Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joskus muista tuntuu, että puolet vastauksista tähän ketjuun kirjoitetaan jossain zombipapukaijamoodissa, jossa kysymystä ei edes lueta kunnolla eikä hetkeäkään mietitä, millainen ihminen millaisilla taustoilla ja tavoitteilla kysyy, vaan syötetään samat HCBB-kuusikko-SS-rahkaa-ja-kanaa-aerobinen-aiheuttaa-kataboliaa-tee-kyykkyä-ja-mavea-mantrat kysymykseen kuin kysymykseen, kysyi sitten nuori tyttö peruskunto-ohjeita tai vaikka joku kasikymppinen pappa kuntoutusohjeita. Ei sillä, aloittevalle bodarille tai voimailijalle nuo ovat hyviä ohjeita, mutta silti niitä on typerää tuputtaa sellaisenaan aivan jokaiselle, joka täällä jotain kysyy.

e: ja havainto on yleinen ja pidemmälle aikavälillä tehty, eikä siis liity ainakaan pelkästään tuohon äskeiseen aerobisesta varoitteluun.

...Jonka vuoksi lisäsin "liikunnan ilon" ja "aerobisen kunnon", ja rivien välistä pystyy lukemaan, että ei sitä aerobista liikuntaa välttämättä kannata väkisin tehdä.

Pystypunnerruksesta kysymys!

Salitreenin aloitus edessä ensi viikolla, ja pystypunnerruksen haluan siihen sisällyttää. Sen verran siihen ihastuin käsipainoilla kotona heiluessa. Kotosalla tein sitä ihan vaan seisaaltaan ja tuntui oikein hyvältä(pahalta:)). Kaikkein eniten tuntuu ojentajat huutavan hoosianna, vaikka muuallakin tuntuu. Näinkö sen kuuluukin olla?

Liikkeestä on kuitenkin useampia variaatoita sekä tangolla että käsipainoilla. Mitä voisitte aloittelijalle suositella, ellei juurikin tuota mitä olen jo tehnyt?

TOINEN kysymys!
Mistä salille astuessani tunnistan alueen, jolla voi mavettaa? Alla on kumimatto ymmärtääkseni? Voisi olla kovemmilla pinnoilla ronskia menoa muuten :D

KOLMAS kysymys!
Käsipainot on valmiiksi säädettyjä ja niitä on (toivottavasti)riittävästi? Eli ei tartte ite ruveta kokoamaan? Riippuu tottakai salista, mutta näin yleisenä käytäntönä?

Kiitän ja kumarran jo etukäteen!

PS: Pakkiksen voisi muuten minun puolestani joku valtion taho palkita suomalaisten terveyden edistämisestä! Tätä sivua kun tutkii, niin kas kummaa miten tippuu se kynnys aloittaa treenit!

Viimeksi muokattu:
jees. nyt olis aika alotella treenaaminen kunnolla. kotona ihan vaan, mutta on resursseja siihen. kotoa löytyy 15kg käsipainot ja weiderpro http://www.google.fi/imgres?q=weide...6&tbnw=84&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:20,s:0

mutta joo.. tollaset löytyy. mitäs noille suosittelisitte tehtäväksi? noitte lisäks löytyy vielä kuntopyörä ja abdoer twist.. Sitte myöski ruokavalio.
Olen 15,5v Paino 50kg, pituus 160cm, ja penkkitulos 40kg.. mimmostas?

Pystypunnerruksesta kysymys!

Salitreenin aloitus edessä ensi viikolla, ja pystypunnerruksen haluan siihen sisällyttää. Sen verran siihen ihastuin käsipainoilla kotona heiluessa. Kotosalla tein sitä ihan vaan seisaaltaan ja tuntui oikein hyvältä(pahalta:)). Kaikkein eniten tuntuu ojentajat huutavan hoosianna, vaikka muuallakin tuntuu. Näinkö sen kuuluukin olla?

Liikkeestä on kuitenkin useampia variaatoita sekä tangolla että käsipainoilla. Mitä voisitte aloittelijalle suositella, ellei juurikin tuota mitä olen jo tehnyt?

TOINEN kysymys!
Mistä salille astuessani tunnistan alueen, jolla voi mavettaa? Alla on kumimatto ymmärtääkseni? Voisi olla kovemmilla pinnoilla ronskia menoa muuten :D

KOLMAS kysymys!
Käsipainot on valmiiksi säädettyjä ja niitä on (toivottavasti)riittävästi? Eli ei tartte ite ruveta kokoamaan? Riippuu tottakai salista, mutta näin yleisenä käytäntönä?

Kiitän ja kumarran jo etukäteen!

PS: Pakkiksen voisi muuten minun puolestani joku valtion taho palkita suomalaisten terveyden edistämisestä! Tätä sivua kun tutkii, niin kas kummaa miten tippuu se kynnys aloittaa treenit!

1. Kun salitreeniä aloittaa, niin saattaa tuntua kun vatsalihaksia teet niin reidetkin tulee kipeäksi jne... Eli pystypunnerruksen saa varmasti tuntumaan koko yläkropassa ainakin aloitellessa harrastusta. Itse olen tehnyt pystypunnerruksen joko tangolla edestä tai käsipainoilla. Kannattaa vuorotella ja hakea itselle parhaalta tuntuva tekniikka.

2. Yleensä maastavetopaikalle on tehty koroke missä sitten voi ryskätä menemään. Kysy henkilökunnalta tai kanssa treenaajilta. Kannattaa myös pyytää katsomaan tekniikka kuntoon.

3.Käsipainoja yleensä löytyy sieltä 2kg - 50kg väliltä. Ei tarvitse itsellä kasailla.

