Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vipunostoja, sivulle:
DBLateralRaise.gif

taakse:
DBRearLateralRaise.gif

http://www.exrx.net/Lists/MMale.html Tuosta klikkailet lihaksia, niin näet niihin kohdistuvia liikkeitä.

Eli ittelläni siis kädet ja olkapäät on se heikoin kohta, joten niille pitäisi sitä kehitystä saada aikaan. Pitkän aikaa tuli hinkattua yksjakoista ja sitten 2-jakoista jaolla vetävät, työntävät. No kehitystä tuli ja paino tuli lisää, mutta kädet ja olkapäät edelleenkin melko heikot.

No mitenkäs sopisi otsikon mukainen jako kyseisen ongelman ratkaisuksi? Eli siinähän tulisi siis myös rinta,selkä,olkapäät päivänä epäsuoraa rasitusta käsille. Ja kumpinakin päivinä olkapäille ja käsille ihan reippaasti sarjoja. Tätä nyt olen pari viikkoa pumppaillut ja ihan hyvältä vaihtelulta tuntuis. Itselläni ei siis ikinä, eikä nytkään, ole ollut palautumisen kanssa mitään ongelmia...

Ja vielä jos jollain olisi heittää omaa ehdotusta olkapäitten ja käsien priorisointiin 2-jakoisessa ohjelmassa, niin olisin perin tyytyväinen. Tuon nykyisen variaationkin voin tänne lykätä, mutta ehdotuksia olisi kiva kuulla.

Huomioita, pohdintoja, vinkkejä, kritiikkiä!!!

Laitoin tän tuonne "rasvapoltto" topicciin mut ei vastausta viel tullu ja 3 h aikaa... Joten pasteen tähän:

Hmm, itsellä on unirytmi sekaisin, herään siinä 2-3 aikaan päivällä. Joten yleensä syön viimeisen kerran 7-8 aikaa illalla, ja 12 aikaan yöllä lähden lenkille, jonka jälkeen vedän kotona 4x20 vatsalihasta.

Polttaako tämä rasvaa vai pitäisikö oikeasti hankkia isolla vaivalla unirytmi takaisin kuntoon?

Ei se polta rasvaa vaikka juokset lenkillä keskellä yötä ja vedät vatsoja päälle. Kalorit miinuksen puolelle ja kunnon treeniä vaan. Uni rytmi kuntoon vaan ja maltillista treeniä kehiin. Ja useita pienempiä syöntejä päivittäin. Jos heräät 2-3aikaan päivällä ja syöt viimeisen kerran 7-8 aikaan niin ei tossa kovin monesti kerkeä syödä.

Ricardo kyllä ne sieltä kädet ja olkapäät kehittyy raskaita perusliikkeitä niin tuloksia tulee. Laitappa nykyinen ohjelmasi niin katsotaan mitä sille voisi tehdä.

Eli nykyinen reeniohjelma noudattaa jokseenkin seuraavanlaista kaavaa:

Reeni 1

Kyykky X 5
SJMV X 5
Pohkeet istuen X 4
Hauiskääntö tangolla X 3
Hauskääntö kp X 2
Dippi/kapea penkki X 3
Ranskalainen punnerrus X 2

Reeni 2
Penkki tangolla/kp X 4
Leuat X 4
pystypunnerrus niskan takaa X 3
Vipunostot sivulle yhellä kädellä X 4
Face pull X 4
Vatsat

Reeni 1.2

Prässi X 5
Koukistukset X 4
Pohkeet seisten X 4
Hauiskääntö kp X 3
hauiskääntö taljassa X 2
Ranskalainen punnerrus X 3
Punnerrus taljassa X 2

Reeni 2.2

Vinopenkki kp/kone X 4
Alatalja X 4
Niskantakaa punnerrus X 3
viparit sivuille X 4
face pull X 4
Vatsoja

Eli tollasta oon pari viikkoa vetänyt. Tulee varmaan joku julkinen ripitys tosta ohjelmasta mutta kokeilemalla oppii :D... ja ei ainakaan vielä ole tuntunut yhtään siltä että olisi liikaa sarjoja...

