Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Perusteluja?
Kyllä tämmöinen menee jo omasta mielestä ihan liiallisen hifistelyn puolelle.

Ai miksi? Kyllä omasta mielestäni on täysin perusteltua vetää aamulla kropan huutaessa ravintoa NOPEASTI imeytyvää protskua, mitä oon tuolta ravintopuolen ketjuista lukenu, niin monet vetää rahkan lisäksi aamulla öljyä yms joten tossa kestää saatanan kauan ennenkun proteiini alkaa edes imeytyä. Kai tuokin, että suositellaan kaseiiniproteiinia ottamaan ennen nukkumaanmenoa vaikkapa heran sijasta on sitten liikaa hifistelyä, kun halutaan minimoida se yön aikainen katabolia ;/ :rolleyes:

Ja yöllä varmaan iskeekin hirveä katabolia kun ollaan päivän aikana moneen kertaa mätetty ruokaa suuhun. En uskoisi ihan tuotakaan.
Sellaista olen myös lukenut, ettei suuretkaan määrät rasvaa hidasta juurikaan proteiinin imeytymistä, tähän viitattiin lähinnä siinä mielessä, kun monet pyrkivät välttämään treenin jälkeisessä palautusjuomassa/ateriassa rasvojen saantia.

Edit. Enpä usko, että ihminen siis ehtii siinä yön aikana niin täysin tyhjenemään ravintoaineista, että heraproteiinille olisi mitään erityistä tarvetta.

Ja yöllä varmaan iskeekin hirveä katabolia kun ollaan päivän aikana moneen kertaa mätetty ruokaa suuhun. En uskoisi ihan tuotakaan.
Sellaista olen myös lukenut, ettei suuretkaan määrät rasvaa hidasta juurikaan proteiinin imeytymistä, tähän viitattiin lähinnä siinä mielessä, kun monet pyrkivät välttämään treenin jälkeisessä palautusjuomassa/ateriassa rasvojen saantia.

Edit. Enpä usko, että ihminen siis ehtii siinä yön aikana niin täysin tyhjenemään ravintoaineista, että heraproteiinille olisi mitään erityistä tarvetta.

Tolla mentaliteetillä ajateltunahan se protsku iltapalalla on sitten täysin yhdentekevää, selvä homma siis:rolleyes: Ja tuohon rasvajuttuun olisi hyvä saada jotain tutkimuksia, koska muussa tapauksessa tuo rasvan aiheuttama proteiinin hidas imeytyminen on melko yleinen "harhaluulo":hyvä:

Perusteluja?
Kyllä tämmöinen menee jo omasta mielestä ihan liiallisen hifistelyn puolelle.

Kyllä mä kanssa suosittelisin heraa tai BCAA:ta ottamaan heti heräämisen jälkeen.

Ite oon käyttänyt niin että heraa 40-50g/gluta/krea heti ku herää ja n.tunti siitä pihvit naamaan.

ATL: -Edeelleen, tuolla on jo olemassa olevia ketjuja, joissa asiat on valmiiksi käsitelty ja selitetty. En mä jaksa tänne alkaa mitään esseitä kirjoittamaan eikä niistä täällä ole hyötyäkään.

Mutta vielä kerran lyhyesti alla olevaan lainaukseen: Tiedätkö mitä tarkoittaa peruskunto? Se on kaiken harjoittelun perusta. Ihan kaiken. Ja sitä kun ei harjoiteta tuollaisilla lyhkäsillä coopereilla ja/tai intervalleilla, vaan rauhallisilla ja pitkäkestoisilla suorituksilla. Miksikö niitä tehdään? No siksi, että se hyvä tai edes välttävä peruskunto on se, joka mahdollistaa nuiden kovempi tehoisten treenien harjoittelun ja niistä palautumisen. Se, että hinkataan nuita kovatehoisia ilman niitä pitempiä, on sama kuin vaikkapa puntissa treenattaisiin vain ykkösiä voimanostossa, perusteena se, että eihän kisoissakaan nosteta muuta kuin niitä.

