Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mites porukka venyttelee? Ennen treeniä vai sit kunnolla treenin jälkeen? Onko saunomisella mitään vaikutusta palautumiseen? Mites muut ovat pärjänneet ilman lisäravinteita, itellä ei oikeen maistu nuo vaan laatta lentää samantien. Tuo Timban 2-jakonen tuolla FAQ osiossa, niin tuleeko se tehdä jokatoinen päivä vai sitten esim. maanantaina,tiistai välipäivä torstai ja perjantai.

Kiitos!

Kovasti kysyttävää :D
Venyttely - Ennen treeniä venyttelen nopeasti treenattavat lihakset ja lämmittely. Treenin jälkeen, pyrkimys korkeintaan muutaman tunnin jälkeen venytellä treenatut lihakset lävitse ajan kanssa ja sitten välipäivinä käydä läpi koko kroppa.

E: En tiedä miten muut venyttelevät, mutta suositeltavaa olisi kait venytellä treenatut lihakset samana päivänä treenin jälkeen ja venytellä koko kroppa pari kertaa viikossa. :)

Jos en kauheesti kato ruokavalio, syön perusruokaa (lihakastikkeet, kalakeitot, koulun pöperöt jne.) Niin tarvinko lisäproteiiniä?

Etpä sitä tarvi jos ruuasta saat tarpeeks proteiinia..

mitä haittaa hiilareista on illalla

Tuppaa kertyyn läskiks,ku et sä enää illalla tarvi niitä hiilareita..Siks sitä sanotaan et illalla vaan proteiinia ja rasvaa.

Onko saunomisesta haittaa treeneihin?

Onkohan toi nyt ihan tosissaan kysyttyä?

Ehkä jos juuri ennen treeniä saunoo tunnin hullun lailla, eikä juo mitään, saattaa nestehukka haitata, mutta empä käytännössä usko että saunominen haittaisi mitenkään treeniä.

Täällä aloittelijaosiolla näkee kyllä melkosia kysymyksiä... Tuskin juuri kellään on treeni ja ravintopuoli vasta-alkajana niin hyvin hanskassa, että kaiken maailman hifistelysysteemeillä olisi minkäänlaista vaikutusta tuloksiin.

Tai paikallaan takajalka jossain penkillä, eli ns. bulgarialainen kyykky. Ja normikyykky tosiaan ottaa enemmän pakaroihin kun mennään tarpeeksi syvälle, sama juttu noissa askelkyykyissä. Polvi saa hipoa maata, eli niin alas kuin pääsee.

Kertokaas mulle onko mun palautumis metodit pelkkää utopiaa vai toimiiko oikeasti,
Eilen esim muay thai treenien jälkeen venyttelin kunnolla, sitten otin loppulämmöksi viellä noin 10 min lukkopainia, sen jälkeen nautin palkkarin ja istuskelin urheilutalon pihalla hetken aikaa ja lopuksi poljin pyörällä himaan, kumminkaan lihakset eivät olleet ehtineet viellä "jäähtyä".
Eli tällä haen lähinnä sitä ettei maitohapot pääse jylläämään lihaksissa niin pahasti ja palautuminen nopeutuisi.

Noniin, tosissaan ja ilman moralisointeja.. Jos tälläviikolla otan kunnon pleksit to ja la, niin mitkä olis parhaat reenipäivät kun 2-jakosella teen yleensä 2-on 1-off.. Ma ja ti olen jo reenannut. Meinaan vaan että vedänkö nyt neljä päivää ma-to hullua reeniä putkeen (palautumiskyvyn rajoilla) ja sitte loppuviikko vapaata vai esim ma+ti to+la, vai kandeisko jättää reenit väliin loppuviikolta kokonaan? Krapulapäivinä en tietenkään reenaa. Ryyppypäivien reeneistähän ollaan täällä aika montaa mieltä...?

Se on vissiin aika sama treenaatko ollenkaan loppuviikolla... Ma ja ti vaan täysiä, ja loppuviikko lepoa ja dokausta. Jos siltä tuntuu niin lauantaina vähän käy lämmittelemässä suurimpia liikkeitä? Näin itse toimisin. Viikossa kun ei ehdi kummempia tapahtua suuntaan eikä toiseen vaikka treenaisit/jättäisit treenaamatta/joisit/et joisi.

Se on vissiin aika sama treenaatko ollenkaan loppuviikolla... Ma ja ti vaan täysiä, ja loppuviikko lepoa ja dokausta. Jos siltä tuntuu niin lauantaina vähän käy lämmittelemässä suurimpia liikkeitä? Näin itse toimisin. Viikossa kun ei ehdi kummempia tapahtua suuntaan eikä toiseen vaikka treenaisit/jättäisit treenaamatta/joisit/et joisi.

Kiitti asiallisesta vastauksesta! Juuei, tämä kuvio kun toistuu aina silloin tällöin, ettei kyse ole ollenkaan vaan tästä yhdestä viikosta ja sen kehityksestä. Lauantaina sitten vetäsen koko kropan treenin kyykky-veto-penkki-soutu -metodilla ja jatkan harjotuksia maanantaina.

Moro,
Vähän taustaa alkuun. Treenaan tuolla Timban postaamalla 2-jakoisella tuolla FAQ-threadissa 3 kertaa viikossa. Lisäksi vedän viikossa 2 HIIT-sessiota kuntopyörällä, kestona joku 20-25min. Tavoitteina olisi lihasmassankasvatus ja rasvaprosentin alentaminen; hyvänsä esimerkkinä kroppatavoitteesta Lil' Wayne :) .. Vatsalihakset olisi kiva saada näkyviin.

Kysymys onkin, että onko järkeä vetää esim. 2 viikkoa miinuskaloreilla ja sitte 2 viikkoa pluskaloreilla? Kun on tämmöne "skinnyfat" -lookki, nii ei haluais alkaa suoraa pelkästään bulkkaamaan vaan saada vähän rasvaa pois ensin.

Juuups, mietiskelin hyvää ojentaja liikettä tohon mun ojentaja päivään. Treenaan täl hetkel 2-jakosel ja liikkein on: Dippi, ranskalainen kp ja ojentaja taljassa. Mutta toi dippi ei jotenki tunnu olevan mua varten, ni kelasin siihe tilalle tota penkkii kapeel otteel. Mites toi liike oikeestaan tehään ja oisko hyvä vaihtehto ?

Pitäis kohta tässä lähteä salille, mutta onko se kannattavaa, jos lihakset ovat vielä ihan tööt.
1 jakoisella tässä muutama viikko tehty ja ruokavaliota koitettu asetella kuntoon. Kävin tuossa toissapäivänä ja 3 kertaa käyn. Eli onko ylikunto/rasitusvaaraa jos tästä lähden vaikka kroppa on kipeä?

ei siinä mitään vaaraa ole. se harjoittelu nyt vain on vittumaisemopaa kun on paikat jumissa. sitä se teettää jos alkaa yht äkkiä harjoittelemaan kovasti. kokemusta on:piis:

jakaminen

Mua ihmetyttää tuo jako jossa rinta ja ojentajat on eri päivillä. Jos esim. vetää penaa niin siinähän tulee vedettyä kumpaakin. Mä olen joskus oppinut seuraavanalaisen jaon:
1. Rinta ojentajat olkapäät yms.
2. Haba + ylätaljat + alataljat yms.
3. Jalat + alaselkä + ehkä vatsaa tms....
Onko tuo täysin väärä ajattelu? Silloinhan tulee eristettyä noi lihasryhmät aika tehokkaasti eri reenipäiville.

Back
Ylös Bottom