Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No nostatko sinä sen tangon? (älyllistä stimulointia)

P.s Kyllä senkin nostat, et pelkästään limppuja. Eli lasketaan. :thumbs:

Olen 14 vuotias ja täytän kesällä 15. Pituutta on sellaiset 164-165 cm ja painoa 46 kg. Eli kasvupyrähdystä ei ole vielä tullut. Olen innokkaasti käynyt salilla sellaisen kuukauden, 3-4 kertaa viikossa. Elikkä kannattaisiko minun ostaa minkäänlaisia lisäravinteita?

Olen 14 vuotias ja täytän kesällä 15. Pituutta on sellaiset 164-165 cm ja painoa 46 kg. Eli kasvupyrähdystä ei ole vielä tullut. Olen innokkaasti käynyt salilla sellaisen kuukauden, 3-4 kertaa viikossa. Elikkä kannattaisiko minun ostaa minkäänlaisia lisäravinteita?
Itse sanoisin,että ei vielä.Kun olet suht pienikokoinen vielä niin se,että tunget turpaas mahdollisimman paljon kaloripitosta proteiinia sisältävää safkaa kasvattaa sua varmasti paremmin ku mitkää lisäravinteet.Palautusjuomaa kannattaa harkita varmasti kohta,mutta en usko,että sitäkään vielä tarvitset jos olet treenannu vasta kuukauden.Eli ensiks perusruokavalio kuntoon ja opettelet treenaamaan mahdollisimman hyvin ja sitte alat miettimään niitä lisäravinteita.
tsemppiä treeneihin :thumbs:

Et sää tuohon ikään tartte, syöt munia, lihaa, kanaa, kalaa ja maitotuotteita niin, painoa tulee ja varmasti palautuu reeneistä.

Ota palkkari nyt näin ens alkuun sit ku otat, ei siitä haittaakaan ole...Kasvava ruho tarvii paljo evästä :D Pakollisiahan nuo jauhot ei ole. Käteviä yms. kyllä.

"Oma kuntokeskus"

Olen tähän asti vain lenkillä käynyt ja täten pyrkinyt nostamaan omaa kuntoani, nyt olisi kuitenkin mielihaluja lähteä vähän lihaksia kehittämään ja eritoten rintalihaksia saada paremman näköisiksi - olen laihtunut n. 15kg viimeisen kahden vuoden aikana, joten jonkinlaiset "miehiset rinnat" minulla on edelleen ja ne haluaisin kiinteämmiksi.

Salille ei sattuneesta syystä kerkiä niin usein menemään, koska koulu ja työt rajoittavat aikaani joten olen harkinnut oman kuntokeskuksen hommaamista kun tuota tilaa olisi kämpässä. Nyt haluaisinkin vähän neuvoja, että minkälainen kuntokeskus olisi minulle eniten avuksi ja millaiset lisäpainot siihen kannattaisi hommata(jos mitään?)..

Tämmöistä katselin yhdeltä sivustolta, että saattaisi olla minulle hyvä ja vielä suhteellisen edullinen hommata(en uskalla linkittää, joten laitan vain tiedot kyseisestä laitteesta):

# harjoitusasemat:
- Butterfly
- ylätalja
- reisiojennus ja -koukistus
- alatalja
- rintaprässi
- hauiskääntöpenkki
# painopakka: 15 painoa vinyylistä, yhteensä 85kg
# harjoitusmahdollisuudet: vatsalaite, reisiojennus, ylätalja, butterfly, hauiskääntö, rintaprässi
# maks. kuormitus:
- butterfly (maks. 44 kg)
- ylätalja (maks. 101 kg)
- reisiojennus ja -koukistus (maks. 114 kg)
- alatalja (maks. 109 kg)
- rintaprässi (maks. 84 kg)
# maks. käyttäjäpaino: 135 kg
# mitat: (pit.) 125 cm x (lev.) 95 cm x (kork.) 195 cm

Olisiko tuo sopiva näin vasta-alkajalle? Ja olisiko syytä hommata jotain lisälaitteita/painoja, jos tuon päätän hommata?
Ei varmaan vielä näin alussa tarvitse miettiä mitään lisäravinteita? Vaikka ruokailutottumukseni eivät niin hyvät olekaan, että niillä kehumaan pääsisi.

Kovasti olen myös miettinyt ostavani tuohon lisäksi kuntopyörän, mutta koska kesä on jo niin lähellä niin uskon lähteväni innokkaammin taas lenkille kun on parempi siellä hölkkäillä, joten sen ostamiseen en vielä keskity - nyt vain lihaskuntoa kohottamaan. Minulla on yksi käsipaino, missä on mahdollisuus saada 15kg sille painoa ja vatsapenkki löytyy ennestään.

