Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moikka.
Onko väliä pitääkö salireenit aikaisin päivällä vai pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa?
Ja paljonkas tonnaripurkissa on suurinpiirtein protskua?

Moikka.
Onko väliä pitääkö salireenit aikaisin päivällä vai pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa?
Ja paljonkas tonnaripurkissa on suurinpiirtein protskua?

Jos uni tulee illalla, niin voit treenata, mutta jos kroppa jää vähän ylikierroksille, niin aikasin päivällä on parempi.

35-50 grammaa.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta näitä vartenhan tämä topic on, joten kysyn kuitenkin.

Miten kannattaa lämmitellä lihaksia jos nostaa penkkimaksimin? Olen ymmärtänyt, että latseja kannattaa lämmitella vaikkapa ylätaljassa, mutta miten lämmitellään itse nostosuoritusta varten? Pitäisikö nostaa joku kevyt sarja ensin vai ihan vain nostaa pelkkää tankoa parikymmentä kertaa? Itse olen nostanut tankoa parikymmentä kertaa ja sitten jo nostanut maksimin. Latseja olen myös sitä ennen lämmitellyt.
Kavereiden kanssa oli puhetta tuosta lämmittelystä, joten ajattelin kysyä, koska huomenna olisi tarkoitus nostaa maksimi koulussa.

Itse olen nostanut tankoa parikymmentä kertaa ja sitten jo nostanut maksimin. Latseja olen myös sitä ennen lämmitellyt.

Ei näin. Latseja kannattaa varmaan pikkusen lämmitelläkkin, mutta rinta tarvii kunnon lämmön myös. Ite tekisin näin (oletuksena 100kg maksimi):
tankox20
8x40kg
6x60kg
4x80kg
1x90kg
1x100kg
Jokainen toisto viimeisen päälle tekniikalla ja kuten se olisi ennätyksesi. Noiden alle olisin tehny olkapäille vähän lämpöä myös pystypunnerruksella pelkällä tangolla ja käsien pyörittelyt +parin sekunnin venyttelyt yläkropalle että tuntee että paikat on kunnossa.

Luin tota "Parhaat huomautukset" topiccia ja siellä joissaki kohdissa kiisteltiin tosta light/rasvattomista tuotteista, että ne eivät ole hyviä yms.

Onko tämä siis totta? Eikö rasvattomia tuotteita kannata sitten ostaa?

Ei näin. Latseja kannattaa varmaan pikkusen lämmitelläkkin, mutta rinta tarvii kunnon lämmön myös. Ite tekisin näin (oletuksena 100kg maksimi):
tankox20
8x40kg
6x60kg
4x80kg
1x90kg
1x100kg
Jokainen toisto viimeisen päälle tekniikalla ja kuten se olisi ennätyksesi. Noiden alle olisin tehny olkapäille vähän lämpöä myös pystypunnerruksella pelkällä tangolla ja käsien pyörittelyt +parin sekunnin venyttelyt yläkropalle että tuntee että paikat on kunnossa.
Kiitos tiedosta. Täytyykin jatkossa alkaa nostamaan enemmän painoja ennen maksimin kokeilua. Tuntuisi äkkiseltään vain, että noin paljon sarjoja nostettaessa suurin voima jo ehtyy lihaksesta ennen maksimia, mutta näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole.

Kiitos tiedosta. Täytyykin jatkossa alkaa nostamaan enemmän painoja ennen maksimin kokeilua. Tuntuisi äkkiseltään vain, että noin paljon sarjoja nostettaessa suurin voima jo ehtyy lihaksesta ennen maksimia, mutta näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole.

Ei ehdy, vaan päinvastoin lihas herää kunnolla ja kykenee sitten suurempiin kuormiin. Kovin lähellä maksimia ei kuitenkaan montaa toistoa kannata tehdä.

Olen muuten aina juonu palautusjuoman treeninaikana, niin että hitusen jää juotavaksi viellä treenin jälkeen.

Mutta eilen kun katsoin sitä Urheilukanavalta tullutta Body Fitness ohjelmaa, niin kehotettiin juomaan se treenin jälkeen...

Pitäisikö minun siis juoda treenin aikana vain vettä, ja palkkari sen jälkeen? Pitäisi siis hifistellä ja ottaa kaksi juomapulloa mukaan :)

Pitäisikö minun siis juoda treenin aikana vain vettä, ja palkkari sen jälkeen? Pitäisi siis hifistellä ja ottaa kaksi juomapulloa mukaan :)
Nimikin sen jo osittain kertoo, eli palautusjuoma juodaan palautumista varten, eli käytännössä treenin jälkeen. Sitä voi toki jo aloittaa hörppimään hieman aikaisemminkin, mutta mitään käytännön merkitystä tuolla ei juurikaan ole.

Eli treenin aikana vaan reilusti vettä ja pukuhuoneessa palautusjuoma lärviin.

Luin tota "Parhaat huomautukset" topiccia ja siellä joissaki kohdissa kiisteltiin tosta light/rasvattomista tuotteista, että ne eivät ole hyviä yms.