"Eli perustelisitko tuota miksi noita pitempiä pitäisi niin paljon juosta? Miksi lyhyillä ei pääse eteenpäin, jos siis oletetaan ettei tavoite ole 3500m+ vaan ehkä juuri se 3000m mikä tarkoittaa käytännössä riittävää kuntoa siltä osalta kaikkiin pallopeleihin. Eli lähinnä tuo että käsittääkseni tavoite oli hankkia kuntoa, mitä noissa perinteisissä pallopeleissä yms. tarvitsee ja siinä sivussa nostaa coopperia."

Ja vielä kerran: menkää ja lukekaa nuita aerooppisen puolen ketjuja. Siellä on näitä asioita jo viisaampien toimesta käsitelty. Jossei ole itsellä hajuakaan mitä on neuvomassa, ei välttämättä kannata olla niitä neuvoja jakamassa, vaan mielummin lukemassa. Tän ketjun nimi kun on aloittelijan peruskysymykset, eikä aloittelijan vastaukset toisten aloittelijoiden kysymyksiin. Vaikka siltähän tämä monasti kyllä vaikuttaa nykyään.

Joo kyllä kävin siellä aerobisen puolella vilkasemassa, mutta kun ei mitään hajua millanen treenaaminen sopis mulle kun lihasten kasvatus on kuitenkin tällä hetkellä se tärkeempi juttu. Tää lenkkeilu oli nyt vaan tarkotus ottaa tähän rinnalle, jos sitä kuntookin siinä samalla sais jonkun verran parannettuu (tai ainakin estää sen huonontumista :D). Mutta puntti siis se ykkönen joka tapauksessa tällä hetkellä. Muutkin saa sanoa mielipiteensä tähän asiaan, itse kun en nimittäin todellakaan tiedä näistä asioista yhtään mitään.

Onko reidenkoukistus koneessa maaten olennaisesti erilainen kuin sama istuen? Entä onko reidenojennuskoneissa istuen eroja, joilla olisi jotain merkitystä?

(Sali menee remonttiin. Ajattelin ehdottaa, että 2*koukistus + 2*ojennus + 1*kyykkyteline voisi olla jatkossa vaikka 1*koukistus + 1*ojennus + 2*kyykkyteline, kun eivät nuo koneet juuri jonoa kerää. Mutta en sitten ehdota, jos laitteilla onkin eri käyttötarkoitus jota en vaan ole hoksannut.)

Onko reidenkoukistus koneessa maaten olennaisesti erilainen kuin sama istuen? Entä onko reidenojennuskoneissa istuen eroja, joilla olisi jotain merkitystä?

(Sali menee remonttiin. Ajattelin ehdottaa, että 2*koukistus + 2*ojennus + 1*kyykkyteline voisi olla jatkossa vaikka 1*koukistus + 1*ojennus + 2*kyykkyteline, kun eivät nuo koneet juuri jonoa kerää. Mutta en sitten ehdota, jos laitteilla onkin eri käyttötarkoitus jota en vaan ole hoksannut.)

Ehdota vaa! Eihän noilla koukistus/ojennus koneilla mitään tee. Ei oo eroa onko istuen vai maaten. Tuo makuu versiohan vaan vie törkeesti tilaa ja siinä kukaan ei muutenkaan kehtaa tehä :D

Joo kyllä kävin siellä aerobisen puolella vilkasemassa, mutta kun ei mitään hajua millanen treenaaminen sopis mulle kun lihasten kasvatus on kuitenkin tällä hetkellä se tärkeempi juttu. Tää lenkkeilu oli nyt vaan tarkotus ottaa tähän rinnalle, jos sitä kuntookin siinä samalla sais jonkun verran parannettuu (tai ainakin estää sen huonontumista :D). Mutta puntti siis se ykkönen joka tapauksessa tällä hetkellä. Muutkin saa sanoa mielipiteensä tähän asiaan, itse kun en nimittäin todellakaan tiedä näistä asioista yhtään mitään.

