ite alottelevana massankasvattajana lähdin miettimään mitkä ovat lähtökohtaisesti kehoni heikot ja vahvat kohdat. Tätä ajatusta sitten rakensin pitemmälle visioissani ja nyt tarvisin sisä(tai ulko)piirin tietoa siitä, miten lihastasapaino voidaan määrittää.

Perstuntumalta voisi kuvitella, että yleisen tasapainon puitteissa jalkojen pitäisi vetää suhteellisen iso osa kehon voima/massa suhteesta. Jos esimerkiksi kyykkää 3x10 100kg, niin paljon pitäisi tällöin mennä penkissä/habassa/ylätaljassa/mavessa jne... Olisi todella motivoivaa tietää oman kehon lihasten "ihanne" suhde ja jäljessä olevat lihakset jo näin heti alkuunsa.

Muistelin kaverillani joskus nähneeni Weiderin levytankosarjan mukana tulleen harjoitus oppaan jossa olisi jonkulaisia lukuja annettu mutta en ole onnistunut löytämään jälkeenpäin tuota läpyskää.

Kehonrakennuksessa itseäni eniten kiinnostaa juuri treenata lihakset mahdollisimman paljon oikeassa suhteessa, joka tukisi muuta liikkumisharrastuksia, joissa tarvitaan kokonaisvaltaista kehon hallintaa (tarkoitus palata kamppailulajien pariin myöhemmässä vaiheessa) ja yleisesti liikunnan loukkaantumisriskin pitäisi olla myös pienempi kuin pelkällä "rantapoju" tissihaba -metodilla.

Kyykkyä, penkkiä ja vetoa jos ajatellaan niin hyvä suhde (ja suhteellisen riskin kaverin mitta) ois vaikka kyykky: 2*omapaino, penkki: 1,5*op ja veto 2,5*op. Nämä lukemat ovat esiintyneet mm T-Nationilla ja pakkiksellakin oli kerran ketju jonka keskustelun tuloksena päästiin tähän absoluuttiseen totuuteen.;) IMO jos edes likellä on noita suhteita niin sitten ei olla ainakaan pahasti mettässä. Sitten taas joku ylätaljojen ja hauiskääntöjen vetäminen tähän on täysin turhaa, taljoja on niin erilaisia ja hauiskääntö on semmonen pieni nylpytysliike että ei sitä kannata hirveästi verrata.

Näin siis jos haluaa lihastasapainoa pelkkien numeroiden ja kilojen perusteella arvioida. Ehkä tuohon vois lisätä vielä että leuanveto suurinpiirtein samalla yhteispainolla ku penkki, eli omapaino + X kg lisäpainoja...

Argh, mikä vikana kun tuntuu sellanen vihlova kipu reisissä kun kyykkään? Lasku ja pystyynnousemis vaiheessa tuntuu aika ilkeeltä. Yritän venytellä reidet kans ennen kyykkyä, enemmän lämmittelyä vaikka reiden ojennuksilla?

:offtopic:

Jos noista ei tullut JBehanille asia selväksi niin ei sitten mistään :lol2:

Treenaan 1.jakoisella 3xviikossa. Kannattako jättää toistoja varastoon? Kuinka usein kannattaa pitää ns. kevyempi viikko? Voiko, tai onko jopa suotavaa vetää itsensä ihan piippuun painojen kanssa juuri ennen kevyttä viikkoa?

Back
Ylös Bottom