Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mitäs lisäravinteita tms. mun kannattais käyttää? Oon 14 vuotias ja alottelen painonnostoa. Ohjelma on löytyny ja käyn pari kertaa viikos salil ja lenkil yhtä paljon. Olen kokoa kukkakeppi eli massaakin pitäs saada mut se kai onnistuu syömäl jne. Eli vinkkejä lisäravinteitten hankintaan!

Perus pieruheralla(roheiinit) ja maltolla(hiilarit) saat kelpo palkkarin...Muuten vaa vinot pinot perusruokaa lärviin.

kaveri sano että viel ei kannata ruveta käyttämään noita lisäravinteita että n. vuos kun käynny salil jne. niin alkais olee mömmöjen vuoro. Onko mitään rajaa milloin noita alkaa käyttää?

kaveri sano että viel ei kannata ruveta käyttämään noita lisäravinteita että n. vuos kun käynny salil jne. niin alkais olee mömmöjen vuoro. Onko mitään rajaa milloin noita alkaa käyttää?

lisäravinteet eivät ole mitenkään pakollisia, niitä ilmankin pärjää eivätkä ne vaikuta merkittävästi treeniin tai tuloksiin. lisäravinteiden suurin hyöty tuleekin niiden nauttimisen helppoudesta.

kaverillasi oli varmasti se pointti tuossa sanomassaan että monilla se salitouhu ja varsinkin ruokailu ovat vasta alkutekijöissään saliharrastuksen aloitusvaiheessa jolloin lisäravinteet ovat imo rahanhukkaa.

ensin korjataan isoimmat ongelmat. eli treeniohjelma ja päivän ruokailut mallilleen. sitten vasta jauhot mukaan palkkarin muodossa. ei taloakaan kannata rakentaa huonoille perustuksille. ;)

Juu näin teenki, ohjelma ja ruokovalio kuntoon ja sit vasta lisäravinteet yms. jos näen tarpeelliseks. Sitten olis yks kysymys viellä että sivulla puhuttiin homamade proteiini drinksuista mihin tuli soijaa,maitoa ja rasvaa. Voisko joku kertoo että missä suhteessa ja onko toi soija sitä samaa mitä löytyy ravintolan mauste hyllystä ja käykö rypsiöljy rasvana? Toi "nautitaan" sitten milloin?

Tarkoitus olisi nyt laihduttaa, vaikka en olekkaan niin lihava. Vähän rasvaa on kertynyt tuohon mahan kohdalle ja hieman rintoihin. Niin saako tällä tuloksia aikaan jos tätä tekee kuukauden? Olen siis 165-170cm ja painan 60kg: Alkoi innostamaan tuo kävely nyt, mutta en tiedä vaikuttaako se mitenkään. =/

Arkisin koulun jälkeen 1h kävelylenkki

Viikonloppuisin heti aamusta 1h kävelylenkki ennen aamiaista.

Ja ruokavalio olisi

Aamuisin 1 lasillinen elovena hetki omena&kaneli puuroa ja lasi maitoa

Keskipäivän aikaan arkisin kouluruoka (mitä nyt sattuu olemaankaan) ja viikonloppuisin tähän aikaan ei mitään.

Kotiin tullessa lasillinen tuota samaa puuroa ja maitoa.

Klo 6 aikaan jotain pastaa/kanaa tjsp.

ja illalla taas puuroa ja maitoa. ^^

Joo, elikkäs täytän 15-vuotta tossa lokakuussa ja oon nyt pikku hiljaa alkanu kiinnostumaan bodauksesta. Ite oon n.65kg painava, ja pituutta on n.175cm. Penkistä nousee lähemmäs 80kg kerran tai kaks. Harrastuksena toimii nyrkkeily.
Ajattelin tässä vain, että pituuttta pitäisi vielä ennusteen mukaan tulla n.10cm lisää, niin haittaako bodaus pituuskasvua vai ei? Ja jos vain jotkut liikkeet haittaavat niin mitkä?
Kertokaas pliis.