Itse käsitän todellakin mikä on peruskunto, mutta kuten edelleenkin magic sanoo on tuo lenkkeily vain sivu hommaa. Mielummin lihasten kannalta juoksee noita kovatempoisia ja välillä pari rauhallista, kuin että alkaisi jotenkin kovin tavoitteellisesti lähtisi kehittämään coopperia. Enemmän ainakin itse tullut nähtyä eri palloilulajeissa harraste joukkueissa yms. että vaikka kavereilla on ihan kelvollinen peruskunto, niin hapoista palautuminen on surkeaa. Eli tuo on näyttänyt olevan monen säbääjän, koripalloilijan, futarin yms. (siis harraste) ongelma, että kun kerran saa itsensä hapoille niin sitten ei olekkaan mitään asiaa seuraavaan viiteen minuuttiin ottaa juoksuaskelta. Säbääkin kun magic olet pelannut niin en nyt usko että se peruskunto ihan surkealla tasolla on.

Ja risumiehelle: Olen lukenut niitä, mutta suurinosa niistä käsittelee juurikin tuota coopperia laskuvarjojääkäreiden yms. kannalta, nyt kysyjästä on tuskin ainakaan vielä tulossa vastaavaa, joten sieltä ei voi suoraan harjoitteitakaan ottaa. Laskuvarjojääkärin ja Bodarin, joka pelaa säbää välillä on todella suuri ero ;)
Ja neuvomisesta... Tottakai neuvon, jos jokin on itsellä toiminut ja samalla kerron mitkä asiat eivät. Lähinnä minkä itse olen koripallossa huomannut ja mikä toimii suhtkoht samanlailla säbässä on se että vaikka minulla ei mahdollisesti ole erittäin hyvä coopper tulos, tai peruskunto, niin nuo coopperin pituiset lenkit vahvistavat aika hyvin sitä mitä omassa lajissani tarvitsee, ja siihen inttervalleja päälle. Tällä tavalla sain nostettua omaa pelitempoani todella tehokkaasti, varsinkin intervallien avulla kun opin palautumaan spurteista ja kovasta temmosta nopeammin ja pienemmillä lepoajoilla. Säbää jos vaikka ajatellaan niin toki täytyy ottaa huomioon säbän erien kesto ja sitäkin voi miettiä kuinka pitkiä vaihtoja. Jos vaihdot ovat vaikka 5min ja siinä 2min lepoa, niin siitä saa aika hyvän intervallin koostettua.

Lähinnä itse en lähtisi lihasta kun yritetään hankkia tuolle pitkien lenkkien juoksemiselle, muuten kuin muutaman kerran kuukaudessa(toimii hyvin palauttavana jalkapäivän jälkeen). Kertoisitko miksi magicin peruskunto olisi huono jos kerran säbää pelaillut ja muutenkin olllut perus aktiiivinen, eri asia olisi jos vaikkapa lähdettäisiin jollekkin joka ei ikinä ole juossut muuten kuin yläasteen liikuntatunnilla pakon edessä sitä treenitapaa katsomaan.

Kummiskin tätä nyt voi vaikka hyvin verrata koripalloilijoiden treenaamiseen painojen kanssa, eli meillä kun se lihas tietyn rajan, joka tulee aika äkkiä, jälkeen tuppaa olemaan vain hidastamassa vauhtia ja pomppua(ainakin yläkropan lihasmassa) niin siinä vaiheessa kun tietty määrä lihasta on saavutettu siirrytään hermoston maksimoimiseen, eli vaikka varmasti voimia saisi paremmin hankkimalla tasaisesti lihasta ja parantamalla hermostoa, niin yllämainitusta syystä tahdotaan maksimoida hermosto ja hankkia lihasta vain jos sille on erittäin hyvä syy.
Tässä taas kun kyseessä on salillakävijä joka tahtoo pääasiassa lisää lihasta niin voidaan miettiä tehdotaanko ensin ns. maksimoida pallopeleihin yms. sopivaksi se minkä peruskunnosta saa irti ja katsoa missäkohtaa kehittymisessä tulee peruskunnontaikia seinä vastaan, vai varmistaa se peruskunto ja lähteä kehittämään siltä kantilta. Itse katsoisin mihin lyhyemmillä lenkeillä pääsee, kun ne kummiskin ovat ystävällisempiä lihaksille ja sitten miettiä että riittääko niillä tullut kehitys vai tahdotaanko vielä parantaa, väitän että kyllä noilla lyhyemmilläkin lenkeillä saadaan pallopeleissä kestävyys ja yleinen kunto paranemaan. Mutta edelleenkin saa niitä pitkiä juosta, itse en tässätapauksessa vain suosittelisi sitä useammin kuin muutaman kerran kuukaudessa.

