Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Veikkaanpa, että J88:lle riittäisi hyvin yksinkertainen muutos: enemmän (ja laadukkaampaa?) unta ja ruokaa. Unen määrä lienee sopiva kun haukotuksia ei tule kuin ehkä juuri herätessä ja silloin kun ollaan jo melkein unessa, ja ruokaa syödään sopivasti kun painoa (lihasta ja läskiä) tulee jotain 0,5kg viikossa.

Tsemppiä!

Ei. Jos noin aloittelijalla eivät edes sarjapainot nouse, niin itse treeninkin täytyy olla aivan perseestä. Normaalisti sarjapainot tulevat alussa ylös vaikka syömiset ja unet olisi mitä tahansa ja jollei näin tapahdu, on lihasmassastakaan turha nähdä edes unta. Musta tuntuu hyvin vahvasti, että nimenomaaan siellä salin puolella tehdään asiat aivan päin helvettiä tai sitten siellä ei tehdä mitään järkevää.

Ei. Jos noin aloittelijalla eivät edes sarjapainot nouse, niin itse treeninkin täytyy olla aivan perseestä. Normaalisti sarjapainot tulevat alussa ylös vaikka syömiset ja unet olisi mitä tahansa ja jollei näin tapahdu, on lihasmassastakaan turha nähdä edes unta. Musta tuntuu hyvin vahvasti, että nimenomaaan siellä salin puolella tehdään asiat aivan päin helvettiä tai sitten siellä ei tehdä mitään järkevää.

Voi olla totta, itse aloittelijana en voi sanoa asiasta paljoakaan, mutta oma kokemus on, että vaikka treeni oli ihan hyvässä kunnossa, niin sarjapainoja sain lisättyä vasta, kun oikeasti nukuin ja söin kunnolla. 8-9 tunnin unet ja juuri ja juuri kulutuksen täyttävä ruokavalio eivät riittäneet. Toki sekin että korjailin sarjoja ja ohjelmaa auttoi, mutta tärkein muutos oli unessa ja ruoassa.

Voi olla totta, itse aloittelijana en voi sanoa asiasta paljoakaan, mutta oma kokemus on, että vaikka treeni oli ihan hyvässä kunnossa, niin sarjapainoja sain lisättyä vasta, kun oikeasti nukuin ja söin kunnolla. 8-9 tunnin unet ja juuri ja juuri kulutuksen täyttävä ruokavalio eivät riittäneet. Toki sekin että korjailin sarjoja ja ohjelmaa auttoi, mutta tärkein muutos oli unessa ja ruoassa.

En vähättele levon tai ruoan merkitystä, mutta J88 on kuitenkin viestien perusteella vääntänyt jo puolitoista vuotta saamatta yhtään mitään aikaiseksi. Tuossa ajassa voimatasojen olisi pakko kohota alkutilanteeseen nähden reilusti, vaikka itse treeni olisi puolivillaista ja kaikki muut tekijät huomioimatta.

En vähättele levon tai ruoan merkitystä, mutta J88 on kuitenkin viestien perusteella vääntänyt jo puolitoista vuotta saamatta yhtään mitään aikaiseksi. Tuossa ajassa voimatasojen olisi pakko kohota alkutilanteeseen nähden reilusti, vaikka itse treeni olisi puolivillaista ja kaikki muut tekijät huomioimatta.
18kk on kyllä jo kohtuullisen kauan ilman tulosta. Silloin ei kyllä voi ohjelmassa olla mitään järkeä :eek:

Voi nekin tehdä ihna päin hel***tiä mutta aika kummalta kuulostaa. Ruokavalion vois heittää et osais sanoa

Ja samalla kertoa mikä on tämänhetkinen tilanne unen kanssa. Vaikka kuinka hyvin söisi ja treenaisi, niin väitän, ettei 3 tunnin yöunilla tule mitään tulosta... eihän silloin voi syödä ja treenatakaan mitenkään kun palkkariin meneekin desi kreatiinia ja 5g heraa, ja toistoja tuleekin 50 per sarja 2kg kässärillä :D

Niin, eli mistä se nyt J88:lla johtuu..

