Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Muistin aikaan muutamia peruskysymyksiä tänne, kun on uusi treeniohjelma ja vielä on tekniikassa hakemista.

hauiskääntö tangolla:
Tuntuuko teillä kunnon polte hauiksessa käännön jälkeen? Mulla tuntuu liike raskaalle, mutta jotenkin se varsinainen tuntuma hauiksessa ei esim. sarjan jälkeen ole mitenkään erityisen kova. Olen nyt yrittänyt pitää kädet lähellä kylkiä ja nostaa tankoa vähän alemmas. Peppu hiukan takana, pieni koukku polvissa ja selkä suorana. Mulla ottaa pikkaisen selkäänkin tämä.

takaolkapääsoutu narulla:
Painan kyynärpäitä alas ja puristan lapoja yhteen. Hiukan peppu takana, polvet pikkasen koukussa ja jännitys keskivartalossa. En kai osaa hakea tuntumaa takaolkapäihin, koska ottaa tuonne lapoihinkin jne.

pushdown taljassa:
Tätä piti alunperin tehdä tangolla, mutta eihän se mutkiksella luonnistunut. Ojentajiin sain ihan hyvän tuntuman, kun pidin kädet lähellä kylkiä, kyynärpäät suht' paikoillaan (paitsi liikkuivat viimeisissä, tuntui jo raskaalle), peppu takana, jännitys keskivartalossa. Meniköhän ok?

Moro! alotin salilla käynnin tossa alkuvuonna ja olin silloin pikkasen pullukka (177/95):D. Jotain lihaksia silloin jo oli mutta fläsää myös aika rutkasti.
Nyt paino on 85 , mutta kehossa ei kunnolla muita muutoksia näy paitsi että maha on melkein lähtenyt. Treeni painot on noussu jonkun verran, mutta ei oikein noi lihat oo lähteny juuri kasvamaan(tai ainakaan oma silmä ei sitä näe eikä mittoja tullu otettua alussa).
Kysymys onkin, että onko normaali pullukalla tämmöinen suunta lähes poikkeuksetta, että ensin lähtee makkarat ja sitten vasta kun sitä läskiä ei ole ja rupeaa syömään kunnolla ja oikein niin sitä lihaa rupeaa tulemaan?
Olin silloin alussa tietoisesti -kaloreilla ja aluksi tavoite olikin että ylimääräiset pois mut pikku hiljaa olis kiva saada lihasmassaa.:)

Kiitos ja kumarrus :worship: !

Moro! alotin salilla käynnin tossa alkuvuonna ja olin silloin pikkasen pullukka (177/95):D. Jotain lihaksia silloin jo oli mutta fläsää myös aika rutkasti.
Nyt paino on 85 , mutta kehossa ei kunnolla muita muutoksia näy paitsi että maha on melkein lähtenyt. Treeni painot on noussu jonkun verran, mutta ei oikein noi lihat oo lähteny juuri kasvamaan(tai ainakaan oma silmä ei sitä näe eikä mittoja tullu otettua alussa).
Kysymys onkin, että onko normaali pullukalla tämmöinen suunta lähes poikkeuksetta, että ensin lähtee makkarat ja sitten vasta kun sitä läskiä ei ole ja rupeaa syömään kunnolla ja oikein niin sitä lihaa rupeaa tulemaan?
Olin silloin alussa tietoisesti -kaloreilla ja aluksi tavoite olikin että ylimääräiset pois mut pikku hiljaa olis kiva saada lihasmassaa.:)

Kiitos ja kumarrus :worship: !

Aloittelijalla voi lihakset kasvaa, vaikka paino putoaisikin, mutta ei ne silti mahdottomia kasva. Varmasti ne siellä rasvan alla ovat ottaneet kokoa lisää, vaikkei sitä päällepäin huomaisi.

