Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hommahan on nyt näni, oon yli vuoden nyt käyny salilla.
Nyt 1.5kk oon tehnyt salila nini että 2krt koko kroppa viikossa.

Elikkä miten mun pitäisi sitten noi tehdä ?
Onko toi yllä oleva hyvä tapa vai mitenkä ?

1vk 4*6 , 2vk 5*6, 3vk 4*6 ja sitten kevyempi viikko..? Olen nyt vähän pihalla :D

Niinpä. Ja kyllä riittää.

Olipas muuten laadukasta keskustelua kun ei mennyt typeräksi nokitteluksi vaan rehellistä mielipiteiden vaihtoa :thumbs:
Tosiaan, toi että treenaat kolme päivää peräkkäin, se on sitä todellista shokkiterapiaa kropalle.
Jos vertaillaan kyseistä metodia esim. Golden sixiin, niin ainut erohan on PERIAATTEESSA ne välipäivät.
Onko tullut ikinä mieleen että treenaisi koko kropan kolme päivää peräkkäin ja lepäisi loppuviikon?
Sama metodi..

E:
Hommahan on nyt näni, oon yli vuoden nyt käyny salilla.
Nyt 1.5kk oon tehnyt salila nini että 2krt koko kroppa viikossa.

Elikkä miten mun pitäisi sitten noi tehdä ?
Onko toi yllä oleva hyvä tapa vai mitenkä ?

1vk 4*6 , 2vk 5*6, 3vk 4*6 ja sitten kevyempi viikko..? Olen nyt vähän pihalla

Jos olisin sinä niin miettisin enemmän sarjapainojen kehitystä kuin jotain yksittäisten viikkojen tarkkoja toistoalueita.
Kokeile vaan kasvattaa sarjapainoja isoissa liikkeissä.

no entäs kun olen kuullut että jotkut sekoittavat palkkariproteiininsä maitoon käykö semmoinen? (kuulemma vie ikävän maun pois)

no entäs kun olen kuullut että jotkut sekoittavat palkkariproteiininsä maitoon käykö semmoinen? (kuulemma vie ikävän maun pois)

käyhän se, ja saa vielä vähä eksta protuakin siitä maidosta ;)

???

Hola!

Ihmiset viisaat neuvokaa. Ensinnäkin, olen nyt muutaman kuukauden treenannut ja tuloksia on kyllä tullut. Ei siinä mitään. Kysymys onkin tämä, kun treenaan koko kropan kerrallaan päivittäin niin onko se liikkaa? Olen nainen. Eräät ovat sanoneet, että saisin parempia tuloksia näin --> Joka toinen päivä yläkroppa ja joka toinen alakroppa. Vatsat päivittäin. Tämä on tämä iänikuinen kysymys, mutta tykkäisin käydä joka päivä ja intoa/voimia riittää aina. Ei mitään sinnepäin-juttua. Olen kuullut mielipiteitä puolesta ja vastaan tällaisesta tahdista...

Sitten vielä voisin udella, onko teillä vinkkejä miten eroon läskistä? Ruokapuoli on kunnossa?
Esimerkkipäivä: Aamulla 4 viljan puuroa 30g, vettä ja kahvi.

Lounas-Maitorahkaa 200g ja banaani+kahvi

Välipala-Ananasmurskapurkki (se snadi)

Päivällinen-Kanaa(maustamaton koipireisi ilman nahkaa), raejuustoa 100g,
tomaatti+pala kurkkua

Iltapala-Rahkaa 100g

Treenin jälkeen yleensä :dance2: vielä lisäksi ja treeni yleensä aamupalan jälkeen.
Eli siis aamuisin.

Eli tolla ruokavaliolla suunnilleen, kanan korvaan sitten tonnikalalla (200g) päivällisellä. Enkä saa läskiä pois. Mitat 173 ja 72 kg nyt. Välissä laski, mutta nousi taas. Ruumiinrakenne on ihan itsessään leveähkö, en siis ole hartioista siro ja näinpoispäin.

Aina ollut hidas aineenvaihdunta, mutta wtf?! Joka reenillä 15 min aerobista alussa ja 20-30 lopussa.
Treeni itsessään, ilman alku-loppuaerobista noin 1,5-1,45 h. Olen töissä niin, etten ehdi kun yhteen BodyPumppiin viikossa. Ja voin kyllä hyvällä omallatunnolla sanoa, että ihan tosissani treenaan.