Ottavat vähän takareiskan eri osiin. Lisäksi voit varioida molemmissa kääntämällä jalkateriä ulos-keskelle-sisään sekä ojentamalla-koukistamalla nilkkaa. Ojennus vähentää gastrocnemiuksen työskentelyä ja kuormittaa enemmän takareittä. Lisäksi eri laitteissa on ne strength curvet perseellään ja osassa hyvät mutta niihin harvemmin voi vaikuttaa. :)

Täällä tuntuu olevan joillakin hyvin yksinkertainen näkökulma voimaharjoitteluun. Tämä mikä toimii mulla toimii varmasti muillakin on aivan järkyttävän huono tapa neuvoa yhtään ketään. Hyvänä esimerkkinä Uzeehin (ei milään pahalla) neuvomiset ravintojutuissa tässä viime vuoden aikana.

Täällä tuntuu olevan joillakin hyvin yksinkertainen näkökulma voimaharjoitteluun. Tämä mikä toimii mulla toimii varmasti muillakin on aivan järkyttävän huono tapa neuvoa yhtään ketään. Hyvänä esimerkkinä Uzeehin (ei milään pahalla) neuvomiset ravintojutuissa tässä viime vuoden aikana.

Olen kyllä samaa mieltä tästä että se mikä toiselle toimii nii ei välttämättä toista auta ollenkaan voimaharjoittelussa. Mutta jokaiselle aloittelijalle suosittelen Mark Rippetoun Starting Strengh ohjelmaa sillä alkuun kunnolla ja sitten alkaa kattomaan mikä ois se oma menetelmä ja kattoa ne tavoitteet minne pyrkii. Sen mukaan rauoka valio + ohjelma.

Olen kyllä samaa mieltä tästä että se mikä toiselle toimii nii ei välttämättä toista auta ollenkaan voimaharjoittelussa. Mutta jokaiselle aloittelijalle suosittelen Mark Rippetoun Starting Strengh ohjelmaa sillä alkuun kunnolla ja sitten alkaa kattomaan mikä ois se oma menetelmä ja kattoa ne tavoitteet minne pyrkii. Sen mukaan rauoka valio + ohjelma.

Sitten on vielä sekin, että on paljon jengiä joiden ei liikkuvuuden, lihastasapainon, tekniikan yms. puolesta pitäisi tehdä esim. takakyykkyä ollenkaan vaan lähteä pienemmistä vemputuksista liikkeelle, esim. askelkyykyistä ja muista yhden raajan liikkeistä.

Käyn ite podailemassa enemmän tavallisille pullansyöjille kuin lihapäille suunnatulla salilla. Siellä näkee paljon niitä, joiden on pakko saada penkistä/kyykystä/maastavedosta enemmän kuin naapurin Pertti, keinolla ja tyylillä millä hyvänsä. Ja sitten parin vuoden sisään ollaan, että "kyllähän mullakin se kyykky oli pitkälti toistasataa mutta alkoi selkä/polvi/välilev kipuilemaan niin enoo enää tehny..."

Sitten on vielä sekin, että on paljon jengiä joiden ei liikkuvuuden, lihastasapainon, tekniikan yms. puolesta pitäisi tehdä esim. takakyykkyä ollenkaan vaan lähteä pienemmistä vemputuksista liikkeelle, esim. askelkyykyistä ja muista yhden raajan liikkeistä.

Käyn ite podailemassa enemmän tavallisille pullansyöjille kuin lihapäille suunnatulla salilla. Siellä näkee paljon niitä, joiden on pakko saada penkistä/kyykystä/maastavedosta enemmän kuin naapurin Pertti, keinolla ja tyylillä millä hyvänsä. Ja sitten parin vuoden sisään ollaan, että "kyllähän mullakin se kyykky oli pitkälti toistasataa mutta alkoi selkä/polvi/välilev kipuilemaan niin enoo enää tehny..."

