Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten siis tehdään palkkari? Mitä siihen tarvii, ja sekö otetaan heti treenin jälkeen? Korvaako se välipalan sitten, vai?

Onko salipäivillä mitään merkitystä, jos kuitenkin noudattaa viikottaista ohjelmaa?

Minulla on nyt kolmijakoinen ohjelma. Teen aluksi hauikset, rinnan ja vastan, sitten alakropan ja vatsaa ja lopuksi ojentajat ja selän. Minulle tulee yllättäviä menoja tuon tuostakin ja joskus joudun vetämään koko ohjelman kolmena päivänä putkeen, joskus välissä on lepopäivät. Onko tällä suurta merkitystä kehityksen kannalta, jos kuitenkin noudattaa saliohjelmaa uskollisesti?

Miten siis tehdään palkkari? Mitä siihen tarvii, ja sekö otetaan heti treenin jälkeen? Korvaako se välipalan sitten, vai?

Sekoittelet itse heraa ja maltoa vaikka tai ostat valmis palautusjuomaa. Koostuu siis hiilihydraateista ja proteiinista. Treenin jälkeen otetaan. Älä korvaile lisäravinteilla mitään, ne on normaalin ruokavalion lisäksi. Treenin jälkeen vaan saat tuommoisen palautusjuoman imeytymään nopeammin.

Mikä ois hyvä korvaava liike pystypunnerrukselle istuen? En kuitenkaan ala tekemään pystypunnerrusta seisten. Se ei ole mielestäni hyvä liike. Rikkooko niskantakaa punnerrus kiertäjäkalvosimet? Niin ja vielä, tietääkö kukaan mihin levytangolla patjan päällä istuen melonta ottaa :rolleyes:? Se näyttäs aika hyvältä liikkeeltä, mutta hajottaako paikat? Oon nähny, että jotkut tekee sitä salilla silleen, että 30 sekkaa soutua, 30 sekkaa huilia ja toi kolme kertaa eli 3 sarjaa.

Ja saisko sen pystypunnerruksen korvaavan liikkeen myös silleen, että ois linkki vaikka ExRx.net:iin, että tiedän miten se tehdään.

Sekoittelet itse heraa ja maltoa vaikka tai ostat valmis palautusjuomaa. Koostuu siis hiilihydraateista ja proteiinista. Treenin jälkeen otetaan. Älä korvaile lisäravinteilla mitään, ne on normaalin ruokavalion lisäksi. Treenin jälkeen vaan saat tuommoisen palautusjuoman imeytymään nopeammin.
Mutta siis palkkarin perään EI vedetä ateriaa? Tarviiko sitä, jos pystyy syömään harjoituksen jälkeen normiruokaa?

Mutta siis palkkarin perään EI vedetä ateriaa? Tarviiko sitä, jos pystyy syömään harjoituksen jälkeen normiruokaa?

No itsellä ei tee edes mieli heti reenin jälkee mitään raskasta. Yleensä treenin jälkeen palkkari naamaan, himaan suihkuun ja sit normi pöperöä. Kyllä sitä kehittyy ilmankin, mutta on se hyvä olla. Saa nopeammin palautumisen käyntiin.

Rinnoista..

En tiedä tietääkö kukaan, mutta kysynpä silti. Mietinpä tässä vaan, että jos treenaa tosissaan, niin lähteekö isorintaisten rinnat aina vekeen? :rolleyes: Ja missä ajassa huomaa rintojen pienenevän?

No kokeilemalla se oteleveyskin selviää. En kyllä osaa sanoa onko siinä jotain "sääntöä" oteleveyden suhteen. Itselläni on merkkien ja karhennuksen alun puolivälissä yleensä, ehkä aavistuksen leveämmällä, mutta niillä main.

Ja kun tangon oikea paikka löytyy niin se ei kyllä valu siitä mihinkään vaan tuntuu siltä, että pysyy vaikka edes kädet ei osuisi tankoon. Tuota helpottaa se, että puristat kevyesti olkapäitä taakse/lapoja yhteen. Ei paljoa, mutta sen verran kuin tuollainen oteleveys vaatii. Tuo lisää sitä kuppimaisuutta tuonne takaolkapäille ainakin itselläni ja kyynärpäitä voi tarvittaessa hieman nostaa.

Ei onnaa niin millään. Tänään oli treeni ja koitin kuinka ja miten laitella sitä tankoa mutta ei helevata kun ei pysy. Tuntuu niin epämiellyttävältä vetää kyykkyä tanko niskassa kun painaa epäkkäitä ja niskaluuta tms. Ehkä mulla ei sit ole sitä 'kuppia' :rolleyes:

En tiedä tietääkö kukaan, mutta kysynpä silti. Mietinpä tässä vaan, että jos treenaa tosissaan, niin lähteekö isorintaisten rinnat aina vekeen? :rolleyes: Ja missä ajassa huomaa rintojen pienenevän?
Ei ne mihinkään treenaamalla lähde pienenemään. Jos kovia dieettejä vetää esim. kisakireyteen niin silloin sitä rasvaa palaa tietenkin myös rinnoista, koska rasvakudostahan sielläkin on.

