Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikähän idea tollasia on laskea? Mulla menee kapea penkkiki rinnalle, jos en aivan täysin keskity punnertamaan ojentajilla. Kyllä se on ihan yksilöllistä, paljonko esim. penkki ottaa rintaan/olkapäihin/ojentajiin.

Mikähän idea tollasia on laskea? Mulla menee kapea penkkiki rinnalle, jos en aivan täysin keskity punnertamaan ojentajilla. Kyllä se on ihan yksilöllistä, paljonko esim. penkki ottaa rintaan/olkapäihin/ojentajiin.

Laskelmien ja muiden perusteluiden idea on siinä, että niillä tyrmätään muiden mutua.

Toi, että "mihin ottaa" on eri asia kuin lihaksen tekemä työ(, mistä tossa ylempänä puhuttiin). Esimerkiksi staattinen treeni ei ole fysiikan näkökulmasta työtä vaikka lihas supistuisi kuinka kovaa. Jossain liikkeissä pieni lihas voi supistua suhteessa suunnilleen yhtä paljon kuin iso lihas, vaikka jälkimmäinen tekisi liikkeen aikana huomattavasti suuremman työn. Normaalissa tankopenkissä rinta tekee aina suuremman työn kuin ojentaja, yksilöstä riippumatta. Suuntaa antavia työmääriä pystyy aika näppärästi itse laskemaan kun tietää muutamat lähtöarvot, mutta jos taas lihasaktivaatiot kiinnostaa, niin kannattanee tutkia jotain EMG-mittausten tuloksia.

shut-up-and-train.webp

Mitä jos et sitten aloittaisi väittelyä ilmiselvästä asiasta? Hohhoh. Vastaoteleuat - selkäliike oikein tehtynä, penkki - rintaliike oikein tehtynä (ei mikään runkkupomppu), voit myös jutella niille kavereille joilla on rinta revennyt jopa kapeassa penkissä...

Millä tavalla ilmiselvää? Että kapealla otteella tehdyt vastaote leuat, voidaan pitää vain selkäliikkeenä? Sehän on yksi parhaista liikkeistä myös hauiksille. Ja toiseksi, en liittynyt mitenkään tuohon penkin hyötysuhden mittaus väittelyyn..

Aivan, anteeksi. Kyllä mulla menee kapeakin leuanveto selälle, jännä juttu että vedän juurikin kapealla leuanvedolla (kuten monet muutkin) suurimmat lisäpainot. Ja jonnii verran on tullut vedeltyä leukoja. Toisekseen, puhuit vain vastaoteleuoista ;) leveä vastaote onkin vielä selvempi tapaus

Joka ikisessä leuanvedon variaatiossa pääsuorittajalihas on se vanha tuttu latissimus dorsi, ainoastaan avustavat lihakset, tai niiden painotukset vaihtuvat. Pienelläkin anatomian tietämyksellä selvä asia. Kiista ratkaistu.

Leuanvedossa tietysti latsit aina tekee isoimman työn mutta ei sitä silti mun mielestä erikseen miksikään selkäliikkeeksi tarvii erikseen kategorisoida, hyvä yläkropan moninivelliike. Mutta onko sillä nyt oikeasti niin paljon väliä miten kukakin näitä liikkeitä kutsuu tai luokittelee, eiköhän tän keskustelun vois jättää tähän.

Ertsin postaukseen tietty vois sen verran sanoa, että mua kiinnostaa millaisia sitten olis ne väärin tehdyt leuat jotka ei mee selälle. Ainoa minkä keksin, on että leuanvedon alotusasennosta vedettäis tanko niskatan taakse niin että olkavarret pysyy ylöspäin suunnattuna. Enpä oo kyllä ikinä nähnyt/kuullut että kukaan tuollaisia "hauiskääntöjä" tekis, enkä kyllä keksi mitään syytä tehdäkkään kun hauiksen voimantuotta on kaukana optimaalisesta noin vaikeessa asennossa ja olkapäätkin ois varmasti tosi kovilla.

