Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos kehorakennus mielessä treenaa, niin ei mun mielestä kannata erikseen noita kylkiä treenata. Pysyy vyötärö mahdollisimman kapeena. Kyykyt sun muut kyllä vahvistaa ja kasvattaa sitä keskivartaloa.

Jos kehorakennus mielessä treenaa, niin ei mun mielestä kannata erikseen noita kylkiä treenata. Pysyy vyötärö mahdollisimman kapeena. Kyykyt sun muut kyllä vahvistaa ja kasvattaa sitä keskivartaloa.
IMO EHRAM samaa mieltä. Riittää kun jaksaa kuitenkin hakata niitä suoria vatsalihaksia paljon.

En tiedä kuuluuko tänne, mutta pistetään : Mistä johtuu tarkalleen ammattilaispuolella kehonrakennuksessa ilmenevä "suuriverisuonisuus"? Pintaan kohonneet järkyttävät letkut jotka luikertelevat ihon alla?

Alhainen rasvaprosentti, korkea verenpaine, ikä, geenit, lihashypertrofia, hormoonit ja kosmeettiset lääkkeet voivat olla syitä.

Varmasti löytyy muitakin vaikuttavia tekijöitä. Tuo ikä voi olla urbaania legendaa, mutta niin olen lukenut muutaman kehonrakentajan väittäneen. Hypertrofia vissiinkin sillä lailla, että lihasten kasvaessa ne "työntävät" pintaverisuonia enemmän esiin. Myös netistä löytyy juttua, että kehonrakennuksessa käytettäisiin ns. kosmeettisia lääkkeitä joilla on tarkoitus saada suonet pullistumaan näkyvästi esiin. Eipä mikään ihme, ottaen huomioon kuinka suosittua syntholit & ja vastaavat ovat huippukehonrakennuksessa.

Geenitkin varmasti ovat melkoinen vaikutin. Esim. Cutlerhan ei mitenkään erityisen suonekas äijä ole kireänäkään, toisin kuin monet muut. Näyttäisi myös, että jotkut hormoonit saattavat aiheuttaa tuota. Mm. Equiposesta on ainakin tuollaista liikkeellä, toisaalta jotkut taas sanovat ettei sillä ole sellaista vaikutusta. Googlettamalla varmaan selviää siitäkin enemmän.

EDIT: joo googlettamalla tosiaan näyttäisi tulevan aika monta tulosta hormonien (sisäisten & ulkoisten) vaikutuksesta verisuonien kokoon.

Raapasin googlella nopiasti.

"Advanced level resistance training has the tendency to increase the size and thickness of the circulatory system, including the thickness of the veins, the heart too.

This training effect occurs because when you exercise your muscles with high intensity resistance training, they need a huge volume of blood delivered to them very fast to deal with clearing out metabolic waste products, and providing nutrients to the muscles.

Compare the veins of an endurance athlete who also has low body fat, to a bodybuilder, and you will see the difference in the size of veins that results from the different types of training"

Source: http://www.muscle-body.com/general/why-do-bodybuilders-get-such-large-arm-veins/

Tuossa Elel pastesikin linkin, että mitä enemmän lihas tarvitsee verta ja ravintoa ja happea ja kuljettaa turhia aineita pois, niin sitä suuremmaksi suonet kasvavat lihaskasvuun tähtäävällä harjoittelulla. Ilmeisesti sydänkin kasvaa samalla jossain määrin. Suurempi lihas->enemmän verta tarvitsee -> Enemmän työtä sydämelle-> Suuremmat paineet-> Sydämen kasvu jossain määrin yleisesti. Plus sitten kaikki "lääkkeet" ja muut millä korostetaan vielä enemmän.

Ajattelin alkaa laihuttaa lisäämällä liikuntaa (säkin hakkaus/soutulaite) menettääkö silloinkin lihasta jos ei muuta ruokailuja mihinkään vai jatkaako kasvua samaa vauhtia?

