Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No kai sinä pystyt, mutta pystyisit treenaamaan muutkin lihat (okei ei kaikkia, mutta osan) samalla tavalla. Tai sitten pystyvyytesi johtuu siitä, että runkkaat niitä vatsojasi rutistuksilla ilman lisäpainoja, ja nehän ovat täysin turhia.

E: Suurin osa näistä jotka selittävät että vatsat voi treenata minuutin välein käyttävät varmaan hyvin kevyitä harjoitteita. Ei mikään ihme että "kyllä vatsan voi treenata joka päivä mutta jalat vain 2x viikossa" kun niille jaloille tehdään kyykkyä hc:nä mutta vatsoille juurikin niitä lisäpainottomia rutistuksia. Ottakaapa joskus voimapyörä, heittäkää reppuun muutama kilo levypainoja ja rullatkaa pari kympin sarjaa, niin ette muuten treenaa niitä vatsojanne seuraavana päivänä. Näin meilläpäin :thumbs:

Oletin, että olisit muistanut keskustelumme Kultaisessa kuusikossa parin viikon takaa... Et muistanut. En tosiaankaan tee mitään rutistuksia, vaan juurikin voimapyörää, full-contact twistiä, janda-rutistuksia ja dragon flagiä. Ja kuten jo sanoin, treenaan vatsoja joka toinen päivä, en joka päivä. Ja ohjelmani on tosiaan 1-jakoinen.

Päätin viimein rekisteröityä muutaman viikon todella aktiivisen lukemisen jälkeen ja täytyy sanoa, että aivan helkutisti on kyllä ollut tästä palstasta hyötyä alkuun pääsemisessä! Aloitin treenaamisen tuon Timba79:n aloittaman ketjun kaksijakoisella ja tulokset ovat nousseet oikein mukavaa vauhtia jo tämän muutaman viikon aikana. Ostin penkin ja tangon sekä käsipainot, joilla olen pumpannut ihan ulkona takapihallani. Nythän kelit on jo lämmenneet, mutta onko tuosta ulkona treenamisesta jotain haittaa? Ensimmäisellä kerralla pakkasta oli jopa -17, mutta ei se minusta mitään haitannut, eikä kylmällekään tuntunut, kun vaatetta oli sopivasti.

Toinen kysymys koskee tuota penkkiäni, kun siinä on monien halpisvehkeiden tapaan ympättynä laite jalan koukistuksille ja ojennuksille ja sitten käsivarsilaitteen nimellä väkkärä penkin sivuilla, jota käytetään makuulta. Tuo viime mainittu on tällä hetkellä tyhjän panttina, joten saisiko sitä järkevästi hyötykäyttöön tuohon ohjelmaani, vaikka vuorottelemaan jonkun muun liikkeen kanssa, vai onko tuo turha vehje? Tuossa vielä tuo mun ohjelma:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat
-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät
- kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) / Mave(oma lisäys) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten x4
- Hauikset tangolla / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Mistä johtuu että vaikka miten kovaa treenaan niin kädet eivät ole seuraavana päivänä kipeitä? Menikö treeni silloin ihan hukkaan?
Joko kädet on tottunu siihen rasitukseen tai et treenaa oikeesti kovaa.. Ja eihän toi treeni hukkaan mee vaikkei ois kipeenä.

Mistä johtuu että vaikka miten kovaa treenaan niin kädet eivät ole seuraavana päivänä kipeitä? Menikö treeni silloin ihan hukkaan?
Minulla ei ole kädet ollu oikeastaan koskaan kipeät treenin takia, mutta silti on kovasti tullut marraskuun lopulta mitattuna käsiin mittaa lisää. On tainnut ainakin 4 vai jopa 5cm kasvaa molemmat kädet, toki vielä sen verran alkuvaiheessa, että kehityksen nyt on syytäkin olla kohtuu nopeata. Mitään tarkkoja mittoja en ole mitannut, mutta noin suurinpiirtein. :)

Kannattaa kysyä itseltä, että nouseeko ne tulokset ja ihan vaikka kuukauden parin välein mittailla, jos ei muuten usko. Itse olen pitänyt treenipäiväkirjaa tuosta marraskuusta lähtien ja siitä pystyy kyllä hyvin toteamaan, että on tulokset kovasti tullu ylöspäin! :rock:

sellasta kysyisin kun siitä moni on niin montaa mieltä että mikä on hyvä ravinne ja palautus setti aloittelialle??

Heraprotsku ja maltodekstriini. Muuta ei tartte. Mihinköhän stickyyn nämä vois laittaa esille vaikka ekaan postiin, ku tämä on varmaan kysymys joka useiten toistuu ja tuskin kovin eriävää mielipidettä näihin löytyy.

Terve,

Tiedustelisin, että mistä johtuu ojentajan nopeampi kasvaminen verrattuna hauikseen?
Treeniä takana vasta 5kk mutta jotain näkyvää tulosta on jo tullut, mutta tosiaan hauikselle ei yhtä paljon kuin ojentajalle!?. Missähän mahtaisi olla "vika?"