Muutos on ollut varmasti valtava kun olet treenannut samalla kun paino putoaa = lähtevä osuus on melkein kokonaan pelkkää rasvaa, sitä laardia itseään :)

Lihakset lähtevät kasvuun kun syödyt kalorit ylittää kulutuksen ja treenaa OIKEIN säännöllisesti kovalla intensiteetillä. Tällöin myös rasvan määrä kehossa lisääntyy, joten jos/kun haluat lisää lihaa, joudut ottamaan kylkiäisenä vähän rasvaa joka taas dieetataan pois ... se on sellainen ikuinen oravanpyörä jos niin haluaa :)

Mitäs sinä taas kysyitkään? Niin joo, on se normaalia :dance2:

Lihaa saat tosin lisää vaikka olisit pullukka ja söisit yli kulutuksen, mutta silloin nykyiset rasvat ei katoa vaan lisääntyy.

no miinuskaloreilla nyt on helvetin vaikea kasvattaa lihasmassaa.jos treenipainot nousee ja läski tirisee niin en mä ainakaan olisi kovin huolissani.jos se läskin poltto siis on tavoite

no miinuskaloreilla nyt on helvetin vaikea kasvattaa lihasmassaa.jos treenipainot nousee ja läski tirisee niin en mä ainakaan olisi kovin huolissani.jos se läskin poltto siis on tavoite

Joo aluks olikin tavote ettei kesäl enää näytä äidin pikku munkkivarkaalta ja nyt kun siihen on päästy,(melkein):D niin voisi ruveta lihoi hankkimaan.

Semmonen lisäys tohon edelliseen vielä et paino kävi 82kg pari kk sitte niin oisko tä sitten tulkittavissa et osa ois ainakin lihasta ja osa sitä laardia kun ehkä pari kk lähtien oon yrittäny syödä ku sika(82kg-->85)?

Tuloksista sen verran
penkki +20
kyykky+35

Suurin osa voimista onkin tuolla jaloissa ja kaverit aina sanookin et oon entinen pikaluistelija:D

Ja kiitos tose paljon vastauksista! Anto motivaatioo ku sai kuulla ainakin jonkun mielipiteen et ei ihan mettään oo menny:kippis1: ! Nyt vaan syömään ja PIRUSTI!

Treeniohjelmasta askarruttaa

Tervehdys,

Oon reilu pari vuotta käynyt aktiivisesti kuntosalilla, ja nyt on jollakin tapaa kehitys pysähtynyt. Päätin haeskella täältä tietoa ja sitä on kiitettävästi löytynytkin, kiitokset siitä :)

Pari kysymystä kuitenkin on, joihin en yhtäkkiä löytänyt vastausta. On pääkin niin sekaisin tästä tietotulvasta... :D Osaisko joku jeesiä?

Oon viimiset 2v tehnyt sitä perus 3x10 sarjaa lähes kaikissa liikkeissä, maksimi painolla eli niin paljon kun nousee. Viikko-ohjelma on ollut seuraavanlainen:

MA - Hauis, Selkä
TI - Välipäivä/aeroobinen + plus selkä, kyljet, vatsa
KE - Rinta, ojentajat, olkapäät
TO - Välipäivä / aeroobinen + selkä, kyljet, vatsa
PE - Hauis, yläselkä, jalat
LA - Rinta, ojentajat olkapäät
SU - Lepo

FAQ osiosta löysin nelijakoisen ohjelman, joka tuntuisi tarpeisiin sopivalta. Kuitenkin ihmettelen että riittääkö kutakin liikettä yksi kerta per viikko? Aikaisemmin otin periaatteessa kaikki paitsi jalat kaks kertaa viikossa.

Samassa topicissa oli maininta toistojen määrien vaihtelusta (6-8, 8-12, 12-15 toistoa per sarja). Ajattelin vaihdella toistomäärää kerran viikossa, mahtaako olla liian lyhyt aikaväli?

Entä miten painomäärien kanssa? Jos olis 3 ekaa viikkoa ottanut maksimi painoilla, ja neljännellä ottanut hiukan kevyemmillä palautumisen vuoksi. Sen jälkeen aloittas ton toistokierron alusta. Vai voisko tota samassa postauksessa ollut Miken 2x6 - systeemiä soveltaa tähänkin? Esim. jos liikkeen kaikki sarjat menee esim. 8:lla toistolla, niin ens kerralla painoja vähän lisää, ja jos ei, niin vähemmän jne?

Tämmösiä mietteitä.. :)

Juha

Ihan nopea kysymys kun alkaa punttaan niin kanttaako ylimääräset dietata eka pois vai eka lihaa ja sit dietata? Löytyy tuolta vyötärön ympäriltä vähän ja liikaaki ylimäärästä

eka lihat

Kuitenkin ihmettelen että riittääkö kutakin liikettä yksi kerta per viikko?

Ajattelin vaihdella toistomäärää kerran viikossa, mahtaako olla liian lyhyt aikaväli?