Ajattelin alkaa laihuttaa lisäämällä liikuntaa (säkin hakkaus/soutulaite) menettääkö silloinkin lihasta jos ei muuta ruokailuja mihinkään vai jatkaako kasvua samaa vauhtia?

Yhtäaikainen lihasmassan kasvatus ja rasvamassan vähentyminen on mahdollista vain hyvin harvoilla, usein aivan aloittelijoilla.

Kun kulutus on saantia suurempaa menetetään yleensä aina myös (enemmän tai vähemmän) lihasta rasvan ohella.

Laihduttaessaan ihminen menettää mitä suurimmalla todennäköisyydellä lihasta joka tapauksessa. Aloittelijan on tosin mahdollista kasvattaa lihasmassaa myös dieetillä. Aerobinen liikunta pitää kuitenkin kehon ja mielen virkeänä, joten suosittelen lisäämään liikuntaa, mikäli haluat laihduttaa.

edit: Olinpas hidas, Kaakku ehtikin jo sanoa kaiken tarvittavan.

Oon täs pikku hiljaa pudotellu painoa, mutta yllätys yllätys, ei se kroppa paljo sen paremmalta näytä ku painoa tiputtaa lähinnä vaan syömällä vähemmän. Eli nyt pitäis sitte saada lihaksiaki. Sen verran oon näitä keskusteluja lukenu, et rasvan poistaminen ja lihasten kasvattaminen ei taida olla mahdollista yhtä aikaa? Nyt oon noin 153cm ja 46kg. Varsinki maha on aivan liian löysä, samoin reidet. Käsivarsis nyt pikkasen lihastaki on ku oon puntteja nostellu jo jonki aikaa. Mutta siis kannattaisko mun nyt sitte vaan kasvattaa lihasta ensin ja sit myöhemmin yrittää päästä tosta lopusta rasvasta eroon? Kai toi mahaki edes vähä paremmalta alkaa näyttää sit ku on lihakset vähä paremmas kunnos? Vai pitäiskö vielä polttaa rasvaa? Laihduttamisen osaan jo, eli syödä vähemmän ku kulutan, mut entäs sitte ku niitä lihaksia pitäis saada? Pitääkö syödä vähintään niin paljo ku kuluttaa? Jos syö vähemmän niin eikö punttitreenistä oo mitään hyötyä?
Sori jos kyselen tyhmiä, mut oon aivan aloittelija...

Jees eli samaa tässä koitan vähän kysellä että ku tossa juuri aloitin salilla käymisen mutta vatsasta haluisin löysät pois joten miten onnistun siinä? Lenkkeilyä pari kertaa viikos?

Jees eli samaa tässä koitan vähän kysellä että ku tossa juuri aloitin salilla käymisen mutta vatsasta haluisin löysät pois joten miten onnistun siinä? Lenkkeilyä pari kertaa viikos?

et mitenkään.

jos taas tahdot hävittää yleisesti rasvaa kropasta niin syöt vähemmän kuin kulutat...

e tarkennus: et voi laihtua pelkästään vatsasta...

no mutta tännehän tämä sopii passelisti:

oon tuossa lukenu näistä 2x6 reeneistä, mutta samalla on hiipinyt mieleeni tuo 5x5, että kumpi mahtaakaan olla parempi. yksilöllistäkö? tein aikoinani tuota 5x5, joka liikkeessä mitä vaan tuli tehtyä. en tiedä mitä pienet lihasryhmät on, mutta jotkut liikkeet olivat sellaisia, että ne täytyi tehdä 3x8 muuten siitä ei tullut mitään. Sitten kysymystensarja: ovatko nämä niitä pienempiä lihasryhmiä? voiko tuosta 5x5 systeemistä olla haittaa? kehittääkö 5x5 enemmän ku tuo 2x6, yksilöllistä(kö)?