OHJELMA: Eli laitan tähän vain ne liikkeet joita teen hauiksella ja ojentajilla.
Painot ovat semmoiset, että sarjat juuri saan tehtyä.

Maanantai: RANSKALAINEN PUNNERRUS 3 x 8
KAPEA PENKKI 4 x 8-10

Tiistai: HAUIS SEISTEN TANGOLLA 3 x 6
HAUIS KP VINOPENKISSÄ 3 x 6
HAUIS SCOTT-PENKISSÄ 3 x 10

Keskiviikkona: LEPO

Torstaina: RANSKALAINEN PUNNERRUS 3 x 8
KAPEA PENKKI 4 x 8-10

Perjantaina: HAUIS SEISTEN TANGOLLA 3 x 6
HAUIS KP VINOPENKISSÄ 3 x 6

Yhteensä 18 sarjaa hauikselle ja 14 sarjaa ojentajille viikon aikana? Miksei molemmille yhtä paljon? Muutenkin tuntuu omasta mielestä aika paljolle, miten menee muu jako tuossa ohjelmassasi?

Mää tämmösenä naapina kyselin salilla neuvoja ja sielä joku sano että lihakset kasvaa parhaiten maksimipainoilla ja jos haluun niitä kasvattaa nii samaa lihasta pitää reenata mahollisimman monta kertaa viikon aikana. Onks tää nyt ihan täyttä keissee vai pitääkö mulla hommata kokonaan uus saliohjelma ja alkaa reenaa enimmäksee maksimeilla, mulla ku on kaikki lihakset vaan kerran viikossa paitsi massu ja selkä ja niitäki teen molempia vaan 1-2 eri tavalla tai laitteella.

Laita vaan se koko ohjelma esille, kyllä muutkin liikkeet ottaa hauikseen ja ojentajiin

Maanantai: Rinta, olkapäät, ojentajat

PENKKI 3 x 7
VINOPENKKI KP 3 x 10

PYSTYPUNNERRUS 3 x 8
VIPUNOSTOT SIVULLE 3 x 6

RANSKALAINEN PUNNERRUS 3 x 10
KAPEA PENKKI 3 x 10

Tiistai: Selkä, hauis

MAASTAVETO 3 x 10-12
KULMASOUTU TANGOLLA 3 x 10
KULMASOUTU KP 3 x 10 – 20

HAUIS SEISTEN TANGOLLA 3 x 7
HAUIS KP VINOPENKISSÄ 3 x 7

SELKÄ VATSALLAAN MAATEN 3 x max

Keskiviikko lepo

Sitten kierto Alusta eli

Torstai sama kuin maanantai

Perjantai sama kuin Tiistaina

Viikonloppuna LA tai SU

Perjantai: Jalat, vatsa

KYYKKY 3 x 10
ETUREIDET ISTUEN 3 x 10
TAKAREIDET MAATEN 3 x 10
ASKELKYYKKY 3 x 10

ISTUMAANNOUSU + LP 3 x max
VOIMAPYÖRÄ 3 x 10
VATSARUTISTUS 3 x max

Treenaan kotona ja mahdollisuus on tehdä noita liikkeitä. Pienten loukkaantumisien johdosta en voinnut kunnolla treenata selkää tai oikeestaan mitään mikä rasittaa selkää joten jätin SELKÄ, VATSA sarjan pois kierrosta pyöritin muutoin samaa ohjelmaa, mutta v-loppu oli lepoa. nyt olen ottamassa sitä takaisin.

Tämä nyt on hieman hankalaa kun tuo selkä remppaa, mutta tuota ylävartaloa haluan pitää "treenissä"

Vinkkejä/ohjeita kaivataan.

Kaikki puhuu aina, että illalla pitäis välttää hiilareita.

Mikäs siinä nyt on niin pahasta?

Jos muutama lisäkilokin ois enemmän kuin tervetullut...

Kaikki puhuu aina, että illalla pitäis välttää hiilareita.

Mikäs siinä nyt on niin pahasta?

Jos muutama lisäkilokin ois enemmän kuin tervetullut...
Hiilarit on lihaksille polttoainetta ja yöllä kun ei tule liikuttua niin sitä ei kauheasti tarvitse. Menee kyllä hieman hifistelyn puolelle.

Eli oon uus tällä foorumilla ja kysysinki, että mitenkä sais helpoiten treenattua sillei, että sais leukoja menemää? ku oon aika nuori ja "lievästi ylipainoinen" nettitestien mukaan... Eikä mene yhtää leukaa. Millasta liikettä ja millä vehkeellä pitäs vejellä?

P.S tänään tuli penkki postista :dance2:

Eli oon uus tällä foorumilla ja kysysinki, että mitenkä sais helpoiten treenattua sillei, että sais leukoja menemää? ku oon aika nuori ja "lievästi ylipainoinen" nettitestien mukaan... Eikä mene yhtää leukaa. Millasta liikettä ja millä vehkeellä pitäs vejellä?

P.S tänään tuli penkki postista :dance2:

ylätaljaa vedä

Back
Ylös Bottom