Mitäs mieltä olette kehityksen kannalta semmosesta että tekee kaksi saman lihasryhmän treeniä samana päivänä? Tarkoitan tässä aamulla salitreeni kunnon painoilla jossa treenataan esim. yläselkää+käsiä ja illalla sitten nyrkkeilyä? Varmasti minun tavotteisiin nähden ei merkitystä mutta noin yleensä onko järkeä, enempi haittaa vai hyötyä?

Mitäs mieltä olette kehityksen kannalta semmosesta että tekee kaksi saman lihasryhmän treeniä samana päivänä? Tarkoitan tässä aamulla salitreeni kunnon painoilla jossa treenataan esim. yläselkää+käsiä ja illalla sitten nyrkkeilyä? Varmasti minun tavotteisiin nähden ei merkitystä mutta noin yleensä onko järkeä, enempi haittaa vai hyötyä?

Ei tuosta mitään haittaa ole, jos vaan on tarpeeksi lepoa tuossa välissä. Yleensä suositellaan tekemään lajitreeni ennen punttia, mutta tuossa nyt on aika välissä jo tapeeks. Eikä nyrkkeily kyllä vastaaa salilla tehtyä selkä/käsipäivää.

Terve,

Toistomäärien vaihteluun liittyen, onko tarpeen vaihdella penkkipunnerruksen toistomääriä esim. niin että joka toisella kerralla tekee 3x6-8 ja joka toisella 3x12, vai voiko tehdä joka kerta tuolla 3x6-8 systeemillä kun apuliikkeenä teen kuitenkin pitempiä sarjoja, 2x10-12 vipareita maaten tai kp vinopenkkiä. Treeniä takana vajaa 5kk ja bodytyylisesti nostelen.

Osaakos kukaan vastata semmoseen kysymykseen miksi alaviistopenkki kulkee huikeasti paremmin kuin tasapenkki? Testasin tänään alaviistopenkkiä isommilla raudoilla kun yleensä (muunsin tasapenkin alaviistopenkiksi laittamalla sinne n.10cm korkkeen jalkapään alle), ja yllättäen se kulki huomattavasti paremmin kuin tasapenkki. Tasapenkissä olen nostanut satasen helposti maksimina, kuitenkaan enempää koittamatta, nyt alaviistosta meni satasella nelonen, ja varaakin jäi vielä toisto tai kaksi. Miksi näin? :o

Terve,

Toistomäärien vaihteluun liittyen, onko tarpeen vaihdella penkkipunnerruksen toistomääriä esim. niin että joka toisella kerralla tekee 3x6-8 ja joka toisella 3x12, vai voiko tehdä joka kerta tuolla 3x6-8 systeemillä kun apuliikkeenä teen kuitenkin pitempiä sarjoja, 2x10-12 vipareita maaten tai kp vinopenkkiä. Treeniä takana vajaa 5kk ja bodytyylisesti nostelen.

Ei noin usein. Mielummin 3-4 viikkoa 8-12, ja 3-4 viikkoa 5-8. Välissä kevyt viikko. Apuliikkeissä ei niin väliä.

Hei!
Minulla on tämmöinen dilemma, kun ajattelin käydä ostamassa jonkinsortin palautus/proteiinijauheita treenin tehostamiseen, mutta olen pää ihan pyörällä kaikista noista eri vaihtoehdoista! Lähinnä mietityttää tuo proteiinin ja hiilareiden suhde. Mikä olisi optimaalisin minulle ja varsinkin heti treenin perään. Olen tehnyt parin kolmen kuukauden tauon jälkeen punttia nyt ehkä kuukauden, tuon timban 4-jakoisen ohjelman mukaan.

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

Käyn salilla sen 4-5 kertaa viikossa ja treenaan korista 3krt/vk + pelit 1/vk, jos sillä nyt sattuu asiaan olemaan mitään vaikutusta. Treeniltä haen lähinnä massaa ja ainakin toivottavasti olen sen mukaan nyt osannut mennä.
Tod. näk. huomenissa käyn paketin hakemassa, joten olisin kiitollinen pikaisesta vastauksesta siis lähinnä prozkujen ja hiilareiden suhde palkkarissa/proteiinijauheessa, kun treeniltä haetaan massaa? Saa myös vaihtoehtoja ehdotella, fitnesstukusta varmaan käyn hakemassa joten voi vaikka linkata jonkun jos mitenkään viitsii, myös jos on ehdotuksia paremmasta kaupasta helsingin keskustassa niin ehdotukset tänne!
Kiitos jo etukäteen!

[Edit] Korjasin ton linkin kun se oli kusassut

Onko 3-jakoisella tarpeeksi jos tekee koko treenin läpi kerran viikkoon eli käydä kolmena päivänä viikossa salilla? Vai kannattaisiko alkaa käymään useammin, vaikkapa joka toinen päivä tai neljä kertaa viikossa?

Osta starin 80 heraa, löytyy mansikkaa, vadelmaa, banaania, minttusuklaa jne, mansikka on omasta mielestä paras tähän asti kokeilluista. Eli tuo on pelkkää proteiinia, tuleehan siinä jotain aminohappoja, arginiinit jne... Sitten siihen malto6:sta, eli pitkäketjuistahiilaria fastilta. Noita voit mixailla sit sen mukaan minkälainen treeni on takana, salitreeniin ei karkeesti sanottuna niin tota hiilaria tarvii palautumiseen, eli pelkkä desi heraa riittää, mutta sitten jos on kovaa aeroobista, niin laitat desin molempia.
Molemmat aika halpoja ja hyvin toimivia.

Mut oishan tässä itelläki kysymistä, miten treenata kyykyn ala päätä? Noston alkuvaiheessa on se kovin paikka itelle, maximiraudatkaan ei paina yläpäässä paljoa jne...

Back
Ylös Bottom