Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitkä vatsalihasliikkeet kehittävät juuri ylävatsoja?

nimim. 4-pack :(

Mitkä vatsalihasliikkeet kehittävät juuri ylävatsoja?

nimim. 4-pack :(

Kaikki yleisimmät vatsalihasliikkeet eli istumaannousut, rutistukset yms. ottaa aika hyvin just sinne ylävatsaan. Yleensä se alavatsa on enemmän ongelmakohtana. Sinne kun tuppaa miehillä usein sitä rasvaakin kertyä niin ei ne lihakset näy sieltä alta sitten millään.

Jep. Alavatsa on kyllä ihan kondiksessa ja mukavat lihakset sieltä näkyykin :)
Oon jostain kuullu että vinopenkki ottaa erityisesti ylävatsoihin.

Pitääkö paikkansa? :worship:

Huoh, ei tuo söörtsi oikein luonnistu minulta :wall: , vaikka jotain pientä tiedon jyvää löysinkin.
Eli kysymys kreatiinistä (varmaa tuhansia kysymyksiä tullu )
Kävelinpä tuosta ikivireän ohitse taas tänään ja huomasin että halvalla lähtee fastin 600g kreaa (19,90) normaalisti sen 300g 12,90, eli ostin pois, ettei muut ehdi ensin :D
Neuvotaan, että pitäis tankata viis päivää, sit normi käyttöä 5-7viikko ja sit taukoa 2-3 viikkoa.
Onko pakko? Vai voisiko vain vetästä aamulla 5g ja palkkarissa sama määrä ja sit ei treenaamattomina päivinä vaan aamulla tuo 5g-10g?
Sori, että olen niin :david:

ei ole pakko tankanta,voi vetää vain palkkarissa.tai miten olet tohon laittanut.

Jostakin lukasin, että 1. jakonen on aloittelijoille, jotka opettelevat liikkeitä ja siirtyvät sitten monijakoisempiin. Onko täällä ketään kovia punttaajia, jotka treenaavat 1. jakoisella?

Ajattelin nimittäin ite aloittaa seuraavanlaisella treenaamaan kolmesti viikossa:

- penkkipunnerrus / vinopenkkipunnerrus
- pystypunnerrus / vipunostot sivuille & vipunostot taakse
- kyykky / jalkaprässi
- SJMV / reisiojennus
- pohkeet prässissä
- kulmasoutu tangolla / alataljaveto
- leuanveto / ylätaljaveto
- dippipunnerrus / ojentajapunnerrus taljassa
- hauiskääntö tangolla / hauiskääntö käsipainoilla
- vatsalihaskone / jalkojennostot

1. vko. voimakausi (3x5) (penkkipunnerruksessa 2x6)
2. vko. massakausi (3x12)
3. vko. massakausi (3x12)
4. vko. massakausi (3x12)

Jaloissa 4x sarjaa.

Vinopenkkipunnerrus?
E: Vai tarkoititko istumaannousua vatsalaudalla?

Joo tarkotin. en oikeen keskittyny kirjottamiseen kun katoin samalla telkkaria... :)

Kuinka dieetillä kannattaisi treenata? Jatkaa massapainoilla, vai keskittyä voimaharjoitukseen? Sopiiko 2x6 dieetin ajaksi käyttöön?

Kannattaa reenata samalla tavalla ku se lihas on tullutkin. Itse tosin olen hieman painottanut enemmän voimaa ettei voimatasot laskis. Eiköhän ne lihatki pysy suht hyvin kun voimatkaan ei lähde ;)

kun oon lukenu tääl useiten on et "paljon oot saanu NOSTETTUA painoas?" tyyppisii juttui...niin kun sehän kasvattaa hirveesti lihasta tai siis raksa ainetta niin ja mä oon läski jo entuudestaan niin kannattaako mun nyt vetää itteni laihaks ekaks vai kannattasko suoraan alkaa hommaamaan lihas massaa? perusvoimaa? maksimi voimaa? vai laihuttaa...ite oon nyt perusvoimaa...tuolta paskasoft.com:ista ladatulla 2 jakosella ohjelmalla kaks kertaa se viikossa läpi...

