Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä on ketoosin ja vähähiilihydraattisen ruokavalion ero?

Ketoosi on tila, johon päästään jos ruokavalio on tarpeeksi vähähiilihydraattinen. VHH ruokavalioitakin on niin pirun montaa erilaista, kaikissa ei haeta ketoosia ja osassa keskitytään enemmänkin hiilareiden laatuun kuin määrään.

Kuinkas tärkeitä nuo taukojen mitat ovat treenien välissä? Mulla muunmuassa penkkipunnerruksessa sarjojen tauot saattaa venähtää siinä hapen haukkoessa ja veden tissuttelussa viisiminuuttisiksikin, että onko tällä voiman- ja massanhankinnan kannalta merkitystä?

Voiman tuotossa se on hyväksikin, kun pitää kunnon tauot, mutta en usko että siitä haittaa olis massanhankinnassakaan.

Kuinkas tärkeitä nuo taukojen mitat ovat treenien välissä? Mulla muunmuassa penkkipunnerruksessa sarjojen tauot saattaa venähtää siinä hapen haukkoessa ja veden tissuttelussa viisiminuuttisiksikin, että onko tällä voiman- ja massanhankinnan kannalta merkitystä?

Eipä taida massanhankinnassakaan olla haittaa, mutta jos voima- tai lihaskestävyyttä yrittäisit treenata niin taukojen pitäisi olla siinä 20-45s välissä. Muuten yleisesti semmoinen 2-4min, 5min tai enemmän on jo aika pitkä, mutta eipä siitä kai mitään suurempaa haittaa ole ja jos nyt et aivan huipulla kilpaile niin ei se minuutti suuntaan tai toiseen vaikuta niin merkittävästi siihen tulokseen, että siitä kannattaisi välittää. Hyvä tapa on tehdä niin että sitten kun tuntuu täysin normaalilta niin voi lähteä seuraavaa tekemään, kyllä sen huomaa jos tauot on liian lyhyitä niin ei meinaa painot nousta edes tokassa sarjassa. Mitään yli 5min taukoja en kuitenkaan ehkä suosittelisi, luulis että tuossa 5minuutissa ehtii hyvin hörppiä vettä ja venytellä ja jutella ja kaikkea muuta.

E:
1.1 Perusvoima Toistoja:4-12 Palautukset:2-3min Sarjoja:2-5 Liikkeitä per lihasryhmä:2-3 Vastus:50-85%
Tiedä sitten miten te tuota massaa hankitte. Usein olen kuullut puhuttavan että lihasta saisi perusvoima treenillä hyvin, jos sitä käytätte niin silloin tuo 2-3 min lepoa pitäisi päteä, mutta muuten en osaa sanoa.

Elkää nyt hyvät ihmiset yrittäkö keksiä sitä yhtä ja absoluuttista aikaa.

Lepoajan vaihtelukin on hyvää vaihtelua, jos esimerkiksi laktaatin tuotto on treenin idea niin se on selvää että yli minuutin tauot joka sarjan välissä heikentävät efektiä.
Sitten taas jos tempaiset vaikka 6x5, joka tuottaa kyllä lihastakin, niin minuutti on taas liian vähän koska kyseessä on nopea ja koordinaatiota vaativa liike.

Kiitos vastauksista. Sillä vaan olen päätäni vaivannut kun olen napannut penkkipunnerruksen arskan kultaisesta kutosesta, eli 3x10 leveällä otteella ja siinähän sanotaan että pidä sen pari minuuttia paussia. Kyllä tuo menee tuollakin tauolla mutta eipähän oo niin rääkkiä ja viimeisetkin toistot on puhtaampia kun levähtää vähän pidempään.

Penkkipunnerrus/vinop.kp x3
(Jalkaprässi x3, välillä ojennuksia ja koukistuksia)
Leuanveto/alatalja x3
Pystypunnerrus/viparit sivuille x2-3
Hauiskääntö kp. (istuen/seisten, vaihdellen aina välillä) x2-3

Jalkoja fiiliksen mukaan, yleensä kerta viikkoon. Toisto määrät vaihtelee, penkissä teen 3*3 mutta kässäreillä toki 8-15 näin yleisesti ottaen. Pohkeita en ole vähän aikaan treenaillut (myönnettäköön, laiskuuden piikkin menee sekin), eli niitäkin voisi tuonne pistää. Kuinka usein niitä kannattaisi treenailla, silloin kun reiskojakin?

Pitäisi ottaa tämä homma vähän totisemmin, että tuloksiakin tulisi. Treeni päivyri voisi olla hyvä!

Jalkoja fiiliksen mukaan, yleensä kerta viikkoon. Toisto määrät vaihtelee, penkissä teen 3*3 mutta kässäreillä toki 8-15 näin yleisesti ottaen. Pohkeita en ole vähän aikaan treenaillut (myönnettäköön, laiskuuden piikkin menee sekin), eli niitäkin voisi tuonne pistää. Kuinka usein niitä kannattaisi treenailla, silloin kun reiskojakin?

!

Nuo pohkeet voit vetää vaikka 1-2 kertaa viikkoon. Jäi toi viesti vähän epäselväks, että oliko tossa joku muukin kysymys?

Miten lämmittelette ennen treeniä? Riittääkö pelkkä soutulaitteessa tai kuntopyörällä 10minuutin polkeminen?

Veljen kanssa kun on käyty niin ollaan yleensä soudettu 5min ja seuraavasta laitteesta riippuen esim. penkissä 20 toistoa pelkällä tangolla ennen varsinaisia sarjoja?..