1. Uni. Kuinka paljon nukut yössä?
2. Ruokavalio, jossei ole tullut painoa yhtään lisää. Lisää syömistä ja katso paino aamuisin ja sovita se silleen, että tulee säännöllisesti esim 1-2kg/kk:ssa lisää.
3.Kuin paljon sä käyt salilla ja kauan siellä kerralla oot? Vedätkö sarjat ihan loppuun asti. Oletko pitänyt taukoa salitreenistä millon viimeksi?

Niin, eli mistä se nyt J88:lla johtuu..

1. Uni. Kuinka paljon nukut yössä?
2. Ruokavalio, jossei ole tullut painoa yhtään lisää. Lisää syömistä ja katso paino aamuisin ja sovita se silleen, että tulee säännöllisesti esim 1-2kg/kk:ssa lisää.
3.Kuin paljon sä käyt salilla ja kauan siellä kerralla oot? Vedätkö sarjat ihan loppuun asti. Oletko pitänyt taukoa salitreenistä millon viimeksi?

Jees. Vielä tarkemmin olisi hyvä, eli kaikki mahdollinen treenistä, levosta ja ruokavaliosta. Ohjelma, treenityyli, kesto, nukkuminen, stressi, muu liikunta, kalorit, ravintoarvot...

Jees. Vielä tarkemmin olisi hyvä, eli kaikki mahdollinen treenistä, levosta ja ruokavaliosta. Ohjelma, treenityyli, kesto, nukkuminen, stressi, muu liikunta, kalorit, ravintoarvot...

Juu, kuulostaa vaan aika mahdottomalta, ettei vuodessa saisi paskallakaan treenillä ja elämäntavoilla yhtään kehitystä aikaiseksi.

18kk on kyllä jo kohtuullisen kauan ilman tulosta. Silloin ei kyllä voi ohjelmassa olla mitään järkeä :eek:

Ei tuollainen aika ilman kehitystä voi olla mistään ohjelmasta kiiinni. Minä alan olla aika varma, että kaikkien ohjelmien ja venyttelyjen miettimisen keskellä se todellinen, raaka työnteko salilla on koko ajan ollut käytännössä nollan luokkaa.

Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa.

Nykyään nukun 7:sen tuntia yössä, enempää ei pysty. Aikainen herätys aamulla ja illalla ei niin hyvin unta saa.

Voihan olla, että muu liikunta on ennen tappanut kehityksen.

Väsy tulee jo muutaman liikkeen jälkeen. Itsellä kestää parin liikkeen tekemiseen about 45 minuuttia, väsyminen alkaa jo aika varhaisessa vaiheessa. Ei vain yksinkertaisesti jaksa vetää sarjoja heti peräjälkeen.

Myöskään mitään ohjelmaa ei ole, kaikissa ohjelmissa oli joko liikaa liikkeitä, tai sitten treenipainot ei nousseet lainkaan.

Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa.

Nykyään nukun 7:sen tuntia yössä, enempää ei pysty. Aikainen herätys aamulla ja illalla ei niin hyvin unta saa.

Voihan olla, että muu liikunta on ennen tappanut kehityksen.

Väsy tulee jo muutaman liikkeen jälkeen. Itsellä kestää parin liikkeen tekemiseen about 45 minuuttia, väsyminen alkaa jo aika varhaisessa vaiheessa. Ei vain yksinkertaisesti jaksa vetää sarjoja heti peräjälkeen.

Myöskään mitään ohjelmaa ei ole, kaikissa ohjelmissa oli joko liikaa liikkeitä, tai sitten treenipainot ei nousseet lainkaan.

Oletko pitänyt taukoa salitreenistä missään välissä? Oletko joskus vuosi sitten jaksanut kuitenkin tehdä kaikki sarjat jne. kunnolla? Sinuna pitäisin pari kuukautta taukoa treenistä ja sitten löhtisin taas kevyesti eteenpäin.