Toivon hei että joku ihana jaksaisi kommentoida kokonaisuutta, jossakin sen vian on oltava tuon läskin suhteen. Kun ei lähe. Lihasta on kyllä, aika helposti tulee. Mutta niin on löllöäkin ja paljon.:D

ite sekotan protskun maitoon ^ ja laitanpa vielä kaakaojauhetta kylmiltään.. hyvää on vetästä se puol litraa pari kertaa ainaki treenipäivinä. Ja joo imeytyy hitaammin mut en usko et sillä väliä kun ne nopeet hiilarit ja protskut on siinä palautusjuomassa eriksee (=
miten kukin tyksii

Mä kans joisin mieluummin vaikka hera+kaakaojauhe eka ja maidot selkään sen jälkeen :D
Maitohan on kuitenkin insuliiniherkkää vaikka verensokeria ei nosta kauheesti.
Ja edelleen on pääasia että saa jotain treenin jälkeen.

Kannattaisiko minun ensin dietata läskit pois ennenkuin hommaan lisää lihasta?
Ikää 19 painan tällä hetkellä 80kg pituutta 178cm. Lihasta on nyt jonkun verra 3kk salilla käynnin johdosta ja sitä ennen tuli pelattua jääkiekkoa junnusta asti, mutta se loppu.

Kannattaisiko minun ensin dietata läskit pois ennenkuin hommaan lisää lihasta?
Ikää 19 painan tällä hetkellä 80kg pituutta 178cm. Lihasta on nyt jonkun verra 3kk salilla käynnin johdosta ja sitä ennen tuli pelattua jääkiekkoa junnusta asti, mutta se loppu.

Tuosta on niin ristiriitaista tietoa, etten nyt sano juuta enkä jaata. Jos puhuttaisiin siitä mitä yleensä sanotaan, niin sanotaan, että älä turhaa dieettaa vaan hanki ensin voimaa, mutta taas jos mietitään t-nationin artikkelia former fat boy, niin siinä mainitaan, että (entisen ylipainoisen, jos olet) kannattaa ensin dieetata kaikki läski veke. Viimekädessä oma valinta miten tekee, mutta itse henkilökohtaisesti olisin dieetannut kaiken rasvan mäkeen ennen kuin alkanut keräämään tosissaan pattia.

Tuosta on niin ristiriitaista tietoa, etten nyt sano juuta enkä jaata. Jos puhuttaisiin siitä mitä yleensä sanotaan, niin sanotaan, että älä turhaa dieettaa vaan hanki ensin voimaa, mutta taas jos mietitään t-nationin artikkelia former fat boy, niin siinä mainitaan, että (entisen ylipainoisen, jos olet) kannattaa ensin dieetata kaikki läski veke. Viimekädessä oma valinta miten tekee, mutta itse henkilökohtaisesti olisin dieetannut kaiken rasvan mäkeen ennen kuin alkanut keräämään tosissaan pattia.

Joo no ei oo kunnolla ylipainoa tainnu koskaa olla, nytki taitaa painoindeksi olla siinä ja siinnä.
Kai sitä pitää rasvaa eka poltella pois.

Olen muuten nyt vetänyt yksijakoisella ohjelmalla 3-kertaa viikossa ja aloitin juuri HIIT aamujuoksuohjelman. Paljonko muuten kuukaudessa on mahdollista laihduttaa läskiä ei lihasta?

Joku kilo per viikko on aika realistinen, eli 4-5kg/kk.

Aika kova sissi saa olla jos puhdasta läskiä poistaa kehosta 4-5kg/kk. Lihasta lähtee suhteessa enemmän mitä rankempi dieetti on, tosin tuohon vaikuttaa niin moni asia kuten ruokailu ja treenikin, mutta tosiaan, ei kai tuo ihan mahdoton ole ... vaatii vaan kaikkien asioiden olevan kohdallaan eikä vain sinnepäin. Itse tiputin n. 3kg/kk tahdilla vajaat 10kg pois josta reilu kilo oli matemaattisesti laskien lihasta (rasvaprosentin muutos vrt. alku ja loppupaino).

Hola!

Ihmiset viisaat neuvokaa. Ensinnäkin...

Heti alkuun, punttitreeni seitsemänä päivänä viikossa on aivan liikaa. Lihas kasvaa levossa, joten liiasta treenistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikka alkuinnostuksessa tuntuu, että tarmoa ja voimia on vaikka muille jakaa, niin järki kannattaa pitää mukana. Tuo 1-jakoinen vs. 2-jakoinen on ihan makuasia, kuitenkin sanoisin että aloittelijalle tuo koko kroppa yhdessä treenissä on parempi ohjelma.