Nytten on sitte paino alkanu jumittaa..Pitäiskö tässä ohjelmaa vaihtaa tai mitä..? Nytten n.8kk tehnyt 2 jakosella 4krt viikossa, välillä vähän muutellut että tulee eri liikkeitä, ja sarjoja vaihdellut 5-12.Paino on noussut n 10-11kg. Sarjapainot myös ihan mukavasti. Mutta nytten paino ei enää millään nouse, ja sarjapainot todella hitaasti. Ruokaa tulee syötyä se 300-700 kcal yli rajan ja proteiinejä tulee myös 2 -3 kertaa paino.

ideka, paino nousee kyllä jos syö enemmän kuin kuluttaa. Taidat aliarvioida oman kulutuksesi (oman painon noustessa kulutuskin nousee) tai yliarvioida syömisesi. Joka tapauksessa sinun tulee syödä enemmän mikäli haluat nostaa painoasi.

Jos olet jo 8kk tehnyt samalla ohjelmalla ja kehitys on pysähtynyt, kannattaisi ehkä koittaa muuttaa ohjelmaa (esim. HST). 10 kiloa 8 kuukaudessa on tosin melko hyvin, jos edes puolet siitä on tullut lihaksena. Treenejä muuttamalla ja syömällä enemmän lähtee kehityskin varmasti uuteen nousuun.

Maastaveto, kyykky, SJMV, jalkaprässi

Näiden sivujen perusteella kaikki näyttäisi ottavan pääasiassa pakaraan.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html#anchor169231

Nuo on kuitenkin käsittääkseni kaikki melko perusliikkeitä niin miten ihmeessä ihmiset saa ne kaikki tungettua treeniohjelmiinsa? Eikö siinä tule vähän liikaa treeniä pakaroille? Siis, että miten ne kestää jos vaikka nuo kaikki tekee viikon aikana? Niin ja jos ei kestä niin mikäs noista kannattaa sitten jättää pois tai mitkä noista on lähinnä toistensa vaihtoehtoliikkeitä?

tv. :david:

ei mun mielestä tuu yhtään liikaa treeniä.. riippuu tieten täysin siitä miten treenaa. kokeilemallahan noi selviää. kunhan ottaa maven kevyesti ettei selkä mene tukkoon (oma taktiikka) niin esim ma mave ke kyykky (jalkaprässiin en oo uskonu aikoihin) pe sjmv.. näin esimerkiks.. kunhan ei veä mitään maksimipumppiyms - sarjoja vaan esim 5 toistoa eikä failureen asti niin pienen totuttelun jälkeen ei pitäis ainakaan olla ongelmia

Mikä vikana kun rasva ei pala?? .Deittiä takana noin 4 viikoa ja suurinpiirtein safkat on treeni päivinä näin 2400 paikkeilla ja lepo päivinä noin 2000
Työstän Sigle Factoryä ja väli päivinä veden aamu aerobisen lenkkei 2 kertaa viikossa ,jotain 3 kilometrin lenkkei hölkäten eli lenkillä menee joku noin 45min.
Aerobinen kunto vielä aika huono joten koko ajan nostan määrää.
Kiitos apuja ja paljon..

Mikä vikana kun rasva ei pala?? .Deittiä takana noin 4 viikoa ja suurinpiirtein safkat on treeni päivinä näin 2400 paikkeilla ja lepo päivinä noin 2000
Työstän Sigle Factoryä ja väli päivinä veden aamu aerobisen lenkkei 2 kertaa viikossa ,jotain 3 kilometrin lenkkei hölkäten eli lenkillä menee joku noin 45min.
Aerobinen kunto vielä aika huono joten koko ajan nostan määrää.
Kiitos apuja ja paljon..

Tarkista deittisi kalorit.

Back
Ylös Bottom