Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Salilla jossa nyt käyn ei ole pientä mutkatankoa (muuten on kyllä pirun kattava sali prkl:D) niin voiko hauis ja ojentaja apuliikkeet(kerran viikossa)tehdä käsipainoilla? Meinaan kun SS:ssää teen ja tähän asti olen tehnyt toisella salilla ne liikkeet mutkatangolla. Ja voisko ottaa lisäksi vaikka yhden sarjan hammerkääntöjä? On kyllä kädet aika tukossa kun eilen vetäsin noi liikkeet käsipainoilla mutkatangon sijasta.

Kysynpä tässä samalla vielä, että kun kyykkään aina tanko niskassa niin aina sarjan jälkeen epäkkäissä on melkee sama tunne ku ois vetäny häjyn sarjan kohautuksia niin mikä avuksi? Low bar kyykkyä olen yrittänyt mutta en vaan tunnu saavan sitä tankoa oikeaan kohtaan tai jotain -_- Apinaotetta käytän. Jotenki ne kädet ei taivu niin paljon, että tankoa sais laskettua kovin alas.

Salilla jossa nyt käyn ei ole pientä mutkatankoa (muuten on kyllä pirun kattava sali prkl:D) niin voiko hauis ja ojentaja apuliikkeet(kerran viikossa)tehdä käsipainoilla? Meinaan kun SS:ssää teen ja tähän asti olen tehnyt toisella salilla ne liikkeet mutkatangolla. Ja voisko ottaa lisäksi vaikka yhden sarjan hammerkääntöjä? On kyllä kädet aika tukossa kun eilen vetäsin noi liikkeet käsipainoilla mutkatangon sijasta.

Kysynpä tässä samalla vielä, että kun kyykkään aina tanko niskassa niin aina sarjan jälkeen epäkkäissä on melkee sama tunne ku ois vetäny häjyn sarjan kohautuksia niin mikä avuksi? Low bar kyykkyä olen yrittänyt mutta en vaan tunnu saavan sitä tankoa oikeaan kohtaan tai jotain -_- Apinaotetta käytän. Jotenki ne kädet ei taivu niin paljon, että tankoa sais laskettua kovin alas.

Parempi tehdä käsipainoilla kuin olla kokonaan ilman.

Tanko pitäisi saada pois niskasta sinne takaolkapäiden päälle. Se kohta kyllä löytyy kun testailee ja etsii. Itsekin joskus tuota epäilin, ettei sitä saa omassa kropassani oikeaan kohtaan, mutta kun se kerran löytyy niin siellä on ja pysyy :)

Eikä jää sitten hermoja puristuksiin ja ole pää kipeänä kyykyn jälkeen aina tai vastaavaa.

Ei mullakaan kädet taivu niin paljoa, että tuossa kohdassa saisi pidettyä ranteet suorana, mutta tuo on pieni miinus suuriin plussiin nähden.

Periaatteessa kyllä. Kroppa ei toimi mitenkään niin että se jaottelisi lihaksistoaan niinkuin joku 5-jakonen ohjelma. Kroppa kuitenkin haluaa vain ja ainoastaan selvitä, ja hypertrofia antaa paremmat valmiudet vastaisuuden varalle. Ja veto- ja kyykky ovat koko kropan hormonituotannon kannalta niin tehokkaita verrattuna penkki/scott-yhdistelmään että iteki väittäisin että saat isomman rinnanympäryksen niillä.
Suurempi hormonaalinen vaste. Elimistö pyrkii tuottamaan enempi testoa kun kyykkäät ja vedät.
Näin, mutta kyykyssä ja mavessa ei rintalihakseen tule niitä mikrorepeämiä jotain sitten elimistö paikkailisi innokaasti testojen noustessa ;)

Noin tuon itsekin ymmärsin niinkuin metallica. Siksi siihen puutuinki. Noi hormonaaliset vastineet sun muut on ihan tuttuja aiheita kyllä. Olen kyllä vieläkin sitä mieltä, että tuossa lukee siten, että kyykky ja mave itsessään tissejä kasvattaisi paremmin kuin penkki tai sitten sisälukutaidossa on vikaa. Tosin ymmärsin kyllä mitä siinä haettiin kuhan vain :pano: pilkkua.

