Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllä tuommoseen 185/73 varteen tarttuu vuodessa helposti tuo kymppi. Vähän riippuu tieten luontaisesta taipumuksesta lihoa/laihtua, meikäläinenkin oli 2008 185/75, nyt 185/100. Syö paljon ja treenaa monipuolisesti ja järkevästi niin olet kohta itsekin tällainen adonis....

Kyllä tuommoseen 185/73 varteen tarttuu vuodessa helposti tuo kymppi. Vähän riippuu tieten luontaisesta taipumuksesta lihoa/laihtua, meikäläinenkin oli 2008 185/75, nyt 185/100. Syö paljon ja treenaa monipuolisesti ja järkevästi niin olet kohta itsekin tällainen adonis....

Itsellä on toi aineenvaihdunta ja ruoansulatus sitä luokkaa että mikä laulaen tulee nii viheltäen menee. Sen takia on ollut vaikea edes lihoa. Kiitos vastauksesta!

Ekana vuonna en vaakaa käyttänyt, mutta tokana vuonna tuli 5 kg käytännössä ilman rasvaa, joten bulkilla varmaan saisi tuon 10. Treenin tosiaan pitää olla fiksua ja ruokavalion luonnollisesti.

Moro!

Osaatteko arvioida miten paljon painoa pystyn nostamaan tilanteesta;

185cm / 73kg
Olen käynyt salilla nyt vähä päälle viikon, tarvittavat lisäravinteet löytyy ja motivaatioo. Syön terveellisesti viisi kertaa päivässä, ja pyrin saamaan aina 2g/kg proteiinia.
Itsellä oli alussa melkein samat mitat (186cm/70kg), nyt olen 3kk käynyt salilla ja säännöllisesti mitannut rasvaprosenttia ja kehonmassaa. Arviolta olen saanut 0,6kg lihasmassaa/kk. Tämä tekisi siis vuodessa 7,2kg lihasta. Rasvaa ei ole kertynyt ollenkaan, itse asiassa jopa palanut 0,2kg, ja mielestäni olen aika lailla syönyt kulutuksen mukaan.

Jos syöt reippaasti plussalla niin uskon että 1kg/kk lihasta voi olla mahdollista, kunhan et pelkää hieman läskin karttumista. Itse olen syönyt alusta asti proteiinia sen 2g/painokilo, mutta muuten söin ihan liian vähän vaikka luulin syöväni paljon. Nyt vasta olen laittanut kalorit reippaasti plussalle, katsotaan josko tämä tahti itselläkin vielä kiihtyisi. :) Muista siis syödä PALJON, niin kyllä niitä tuloksiakin tulee nopeasti. :)

Saa aloittelija aika kohilleen pistää treenit ja muun elämän tukemaan treeniä että saa vuodessa 10kg lihasta.
Hah, olin viel 73-74 kiloa 188cm pitkä tammikuus ku aloitin treenaamisen, ni painan nyt jo vissiin 90 kiloo, mukavasti leventynyt olkapäät, oon saanut rintalihakset olemaan yms :hyper: Tiedä sit kui pal läskiä tullut, mut en todellakaan oo lihava mitenkään, mut ennen ku aloin treenaa ni elin aika epäterveellisesti, et aloitin sillon esim juomaan myös runsaasti vettä ja nykyään kiinnitän tarkkaa huomiota mitä ja milloin syön sekä tietysti syön kuin ison miehen kuuluu :D

Hah, olin viel 73-74 kiloa 188cm pitkä tammikuus ku aloitin treenaamisen, ni painan nyt jo vissiin 90 kiloo, mukavasti leventynyt olkapäät, oon saanut rintalihakset olemaan yms :hyper: Tiedä sit kui pal läskiä tullut, mut en todellakaan oo lihava mitenkään, mut ennen ku aloin treenaa ni elin aika epäterveellisesti, et aloitin sillon esim juomaan myös runsaasti vettä ja nykyään kiinnitän tarkkaa huomiota mitä ja milloin syön sekä tietysti syön kuin ison miehen kuuluu :D

Se, että vatsalihakset vielä näkyy. Ei tarkoita sitä, että se 16-17kg olisi mitenkään puhdasta lihasta.

