Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Maha kasvanut vähän liikaa ja pömppis ilmestynyt. Nyt sitten mietitty hetki diettaamista ja nyt otetaan itteensä niskasta kiinni :)

Pituus 186, paino 91,2. Kaloreita saisi kulua 2418, mutta mietin paljon kannattaisi kaloreita jättää miinukselle? Jos vaikka kilo/viikko, olisiko hyvä?

Mitenkäs lenkin kanssa, keuhkot ei kestä kuin parin minuutin juoksun enintään. Kävelyä sitten? Muuten en liiku yli auton pituisia matkoja...

Ja sitten vielä tähän samaan kysyisin että miten raskausarpia saa haaleemmaks, mikä rasva olisi parasta? Niitä taas on selkä, kainalot/hauisten sivut, reidet ja kankun vierustat täynnä. Uimaan ei kehtaa mennä :(

Edit: kotona koitan reenata kolmesti viikossa (ma, ke, pe / su). Punnerrukset 4x10-15, niskantakaapunnerrus 3-4 x 10, hauiskääntö 4x 10, ylätalja 3x 10 ja vatsat 3-4x max (jos selkä kestää).

vaikka -3500kcal viikko eli -0,5kg paino..
kyllä se kunto siitä kasvaa kun hölkkäilet minkä jaksat ja sit kävelet.. ni hetkihän siihen menee mut sit huomaatkin että jaksat huomattavasti enemmän hölkkäillä..

raskausarvet haalenee ajan kanssa, itelläki ollu ylipainon takia ja kyllähä siihe ennenku ne haalistuu pois menee todella kauan, turha kuvitella että ne tämän kesän aikana mihinkään haalenee

Maha kasvanut vähän liikaa ja pömppis ilmestynyt. Nyt sitten mietitty hetki diettaamista ja nyt otetaan itteensä niskasta kiinni :)

Pituus 186, paino 91,2. Kaloreita saisi kulua 2418, mutta mietin paljon kannattaisi kaloreita jättää miinukselle? Jos vaikka kilo/viikko, olisiko hyvä?

Mitenkäs lenkin kanssa, keuhkot ei kestä kuin parin minuutin juoksun enintään. Kävelyä sitten? Muuten en liiku yli auton pituisia matkoja...

Ja sitten vielä tähän samaan kysyisin että miten raskausarpia saa haaleemmaks, mikä rasva olisi parasta? Niitä taas on selkä, kainalot/hauisten sivut, reidet ja kankun vierustat täynnä. Uimaan ei kehtaa mennä :(

Edit: kotona koitan reenata kolmesti viikossa (ma, ke, pe / su). Punnerrukset 4x10-15, niskantakaapunnerrus 3-4 x 10, hauiskääntö 4x 10, ylätalja 3x 10 ja vatsat 3-4x max (jos selkä kestää).

Käy aamuisin vaikka 4krt viikossa heti kun heräät tyhjälle mahalle kävelylenkille jossa ei madella vaan suht reipasta kävelyä (about 45min).

Tarkista ruokavaliosi!

Kiitokset vastauksista!
Olen ajatellut tuota HIITtiä, tyhjällä mahalla ja noin tunti syömättä sen jälkeen. Ennen join monia lirtoja vettä, mutta sitten siirryin maitoon, jota saattaa mennä vaikka 5 litraa päivässä helposti. Kaloreita ei tullut ajateltua ennenkuin nyt :) Proteiinipitoista ruokaa koittanut syödä päivittäin. Ennen koulua tuskin pystyn heräämään lenkille, mutta koitetaan muuttaa unirytmiä, joka on ihan päin..

Kaloreita jätän paljon pois / päivä? 500 ?

Varsinainen ongelmatapaus =D

Hauikset

Teenkös scott-penkissä hauis treenin väärin, kun alkaa niin pirusti tuntua ranteissa eikä hauiksissa? Joskus kun kokeilin ensimmäisiä kertoja scott-penkissä niin treeni tuntui erittäin hyvin hauiksissa, nyt tuo on siirtynyt ranteisiin hienoisena kipuna. Pidänkö käsiäni liian ylhäällä / alhaalla vai liikutanko ranteitani ? Vai kuuluuko tuon tuntuakkin nimenomaan ranteissa? Hieman ruvennut häiritsemään kun ei tunnu oikeassa paikassa :P

Toinen kysymykseni koskisi tätä:

Käy aamuisin vaikka 4krt viikossa heti kun heräät tyhjälle mahalle kävelylenkille jossa ei madella vaan suht reipasta kävelyä (about 45min).

Tarkista ruokavaliosi!

Jos reippaalla kävelyllä kuluu n. 45min niin entä hölkkäämällä? Samanverran vai vahämmän? Itse olen vähän huono juoksemaan kellon mukaan, paremmin menee jos antaa matkan jonka hölkätä ja hölkkää sen sitten.

Jääkiekkoilija

Mistä kannattaisi kysellä sopivaa saliohjelmaa jääkiekkoilijalle? Kun nuo haun kautta löytyneet eivät oikein tue tavoitteitani niin hyvin kuin haluaisin :/

Mistä kannattaisi kysellä sopivaa saliohjelmaa jääkiekkoilijalle? Kun nuo haun kautta löytyneet eivät oikein tue tavoitteitani niin hyvin kuin haluaisin :/

Etteks te vedä treeneis hauiskääntöjä ja muita liikkeitä? Ite ainaki vedeltii ku viel pelasin vuos sitte.

