Eli olen siis 17-vuotias tyttö 156/54. Ihan nollasta lähdetään liikkeelle, satunnaisesti olen lenkkeillyt ja harrastanut jotain liikuntaa mutta lähinnä ihan hyötyliikuntaa. Aloitin maanantaina 10 km:n juoksuohjelman, jossa kaksi vapaapäivää viikossa (ke & la) Motivaatio kunnossa ja salille on päästävä! Oon tässä selaillut sivustoa ja joitain ohjeita olen laittanut merkille.Haaveena on terveellisempi ruokavalio, lihaksikkaampi ja näyttävä kroppa ja yleiskunnon parantaminen.
Olen aloittanut kesätyöt pikaruokalassa ja päivät ovat yleensä 10:30-19:30. Joskus alkaa myöhemmin ja joskus pääsee aikaisemmin yms... Töissä on kotiruokatyyppinen lounas 12-14 aikoihin, ennen kiireisintä aikaa ja ruokaraha menee palkasta. Hiki virtaa yleensä 24/7 ja muutenkin työ on melko raskasta.
Lisäksi joudun käyttää prednisolon kortisonivalmistetta pitkäaikaissairauteeni. Nyt on menossa 40mg/joka toinen päivä. (Lääkettä ollaan purkamassa vähitellen pois, n. -10mg/viikko.) Lääke on nostanut painoani noin kolme kiloa, mutta nyt paino laskusuunnassa. Ajattelin aloittaa treenaamisen salilla Starting Strength - 1-jakoisella perusohjelmalla.
Elikkäs nyt kysymyksiin...
Ensinäkin, miten olisi järkevää syödä? Millainen aamupala? Miten töissä? Entä töiden jälkeen? Miten huolehdin proteiinin, hiilareiden ja rasvan saannista, kun niitä on aika vaikea töissä laskea.
Tuleeko liikuntaa päivän aikana ”liikaa” jos ensin töissä seitsemän tuntia, sieltä salille ja mahdollisesti illalla vielä kävelylenkki tai pieni juoksulenkki?
Haittaako lääkehoito lihasten kasvua? Kannattaako minun aloittaa vielä salilla käyntiä, kun lääkeannos on noin korkea, vai odottaa vielä muutama viikko ja lenkkeillä ensin kevyesti?
Aloitan tosiaan aivan nollasta joten kaipailisin paljon tietoa ja neuvoja. Anteeksi jos kuulostaa täysin idioottimaiselta, mutta paljon kiitoksia jokaiselle neuvojalle! :D