Kertokaapas joku hyvä/laadukas palautusjuoma joka on sitten kans hintansa väärti? Olen muutaman pussin jo käyttänyt recovery prota, mutta aattelinpa täältä kysyä löytyykö tohon hintaan mistää parempaa palkkaria vai ajaako recovery sitten saman asian?

Tarkoituksena olisi mahdollisuuksien mukaan perjantaisin treenata räjähtävyyttä, kuitenkin siten, ettei se vie tehoja seuraavan päivän pelistä. Lajina on siis futsal. Mitä liikkeitä ja millaisilla painoilla olisi järkevä vetää, vai onko edes mahdollista?

Kertokaapas joku hyvä/laadukas palautusjuoma joka on sitten kans hintansa väärti? Olen muutaman pussin jo käyttänyt recovery prota, mutta aattelinpa täältä kysyä löytyykö tohon hintaan mistää parempaa palkkaria vai ajaako recovery sitten saman asian?

Saman asian kaikki ajaa. Perus herallakin pärjäät joka on halvempaa. Reco on kuitenkin aika kallista.

Eli ongelman nimi, olen ennen aina tehnyt kolmijakoisella 1: jalat 2:hauis/selkä 3:olkapää/ojentaja/rinta.
Ongelman tekee että ennen tein selkä/hauis treenissä alkuun maven jossa hauikset eivät rasittuneet, nyt kierukkani kuitenkin halkesi ja jalkoja ei saa rasittaa 10 viikkoon, ja jos nyt otan raskaaksi pääliikkeeksi jonkun koneessa tehtävän soudun ( en pysty seistä) niin hauikseni väsyy eikä hauis treenistä taas tule mitään. Kysymykseni kuuluu että palautuuko tarpeeksi hyvin jos tekee 2on1off tyylillä seuraavat 10 viikkoa jaolla 1:rinta/selkä 2:kädet olkapäät ja sitten välipäivä ja taas sama rumba? Ja miltä ohjelma näyttää
Selkä/rinta:
Penkki 3x10
Leuat leveä myötä 3x6
Vinopenkki käsipainot 3x12
Yhden käden kulmasoutu 3x12
Pullover käsipainolla 3x12

Kädet/olkpäät:
Leuat kapea vastaote lisäpaino 4x6
Pystypunnerrus 3x10
Dippi lisäpaino 3x10
Hauis käsipainoilla 3x10 (pikku cheatilla)
Viparit 3x12
Ranskis 3x10
Coleman 7/7/7 x3 haballe ( puhtaasti)

Kaikkivaltias:
Ite oon ainakin tykänny tosta Mass:n palkkarista. Simppeli hera+malto+kreatiini koostumus ja hintakin vielä ihan kohtuullinen 12.6e/kg. Maistuu hyvältä (ainakin suklaa) eikä tarvii ite sekotella useampia jauhoja.

Maku (ja sekoittuvuus?) niissä varmaan se merkittävin ero on. En oo tota RP:tä maistanut mutta Massin hera ja palkkari on ainakin mun mielestä maultaan parhaita mihin ite törmänny. Mielipideasioita tietysti.

Ihan tälleen asiasta kukkaruukkuun olen käynyt säännöllisesti salilla 4 kertaa viikossa 3kkn ajan. Jonkin verran tietoa hommista on hankittu ennen aloitusta sekä jakson aikana, mutta yksi on mihin en oikein ole saanut vastausta nimittäin alkoholi. Käyn ma-to salilla ja pe-la jompanakumpana tai molempina yleensä tulee kuppia otettua. Kysynkin että onkos siitä mitään haittaa?

Sen vähempi alkoholia sen parempi, siitä on aina haittaa. Mutta meet tietenkin oman järjen mukaan, kohtuus kaikessa.

Back
Ylös Bottom