Kysymyksiä jtolle-threadissä. Löytyy voimailupuolelta.

Jos et jaksa mennä sinne saakka niin vaikka.

Rinnalleveto
Kyykky (voi vaihdella etu ja takakyykyn välillä.
Penkki (vaihtele oteleveyttä)
Leuat (voi vaihdella oteleveyttä tai vetää myötä ja/tai vastaotteella)
Vatsa (kiertäen, istumaannosuja, jalannostoja vuorokerroin

Rivessä 4-6x4-6, muissa liikkeissä 3-6x6-15. Tee tota pari kolme kertaa viikossa. Ei sarjoja loppuun asti niin hermosto ei rasitu liikaa, jää paremmin tehoja lätkäreeneihin ja kehitys on nopeampaa.

kysymys vatsalihaksista

moi...tota oon hiuka treenaillu 6päkkii.Aina on ollu jonkinlaine mut ku nyt oon harjotellu ni keskiviiva on kadonnu eli ne on kasvanu yhteen niinku näin:
-----
-----
-----
-----
Teen ihan sitä perinteist vaan et pitäiskö tehä jotenkin erilaisii ku oon nähny kaikenlaisii yläkropan kääntelyit siellä lopussa ku oon käytännös just alottanu.
Siis tosa välis ei näyttäis olevan käytännös yhtää rasvaa vaan se tuntuis vaa silt et on yhtenäiset "lihaslevyt" tullu.
tosin aivan liikkeen alussa näkyy keskiviiva eli sillon kun on just vaa kurkkaa.

kiitos?

Kokeile!

moi...tota oon hiuka treenaillu 6päkkii.Aina on ollu jonkinlaine mut ku nyt oon harjotellu ni keskiviiva on kadonnu eli ne on kasvanu yhteen niinku näin:
-----
-----
-----
-----
Teen ihan sitä perinteist vaan et pitäiskö tehä jotenkin erilaisii ku oon nähny kaikenlaisii yläkropan kääntelyit siellä lopussa ku oon käytännös just alottanu.
Siis tosa välis ei näyttäis olevan käytännös yhtää rasvaa vaan se tuntuis vaa silt et on yhtenäiset "lihaslevyt" tullu.
tosin aivan liikkeen alussa näkyy keskiviiva eli sillon kun on just vaa kurkkaa.

kiitos?

Kokeile sellasta liikettä ku "bicycle crunch". Löytyy esim. youtubesta ihan tuolla nimikkeellä.

Lisäks syvien vatsalihasten ja selkien treenaaminen on melkeinpä pakollista sixpackiä tavotellessa. Tee selkiä yhtä paljon kuin vatsoja ja treenaa myös kylkiä. Sitten vielä selälteen makuulta jalkojen nosto suorana ja vaikka kahdeksikon piirtäminen ilmaan kehittää syviä v.lihaksia tehokkaast.

:>

kiitos,eli "syvien" kimppuun sitte...ikinä kuullukkaa anteeks :) iha itte oppinu ettei mitää tälläst enne oo tullu :O

Ja sitten jos sellanen ongelma iskee, että haluat isommat vatsalihakset, niin huolehdi ruokavaliosta. Proteiini pitonen ruoka auttaa, vähä ananasta ku isket siihe vielä ni poistaa nesteitä ja auttaa proteiinien pilkkomisessa/käyttöön ottamisessa.

Syvien vatsalihasten treenejä löytää varmasti googlaamalla, ja muista selät ja kyljet ! -> Sixpackin saaminen voi olla jonkun mielestä "helppoa", mutta työtä se vaatii. Tottahan se on, että jos on vähän rasvaa vatsalihakset näkyy väkisinkin, mutta mielipidekysymys sitten, että haluaako sellaisen "laihan miehen sixin" vai kunnon vatsalihakset.

Kiitos lassex! En ollut ennen kuullutkaan moisesta liikkeestä ja oli pakko kokeilla. Todella hyvin tuntui vatsoissa ja siellä missä pitää. Tuota pitää rueta tekemään jos se kerta tekee päkistä päkin:D

Salitreenistä mulla ei "syvemmin" tietoa, vaikka sielläki tullu vähän käytyy. Mutta noide keskivartalon liikkeiden kans on tullu hikoiltua ihan tarpeeks :p

Ruokavalio, tasapuolinen treeni kaikkien keskivartalon lihasten välillä ja aamulenkit vie sixin luo :>

Korjatkaa toki joku mun sanomisia, jos erilaisia mielipiteitä löytyy

Teenkös scott-penkissä hauis treenin väärin, kun alkaa niin pirusti tuntua ranteissa eikä hauiksissa? Sellanen pistävä kipu. Joskus kun kokeilin ensimmäisiä kertoja scott-penkissä niin treeni tuntui erittäin hyvin hauiksissa, nyt tuo on siirtynyt ranteisiin pistävänä kipuna. Pidänkö käsiäni liian ylhäällä / alhaalla vai liikutanko ranteitani ? Vai kuuluuko tuon tuntuakkin nimenomaan ranteissa? Hieman ruvennut häiritsemään kun ei tunnu oikeassa paikassa :P

Back
Ylös Bottom