en ole koskaan ollut mikään todella kova puntillakävijä, mutta viime vuonna tuossa oli sellainen hetki, että innostuin tosissani. jahka sain lihakset (kesti 9 salillakäynti kertaa, jolloin tein vaan koko kropan läpi kolmesti viikossa) totuteltua niin tein kaiken tuolla 5x5 systeemillä lukuunottamatta joitakin lihasryhmiä mitkä täytyi tehdä 3x8 niin tuntui etten väsynyt millään. tein tuon saman homman neljä kertaa viikossa eikä väsymyksen merkkiäkään näkynyt. salilla saattoi joskus mennä helposti 1h 30min ja huomasin, että katohan on jo noin paljon mennyt, että teempä vielä joitakin tässä vaikkei kuulu ohjelmaankaan. seuraavana aamuna ei merkkiäkään lihastenkivusta, ei väsymyksestä, eikä missään mitään. oli vaan tunne, että koulun jälkeenhän täytyy salille mennä. onko tuo ihan tervettä? en käyttänyt mitään palkkareita tai muitakaan... jotenkin kummallinen juttu.

selvä se,mutta enpä taida osaa laskee sitä että syönkö enemmän vai vähemmän kuin kulutan.

Mutta tarkoituksena nyt oli alkaa pikkuhiljaa hankkia niitä lihaksia,salilla käymisen aloitin juuri, niin ajattelin käydä lenkillä ainakin pari kertaa viikossa,joten onko siitä haittaa lihasten kasvun kannalta?

Ajattelin että sillä tavalla saisin vähän poltettua rasvaa pois ja kiinteyttää koko kroppaa ja samalla kävisin 3x viikos salilla... :)?

voi olla tyhmiä kysymyksiä. :S

selvä se,mutta enpä taida osaa laskee sitä että syönkö enemmän vai vähemmän kuin kulutan.

Mutta tarkoituksena nyt oli alkaa pikkuhiljaa hankkia niitä lihaksia,salilla käymisen aloitin juuri, niin ajattelin käydä lenkillä ainakin pari kertaa viikossa,joten onko siitä haittaa lihasten kasvun kannalta?

Ajattelin että sillä tavalla saisin vähän poltettua rasvaa pois ja kiinteyttää koko kroppaa ja samalla kävisin 3x viikos salilla... :)?

voi olla tyhmiä kysymyksiä. :S

Älä aloita liian rajusti, varsinkin aerobinen liikunta voi vetää kropan liian kovalla harjoitusrytmillä ylirasituksen tilaan. T. nimim. siinä tilanteessa ollaan.

Mutta mutta, ei lenkkeilystä haittaa ole, päinvastoin. Kevyitä lenkkejä salin ohella on vain hyväksi. Eri juttu on vetää sitten 40km lenkki jolloin varmasti ollaan lähempänä kenialaista pitkänmatkanjuoksijaa kuin salipattia.

Sinuna aloittaisin kevyesti juoksun osalta. Salitreeneillä ei saa ylirasitusta kovin helpolla kunhan muistaa syödä riittävästi (=paljon).

Rasvaahan maltillisella juoksulla saa poltettua hyvin.

Todella aloittelija

Hei!
Epäilen, että nämäkin kysymykset on kysytty mutta olen seikkaillut sivustoilla jo pariin kertaan aiemmin, enkä ole saanut mitään selkeää kuvaa. Nyt uskalsin sitten jo rekisteröityä, jos vaikka sais neuvoja..

Olen 35v nainen, olen aina harrastanut jonkin verran ja jotain liikuntaa. Vaihtelevalla menestyksellä tietty.

Sutjakkuutta pitäisi saada kehoon, Malli nimittäin on se klassinen päärynä.. :eek:
Rasva siis pois ja sitten vois alkaa miettiin niitä lihaksia, et pitäiskö jotain kasvattaa jne
(Jos nuo jäljellä olevat riittäis tuohon sulatus työhön...)