Aloittaa kevyesti takakyykyssä ja treenaan keskivartaloa ja kehittää tekniikkaa että ei tule niitä loukkaantumisia. Itsellä oli liikkuvuus aivan paska ku aloin treenaan en saanu käsiä lähellekkään lattiaa suorilta jaloilta, aloitin venytteleen ja tekemään pitkiä sarjoja kevyellä painolla hieoen tekniikkaa jne.. Ei ole mikää selitys että on paska liikkuvuus tai tasapaino on huono ellei lääkäri ole sen todeksi todennu oikeaksi vammaksi. Jos ei oo motivaatiota kehittyä ja saavuttaa jotain nii turha itkeä omaa laiskuuttaan.

Aloittaa kevyesti takakyykyssä ja treenaan keskivartaloa ja kehittää tekniikkaa että ei tule niitä loukkaantumisia. Itsellä oli liikkuvuus aivan paska ku aloin treenaan en saanu käsiä lähellekkään lattiaa suorilta jaloilta, aloitin venytteleen ja tekemään pitkiä sarjoja kevyellä painolla hieoen tekniikkaa jne.. Ei ole mikää selitys että on paska liikkuvuus tai tasapaino on huono ellei lääkäri ole sen todeksi todennu oikeaksi vammaksi. Jos ei oo motivaatiota kehittyä ja saavuttaa jotain nii turha itkeä omaa laiskuuttaan.

Mulle oli uutta, että ainoa liikkuvuusongelma on, että ei saa käsiä lattiaan. :jahas: Mutta tossa se jo yllä todettiinkin, että jotkut vetelee mutkia hieman liian suoriksi. Kyykkyvariaatioita on yli 70. Takakyykkyäkö pitää ruveta väkisin hinkkamaan? Vai kentieskö kokeilisi jotain muuta ja pääsisi niiden isojen rautojen kimppuun ehkä vielä nopeammin ja turvallisemmin?

Mulle oli uutta, että ainoa liikkuvuusongelma on, että ei saa käsiä lattiaan. :jahas: Mutta tossa se jo yllä todettiinkin, että jotkut vetelee mutkia hieman liian suoriksi. Kyykkyvariaatioita on yli 70. Takakyykkyäkö pitää ruveta väkisin hinkkamaan? Vai kentieskö kokeilisi jotain muuta ja pääsisi niiden isojen rautojen kimppuun ehkä vielä nopeammin ja turvallisemmin?

Se oli yks esimerkki huonosta liikkuvuudesta. Kyllä olet oikeassa että kyykky variaatioita on paljon ja suosittelen montaa niistä, itse teen box-kyykky, yoke-bar kyykkyä boksille ja ilman. Jos normaali takakyykky ei jostain syystä tee nii tekee muita variaatioita mutta tuskin nekään onnistuu ilman että hioo tekniikkaa ja parantaa lantion liikkuvuutta että voi suorittaa turvallisesti liikkeen ettei niskat mene poikki. Jos on vähäkään järkeä päässä nii jättää sen egovaihteen pois ku alkaa harjoitteleen oli se sitten mave, takakyykky tai +70 muuta variaatiota siittä tai penkkiä. Niissä voi kans mennä selkä, olkapäät sun muut jos niitä väkisin hinkataa väärällä tekniikalla.

Tässä hyvä artikkeli mark rippetoelta kyykystä kannattaa lukea tarkasti
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/when_it_comes_to_squats_easier_doesnt_work

Laitoin tämän tuonne 4-jakoisten aiheeseen jokusen aika sitten, mutta eipä sielä näytä vastauksia tulevan, joten ehkä täältä saisi jonkun ratkomaan ongelmaa kanssani!