Pitäisi saada hieman uutta puhtia vatsalihastreeniin, kun tuntuu siltä ettei oikein saa niissä mitään aikaan. En ole oikeastaan muuta tehnyt kuin vatsarutistuksia levypainon kanssa ja voimapyöräilyä. Jos joku viitsii vielä linkittää kuvaa vatsalihaskoneesta, en ainakaan googlettamalla tahtonut löytää mitään.

Pitäisi saada hieman uutta puhtia vatsalihastreeniin, kun tuntuu siltä ettei oikein saa niissä mitään aikaan. En ole oikeastaan muuta tehnyt kuin vatsarutistuksia levypainon kanssa ja voimapyöräilyä. Jos joku viitsii vielä linkittää kuvaa vatsalihaskoneesta, en ainakaan googlettamalla tahtonut löytää mitään.

voisin heittää pienen ehdotuksen ilmoille joka on ainakin itelläni toiminut. eli vatsat reenin loppuun pienellä jumppamaisella kierrolla.

otetaan vaikka noi vatsarutistukset lisäpainolla, voimapyörä, istumaannousut lisäpainolla ja staattiset pidot. eli ihan supersarjoina lähetään vetämään kiertoa.

kierto 1 vaikkapa: rutistukset 10x10kg, istumaannousut 10x10kg ja voimapyörää 10toistoa.

kierto 2 heti perään ilman restpausea samat liikkeet mutta vaikka vastusta lisäten ja toistoja vähentäen, tai toisinpäin.

kierto 3 samalla tavalla mutta muutat vaikka voimapyörän staattisiksi pidoiksi.

parasta tässä omasta mielestä on se että painoilla, toistoilla ja palautusajoilla voi kikkailla mielinmäärin.

ja tulokset perustuu itellä siihen kun koittelee maastavedossa vaikka painoja joissa paketti hajoaa ja ei hajoa. nyt otetaan ilman vyötä samoja painoja mitä viime syksynä vyön kanssa.

Kysyisin, että onko tämä seuraava asia totta. Varsinkin se alleviivattu lause. Luin eräältä sivulta.

"Erilaiset taljalaitteet, joissa istutaan ja vemputetaan yksittäistä lihasta soveltuvat lentokoneonnettomuudesta vaivoin selvinneiden kuntouttamiseen ja myös lisäpainoiksi reippaaseen maastokävelyyn. Punttisalilla ne vievät lähinnä turhaan tilaa."

Sillä mun saliohjelmaan ne kyllä kuuluvat ainakin jossain määrin :rolleyes:

ja toinen oli tää, samalla saitilla:

"jalkakyykky, maastaveto, rinnalleveto, penkkipunnerrus ja leuanveto ovat erittäin hyviä ”rasvanpolttoliikkeitä” ".

voisin heittää pienen ehdotuksen ilmoille joka on ainakin itelläni toiminut. eli vatsat reenin loppuun pienellä jumppamaisella kierrolla.

otetaan vaikka noi vatsarutistukset lisäpainolla, voimapyörä, istumaannousut lisäpainolla ja staattiset pidot. eli ihan supersarjoina lähetään vetämään kiertoa.

kierto 1 vaikkapa: rutistukset 10x10kg, istumaannousut 10x10kg ja voimapyörää 10toistoa.

kierto 2 heti perään ilman restpausea samat liikkeet mutta vaikka vastusta lisäten ja toistoja vähentäen, tai toisinpäin.

kierto 3 samalla tavalla mutta muutat vaikka voimapyörän staattisiksi pidoiksi.

parasta tässä omasta mielestä on se että painoilla, toistoilla ja palautusajoilla voi kikkailla mielinmäärin.

ja tulokset perustuu itellä siihen kun koittelee maastavedossa vaikka painoja joissa paketti hajoaa ja ei hajoa. nyt otetaan ilman vyötä samoja painoja mitä viime syksynä vyön kanssa.
Ite kyllä yhdyn tuohon. Tein viimekeväällä supersarjoja juuri nimenomaan vatsoille ja uskomattoman hyvin toimi noi :)

Voiko habaan kasvattaa jotenkin ns "leveyttä". Eli kun katsoo suoraan kohti peilistä on haukka vähän sellanen ohut ja saisi olla enemmän "läskimpi". Sivulta katsottuna taas ihan hyvässä koossa. Voiko hauiksen eri osa-alueita kehittää eri liikkeillä?