Tee joku ohjelma. Jokaisessa ohjelmassa on juuri sen verran liikkeitä, kun itse haluat siine laittaa.
Etkö muka jaksa tehdä kaikkia sarjoja, vaikka ottaisit kevyimmät painot, mitä salila löytyy? Eihän kukaan jaksa tehdä kaikkia sarjoja samalla painolla, jos vetää jokaisen sarjan ihan loppuun asti. (liian isot painot)

Lihasmassan kasvatus taas on ihan kiinni syömisestäsi. Et syö rittävästi, jos paino ei nouse.

Mutta ei kai sitä nyt joka treenikerta vedetä pienemmillä painoilla vaikka kymmenen vuoden ajan.

Tavoitteena olisi se 30 kiloa lihasmassaa, mutta se tuskin onnistuu pelkästään hauiksia tehden. Eli millainen ohjelma pitäisi olla jotta tuon määrän lihasta saisi? Onko monijakoiset ohjelmat pakollisia?

Itse tekisin vain muutaman vatsalihasliikkeen, jos sen avulla tuo 30 kiloa olisi mahdollista. Eli ei voi mennä sen mukaan mitä haluaa tehdsä, vaan mitä täytyy. Eli tavoitteiden mukaista reenaamista.

En ole mitään taukoa pitänyt, kun ei ole mitään tulostakaan tullut.

Mutta ei kai sitä nyt joka treenikerta vedetä pienemmillä painoilla vaikka kymmenen vuoden ajan.

Tavoitteena olisi se 30 kiloa lihasmassaa, mutta se tuskin onnistuu pelkästään hauiksia tehden. Eli millainen ohjelma pitäisi olla jotta tuon määrän lihasta saisi? Onko monijakoiset ohjelmat pakollisia?

Itse tekisin vain muutaman vatsalihasliikkeen, jos sen avulla tuo 30 kiloa olisi mahdollista. Eli ei voi mennä sen mukaan mitä haluaa tehdsä, vaan mitä täytyy. Eli tavoitteiden mukaista reenaamista.

Varmaan liikaa stressiä kun et jaksa tehdä kuin pari liikettä. Hoida muu elämä kuntoo niin, että saat levättyä. Ohjelmaksi otat uudestaan sen Starting Strenghtin. Kuten Jonsbe sanoi, ota vähän lomaa. Ei kuukausi tai pari tunnu 18kk:n rinnalla miltään. Lepäilet kunnolla ja luet vaikka Massaa! Voimaa!:n, jos et ole aiemmin lukenut. Sain sen juuri loppuun :rock: Sitten aloitat SS:n maltillisilla aloituspainoilla, ja ilman stressiä ja kunnon yöunilla (8-9 tuntia). Hoidat stressin yms. pois tauon aikana, niin sitten on hyvä aloittaa. Luulisi toimivan!

Tämä kaikki pohjautuu vain omiin kokemuksiini. Olen vasta-alkaja, mutta minulla on samanlaisia kokemuksia, joskin paljon pienemmässä mittakaavassa. Treenasin pari kuukautta hyvällä ohjelmalla ihan kohtalaisen hyvin, ja syömiset ja nukkumiset olivat kohtalaisessa kunnossa. Kuitenkin, vasta sitten kun sain levon kunnolla kuntoon ja sisäistin treenaamisen idean, niin alkoi tulla tulosta: aiemmin olin vain tehnyt niitä 3x10 sarjoja ja tuumannut, että näinhän ne sarjapainot kasvavat. Sitten oivalsin että eiväthän ne itsestään kasva, ja vaihdoin sarjat Miken 2x6:een, ja heitin joka kerta painoa lisää. Homma pelittää nyt.

