Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Millanen treenijako olis järkevä aloittaa nyt, kun takana on 3-4 kk 3-jakoista: 1) jalat, 2) selkä-rinta, 3) kädet

Ajatuksena olis saada jalkoihin enemmän lihasta ja kun 3 kertaa käy, niin tuntuu vähältä tuo 1 kerta viikkoon jalkoja.
Osaisko joku heittää tähän jotain, hyvää yleispätevää "sääntöä", tai havaintoja ja hyväksi havaittua? Eli jalkoihin painotusta, mikä olisi hyvä jako silloin?

Oisko jokj 4 jakonen mihin vois laittaa esim 1 päivään etureidet ja 3pv takareidet? Taikka sitten 2 jakonen. Itellä saa jalat kyllä tarpeeks osumaa tolla 2jakosella.

Osaisko joku heittää tähän jotain, hyvää yleispätevää "sääntöä", tai havaintoja ja hyväksi havaittua? Eli jalkoihin painotusta, mikä olisi hyvä jako silloin?

2-jakone. Tulee 4 treeniä viikkoon ja joka kerralla on jalkoja. Ollu käytössä tammikuusta ja tähän mennessä toimivin ohjelma omalla kohalla! http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/

edit. vaihoin maanantain kyykyt torstaille ja toisinpäin

Ehdota vaa! Eihän noilla koukistus/ojennus koneilla mitään tee.

Ottavat vähän takareiskan eri osiin. Lisäksi voit varioida molemmissa kääntämällä jalkateriä ulos-keskelle-sisään sekä ojentamalla-koukistamalla nilkkaa. Ojennus vähentää gastrocnemiuksen työskentelyä ja kuormittaa enemmän takareittä. Lisäksi eri laitteissa on ne strength curvet perseellään ja osassa hyvät mutta niihin harvemmin voi vaikuttaa. :)

"Koneilla ei tee mitään" riippuu varmasti siitä mihin verrataan. Parempi kyykätä kuin ojentaa polvea koneessa, mutta kaipa ojennuskone parempi on kuin treenata pelkkää kävelyä TV:n ja jääkaapin väliä? Oletan, ettei kaikkia kyykkäämään saa, ainakaan niin että tangossa olisi ihan painojakin mukana. Reidenkoukistuskone voi sekin siirtää vähän kauemmas sitä aikaa kun sukupolvemme tarvitsee vaippoja.

Pullan vastauksesta päättelen, ettei ero kuitenkaan ole niin olennainen että kahdelle laitteelle olisi tarvetta. Laitan siis muutosehdotuksen eteenpäin.

Kiitos Vilu & Pinmppirasva!

Mä mietin, et vois seuraavaks ottaa sen "Elaston" 2-jakoisen. Hyvältä ja riittävän yksinkertaiselta/selkeältä vaikuttaa. Ei varmaan ole ongelma, jos pääsee vain 3 kertaa viikossa salille?

Kaikki mahdolliset liikket/keinot nyt, millä saada lihaa jalkoihin polvista ALASPÄIN. Loukkaantumisen takia en ole voinut moneen kk reenata pohkeita. Kanankoivet hävettää.

Epäsuhta on ihan naurettavan näkönen kun kädet ei ole enää narut, ja shortsit loppuu just tohon polviin, mistä nuo tikut alkaa.

pohjenousut istuen/seisten
aasinnosto pohjeliike

Kiitos! Ei mitään lisäkeinoja ole, että sais "joka puolelta" tehtyä?

Ja voi olla hellllvetin tyhmä kysymys, mutta siis eikös se ole niin että pohkeet on ainoa näkyvä lihas mitä polven alapuolella on? Nilkkoja tai tuota sääriluun puoleista osaa en ole ainakaan kuullut treenattavan erikseen. Tavallaan siis vain työntävä lihas, joka työntää päkiöitä?

Lisäksi pohkeet istuen ja seisten ottaa eri paikkaan. Eli jos oikein meinaa veivata niin istuen ja seisten ja jalkaterät ulos, keskelle ja sisään.