Miten lämmittelette ennen treeniä? Riittääkö pelkkä soutulaitteessa tai kuntopyörällä 10minuutin polkeminen?

Veljen kanssa kun on käyty niin ollaan yleensä soudettu 5min ja seuraavasta laitteesta riippuen esim. penkissä 20 toistoa pelkällä tangolla ennen varsinaisia sarjoja?..

Poljen tai soudan 5min. Treenistä riippuen sitten pyöritellään käsiä, tehään keppijumppaa ja lopuksi venytellään hiukan. Varsinaisissa liikkeissä ensin tehdään tangolla/kevyillä painoilla pari sarjaa lämppäreiksi ja sitten aletaan rykimään. Toki, jos olen selälle jo useamman liikkeen paukuttanut niin ei enää tule lämmiteltyä erikseen uuden liikkeen kohdalla.

Itse en yleensä vedä kuntopyörällä tai soutulaitteella tms mitään, vaan hyökkään suoraan rautojen kimppuun. Aluksi pitkää sarjaa pelkällä tangolla, sitten pikkuhiljaa painoja lisäten kohti varsinaisia sarjapainoja. 30 toiston sarja kyykkyä huppari ja verskat päällä saa kyllä hien nousemaan hyvin pintaan.

Poljen tai soudan 5min. Treenistä riippuen sitten pyöritellään käsiä, tehään keppijumppaa ja lopuksi venytellään hiukan. Varsinaisissa liikkeissä ensin tehdään tangolla/kevyillä painoilla pari sarjaa lämppäreiksi ja sitten aletaan rykimään. Toki, jos olen selälle jo useamman liikkeen paukuttanut niin ei enää tule lämmiteltyä erikseen uuden liikkeen kohdalla.

Juu, kiitos taas paljon! Suunnilleen noin omat lämmittelytkin menee.

Itsekin soudan soutulaitteella reippaaseen tahtiin 5 min. Sen jälkeen puistelen kroppaa ja teen päivän pääliikettä ensin olemattomilla painoilla ja sitten kohtuullisilla painoilla ja tämän jälkeen aloitan treenin. Itselläni ainakin tuossa tulee jo kova hiki pintaan.

Ite en ainakaan sais noilla kunnon hikeä pintaan, jos teillä toimii niin hyvä, mutta itselle ei sovi. Itse tykkään juosta alkulämpäksi vaikka juoksumatolla pyramidin nostaen vauhtia 0.5km/30s alkaen 6km/h jonnekkin 16km/h ja sieltä alas 0.5km/15s
Aikaa tossa saa menemään nosteluissa sen n.15min. Ja varma hiki pinassa ja sydän hakkaa joka kerran jälkeen. Joskus harvoin on kyllä tullut tehtyä laiskana ihan pelkkää tanko lämmittelyä

Ite en ainakaan sais noilla kunnon hikeä pintaan, jos teillä toimii niin hyvä, mutta itselle ei sovi. Itse tykkään juosta alkulämpäksi vaikka juoksumatolla pyramidin nostaen vauhtia 0.5km/30s alkaen 6km/h jonnekkin 16km/h ja sieltä alas 0.5km/15s
Aikaa tossa saa menemään nosteluissa sen n.15min. Ja varma hiki pinassa ja sydän hakkaa joka kerran jälkeen. Joskus harvoin on kyllä tullut tehtyä laiskana ihan pelkkää tanko lämmittelyä

Jos punttitreeniin tolleen lämmittelet niin aika vituralleen menee.

Itse lämmittelen nostamalla kevyempiä kuormia aluksi. Mielestäni ainoa oikea tapa lämmitellä. Poislukien erikoistapaukset (liikkuvuuden puute, loukkaantumiset etc.) luonnollisesti.

Jos punttitreeniin tolleen lämmittelet niin aika vituralleen menee.

Itse lämmittelen nostamalla kevyempiä kuormia aluksi. Mielestäni ainoa oikea tapa lämmitellä. Poislukien erikoistapaukset (liikkuvuuden puute, loukkaantumiset etc.) luonnollisesti.

Miksi, mitä haittaa juoksusta on punttitreenille, jos kyseessä on vaikkapa yläkropan treeni?
-Toimii palauttavana jos on ollut jalkatreenit viime päivinä.
-Saa vähän lämpöä koko kroppaan
-Ei ole erityisen rasittavaa

Veikkaan että tässä nyt voi olla silläkin vaikutusta, että itse olen palloilija ja toisaalta oman loukkaantumisen takia joudun joka treeneissä tekemään polvelle kuntouttavia liikkeitä, joten tuo on niistä yksi ja toimii muihin lämmittelynä.
Ja vastaan samalla kysymykseen jota varmaankin ajattelet. Kyllä! Olen yksi niistä pelleistä jotka tulevat salill sortseissa ja hihattomassa, eivätkä treenaa jalkoja vielä muuten kuin jalkaprässissä nyt jo huimalla 45kg painolla. Mahtaa olla muilla kävijöillä hauskaa.

Mutta tosiaan kiva olisi saada perusteluja mitä haittaa tuosta lämmittelystä on punttitreenille. Miten olen tuota tehnyt ja onnistunut silti nostamaan nyt perusvoimakauden aikana sarjapainoja lähes viikottain. Omasta mielestäni tuolla saa hyvän lämmön koko kroppaan ja veren kiertämään ja ylimääräisen energian purettua :) Sen jälkeen juon ja lepään 5min ja sitten alan punttia varten lämmitellä ja koskaan ei ole tuntunut väsyneeltä yms.

Back
Ylös Bottom