Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei hemmetti kun aina yläkroppatreenin jälkeen alaselkä kipeä ja syytä en löydä! Voi ehkä johtua kulmasoudusta, mutta kyllä se sillon kun sitä tekee tuntuu ihan hyvältä ja oikeatekniikkaiselta.

Kipeä vai juntturassa? Kulmasoudulla saa helposti alaselkää juntturaan etenki jos vähän possumin kiskoo. Itsellä näin ainakin :D

Ei sillä ole väliä venytteleekö 2 vai 4 tuntia treenin jälkeen koska se lihas ei todennäköisesti palaudu "lepopituuteensa" siltikään.
Välipäivät on hyviä, esim kävelyn jälkeen. treenipäivinä itse venyttelen salilla kyllä koko kropan ennen treeniä. Jotkut sanovat että se heikentää voimantuottoa mutta eipä nyt ainakaan dramaattisesti kuha ei vedä överiks sitä.

Olkavarret

Miten saisin treenattua olkavarsiin lisää leveyttä?
Hammer-hauiskääntöjen pitäisi käsittääkseni tehdä hauiksista leveämpiä,
mutta en ole ainakaan toistaiseksi huomannut mitään eroa jonkun tovin
jo treenattuani. Onko mitään muita vinkkejä halutun tuloksen saavuttamiseksi?

Treenaa myös käsivarren ojentajia. Ojentajilla on vähintään yhtä tärkeä rooli näyttävissä käsivarsissa kuin hauiksilla :haart:

Meinasin kokeilla leukamaksimit tänään mutta tuli nukuttua paskasti niin en viitsinyt. Treenasin kyllä muuten. Treenissä ei tullut mitään suoraa rasitusta leuoissa käytettäville lihoille, yläkropalle vain etunojapunnerrusta lisäp. ja vipareita sivulle. Mietin, että jos saan nyt nukuttua kunnolla, niin kokeilenko maksimit huomenna vai odotanko ylihuomiseen, että etunojista saatu rasitus latseille ja yläkropalle yleensä palautuu?

Meinasin kokeilla leukamaksimit tänään mutta tuli nukuttua paskasti niin en viitsinyt. Treenasin kyllä muuten. Treenissä ei tullut mitään suoraa rasitusta leuoissa käytettäville lihoille, yläkropalle vain etunojapunnerrusta lisäp. ja vipareita sivulle. Mietin, että jos saan nyt nukuttua kunnolla, niin kokeilenko maksimit huomenna vai odotanko ylihuomiseen, että etunojista saatu rasitus latseille ja yläkropalle yleensä palautuu?

Teeppä silleen, miten itestäs parhaimmalta tuntuu.

Tuo nyt ei juurikaan vastannut kysymykseen... Kyllähän ojentajiakin tulee
treenattua, mutta ei nuo käsivarret siitä näytä juurikaan leventyvän :/

Olkavarteen leveyttä? No perkele reenaa ne käjet isoksi. Täysin epäolennaista IMO keskittyä johonkin käden leveyteen, eipä siihen paljoa taida voida edes vaikuttaa. Sitte ku sulla on ISO hauis ja iso ojentaja niin se käsi on valmis.

Miten saisin treenattua olkavarsiin lisää leveyttä?
Hammer-hauiskääntöjen pitäisi käsittääkseni tehdä hauiksista leveämpiä,
mutta en ole ainakaan toistaiseksi huomannut mitään eroa jonkun tovin
jo treenattuani. Onko mitään muita vinkkejä halutun tuloksen saavuttamiseksi?

mun tietääkseni ja tuntemuksieni perusteella hammeri ottaa paljo enemmä forkuille..