Ei tietenkään, mutta se kertoo siitä, ettei sitä läskiä ole tullut ainakaan kovin paljoa.
Niin en tosiaan tiedä, mut henkilökohtaisesti ei kiinnostakkaan niin kauan ku ei rupea näyttää mistään kohtaa läskiltä. En ole kauhean valistunut, mutta voiko olla olemassa sellaistakin, et saa ns. ilmaista lihasta kroppaan jos on ennen ollut aliravittu? :hyper:

Elikkäs oon harjotellu n. 4kk yksjakosella nyt, ja oon huomannu parina viime kertana oudon kivun vas. olkapään kohdalla ku treenaan penkkiä. 2 sarjaa tein ''ennätys-sarjapainoilla'', ja kummissakin sarjoissa ensimmäinen toisto aiheutti tuon vihlovan kivun. Pitäiskö mun huomenna jättää penkki välistä, vai mitä pitäisi tehdä oikein? Ehkä joku sijais-liike rinnalle ja ojentajille? Täytyy myöntää että lämmittelyt on usein jääny liian vähään.

No lämmittely on vissiin aika tärkeää, itse tykkään yleensä pitää paljon vaatetta pääl ennen treeniä, ja sit vähentää ku alottaa lämmittelee ja treenaa. Varmaan saatat joutua taukoa pitää. olkapää on vähän sellanen et ottaa helposti osumaa. Kannattaa kaikis rinta ja olkapää liikkeis pyrkiä pitää ne alhaalla ja takana, ni se auttaa kans vissiin. Niinku vedät lapoja yhteen ja olkapäät mahdollisimman alas aina kun teet liikkeitä.

Mullakin oli joskus aina rintatreenin alussa pientä kipuilua olkapäissä, kuminauhalla aloin lämmittelemään, ja kivut hävisivät. Sitä siis suosittelisin ainakin kokeilemaan.

Kiitos nopeista vastauksista, pitää sitten pitää jonkin aikaa taukoa penkistä. (ainaki viikko) Ja tsekkailla mitä toi kuminauha juttu on jos kokeilisi sitä joskus.

Miten saisin kehitettyä itteäni leuanvedossa? Menee se 2-4 toistoa, vastaotteella 1-2 enemmän. Tuntuu ettei millään onnistu kasvattamaan toistomääriä. Lopuksi se keho ei vaan nouse ylös vaikka kuinka yrittää taistella. Pitäiskö tehdä puol vetoja, ettei laske ihteään ihan alas asti?

Miten saisin kehitettyä itteäni leuanvedossa? Menee se 2-4 toistoa, vastaotteella 1-2 enemmän. Tuntuu ettei millään onnistu kasvattamaan toistomääriä. Lopuksi se keho ei vaan nouse ylös vaikka kuinka yrittää taistella. Pitäiskö tehdä puol vetoja, ettei laske ihteään ihan alas asti?
Kokeile lisätä vaikka sarjojen määrää. Älä tee joka kerta failureen ja toisinaan taas tee jopa failuren yli eli negatiivisia perään. Ylätaljan tekemisestä tuskin on haittaa, kunhan aina leuat teet ensin.

Kehittyykö maksimivoima yhtä hyvin 3 toiston sarjoilla noin 80-90% kuin 1 toiston sarjoilla 90%-100% ?

Kannattaako noita yli 90% ykkösiä ottaa useinkin vai voiko 80-90% toistoilla kehittyä yhtä hyvin?

Eli yksinkertaisesti kysyttynä, voinko kehittyä tällä tavalla: Pääliikkeissä 1. viikko 5x5x70% 2. viikko 5x5x70-80% ja 3 viikko 6x3x80-90%

Kokeile lisätä vaikka sarjojen määrää. Älä tee joka kerta failureen ja toisinaan taas tee jopa failuren yli eli negatiivisia perään. Ylätaljan tekemisestä tuskin on haittaa, kunhan aina leuat teet ensin.

Eli; 5x2 tai 3? Kumpi kehittää sitten paremmin, myötä vai vastaote? Ja tosta ylätaljasta, kannattaako se vetää eteen vai niskan taakse, että auttais paremmin?

Back
Ylös Bottom