Elikkä siis itsellä ongelmana se että olen 176cm/~50kg elikkä massaa tarvisi perkeleesti lisää. Koitin viikon verran syödä ihan helvetisti ja liikuin vähän mutta painoa tippui 3kg.. Enempää syömään en oikeen pysty, pakki ei vedä. Eli pitäskö alottaa kiskomaan rypsiöljyä vai mites? mihin aikoihin ja paljonko? kiitän vastauksista.

e: Kaloreita en pysty oikeen laskemaan koska asun vanhempien luona ja syön kotiruokaa ja siinä sivussa sitten ruisleipää yms.

Polvinivelkö?

Onkohan mulla polvinivel tulehtunu? Kipua on polvessa kävellessä ja silloin kun suoristan jalan mahdollisimman suoraksi. Kipu ei itse asiassa alkanut takakyykkyä tehdessä, vaan kun tein pohjenostoja seisten. Taisi olla painoa liikaa :jahas:. Kuitenkin yläasenossa kun nousin varpailleni, niin tuntui, että jotenkin ikään kuin oikaisin polvien kautta sääret suoriksi. Takakyykyn teen 90 asteen kulmaan, eli reidet ovat vaakatasoon nähden. Tanko pysyy myös liikeradalla, eikä tule viistossa alas ja takasin viistossa ylös. Työnnän myös rintakehää eteenpäin takakyykyn aikana. Miten nyt kuitenkin pitäisi toimia, jotta sain ton vasemman polveni kuntoon?

Miten intissä käy kun ei saa sitä ruokaa silleen et paino nousisi ja ei salille jaksa/pääse mennä niin usein kun pitäs?

Ja kun tulee vanhaksi papaksi miten käy lihasten? Roikkuuko ne niin kuin jotkut pussit tai jtn :D

Tuli vaa mieleen tämmöstä...

Vielä siittä palautusjuomasta:david:
Mitä näin aloittelija tarvitsisi siihen? Kun menen prismaan(siellä on isot hyllyt näitä jauheita yms.), niin mitä pakotan äidin ostamaan?:D Eli mitä pitäisi ostaa jotta saisi tehtyä sitä palkkaria, ja veteenkö ne vaan nakkaa? Kiitos ja anteeksi.

E: Nyt löytyi Raahestakin kuntosali, tottakai vähän ujostuttaa ym. tässä, mutta menisin jos ei vuosimaksu olisi 400e!

Miten intissä käy kun ei saa sitä ruokaa silleen et paino nousisi ja ei salille jaksa/pääse mennä niin usein kun pitäs?

Ja kun tulee vanhaksi papaksi miten käy lihasten? Roikkuuko ne niin kuin jotkut pussit tai jtn :D

Tuli vaa mieleen tämmöstä...

Kyllä siellä intissä saa syödä niin paljon ku jaksaa, poislukien leirit. Valitsemalla koulutushaaran/paikan vielä sillä tavalla ettei miksikään sissiksi tai pioneeriksi tai vastaavaksi ala niin jaksaa jopa treenatakin. Itse suosittelen ilmavoimien erikoiskursseja, joissa ei tartte ryynätä ku p-kaudella ja sitten joillain todella harvoilla leireillä.

Kannattaa varmaan 14 kesäsenä ressata pirusti siitä miltä pappana näyttää? :rolleyes: Jokatapauksessa ainakin paremmalta jos on koko ikänsä treenannut.

Vielä siittä palautusjuomasta:david:
Mitä näin aloittelija tarvitsisi siihen? Kun menen prismaan(siellä on isot hyllyt näitä jauheita yms.), niin mitä pakotan äidin ostamaan?:D Eli mitä pitäisi ostaa jotta saisi tehtyä sitä palkkaria, ja veteenkö ne vaan nakkaa? Kiitos ja anteeksi.

E: Nyt löytyi Raahestakin kuntosali, tottakai vähän ujostuttaa ym. tässä, mutta menisin jos ei vuosimaksu olisi 400e!

Jos prismaan menet niin sieltä kannattanee ostaa American Pro Wheytä ja sitten fastin Malto6:sta.. Ei siellä taida muuta järkevää olla..

400€ kuulostaa aika normaalilta yksityisen salin hinnalta vuositasolla. Kaupungin saleilla on halvempaa jos tarttee.

Tuli tässä mieleen, että mulla on ehkä ollut penkatessa noi kämmenet silleen suorassa eikä silleen taipunu taaksepäin. Onko tolla mitään merkitystä penkkiin?:D En sit tiiä meneekö ne kämmenet luonnostaan sitten tolleen kun penkkaa mutta enpä oo laittanu merkille. Joo nukuttaa hieman...

Back
Ylös Bottom