Kiitoksia kovasti, mikäli joku tietoisempi tähän paneutuu edes vähän ja neuvoo noobia. :)

Trainer87: Jos tilaa on ja mahdollisuus, niin kannattaa hankkia tuollaisen kuntokeskuksen sijaan levytanko painoineen, säädettävä penkki ja räkki jota voi käyttää penkkaamisen lisäksi kyykkyyn. Vielä leuanvetotanko päälle, niin sinulla on kaikki mitä tarvitset tehokkaaseen harjoitteluun.

Trainer87: Jos tilaa on ja mahdollisuus, niin kannattaa hankkia tuollaisen kuntokeskuksen sijaan levytanko painoineen, säädettävä penkki ja räkki jota voi käyttää penkkaamisen lisäksi kyykkyyn. Vielä leuanvetotanko päälle, niin sinulla on kaikki mitä tarvitset tehokkaaseen harjoitteluun.
Leuanvetotanko minulla muuten taitaisi ollakin jossain kaapin perukoilla, jos aivan oikein muistan. Täytyykin lähteä sitä etsimään kohta. Minkäverran noita painoja olisi näin alussa hyvä hommata? Minulla ei vielä ole käsilihakset juurikaan vahvat, mutta luulisi ainakin 40-50kg nousevan muutaman kerran.. :D Jos siis molemmilla käsillä nostaa, mutta yhdellä kädellä ei mitään tsäänssejä.

Säädettävän penkin löytäisin kohtuulliseen hintaan, koska senhän ei tarvitse mikään maata mullistava olla? Ajanee asian tuommoinen perusnormaali alle 100e maksava? Mutta mitä ihmettä tuo räkki oikein tarkoittaa? Kyykkyyn sitä kerran voi käyttää, joten siinähän siis jalkalihaksia pystyy treenaamaan myös jonkin verran? :D

Trainer87: Painoja kannattaa hommata ainakin 100kg, mieluusti vaikkapa 150kg. Ihan peruspenkki riittää. Räkkiä tosiaan voi käyttää vaikka mihin, erittäin hyvä kapistus.

Edit: Räkki on siis seuraavan näköinen:
E2: Oikea nimi siis power rack.
powerrack.jpg

Kuulin että saan piakkoin Tangon, painot ja isommat käsipainot. Kävi jopa mielessä etten enää käy salilla, olen aina unelmoinut kotisalista, ja tämä olisi alku.

Miten kuitenkin, tekisin punnerruksia, vatsalihaksia, hauiskääntöjä, linkkuveitsiä, mavea yms.. Mitä muuta tällä käsipainoilla ja tangolla ja painoilla voisi tehdä? Entä voisinko treenata jalkoja mitenkään? Käyn kuitenkin varmasti vielä 1 kuukauden tämän jälkeen 3 x viikossa ja sen jälkeen "silloin tällöin" eli vaikkapa kerran viikossa.

Jooh, sori, ei tästä viestistä saa tolkkua... Mitä mää oikee kirjottelen :F

Hei mäki hankin eilen hera80 ja malto6 (joku niistä vähä ylempänä jotain kyselikin). Fastin sivuilla luki ammattilaisten suosittelema palkkari et siin olis toi dextro kans. Kannattaako mun hankkia se noiden lisäksi vai ei ? Miten paljon sillä on väliä ?

Hei mäki hankin eilen hera80 ja malto6 (joku niistä vähä ylempänä jotain kyselikin). Fastin sivuilla luki ammattilaisten suosittelema palkkari et siin olis toi dextro kans. Kannattaako mun hankkia se noiden lisäksi vai ei ? Miten paljon sillä on väliä ?

Todennäkösesti hulkin resepti, mutta et tartte, kun hera 80:sta ja maltoa.

Trainer87: Painoja kannattaa hommata ainakin 100kg, mieluusti vaikkapa 150kg. Ihan peruspenkki riittää. Räkkiä tosiaan voi käyttää vaikka mihin, erittäin hyvä kapistus.

Edit: Räkki on siis seuraavan näköinen:
E2: Oikea nimi siis power rack.
Tuota noin.. Mitä tuossa nopeasti katsoin googlen avustuksella, niin näyttäisi olevan aivan jumalattoman kalliita nuo räkit. Olisiko mitään edullisempaa vaihtoehtoa, koska vaikka töissä käynkin niin ei opiskelijalla aivan kauheasti ylimääräisiä tuloja ole. :(

Back
Ylös Bottom