Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Heitetään oma kyssä tähän uudestaan niin ei huku tuonne..

Kuinka nopeasti lihas alkaa palamaan treenaamattomuuden takia? Viikossa nyt tuskin mitään tapahtuu, mutta entä kahdessa, kolmessa..? Kuinka paljon kunnon safkaamisella tuota voi hidastaa?

Jos lihasta ei tarvita, se luonnollisesti lähtee pois.
Toisaalta jos elimistöllä on tarpeeksi ravintoa saatavilla lihasten ylläpitoon, sillä ei ole tarvetta vähentää lihasmassan määrää. Järkevällä ruokailulla voi lihasta varmasti säilyttää pitkänkin aikaa. Suurin kuihtuminen lienee pään sisäistä, näin ainakin itsellä jos ei pääse salilla käymään.

Minkäköhänlainen treeniohjelma kannattaisi olla, kun haluaisin saada keskikropan ja kädet hyvään kuntoon ?

Älä treenaa yksittäisesti vain paria aluetta, sillä silloin sinusta tulee epämuodostunut gorilla.
Jos olet aloittelija niin suosittelen aloittamaan tästä.

Äläkä vain jätä jalkoja tekemättä.

aineenvaihdunnasta?

Onko totta kun luin jostain, että jos on kova aineenvahdunta eli hikoilee sikana treenatessa
se on haitaksi lihas kehitykselle?
Onko myös tutkittu missä ikä tilanteessa lihaskehitys alkaa vaikeutua?

Onko totta kun luin jostain, että jos on kova aineenvahdunta eli hikoilee sikana treenatessa

Siinä mielessä nopeesta aineenvaihdunnasta on haittaa lihaksen kasvatuksessa, että jos on nopee aineenvaihdunta on todella hankalaa nostaa painoa. Itellä on todellä ripee tuo, niin välillä suoraan sanottuna vituttaa, kun pitää syyä hirveet määrät.

Kyllä se varmaan vaikeutuu tuossa 30 vuotiaana jonkin verran. Kyllähän lihasta saa, vaikka kuuskymppisenä vielä, mutta saa tehä aika paljon enemmän töitä, kun esim. se parikymppinen.

Mä ainakin hikoilen ku sika aina treenatessa, eikä ainakaa itellä oo haitannu massan saamista.
Voihan tää myös mulla johtua jonkun hormonin epätasapainosta, mutta eniveis.

Dieetillä ja massalla tuon aineenvaihdunnan eron huomaa selkeästi joka jantteri. Dieetillä yleensä palelee kelillä kuin kelillä ja massalla taas puskee soija kokoajan läpi. Mun ei tarvi kun juoda kuppi kahvia tai syödä vähän safkaa, niin saan mennä parvekkeelle jäähdyttelemään kun koko naama puskee märäksi.

Olen nyt käynyt salilla 3 kertaa viikossa vetämässä perus 2-jakoisella. Koulussa alkoi kuitenkin punttisalikurssi, jossa vedetään opettajan tekemällä yksijakoisella ohjelmalla. Eli voinko vetää kerran viikossa 1-jakoisella ja kaksi kertaa 2-jakoisella vai pitäisikö siirtyä kokonaan 1-jakoiseen ohjelmaan? En siis voi vetää omaa ohjelmaa koulussa.

Itelläni loppu 6 kuukauden tauko ihan vähän aikaa sitten ja ekan viikon vedin rauhallisemmin. Sitten vaan normaalisti jätän normaalit 1-3 toistoa sarjat vajaiks. Voimatasot mulla on kasvanu joka reeniin... about 3 viikkoo reenaillu.

Ps. Varaudu suht koviin lihassärkyihin...

No niin nyt lähtenyt ihan hyvin treenit käyntiin ja joka kerralla painot nousee, mutta...