Kuinka usein pitäis liikkua + käydä salilla. Olen kyllä huomannut, että se kolme kertaa viikossa ei taida riittää meikäläiselle. Innostuskin hiipuu silloin. 5 krt on ainakin aikaisemmin tuntunut hyvältä. Sekä salia, että erilaista aerobista sekoitellen.

Miten ruokavalio? Onko se kuinka tarkkaa ja mistä saisin ohjeita siihen. Painonvarijoiden ohjeilla ei nimittäin jaksa käydä liikkumassa. Mahdollisimman helppoja ohjeita olis kiva löytää. Ei aina jaksais gourmee aterioita vääntää.

Kuinka tarkat muuten kannattaa asettaa tavoitteet?Se on varmaan musta yx kaikkein vaikeimmista jutuista. Mistä sitä voi tietää mitä omasta kehosta voi saada aikaan.... :jahas:

Hei!

Kuinka usein pitäis liikkua + käydä salilla. Olen kyllä huomannut, että se kolme kertaa viikossa ei taida riittää meikäläiselle. Innostuskin hiipuu silloin. 5 krt on ainakin aikaisemmin tuntunut hyvältä. Sekä salia, että erilaista aerobista sekoitellen.
Yksi lepopäivä kannattaa ainakin pitää viikossa. Mikäli 5krt viikossa tuntuu hyvältä niin sitten kannattaa tehdä niin, vaikka 3krt salia ja 2krt aerobista.
Miten ruokavalio? Onko se kuinka tarkkaa ja mistä saisin ohjeita siihen. Painonvarijoiden ohjeilla ei nimittäin jaksa käydä liikkumassa. Mahdollisimman helppoja ohjeita olis kiva löytää. Ei aina jaksais gourmee aterioita vääntää.
Kannattaa luea tämä myös FAQ:ssa on paljon hyvää juttua ravinnosta.
Kuinka tarkat muuten kannattaa asettaa tavoitteet?Se on varmaan musta yx kaikkein vaikeimmista jutuista. Mistä sitä voi tietää mitä omasta kehosta voi saada aikaan.... :jahas:

Tavoitteet kannattaa asettaa niin tarkkaan kun haluaa. Asettaa pieniä tavoitteita vaikka kuukausittain esim. aina 1kk=-1kg ja sitten vaikka pitkänajan tavoite vuoden päähän. Mikäli tavoitteet on kovia kannattaa varata vaan enemmän aikaa projektille.

Hei!
Epäilen, että nämäkin kysymykset on kysytty mutta olen seikkaillut sivustoilla jo pariin kertaan aiemmin, enkä ole saanut mitään selkeää kuvaa. Nyt uskalsin sitten jo rekisteröityä, jos vaikka sais neuvoja..

Olen 35v nainen, olen aina harrastanut jonkin verran ja jotain liikuntaa. Vaihtelevalla menestyksellä tietty.

Sutjakkuutta pitäisi saada kehoon, Malli nimittäin on se klassinen päärynä.. :eek:
Rasva siis pois ja sitten vois alkaa miettiin niitä lihaksia, et pitäiskö jotain kasvattaa jne
(Jos nuo jäljellä olevat riittäis tuohon sulatus työhön...)

Jos vaan englannin kieli taipuu nii suosittelen tutustumaan tähän artikkeliin:

http://www.musclewithattitude.com/readTopicMwa.do?id=1493093&pageNo=

Siitä löytyy hyvinkin tarkat ohjeet ruokavalioon ja treeniin, senkun laittaa omat mittansa annettuihin kaavoihin.

Tsemppiä vartaloremonttiin! :)

Morjens.

Voisiko joku neuvoa millanen ruokavalio sopis mulle? Painan 70 kg ja oon 181 cm pitkä ja treeni ois tää kyseinen:

Koko kroppa kerralla ohjelma

Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x