Olen käynyt salilla nyt noin 4kk ajan. Aluksi tein kolmejakoista mutta mielestäni yksi lihasryhmä kerran viikossa on liian vähän niin nykyään käyn kolmesti viikossa tehden kaksijakoista ohjelmaa. Reilu kuukausi sitten muutin taas ohejlmaa ja olen nyt pyrkinyt tekemään kolmen sarjoja, ja aina maksimiin. Usein kyllä tulee se neljäs ja jopa viideskin sarja, kun huomaan että sitä vaan jaksaa vielä vähän. Päätän suorituksen kun viimeisellä sarjalla menee noin 4-5 suoritusta.
Mulla on ollut mukana Polarin sykemittari, jonka mukaan kaloreita palaa noin 900-1300 joka treenissä. Treenin kesto on noin 1,5 h. Vedän aika kovalla sykkeellä "kun kädet huilaa niin jalaT tekee työtä" -tyyliin. Painoni on pysynyt koko 4kk samana (81kg). Pudotin ennen saliharrastustani painoa 15kg pelkästään ruokavaliotani muuttamalla.

Eli treenaan samalla myös melko kovaa aerobicista treeniä. Tuloksia tulee jossain lihasryhmissä joka viikko (myös peilissä nähtävissä) eikä lihakset ole enää kipeytyneet samalla tavalla niin kuin alussa.

Haluan kasvattaa kunnolla lihaksiani, mutta en miksikään ladonoveksi. Esikuvani on lähinnä Pöyhösen Markus. Eli näkyvät lihakset, ei rasvaa. Ja koska olen jo kertaalleen pudottanut painoani 15kg, niin en aio suostua massanlisäys kuureille.

Kysynkin kommentteja treenistäni. Koska tuloksia tulee ja paino pysyy samana, niin enkö vain olekin osannut valita ravintoni ja treenini oikein? Kertokaa omia kommentteja ja mielipiteitänne, etten joutuisi elämään yksin ajatusteni kanssa :)

69jannu:

Ei kannata vetää failureen asti sarjoja. Kehityt vaikka et syö paljoa koska olet aloittelija. Lihas ei kasva ilman plussakaloreita aloittelijavaiheen jälkeen.

Tilanne on se, että en ole reiluun vuoteen käynyt salilla. Enkä oikeastaan muutenkaan harrastanut liikuntaa tarpeeksi. Olen ollut suoraan sanoen löysä paska.

Mutta nyt olisi asiaan tehtävä korjaus.
Lukulomalla on hyvää aikaa käydä puntilla. Ostin tuossa pari päivää sitten kk-kortin salille, ja olen nyt pari kertaa käynyt vähän nostelemassa puntteja. Ihan vain herättääkseni kehoani noihin liikkeisiin.

Ajattelin, että otan tässä alussa aika iisisti ja totutan taas kehoa painojen nosteluun. Treenimotivaatio on todella korkealla.
Sitä tässä olen miettinyt, että kauanhan sitä kannattaisi vetää tuollaista enemmän kestävyyspainotteista treeniä, ennen kun siirtyy raskaampiin painoihin?
Tässä on neljä kuukautta aikaa käydä säännöllisesti puntilla ennen inttiin lähtöä.
Ohjelmastakaan en vielä aivan varma ole, mutta eiköhän jotain löydy.

Ps. Sarja- ja toistopituudet?

Niin, ja se vielä että fyysinen kunto on aika heikko, niin kestävyydeltä kuin räjähtävältä voimaltaan. Että varmaan kannattaa aika huolella panostaa tuohon alkuun, että tekee riittävän pienillä painoilla hiukan pitempiä sarjoja, ja lähtee tätä kautta kehittämään itseään...!