Parempi tehdä käsipainoilla kuin olla kokonaan ilman.

Tanko pitäisi saada pois niskasta sinne takaolkapäiden päälle. Se kohta kyllä löytyy kun testailee ja etsii. Itsekin joskus tuota epäilin, ettei sitä saa omassa kropassani oikeaan kohtaan, mutta kun se kerran löytyy niin siellä on ja pysyy :)

Eikä jää sitten hermoja puristuksiin ja ole pää kipeänä kyykyn jälkeen aina tai vastaavaa.

Ei mullakaan kädet taivu niin paljoa, että tuossa kohdassa saisi pidettyä ranteet suorana, mutta tuo on pieni miinus suuriin plussiin nähden.

No jaa, mä oon kokeillu monesti sitä laittaa telineessä sinne takaolkapäille mut ranne jotenkin vääntyy pahasti ettei sitä kärsi oikeen, tuntuu paremmalta normi otteella kuin apinaotteella. Olen pitänyt käsiä tangossa olevien merkkien kohdalla joten kannattaisiko otetta leventää tai jotain? Kun tanko on takaolkapäillä (kai) niin kokeilen ottaa sen telineestä sen asennon varaan mut jotenkin se vaan valuu alemmas ja alemmas eikä pysy siinä. Turhauttaa.

Noin tuon itsekin ymmärsin niinkuin metallica. Siksi siihen puutuinki. Noi hormonaaliset vastineet sun muut on ihan tuttuja aiheita kyllä. Olen kyllä vieläkin sitä mieltä, että tuossa lukee siten, että kyykky ja mave itsessään tissejä kasvattaisi paremmin kuin penkki tai sitten sisälukutaidossa on vikaa. Tosin ymmärsin kyllä mitä siinä haettiin kuhan vain :pano: pilkkua.
Joo ite käsitin sen vähän erilailla. Ei ne tissit kyllä paremmin pelkästään kyykkäämällä ja vetämällä kasva verrattuna pelkän penkin tekemiseen.

EDIT: ojr puhui rintalihaksista joita toki itsekin tarkoitin kun taas Fuhrer puhui rinnanympäryksestä mikä on hieman eri asia.

Kyykkääminen ja maastaveto kasvattaa rintalihaksia paremmin kuin pelkkä penkkipunnerrus.

Mietin itekin että tajuaakohan kaikki mitä haen. Tuli vaan vähän väärin toi kun hätäsesti kirjottelin.
Hain siis juurikin sitä, että vetämällä ja kyykkäämällä penkkipunnerruksen ohella rintalihakset kasvaa paremmin kuin pelkästään penkkaamalla.

No jaa, mä oon kokeillu monesti sitä laittaa telineessä sinne takaolkapäille mut ranne jotenkin vääntyy pahasti ettei sitä kärsi oikeen, tuntuu paremmalta normi otteella kuin apinaotteella. Olen pitänyt käsiä tangossa olevien merkkien kohdalla joten kannattaisiko otetta leventää tai jotain? Kun tanko on takaolkapäillä (kai) niin kokeilen ottaa sen telineestä sen asennon varaan mut jotenkin se vaan valuu alemmas ja alemmas eikä pysy siinä. Turhauttaa.

No kokeilemalla se oteleveyskin selviää. En kyllä osaa sanoa onko siinä jotain "sääntöä" oteleveyden suhteen. Itselläni on merkkien ja karhennuksen alun puolivälissä yleensä, ehkä aavistuksen leveämmällä, mutta niillä main.

Ja kun tangon oikea paikka löytyy niin se ei kyllä valu siitä mihinkään vaan tuntuu siltä, että pysyy vaikka edes kädet ei osuisi tankoon. Tuota helpottaa se, että puristat kevyesti olkapäitä taakse/lapoja yhteen. Ei paljoa, mutta sen verran kuin tuollainen oteleveys vaatii. Tuo lisää sitä kuppimaisuutta tuonne takaolkapäille ainakin itselläni ja kyynärpäitä voi tarvittaessa hieman nostaa.