Ajattelinkin, että asiaan ei suhtauduta kovin vakavasti :D Pointti oli, että kun haluan saada mahdollisimman hyvän tuloksen, niin minkälainen rasitus vaikuttaa merkittävästi?
Ihan vain sivuhuomautuksena (ja yleisesti aloittelijoille vinkiksi) se, että tuollainen "tee siltä kuin itsestä parhaalta tuntuu" sattuu olemaan se ainoa oikea neuvo. Ei tuossa siis mistään vittuilusta varmaankaan ollut kyse. Kukaan ei voi kertoa sulle, millä tavalla treenaamalla saat parhaimman mahdollisimman tuloksen. Kaikkien on kokeiltava ne erilaiset treenitavat itse ja katsottava, mikä tapa toimii parhaiten.

Ihan vain sivuhuomautuksena (ja yleisesti aloittelijoille vinkiksi) se, että tuollainen "tee siltä kuin itsestä parhaalta tuntuu" sattuu olemaan se ainoa oikea neuvo. Ei tuossa siis mistään vittuilusta varmaankaan ollut kyse. Kukaan ei voi kertoa sulle, millä tavalla treenaamalla saat parhaimman mahdollisimman tuloksen. Kaikkien on kokeiltava ne erilaiset treenitavat itse ja katsottava, mikä tapa toimii parhaiten.

Varmaan ihan totta, enkä uskokaan mihinkään hifistelyyn, mutta mietin nyt tässä vain, että teenkö minä ne leuat huomenna vai ylihuomenna. Olen huomannut, että sitä voi olla hyvässä tai huonossa terässä johonkin tiettyyn suoritukseen vaikkei sitä tiedäkään. Suurta eroa sillä nyt tuskin on, mutta mikä suosittelet/suosittelette, huomenna vai ylihuomenna?

"Meinasin kokeilla leukamaksimit tänään mutta tuli nukuttua paskasti niin en viitsinyt. Treenasin kyllä muuten. Treenissä ei tullut mitään suoraa rasitusta leuoissa käytettäville lihoille, yläkropalle vain etunojapunnerrusta lisäp. ja vipareita sivulle. Mietin, että jos saan nyt nukuttua kunnolla, niin kokeilenko maksimit huomenna vai odotanko ylihuomiseen, että etunojista saatu rasitus latseille ja yläkropalle yleensä palautuu?"

E: Niin siis, toki ylihuominen on varmempi vaihtoehto, en vain malttaisi odottaa :D

Vihjaatko että Hammer-hauiskääntö ottaa enemmän forkkuihin kuin hauikseen? :rolleyes: mutta joo ottaa damagee forkkuihin myäs
Tästä on ollut isoakin vääntöä joskus. Esimerkiksi täällä sanotaan päälihaksen olevan brachioradialis, eli olka-värttinäluulihas, joka on kyynärvarressa. Avustavina sitten olkalihas ja hauis.

Itsekin olen sitä mieltä, että mulla ottaa kyynärvarret huomattavasti enemmän kyytiä kuin hauis. Jotkut taas on toista mieltä. Ehkä se riippuu lihastasapainosta tai jostain. Tai sitten siitä, että jos liikettä on tottunut pitämään hauisliikkeenä, niin ei osaa ajatellakaan sen ottavan mihinkään muualle. Eikä ole vittuilua, vaan ihan oikeasti näin saattaa olla.

Itsekin pidin joskus pystypunnerrusta sivuolkapääliikkeenä, kunnes havahduin joskus siihen, että se on lähinnä etuolkapääliike. Muutaman seuraavan salitreenin jälkeen aloin tajuamaan, että ei perkele, etuolkiin se enemmän ottaakin.

Ja yläasteella yksi tyyppi luuli penkin ottavan hyvin hauiksiin ja sarjan jälkeen hieroi aina tyytyväisenä hauiksiian kun meni kuulemma hyvin pumppiin. Kaikkea se pää tekee.

Noo ajattelin että en vielä aloittaisi penkkiä, mutta siis kyllähän niitä muitakin tapoja on rintalihaksia treenata??

Back
Ylös Bottom