Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli minkätyylisen?

e. Ruokavalio oli kunnossa p, hh, r arvot kondiksessa, vettä ja kasviksia tuli syötyä tarpeeksi. Kaikki tarkistettu kalorilaskurilla. Teen 1-jakoista ohjelmaa Timban esimerkki ohjelmaa, koko kroppa 3 kertaa viikossa läpi. En ole pitänyt mitään kevyitä viikkoja vaan aina on tullut treenattua täysiä, minkälainen tämän kevyen viikon tulisi olla?

Syy on tuo boldattu kohta. Joka 3-5:s viikko pitää pitää kevyenä, eli laske painoja esim. puolella. Se kevyen viikon kevennys pitää olla selkee!

Onko mahdollista treenata massaa ja voimaa samanaikaisesti? Itsellä tuo lajitreeni vaatisi jonkinverran voimaharjoittelua, mutta massaa pitäisi myös saada. Jos treenaisin 1-jakoisella esim. ma, ke ja pe. Vaikka ma ja pe mentäisiin massameiningillä, ja ke voimapainoitteisella. Onko mitään järkeä, vai kannattaako unohta moinen "kaikki heti nyt mulle"-asenne?

Niin sellaista kyselen nyt, että mahtaako tulla tulosta jos treenaan koko kropan läpi 3 krt. viikossa? Teen yleensä 3x10 sarjoja kohtalaisilla painoilla, en millään järin suurilla koska ohjelmani on aika pitkä ja käytän vapaita painoja.:rolleyes:

Onko mahdollista treenata massaa ja voimaa samanaikaisesti? Itsellä tuo lajitreeni vaatisi jonkinverran voimaharjoittelua, mutta massaa pitäisi myös saada. Jos treenaisin 1-jakoisella esim. ma, ke ja pe. Vaikka ma ja pe mentäisiin massameiningillä, ja ke voimapainoitteisella. Onko mitään järkeä, vai kannattaako unohta moinen "kaikki heti nyt mulle"-asenne?

Voi sen noinkin tehä, yks ehdotus toisaalta olis tällänen:

1 vko: toistot 15
2 vko: toistot 10
3 vko: toistot 5
4 vko: toistot 20 (kevyt viikko)

Niin sellaista kyselen nyt, että mahtaako tulla tulosta jos treenaan koko kropan läpi 3 krt. viikossa?:

Tottakai voi.

Tuleeko teillä paikat helposti kipeiksi treenistä? Varsinkin seuraavana päivänä, kun heräätte? Eikö se ollut niin, että lihaskipu ei ole välttämätöntä kehityksen kannalta.

Tuleeko teillä paikat helposti kipeiksi treenistä? Varsinkin seuraavana päivänä, kun heräätte? Eikö se ollut niin, että lihaskipu ei ole välttämätöntä kehityksen kannalta.

Jollain 1-2 jakoisella treenatessani ei tuu kipeäksi oikeastaan ollenkaan, mutta sitten 4-jakoisen ohjelman jalkapäivän jälkeen ei tahdo paskalle taipua.:) Eli riippuu paljon siitä miten treenaa. Tauon tai ohjelman muutoksen jälkeen kipeytyy kans joskus.

Itselläni hyvän treenin jälkeen lihaskipu jatkuu pidemmän aikaa.

Esim. perjantain penkkitreenin jälkeen kipu on "parhaimmillaan" sunnuntaina, mutta useasti maanantaina ei tunnu enää mitään.

Ojentajat ovat kipeinä joskus jopa kolme päivää, mikä saattaa hieman treenia haitata, mutta ei siitä käytännön haittaa ole.

Onko salipäivien väliset lepopäivät syytä pitää aivan totaalilepopäivinä, edes joskus? Itse välipäivinä tapaan käydä sauvakävelemässä, jumpassa ym, mutta olisiko se sohvalla röhnötys tarpeen vaikkapa kerran viikkoon? :D Tai kevyiden viikkojen yhteydessä?

Onko salipäivien väliset lepopäivät syytä pitää aivan totaalilepopäivinä, edes joskus? Itse välipäivinä tapaan käydä sauvakävelemässä, jumpassa ym, mutta olisiko se sohvalla röhnötys tarpeen vaikkapa kerran viikkoon? :D Tai kevyiden viikkojen yhteydessä?

kyllähän välipäivinä voi jumpata yms. tosin sitten jos on jotain hullua bodypumppia niin välipäivän tarkoitus voi mennä vähä reisille...

kevyiden viikkojen yhteydessä ihan suositeltavaa olla tekemättä mitää kovinkaan raskasta :)
mutta esim itse tykkään kävellä ympäriinsä.

nämäkin asiat hyvin tapauskohtaisia, toiset tarvitsee enemmän lepoa reenin jälkeen palautuakseen toisille riittää vähempi.

mutta kyllä totaalilepopäivätkin kuuluu asiaan :D

Kaikkina "välipäivinä" ei kannata vetää tiukkaa aerobista, vaan kevyttä aktiivista lepoa mikä tarkoittaa kävelyä ja vastaavaa rasittavuudeltaan. Aerobinen liikunta välipäivinä ei haittaa, kunhan muistaa riittävästä levosta ja huomioi rasituksen omaan kuntotasoon.