Haluaisin vaihtaa ohjelmaa, niin haluisin kysyä teiltä kokeneemmilta mikä olisi järkevä ohjelma Arnold G6 jälkeen. Kyseistä ohjelmaa olen tehnyt n. 3-4kk ja lisäksi tein penkkipunnerrus ABC lävitse. Hakusessa olisi 3krt viikkoon tehtävä ohjelma joka painottuisi yläkroppaan ja lihasmassan lisäämiseen, koska jaloille tulee riittävästi rasitusta päivittäisestä jalkapallon pelaamisesta :) Kiitokset vastauksista ja vaivannäöstänne näin etukäteen! :worship:

Haluaisin vaihtaa ohjelmaa, niin haluisin kysyä teiltä kokeneemmilta mikä olisi järkevä ohjelma Arnold G6 jälkeen. Kyseistä ohjelmaa olen tehnyt n. 3-4kk ja lisäksi tein penkkipunnerrus ABC lävitse. Hakusessa olisi 3krt viikkoon tehtävä ohjelma joka painottuisi yläkroppaan ja lihasmassan lisäämiseen, koska jaloille tulee riittävästi rasitusta päivittäisestä jalkapallon pelaamisesta :) Kiitokset vastauksista ja vaivannäöstänne näin etukäteen! :worship:

Jalat kannatta joo treenata vaik säbäs

Penkki

Eli oisi penkistä kysyttävää.
mikä olisi paras tyyli 5x5, 2x6 vai jokin muu, ja missä vaiheessa noissa nostetaan painoja(en osaaa oikein käytäää söörtsii)
ja kun käytän salilla tyyliä että 2pv sali 1pv lepo, voiko penkki treenata joka pv?
olen siis vasta 4kk salilla käynyt ja nostan nyt vain 60kg ja alussa se oli vaan 40kg mutta olen koko ajajn vaihdellut tyyliä ja nyt käytössä on 2x6

Treeniohjelma

voivoi kirjotin tänne viestin mutta hmm musta tuntuu että se ei koskaan päässyt perille asti. Eli kyselisin treeniohjelmista sen verran kun itse olen käynyt salilla reilut 7kk ja koskaan en ole minkäänlaista treeniohjelmaa noudattanut vaan nostellut rautaa lähinnä fiiliksen mukaan, niin pääseekö tälläisellä treenillä eteenpäin vaan pitäisikö aloittaa jonkinlainen treeniohjelma?

Maksimipenkki on noussut 60-kilosta 90 kiloon kuluneen treenaamisen aikana joten ainakin jotain on tapahtunut, mutta kuinka pitkälle tälläisellä reenillä sitten pääsee?

Eli oisi penkistä kysyttävää.
mikä olisi paras tyyli 5x5, 2x6 vai jokin muu, ja missä vaiheessa noissa nostetaan painoja(en osaaa oikein käytäää söörtsii)
ja kun käytän salilla tyyliä että 2pv sali 1pv lepo, voiko penkki treenata joka pv?
olen siis vasta 4kk salilla käynyt ja nostan nyt vain 60kg ja alussa se oli vaan 40kg mutta olen koko ajajn vaihdellut tyyliä ja nyt käytössä on 2x6

Itse käytin Penkkipunnerrus ABC ohjelmaa ja tulokset nousi siitä 70kg siihen 80kg. Itse kyllä tykkäsin :) Kannattaa harkita sitä, mutta olen kuitenkin kokematon salilla käynnistä niin kannattaa kysellä muidenkin mielipiteitä. Olen käynyt noin 1½ vuotta salilla.
http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=1388

No pääsee tuollakin eteenpäin, MUTTA se on paljon järkevämpää treenata ohjelman kuin fiiliksen mukaan. Pari puoltavaa asiaa: Koko kroppa tulee treenattua monipuolisesti. Treeni ei mene rhp painotteiseksi. Palautuminen on parempaa, kun on hyvä ohjelma jossa esim. samaa lihasryhmää ei treenata joka päivä eri liikkeillä.

Niin ja lisäyksenä se, että olen treenannut 1½ vuotta ja olen 16 vuotias.

Toki olen huomannut treenini olevan hyvinkin hauis-ojentaja-rinta painotteista, mutta vatsaa ja (ylä)selkäkään unohtamatta. Jalkojen treeni on jäänyt vähemmälle mutta ne on jo ihan kunnossa. Eli monipuolisuuden suhteen ei välttämättä tarvitsisi ohjelmaa, vaan vähintäänkin nykyisen lihas- ja voimakasvun ylläpitäminen tulisi saavuttaa

Back
Ylös Bottom