Treenasin kyykyllä etureisiä viime viikon torstaina. Treeni meni hyvin ja nousi samat painot kun aikaisemmin. Jalat oli lauantaihin asti kipeänä, mutta ei kuitenkaan mitään erikoisempaa.
Eilen oli uudestaan vuorossa etureidet. Jo lämmittelysarjat teki tiukkaa ja kun ekan kovan sarjan oli saanut treenatuksi, oli etureidet niin kipeet että istumaan meneminen ja käveleminen oli vaivan takana, siis helvetillisiä lihaskipuja. Eli treeni jäi siihen.

kysymys kuulukin, että treenasinko liian aikasin reisiä uudestaan ? Tänään reidet vaan vähän kipeet, istumaan meneminen silti vaikeeta. Miten tästä eteenpäin, pitäsikö odottaa pidempi aika (viikko tms.) ?

Muissa lihaksissa ei käynyt vastaavaa, enkä mielestäni treenannut mitenkään poikkeavasti (verrattuna edellisiin treeneihin) Venyttelin myös kunnolla ennen ja jälkeen treenin.

Dieetillä ja massalla tuon aineenvaihdunnan eron huomaa selkeästi joka jantteri. Dieetillä yleensä palelee kelillä kuin kelillä ja massalla taas puskee soija kokoajan läpi. Mun ei tarvi kun juoda kuppi kahvia tai syödä vähän safkaa, niin saan mennä parvekkeelle jäähdyttelemään kun koko naama puskee märäksi.
Mistä tuo muuten johtuu tarkemmin? Yleisesti siis. Bodylehdessä Aaltonen kirjoitti bulkkauksen haitoista ja siinäkin mainittiin, että hikoilu on lähes pakollinen paha. Ja meinaan tuollaista just, että kun juot kupin kahvia niin selkä on jo märkä.:D

^^ Helevetti ku dieetilläkin on selkä märkä kun edes ajattelee sen kahvikupin juomista ;)
Välistä tulee kusellakin juostua 3-4 krt tunnissa ja kakkoshädälläkin pari kolme krt päivässä !!!

Mistä tuo muuten johtuu tarkemmin? Yleisesti siis. Bodylehdessä Aaltonen kirjoitti bulkkauksen haitoista ja siinäkin mainittiin, että hikoilu on lähes pakollinen paha. Ja meinaan tuollaista just, että kun juot kupin kahvia niin selkä on jo märkä.:D

Se johtuu siitä, että kun kroppa ei saa tarpeeksi energiaa niin se vähentää ääreisverenkiertoa joka taas tuntuu siltä, että aina palelee. Kroppa säästää ns. lämmityskuluissa siellä missä se ei ole hengissä pysymisen kannalta oleellista.

Massalla ollessa luonnollisesti kropalla on polttoainetta enemmän kuin se tarvitsee, joten ei tarvitse pihistellä lämmityskuluissa.

Olipa talonmiesmäisesti selitetty, mutta jokseenkin noin se mielestäni oli/on :D

ja toinen tärkeä pointti on TUF, eli thermal effect of feeding, vai food, en muista.
Mut jokatapauksessa suurempi ruokamäärä tuottaa enemmän lämpöä, ja protsku enemmän ku hh tai rasvat.

Mulla ei kyllä ole ollut tuota ongelmaa, että palelisin dieetillä, perkele kun olisi, olisin loppuikäni dieetillä ettei tarvitsisi soijata kuin pieni orava saharassa.

Olen 2-jakoisella treenannut jo ties miten pitkään, mutta sieltä on jäänyt sellainen asia askarruttamaan, että mitä käytännössä tarkoittaa se, että jätetään aina pari toistoa varastoon?

Tai lähinnä mietin, että kun olen tähän asti vetänyt aina nuo sarjat loppuun asti, eli jos toistoina on vaikka 10-12 niin sitten vedetään se 10-12, enkä ole mihinkään varastoon jättänyt toistoja, kun ei ole tällaisella puolen vuoden aikavälillä tuntunut treenit tällä 2-jakosella liian rankoilta.

Olettaisin että tämä voi olla sitten aika yksilökohtaista, mutta se vain mietityttää kun aina lukiessa neuvoja 2-jakoiseen painotetaan tuota toistojen varastoon jättämistä.

En tiedä oliko tässä viestissä oikein päätä tai häntää, mutta varmistelen tässä vain miten asia on :D

Back
Ylös Bottom