Onko tämä siis totta? Eikö rasvattomia tuotteita kannata sitten ostaa?

ei kannata ellei ole ongelmaa siinä että päivittäisestä ravinnonsaannista liian suuri osa on rasvoja.

Okei...

Muu kroppa kehittyy hyvää vauhtia paitsi kädet...
Vedän tämmösellä 1-jakosella Ohjelmalla

Ylätalja 3x10
Leukoja 2xmax
Penkki tangolla/käsipainoilla 3x8-10 (semmosilla painoilla että toi menee just ja just)
Niskantakaa punnerrus 3x8-10
Kyykky 3x8-10 (ei raskailla painoilla koska kasvan vielä :D)
Ranskis käsipainoilla 3x8-10
Hauiskääntö tangolla/kp tai hammerkääntö 3x8-10
Istumaan nousuja 3x10-15 lisäpainoilla...

Okei...

Muu kroppa kehittyy hyvää vauhtia paitsi kädet...
Vedän tämmösellä 1-jakosella Ohjelmalla

Ylätalja 3x10
Leukoja 2xmax
Penkki tangolla/käsipainoilla 3x8-10 (semmosilla painoilla että toi menee just ja just)
Niskantakaa punnerrus 3x8-10
Kyykky 3x8-10 (ei raskailla painoilla koska kasvan vielä :D)
Ranskis käsipainoilla 3x8-10
Hauiskääntö tangolla/kp tai hammerkääntö 3x8-10
Istumaan nousuja 3x10-15 lisäpainoilla...

Voi olla geeneistä kiinni tuo, miten kädet kehittyy tai toinen vaihtoehto on, että saa treenaat niitä liikaa:
Ylätalja, leuat, ja oma liike hauiksille, voi olla liikaa yks jakosessa... heitä mäntsälää toi ylätalja tai älä tee joka kerta tuota liikettä. Tuossa olis 15 sarjaa suoraan hauiksille ja epäsuoraa rasitusta 9 sarjaa. 24 sarjaa viikossa hauiksille, joka on auttamatta liikaa.

Voi olla geeneistä kiinni tuo, miten kädet kehittyy tai toinen vaihtoehto on, että saa treenaat niitä liikaa:
Ylätalja, leuat, ja oma liike hauiksille, voi olla liikaa yks jakosessa... heitä mäntsälää toi ylätalja tai älä tee joka kerta tuota liikettä. Tuossa olis 15 sarjaa suoraan hauiksille ja epäsuoraa rasitusta 9 sarjaa. 24 sarjaa viikossa hauiksille, joka on auttamatta liikaa.
jos vuorottelen leukoja ja ylätaljaa voisiko se auttaa?

PS. Ensin kädet kasvoivat errittäin hyvin... ei ne pienet ole >32cm molemmat...

Nytten käsien kasvu ikäänkuin lakkasi...
Pitää vaan testailla mikä toimii omalle keholle parhaiten eikö niin?

jos vuorottelen leukoja ja ylätaljaa voisiko se auttaa?

PS. Ensin kädet kasvoivat errittäin hyvin... ei ne pienet ole >32cm molemmat...

Nytten käsien kasvu ikäänkuin lakkasi...
Pitää vaan testailla mikä toimii omalle keholle parhaiten eikö niin?

Vaihtele vaan, mutta jätä hauiskääntö suosiolla hetkeks pois. Totta kai niitten kasvu hidastuu, muutenhan joka juipilla on 5 vuoden treenillä 60 sentin hanska.

moro!
tuosta ruokavaliosta kysyisin.. olen 16v. poika 178/65 elikkä sais tulla lisää painoo.. ja aika paljoki..
tässä ohjelma jonka täältä löysin ja tämän mukaan oon salilla käyny 2vk eli aloittelija olen.

1-jakonen

Ma:
Maastaveto 3x5
Etukyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki Smithissä 2x6
Kp. punnerrus 3x8-10
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10
Vatsarutistus 3x15

Ke:
Kulmasoutu 3x5
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus Smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10
Pohkeet seisten 3x15

Pe:
Ylätalja 1-2x10-12
Alatalja 1-2x10-12
Jalkaprässi 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14
Rannekääntö vastaotteella

mutta tuo ruokapuoli on vähän hakusessa.. syön ihan normaalisti mutta se on semmosta millon sattuu ja joskus saattaa jäädä kunnon ruoka kokonaan pois. eli jonkun ruokavalion tartteisn nii sujus toi treenikin paremmin..

ja saa parannella ohjelmaakin..

Tuota tuota... Lasketaanko tangon paino yleensä tulokseen? Esim jos tanko painaa sen perus 20kg ja siihen laittaa 10 kg painot molemmille puolille niin voiko silloin sanoa että penkkasi 40 kilolla?

Hölmö kysymys, vasta nyt kysyn :D Itse aina olen kyllä laskenut tuon mukaan.. Mutten ole edes varma että painaako tanko 20 kg, kaveri sanoi että painaa.

Back
Ylös Bottom