Jos käy joka toinen päivä salilla, niin siinä tulee 3-4 välipäivää ja parille noista voi ehkä vetää aerobista, mutta ne kaksi muuta kannattaa kyllä levätä enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Liika aerobinen alkaa verottamaan kuntosalia ja kannattaa huomioida tämä liikunta myös kalorimäärissä.

Näin ainakin itse teen ja olen havainnut sen OMALLA kohdalla toimivaksi, mutta tämä ei tarkoita, että se toimisi kaikilla tai jollain muulla :)

jos haetaan tehokasta ja tuntuvaa salitreenä niin millä jaolla on suht tuoreen treenaajan paras treenata nopeahkon kehityksen toivossa. 2-jakonen vai 4-jakonen jos vetää 4x viikkoon punttia. oisko tehokkaampaa jos alkas tekee jakosta viidellä salitreenillä viikossa jolloin kroppa tulis käytyä läpi sen viis kertaa kolmessa viikossa. ruokaa tietysti paljon ja treeni intensiteetti kova mut millä jaolla ootte huomannu parhaat tulokset alussa.. riippuu kai tietty yksilöstä?

tähä asti tehny 2-jakosella tosiaan jossa jalat vaan kerran viikkoon:
ma: rinta olkapäät ojentajat
-penkki 3x
-vinopenkki 2x
-ristitalja 2x
-viparit sivulle 2x
-viparit taakse 2x
-pystypunnerrus 2x
-ranskis 3x
-ojentajapunnerrus 3x
vatsoja

ti: selkä forkut hauis jalat
-kulmasoutu kp 3x
-alatalja 3x
-ylätalja leveä 2x
-ylätalja kapea 2x
-hauis kp 3x
-hauis taljassa narulla 3x
-ranteet 3x
-kyykky 4x
-ojennukset 4x

ke: lenkki n.10km

to sama ku maanantaina
pe: mahd lepo
la: sama ku ti mutta jaloille sjmv x4 koukistukset x4 ja pohkeet x6
su lepo tai lenkki n.10km

paljon on kuulma turhaa ja liikaa hifistelyä tossa. Pitäskö keskittyä vaan perus liikkeisiin enemmän ja lisätä penkkiin kyykkyyn sjmv:hen ja sarjoja eikä tehä esim rinnalle 3 eri liikettä yhtenä päivänä. muista perusliikkeistä kuten leuan veto ja dippi en oikeen tiiä. oisko jollain antaa neuvoja miten saan turhan hifistelyn pois ja voimaa/massaa lisää. eli miten koostaa tollanen 60-75min sali kerta(alle sen ei oikeen tunnu treeniltä) tehokkaaks 2-jakoiseksi. paljon liikkeitä ja vähän sarjoja vai enemmän sarjoja perus liikkeille. ite oon miettiny myös sellasta että esim isot liikkeet omina päivinään ja hifit sit omanaan eli 2jakoinen jossa kroppa kerran läpi perus liikkeillä ja sit kerran läpi hifistelyllä ja keskittyen niihin pienmpiin tuki lihaksiin.. kai tossakin oma pointtinsa on kun kattoo esim hulkin kaks jakoista perustreeniä.. hmmm

safkaa vaan sit tosiaan kylkeen ja muistaa sen levon tarpeuden. ruuan kaa ollu ongelma ku kattoo aina treenin kulut sykemittarilla eikä syö tuntuman mukaan vaikka mieli tekis ja vielä kun ei uskalla vetää plussalla ni kehitystä ei oo khyl juuri tapahtunu.. pitäskö jättää mittari pois esim kuukaudeks ja syödä vaan niin paljo terveellistä sapuskaa ku mieli tekee. sit kattoo jos sarja painot ei nouse niin safkaa lisää mut tuskin se paino ainakaan käsiin räjähtää oikeella ruualla?!

Kyllä.

"Pitäskö keskittyä vaan perus liikkeisiin enemmän"

Ja jälkimmäiseen jälleen kyllä.

"paljon liikkeitä ja vähän sarjoja vai enemmän sarjoja perus liikkeille."

Terveeks kuomat

Muutamat jutut täs kysäsen.