3 Päivää viikossa on hyvä määrä.
Mulla ainaki hyvä on se perus 5sarjaa,toistoja 12 tai 15;penkkipunnerruksessa 5.
Hyviä liikkeitä on esim.maastaveto, hauiskäännöt ja kyykky.
Motivoimiseks muulla ainaki toimii kaiken näköset treenivideot ja aiheeseen liittyvät kirjat ja lehdet jne.
Kiitos vinkeistä! Kyllä se tästä lähtee.
Mulla on muuten Btw ojentaja enemmän treenattu lihas kuin hauis :hyper:
yleensä se on toisinpäin vissiin mun ikäsillä pojilla?

Saako lihasmassaa paremmin 6 - 12 toistoilla vai 12 - 15 toistoilla? Jotkut nimittäin väittävät, että lihakset saavat 12 - 15 toistoilla paremmin pumpin, ja sitä kautta paremman kasvuärsykkeen.

Saako lihasmassaa paremmin 6 - 12 toistoilla vai 12 - 15 toistoilla? Jotkut nimittäin väittävät, että lihakset saavat 12 - 15 toistoilla paremmin pumpin, ja sitä kautta paremman kasvuärsykkeen.

Periaatteessa sekä-että. Kannattaa vaihdella toistomääriä vaikka parin viikon sykleillä, että saa lihaksille erilaista ärsykettä. Sillä vaihtelulla lienee lihaskasvussa suurempi merkitys kuin toistomäärillä, ainakin kun liikutaan jossain kuuden ja viidentoista välissä.

E: Ja sillä pumpilla ei mun ymmärtääkseni voi määritellä reenin tehokkuutta ja sitä kautta lihaskasvua.

Osaisko joku vielä neuvo mua...

Nyt pitäis saada massaa ja voimaa. Oma paino on noin 78 kiloa ja pituus 181 cm. Olen käynyt salilla noin 3-4 kertaa per viikko noin vuoden verran. Harrastan lisäksi salibandyä ja meillä on kahdesti viikkoon harjoitukset. Pelaan kuitenkin salibandyä 4 divaris, joten puntin ei tarvitse palvella lajia, koska haluan pitää sen vain aerobisena. No nyt itse asiaan. Eli minulla on salibandytreenit tiistaisin ja torstaisin, ja haluaisin käydä kuntosalilla muina arkipäivinä eli kolmesti viikkoon. Tarkoitus olis saada paino jonnekkin tonne 85 kiloon. Miten kannattais hoitaa toi ohjelman jaotus? 1-jakoinen kolmesti viikkoon? 1-jakoinen kerran ja 2-jakoinen kerran viikkoon? Vai peräti 3-jakoinen? Vai miten kannattais tehdä? Toistot tottakai siinä 6-12 välillä, mutta kannattaisko tehdä mielummin sarjoja 3 vai 2? Voisko joku jaotella mulle sen ohjelman? Kiitoksia sille, joka viitsii vastata!

Kolme kertaa viikossa jos käyt niin koko ruho kerralla vaan. Eli aloittele veivaa jollain 1-jakoisella. Muista syödä kunnolla sitten niin lähtee paino nousuun kun sullakin tota liikuntaa tuossa on.

Ongelma

Moro,

Miltähän nämä kuulostavat:
Paino: 59-63
Pituus: liki 180
Reisi: 52
Hauis 27

Uskaltaako näillä lähteä armeijaan? Coopperi meni ylä-asteella about 2600, nyt varmaan about 3000. Kunto on aina ollut kohdillaan, enemmän toi voimapuoli huolestuttaa. Käsipainoilla olen reenannut nyt pari viikkoa 2x/vk.