Entä miten painomäärien kanssa? Jos olis 3 ekaa viikkoa ottanut maksimi painoilla, ja neljännellä ottanut hiukan kevyemmillä palautumisen vuoksi.

Juha

Itsellä ainakin riittänyt yksi lihasryhmä kerran viikossa treeni, paitsi kädet pahemmin kasvanut, mutta se taas aika henkilökohtaista.

Kuullostais omasta mielestä hyvältä 2-3 viikon välein toistomääriä vaihdella.

Ei ehkä noin tiheästi palautumis viikkoa pitäisi, itse 5-6 viikon välein pitänyt kevyen viikon. Riippuu tietysti monta kertaa viikossa lihasryhmän treenaa. 5-6 viikon välein hyvä jos kerran viikossa lihasryhmän treenaa.

Onko väliä missä vaiheessa päivää ottaa kreatiiniannoksen? Ja onko haittaa jos jää pari päivää väliin kreatiinin käytöstä?

Onko väliä missä vaiheessa päivää ottaa kreatiiniannoksen? Ja onko haittaa jos jää pari päivää väliin kreatiinin käytöstä?
Ei kai sillä niin väliä ole mihin aikaan kretiinia ottaa, itse otan kahdessa erässä: aamulla 5g ja iltapäivällä toiset 5g

Heitä palkkariin/laturiin.

Kysymys liittyen kevyeen viikkoon. Nyt tuntuu, että paikat on melko tukkoiset ja olisi hyvä ottaa kevyttä viikkoa. Kuinka paljon lasken painoja prosenteissa? 2-jakoisella ohjelmalla mennään, jaolla 1. Rinta, etureidet, ojentajat, olkapäät ja 2. Selkä, takareidet, hauis, epäkkäät/forkut. Pidänkö sarjamäärät samoina vai vähennänkö/lisäänkö?

Kysymys liittyen kevyeen viikkoon. Nyt tuntuu, että paikat on melko tukkoiset ja olisi hyvä ottaa kevyttä viikkoa. Kuinka paljon lasken painoja prosenteissa? 2-jakoisella ohjelmalla mennään, jaolla 1. Rinta, etureidet, ojentajat, olkapäät ja 2. Selkä, takareidet, hauis, epäkkäät/forkut. Pidänkö sarjamäärät samoina vai vähennänkö/lisäänkö?

Tee ihan normaalisti muuten, mutta pudota sellainen 20-30% normaaleista sarjapainoista pois.

Eli reenailen siis kaksijakoisella ohjelmalla jossa siis yleensä reenataan kroppa kaksi kertaa läpi ja salillä käydään normaalisti se 4 kertaa viikossa. Lisäksi välipäivänä on tunnin salibandy reenit. Kysymykseni kuuluu että monesti tuntuu että voisi sen viidennen salipäivän otta mukaan vaikka samana päivänä olisi sitten vielä salibandy reenit.

Kannattaako siis reenata tässä tilanteessa viisi kertaa viikossa kaksi jakoisella, kun monesti tuntuu että paukkuja olisi jäljellä? Vai kannattaisiko noitten neljän kerran aikana volyymia lisätä tms.

kiitos avusta!

Kyllähän ainakin itsellä välillä 5 treeniä menee viikkoon mutta lepoa ei kannata unohtaa, eli välillä pitää vetää kevyemmin ja jos 5 kertaa pamauttaa viikkoon niin ne ei voi olla mitään "tappotreenejä" että kroppa ehtii palautua myös. Kuitenkin mielestäni 4kertaa viikossa 2 jakoisella on aivan riittävä määrä ja ainakin OMALLE kropalle aika optimi

Mietityttää vähä et onkohan tos alavatsan päällä oleva läskiä suurimmaks osaks vai kuinka suuren eron tekee jos siinä on ylimäärästä ihoa :/ :D Saako sen tiukaks sillä tavalla että vaan kasvattaa itteensä ja sitte dieettaa rasvat pois? :(

Ihan nopea kysymys kun alkaa punttaan niin kanttaako ylimääräset dietata eka pois vai eka lihaa ja sit dietata? Löytyy tuolta vyötärön ympäriltä vähän ja liikaaki ylimäärästä
eka lihat
no mun mielestä jos ylimääräistä on paljon,niin kannattaa ainakin hieman sitä poltella pois,ennenkuin alkaa piffiä rakentaa

Back
Ylös Bottom