:thumbs:

Terve!
Oon täs just ite alotellu vetämää tota Starting Strenght 1-jakosta perusohjelmaa alottelijoille ja oon täs samal aatellu et vois jotai palautusjuomaa ruveta vetämää. Ite oon katellu noita Phase 2 ja 3 palautusjuomii mut en osaa niist valita kumpaa ottais. Tai sit jos on teistä jotain parempia mitä kandeis vetää nii kertokaa vaa. Kiitos jo etukätee :D
nostetaampa tämä vähän ylemmäs kun kerran tuo j88 tuntuu vieneen kaiken huomion. Eli siis nyt olisi ennen kesää tosiaakin tarkoitus saada vähän lisää voimaa sillä starting strenght ohjelmalla ja tuli sitten kaverin kanssa puheeksi, että jos kokeilisi palkkaria.

nostetaampa tämä vähän ylemmäs kun kerran tuo j88 tuntuu vieneen kaiken huomion. Eli siis nyt olisi ennen kesää tosiaakin tarkoitus saada vähän lisää voimaa sillä starting strenght ohjelmalla ja tuli sitten kaverin kanssa puheeksi, että jos kokeilisi palkkaria.

Hyvä ja halpa palkkari = UFS whey 1dl + UFS malto 1dl - kaakaojauhetta sekaan makua tuomaan.

Opettele nyt ensin tekemään sitä työtä ja treenaamaan kunnolla ennen kuin uhraat ensimmäistäkään ajatusta noilla ohjelmille. Jollet muka sulle annetuista hyviksi todetuista ohjelmista ensimmäistäkään jaksa tehdä läpi, niin älä hetkeäkään kuvittele että joku antaa sulle kultalautasella ohjelman jolla kasvaa mitään tekemättä. Kuten Jonsbe totesi, keskity alussa siihen että saat ohjelman tehtyä läpi, vaikka kuinka pienillä painoilla, ja totut siten treenaamiseen. Jollei muka onnistu, niin joko

a) sulla on päällä tosi paha krooninen väsymys/stressi, josta on hankkiuduttava eroon. Lepää enemmän ja yritä saada rennompi asenne, aloita sitten treenit aivan alusta.
b) sulla on diabetes tai jokin muu piilevä sairaus, joka estää täysipainoisen harjoittelun. Hankkiudu oikeasti lääkärille, jollet tunne olevasi kunnossa
c) sulla on asennevamma etkä viitsi nähdä salilla riittävästi vaivaa kehityksen eteen.

Mieti itse, mikä vaihtoehto on kyseessä ja toimi sen mukaan. Älä kuitenkaan tuhlaa aikaasi etsimällä jotain maagista ohjelmaa joka kääntäisi kelkan yhtäkkiä, selvästi näkee että ihan perusasioissa on jotain niin pahasti metsässä ettei nykyisessä tilanteessasi mikään ohjelma voi toimia.

Olen reenannut salilla n.2vuotta ja ongelma on että oikean puolen hauis ja reisi on noin 2-2,5cm isommat kuin vasemman puolen hauis ja reisi. Mitä kannattaisi tehdä että saisi vasemman puolen saman kokoiseksi kuin oikean puolen.

Olen reenannut salilla n.2vuotta ja ongelma on että oikean puolen hauis ja reisi on noin 2-2,5cm isommat kuin vasemman puolen hauis ja reisi. Mitä kannattaisi tehdä että saisi vasemman puolen saman kokoiseksi kuin oikean puolen.

Jatka treenaamista ihan normaalisti, ei kannata yrittää painottaa kovin paljoa kummallekkaan puolelle edes "tasottaakseen", jos olet alta 20v tai siinä kieppeilläkin vielä niin voi olla ettei "normaali" lihaskasvukaan ole edes loppunut vielä, ja muutenkin tota erikokoisuuttahan on kaikkialla, naisten tisseistä, varpaisiin.. eli tasottuu itsestään ajan myötä ja vaikka olisikin 30v ja sentin ero hauiksissa niin sanoisin aika normaaliksi.

Back
Ylös Bottom