Järkevä määrä salitreeniä 1-jakoisella on 2-3 kertaa viikossa, maksimissaan neljä kertaa. Välipäivinä voit tietysti harrastaa jotain muuta liikuntaa, mainitsemaasi bodypummpia, lenkkiä yms. Yksi ihan täysi lepopäivä viikossa olisi kuitenkin hyvä pitää (kaksikaan ei ole liikaa laiskottelua).

Tuosta ruokapuolesta: Kalorit ovat todella alhaalla. Kulutat kalorilaskurin (http://kalorilaskuri.fi/kulutus.php) mukaan noin 1800 kcal:ia päivässä, vaikka et tekisi yhtään mitään. Tuosta ruokavaliosta ei tule tuskin 1000 kcal:ia täyteen. Olettaisinkin, että elimistösi on mennyt liian vähäisen energiansaannin takia "säästöliekille". Kannattaa kokeilla nostaa päivittäiset kalorit ainakin sinne 1800 kcal:iin (ei ole varmasti liikaa, kun liikuntaakin tulee harrastettua) ja katsoa miten paino lähtee muuttumaan.

Kokeillaanpa uudestaan, jos saisi jotain kommenttia :)

Olen nyt puolisen vuotta lukenut pakkotoiston minulle lähes epäjumalan asemassa olevaa foorumia ja nyt rohkaistuin kysymään asiantuntijoilta pientä apua. :D

Eli olen n. vuoden ajan käynyt punttiksella ahkerasti ja olen pyrkinyt treenamaan mahdollisimman monipuolisesti. Treenivinkit on luonnollisesti luettu täältä ;)

Ja varsinaiseen kysymykseen eli mitä mieltä olette tämmöisestä rintapäivästä, joka on tarkoitus tehdä oman tunteen mukaan 2-3 kertaa viikossa.

Penkkipunnerrus: Ensin muutama lämmittelynosto hilupainoilla ja sitten: 5x60%, 3x80%, 1x85%räjähtävästi, 8-10x1x90%
Tälläisen kaavan löysin joltain lontoon kieliseltä sivustolta, joka tuntui ihan asianmukaiselta ja muutenkin hyvältä sivustolta. Kaivan linkin kyllä jostain tarvittaessa. %:t ovat luonnollisesti nykyisestä maksimista ja sarjojen välillä kehotetaan venyttelemään ja lepäämään n.3 min.

Tämän lisäksi tehdään ojentajaliike JM Press 4 x 6 painoilla, jotka pystyisit nostamaan normaalisti 8 kertaa.

Itse lisäisin tuohon muutaman apuliikkeen, kuten rinnalle vinopenkki kp:lla ylä- ja alaviistossa. Ojentajille kaavailin JM Pressin lisäksi ojentapunnerrukset istuen kulmatangolla ja kickbackit. Olkapäätreenin sijoitan myös samaan päivään, mutta ei siitä sen enempää.

Pyrin siis voiman enkä niinkään massan kehittämiseen ja annan lisätietoja treenistäni, tuloksistani yms., jos joku niitä kaipaa.

En ole vielä ohjelmaa aloittanut enkä loppuun asti suunnittelut, mutta mielipiteitä ja korjausehdotuksia otetaan asiantuntijoilta mielellään vastaan.

En ole aivan varma onko tämä sopivin threadi tähän viestiin, mutta virheistä oppii. :rolleyes:

Täytyy nyt varmistaa.
Mitenkäs monta sarjaa apuliikkeitä olisi tehdä penkin jälkeen? Penkkiä lähden tekemään 3x4->6x6 systeemillä. Apuliikkeinä ranskalainen/kapee penkki, leuat/ylätalja, päivästä riippuen.

Ookei, kiitosta Veki!
Ehkä on joo hyvä rauhoittaa tahtia, vaikka tuli perseen alla aina onkin.
Eli siis jos vaikka nämä sunnuntait pyhitän levolla XD
Ruokapuoli tulee olemaan vaikeempi, mutta yritetään ainakin sen 500 kcal nostaa. Josko sitten jotain muutosta tulee!

Ă–h, joo... Eli vamppi kysymys mutta ei kai se haittaa..

Kuulin et mitä vähemmän on nestettä kropassa, sen paremmin lihakset sit näkyy.. Noh, miten sais nopeaa nesteitä pois kropasta? Tiedän ainaki et saunassa, mut mua vituttaa ku ei oo kämpäs saunaa. Onko mitään muuta vaihtoehtoa?

Back
Ylös Bottom