1. Jos ja kun mulla on edellisestä treenistä lihat jäykkänä, niin onko okei vetää silti treeni vaikka vähän kevyemmin?

2. Mä pystyn käymään salilla maanantaina, torstaina ja perjantaina/lauantaina. Olen tykästynyt yksijakoiseen, jossa mielellään pysyisin, mutta ajattelin jakaa treenini niin että maanantaina 1-jakoista ja loppuviikosta kahtena päivänä kaksijakoista. Tämä okei?

3. Suunnittelin kaksijakoisen liikkeistä sellaisia joista tykkään ja joista saan eniten irti. Kuitenkin liikkeitä tuli melko paljon. Eli mitä pitäisi seuraavasta kaksijakoisesta karsia vai kelpaako se tuollaisenaan?

TREENI A: (Jalat-Kädet-Vatsat)

Kyykky 3x
Reisiojennus 2x
Reisikoukistus 2x
Scott-haukka 3x
Hauikset tangolla 3x
Ransk.Punnerrus 3x
Rannekäännöt 2x
Istumaannousut 3x

TREENI B: (Rinta-Selkä-Olkapäät)

Penkki 3x
Viparit 3x
Pullover 2x
Leuat 1x (max)
Ylätalja 3x
Alatalja 3x
Selänojennus 2x
Pystypunnerrus 3x
Pystysoutu 3x

:david:

kannattais jakaa toi reeniohjelma niin että tulee treeniA,B,C,D.eli jaat noi liikkeet eri viikoille esmes teet kyykyn ja reisiojennuksen eri viikolla.ja kannattaa vaihdella liikkeitä eli teet myös rinnalle muutaki ku penkkiä,esim käsipainopenkkiä koska muuten tulee liian yksipuolista treeniä ja kehitys jää junnaamaan paikoilleen.

jos treenaat lihat jäykkänä niin kannattaa vain hissukseen pumppailla ettei perse repee.tämäntyyppisen treenin etuja on myös se että se pistää kuona-aineet liikkeelle lihaksessa eli palauttaa lihasta.mutta jos liha on aivan helevetin jäykkänä niin kannattaa jättää treenikerta väliin-tällöin häiritset vain lihaksen palautumisproseessia.

kannattais jakaa toi reeniohjelma niin että tulee treeniA,B,C,D.eli jaat noi liikkeet eri viikoille esmes teet kyykyn ja reisiojennuksen eri viikolla.ja kannattaa vaihdella liikkeitä eli teet myös rinnalle muutaki ku penkkiä,esim käsipainopenkkiä koska muuten tulee liian yksipuolista treeniä ja kehitys jää junnaamaan paikoilleen.

Toi Babun ohjelma näyttää ihan hyvältä.
Tää on hyvä neuvo; reenaa rintaa enemmän ja vähemmän jalkoja...

:david:

miks et tee pelkästään 2-jakoisella?

Mikä muu tuo on, kun 2-jakonen?

Edit: Eli jätä noga69:n kommentit omaan arvoonsa...

zori, en jaksanut selata tätä reippahat tuhat sivusta threadia läpi saman kysymyksen toivossa, mutta kysyn nyt!
Eli, mistähän johtunee että kun on se nyt noin vuosi treenailtu suht aktiivisesti ja tasapuolisesti, niin mistä johtunee tämä seikka että vasen puoli kehosta tuntuu kehittyvän eritahtia kuin oikea? olen ymmälläni, sillä niin vasemman puolen hauis, reisi sekä rintalihaskin ovat suurempia kuin oikeanpuolen.. ei siis mitenkään silmiinpistävästi, mutta kyllä sen huomaa kun aina suihkun jälkeen viettää puoli tuntia peilin edessä.. :D okei, siis mutta onko kyse kenties vain siitä että vasen puoli ikäänkuin reagoi ensin ja oikea tulee sitten kohta perässä vai jotain muuta? olen yrittänyt treenata tasapuolisesti ja joskus esim haukkaria vähän ekstraakin että sais kiinni..

Ja siis olen oikeakätinen eli kirjoitan, vispaan vatkaan ja väkerrän paljon oikealla kädellä.

zori, en jaksanut selata tätä reippahat tuhat sivusta threadia läpi saman kysymyksen toivossa, mutta kysyn nyt!
Eli, mistähän johtunee että kun on se nyt noin vuosi treenailtu suht aktiivisesti ja tasapuolisesti, niin mistä johtunee tämä seikka että vasen puoli kehosta tuntuu kehittyvän eritahtia kuin oikea?

Ja siis olen oikeakätinen eli kirjoitan, vispaan vatkaan ja väkerrän paljon oikealla kädellä.

Itellä sama vika. Se on normaalia tollanen toispuoleisuus. Jokaisella on toispuoleisuutta - enemmän tai vähemmän.

Ps. Naisten rinnatkin on yleensä erikokoset - ja/tai muotoset.;)

Jep, joku on tainnu lukea liikaa Hulkin treenejä..

Back
Ylös Bottom