Nyt kaipaisin vähän APUA, että mikä mättää.. Siirryin siis tossa 5-viikkoa sitten ensimmäistä kertaa kokeilemaan 4-jakoista ohjelmaa, koska kaipasin isompaa panostusta lähinnä olkapäihin ja käsiin. Alku oli lupaava, tuntuma oli hyvä, painot nousivat ensimmäisten viikkojen aikana yhdellä sarjapainolla ylöspäin, mutta sitten tössäsi. Nyt lähti kolmas viikko tänään, kun painot junnaavat paikallaan tai joutuu tiputtamaan yhdellä sarjapainolla alas. Hullua tässä on kuitenkin se, että paino nousee, joten ruokailut ovat kunnossa, hiilaritankkaukset ovat päivää/ paria ennen treeniä kokeiltu, lepoa tulee n.+8h yössä. Lisäksi treenit olen kokeillut jakaa MA-TI, TO-PE sijasta MA-KE-PE-LA, jolloin tulisi lepopäivä aina väliin. Mutta silti painot junnaavat samoissa ja nousujohteisuus siirtynyt laskujohteisuuteen.
Laitan tähän nyt vielä jokaisesta lihasryhmästä sen ns. pääliikkeen, johon muutosta odottaisin parempaan päin, mutta kuten näette..

2-treeni viikko

Penkki 102,5kg x7
Vipe 2x12 31
Pystyp 2x8 26 per käsi

Leuat 2x10-12 5kg lisäpainolla
Polviealtaveto 2x8 130kg

Kyykky 2x10 120

5-treenivko

penkki x5 102,5
vipe x12x8 29

pystyp 2x8 23.5

Leuat x12x8 ilman painoa
polviealtaveto 2x8 140

Kyykky 2x10 125

Tossa nyt oli vähän suuntaa-antavaa tietoa pääliikkeistä, johon parannusta odotan, mutta ei näytä millään tulevan. Nyt kaipaisin viisaampaa ääntä, koska kyllähän tämä miestä syö ja omat keinot alkavat olla vähissä..

ps. kevyt viikko on myös viikko sitten pidetty..
?

moro

onkos tehokasta (varsinkin lihaksien kasvattamisessa) tehä vaik 1-jakosel ohjelmal kaikis liikkeis toistot niin et tekee ne semmosel ns pyramidi taktiikal et esim 3 paino sarjaa niin et kevyel pitkä sarja vähä raskaammal lyhyempi ja tosi raskaal tosi lyhyt sarja ?

esimerkki: penkkipunnerrus 1x15/40kg, 1x10/50kg ja 1x5/60kg tähän tyyliin niinku?

mahollistaako ton tyylinen treeni peräti niinku kestävyyttä ja lihaksien kasvatusta samaa aikaa : o ?

^ Ihan hyvä tyyli mun mielestä. En nyt tiedä mitä sillä saavutetaan, mutta eiköhän tuloksia irtoa. En ehkä menisi ihan maksimiin asti joka kerta, vaan tekisin juurikin esim 1x15, 1x10, 3x5 tms. Tai loppuun 2x6 jonka mukaan nostetaan sarjapainoja(eti treenipuolelta 2x6 ketju).

^ Ihan hyvä tyyli mun mielestä. En nyt tiedä mitä sillä saavutetaan, mutta eiköhän tuloksia irtoa. En ehkä menisi ihan maksimiin asti joka kerta, vaan tekisin juurikin esim 1x15, 1x10, 3x5 tms. Tai loppuun 2x6 jonka mukaan nostetaan sarjapainoja(eti treenipuolelta 2x6 ketju).

Henkilökohtaisesti olisin aika varautunut sanomaan että hyvä treenityyli jos heti perään pitää mainita että ei tiedä mitä sillä saavutetaan.

Hermostollinen adaptaatiokyky tulee vastaan vastaavissa treenityyleissä.

Aivot ja hermosto ei yksinkertaisesti sanottuna tiedä kunnolla että mihin stimulukseen pitäisi adatoitua.

Ja yleisenä tietoiskuna pyramidi on sitten taas eri asia kuin "aallotus", eli esimerkiksi jos kyykkäät 3,2,1,3,2,1,3,2,1.

Se on sitten taas toinen juttu kenen, ja milloin, kannattaa tuota käyttää, mutta pidän itse sitä älykkäämpänä tapana treenata kuin pyramidia.

Back
Ylös Bottom