Tilanne on se, että en ole reiluun vuoteen käynyt salilla. Enkä oikeastaan muutenkaan harrastanut liikuntaa tarpeeksi. Olen ollut suoraan sanoen löysä paska.

Mutta nyt olisi asiaan tehtävä korjaus.
Lukulomalla on hyvää aikaa käydä puntilla. Ostin tuossa pari päivää sitten kk-kortin salille, ja olen nyt pari kertaa käynyt vähän nostelemassa puntteja. Ihan vain herättääkseni kehoani noihin liikkeisiin.

Ajattelin, että otan tässä alussa aika iisisti ja totutan taas kehoa painojen nosteluun. Treenimotivaatio on todella korkealla.
Sitä tässä olen miettinyt, että kauanhan sitä kannattaisi vetää tuollaista enemmän kestävyyspainotteista treeniä, ennen kun siirtyy raskaampiin painoihin?
Tässä on neljä kuukautta aikaa käydä säännöllisesti puntilla ennen inttiin lähtöä.
Ohjelmastakaan en vielä aivan varma ole, mutta eiköhän jotain löydy.

Niin, ja se vielä että fyysinen kunto on aika heikko, niin kestävyydeltä kuin räjähtävältä voimaltaan. Että varmaan kannattaa aika huolella panostaa tuohon alkuun, että tekee riittävän pienillä painoilla hiukan pitempiä sarjoja, ja lähtee tätä kautta kehittämään itseään...!

Itse ainakin kehottaisin monipuolisesti treenaamaan koko kroppaa.. Esimerkiksi 1-jakosella olisi hyvä aloitella. Sillä siitä saa suht helposti mieleisen ohjelman ja kohottaa tuota perus lihaskuntoa suht tasapuolisesti.
Niin kuin sanoitkin kannattaa aloitella hiukan kevyemmillä painoilla, niin lihakset tottuvat rasitukseen eikä ainakaan sen takia motivaatio tipu.
Veikkaisin, että joku kuukausi olisi hyvä aika painottaa tuota kestävyyspainotteista treeniä ennen siirtymistä raskaampiin painoihin.. tosin tuo on vain sinusta kiini minkälaisesta treenistä pidät. Toistopituudet jotain 8-15 väliltä ja sarjoja 2-4 ihan treenistä ja mieltymyksestä riippuen.

Itekkin olen inttiin lähössä ja hiukan sen pohjalta treeniä muuttanut :). Pidä vain motivaatio yllä niin kyllä se kunto alkaa kohoamaan pikku hiljaa :whip:

Itse ainakin kehottaisin monipuolisesti treenaamaan koko kroppaa.. Esimerkiksi 1-jakosella olisi hyvä aloitella. Sillä siitä saa suht helposti mieleisen ohjelman ja kohottaa tuota perus lihaskuntoa suht tasapuolisesti.
Niin kuin sanoitkin kannattaa aloitella hiukan kevyemmillä painoilla, niin lihakset tottuvat rasitukseen eikä ainakaan sen takia motivaatio tipu.
Veikkaisin, että joku kuukausi olisi hyvä aika painottaa tuota kestävyyspainotteista treeniä ennen siirtymistä raskaampiin painoihin.. tosin tuo on vain sinusta kiini minkälaisesta treenistä pidät. Toistopituudet jotain 8-15 väliltä ja sarjoja 2-4 ihan treenistä ja mieltymyksestä riippuen.

Itekkin olen inttiin lähössä ja hiukan sen pohjalta treeniä muuttanut :). Pidä vain motivaatio yllä niin kyllä se kunto alkaa kohoamaan pikku hiljaa :whip:

yksijakoista minäkin mietin. Kandee vielä lisätä pari lenkkiä viikkoon
niin pysyy intissä muiden tahdissa. Eiköhän tuo aerobinen kunto siellä tärkeämpää kuitenkin oo kun että saa x-määrän kiloja penasta.
Mutta vittuako minä intin käytännöistä tietäisin kun itsekin vasta tammikuussa 09 meen sinne.

Back
Ylös Bottom