Joo, elikkäs täytän 15-vuotta tossa lokakuussa ja oon nyt pikku hiljaa alkanu kiinnostumaan bodauksesta. Ite oon n.65kg painava, ja pituutta on n.175cm. Penkistä nousee lähemmäs 80kg kerran tai kaks. Harrastuksena toimii nyrkkeily.
Ajattelin tässä vain, että pituuttta pitäisi vielä ennusteen mukaan tulla n.10cm lisää, niin haittaako bodaus pituuskasvua vai ei? Ja jos vain jotkut liikkeet haittaavat niin mitkä?
Kertokaas pliis.

No ei juuri haittaa, enemmän on sitä luulotautia tässäkin asiassa:) Ja miksi sitä pituutta yleensäkin palvotaan kuin jotain jumalaa? Senkus alotat vaan treenaamaan kovaa ja katot mihin pääset pituuden osalta etkä tuhlaa kehitysaikaa jonkun muutaman mahdollisen sentin takia. Enemmänkin tärkeää on oikeat suoritustekniikat, ettei satu vahinkoja.

PS. itestä luvattiin 186 pitkää, nyt oon 179cm ja pituuskasvu ohi;) Että aikalailla pebaa voi noilla terkkarin ennusteilla sivellä.

Moro! Tuli tossa pari päivää sitten kiisteltyä siitä , että onko monijakoisissa ohjelmissa treenattavien lihasten järjestyksellä mitään väliä.. eli siis tällä tarkoitan sitä jos esim. 4- jakosessa ohjelmassa on rinta-hauis päivä maanantaina ja tiistaina selkä päivä ja hauis saa ensin maanantaina rasitusta suoraan ja taas selkä päivänä saa epäsuorasti rasitusta. Itse olen tehnyt juuri tuollai eli ma rinta-hauis, ti selkä, ke lepo, to olkapää-ojentaja, pe jalat. Eli onko tosta jotai haittaa palautumiselle? Olisiko järkevämpää vaihtaa jalat tohon tiistain selkä treenin kohalle? Kiitos

No tarkotus olisi aloittaa salilla käynti nyt tiistaina, kun sali sittenkin on käyttö kunnossa.

Yksi suurimmista tavoitteista on tietysti penkkipunnerrus...

Pitäisikö aluksi hakea ihan vain pelkällä tangolla tuntumaa, ja sitten kokeilla etsiä se maksimi, koska eikös niihin sarjoihin pidä tietää mikä on maksimi kun jossain luki että sarjat tehdään 65-80% painoilla? Ja muutenkin saisi tietää paljon se maksimi sitten joskus on kasvanut...

Jos ei ole aiemmin penkkipunneruksesta kokemusta niin kannattaisi harjoitella sitä tekniikkaa ensin eikä ihan ekaksi hakea sitä maksimia. Ihan hyvin voi aloittaa punnertamisen niin, että laitat aluksi vaikka vain 2.5kg levyt päihin, jos tuntuu kevyeltä niin lisää rautaa tankoon! Unohtamatta tietysti sitä tekniikkaa :P
Kannattaa varmaan lukea tämä ja mahdollisesti jotain asiasta enemmän tietävää nykästä hihasta. Salilta yleensä löytyy yksi, jos toinenkin avulias. :)

Moro! Tuli tossa pari päivää sitten kiisteltyä siitä , että onko monijakoisissa ohjelmissa treenattavien lihasten järjestyksellä mitään väliä.. eli siis tällä tarkoitan sitä jos esim. 4- jakosessa ohjelmassa on rinta-hauis päivä maanantaina ja tiistaina selkä päivä ja hauis saa ensin maanantaina rasitusta suoraan ja taas selkä päivänä saa epäsuorasti rasitusta. Itse olen tehnyt juuri tuollai eli ma rinta-hauis, ti selkä, ke lepo, to olkapää-ojentaja, pe jalat. Eli onko tosta jotai haittaa palautumiselle? Olisiko järkevämpää vaihtaa jalat tohon tiistain selkä treenin kohalle? Kiitos

Ite oon tehny 4-jakosessa Ma:Selkä, Ti: olkapäät & ojentajat, To: jalat ja Pe: rinta & hauis.

Back
Ylös Bottom