nimim. Niinisalo tammikuu 2010

Nyt pitäis saada massaa ja voimaa. Oma paino on noin 78 kiloa ja pituus 181 cm. Olen käynyt salilla noin 3-4 kertaa per viikko noin vuoden verran. Harrastan lisäksi salibandyä ja meillä on kahdesti viikkoon harjoitukset. Pelaan kuitenkin salibandyä 4 divaris, joten puntin ei tarvitse palvella lajia, koska haluan pitää sen vain aerobisena. No nyt itse asiaan. Eli minulla on salibandytreenit tiistaisin ja torstaisin, ja haluaisin käydä kuntosalilla muina arkipäivinä eli kolmesti viikkoon. Tarkoitus olis saada paino jonnekkin tonne 85 kiloon. Miten kannattais hoitaa toi ohjelman jaotus? 1-jakoinen kolmesti viikkoon? 1-jakoinen kerran ja 2-jakoinen kerran viikkoon? Vai peräti 3-jakoinen? Vai miten kannattais tehdä? Toistot tottakai siinä 6-12 välillä, mutta kannattaisko tehdä mielummin sarjoja 3 vai 2? Voisko joku jaotella mulle sen ohjelman? Kiitoksia sille, joka viitsii vastata!

En ymmärrä tota vitun pakkomiellettä mikä kaikilla on puskea jotain vitun arskan kuusikkoa joka suuntaan jos joku kysyy et miten kannattaa treenata.

Kokeile esim 2-jakoista, sillon vuoroviikoin ylä- ja alakroppa saa eri määrän rasitetta.
Niillä viikoilla ku treenaat alakerran vaan kerran ni tee vitun kovat ja lyhyemmät sarjat, ja vice versa.

Vaihtele tarpeeks usein ohjelmaa, parhaiten toimii ne systeemit mitä et oo ikinä tai pitkään aikaan käyttäny.

Kuka on tunkenut ahnuldin kultaista kuusikkoa?

Samaa mieltä kyllä tuossa, että vaihtelua vaihtelua. Ja siinä kohdassa on mielestäni yksi lysti aloitatko hieroo yksi vai kaksijakoisella.

Kun oon kattonut näitä treeni ohjelmia niin esim. Golden sixissä vedetäänkö se ohjelma vain kerran päivässä siellä salilla vai toistetaanko sitä ohjelmaa esim.3 kertaa?Kun ite ainakin teen esim.rintapunnerrusmasiinassa 4 kertaa päivässä 3x10x40kg.Onkohan tämä turhan paljon?Toivottavasti joku tajus.Oon 15v 172/63.

Kun oon kattonut näitä treeni ohjelmia niin esim. Golden sixissä vedetäänkö se ohjelma vain kerran päivässä siellä salilla vai toistetaanko sitä ohjelmaa esim.3 kertaa?Kun ite ainakin teen esim.rintapunnerrusmasiinassa 4 kertaa päivässä 3x10x40kg.Onkohan tämä turhan paljon?Toivottavasti joku tajus.Oon 15v 172/63.
Siis kultanen kuusikko on tarkotus vetää päivässä kerran läpi siinä järjestyksessä, missä ne liikkeet on lueteltu.

Jaa.No alan huomenna kokeilemaan tuon tyyppistä ohjelmaa ja käyttämään raskaampia painoja.Vai olisiko parempi vetää enemmän toistoja pienemmillä painoilla?.

Miten aloittaa treenaus?

Olen täällä foorumilla pyöriny ja ettiny vastauksia kysymyksiin, mutta vähän hankala noihin on löytää. Eli kysynpä sitten täällä. Nainen olen, pituutta 166 ja painoa 75kg. Raskauskiloja siinä on se 5 kiloa, kun vasta synnytin. Olen aina ollut melko kova pyöräilemään ja kävelyillä käyn paljon. Käsilihakset kuitenkin aivan päin persettä, kuten myös kaikki jaloista yläspäin olevat muutkin lihakset. Kuntosali kiinnostaa, mutta miten kuntosaliharrastuksen voi aloittaa, jos ei saa edes leukoja tai edes vedettyä senttiäkään ruumista ylöspäin? Ei taida punnerruksetkaan onnistua, paitsi hammasta purren jokunen. Jalat on mainiossa kunnossa mutta tuo yläpää..

Toivottavasti osatte auttaa! :)

Back
Ylös Bottom