Joo kyllä kävin siellä aerobisen puolella vilkasemassa, mutta kun ei mitään hajua millanen treenaaminen sopis mulle kun lihasten kasvatus on kuitenkin tällä hetkellä se tärkeempi juttu. Tää lenkkeilu oli nyt vaan tarkotus ottaa tähän rinnalle, jos sitä kuntookin siinä samalla sais jonkun verran parannettuu (tai ainakin estää sen huonontumista :D). Mutta puntti siis se ykkönen joka tapauksessa tällä hetkellä. Muutkin saa sanoa mielipiteensä tähän asiaan, itse kun en nimittäin todellakaan tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Itse käsitän todellakin mikä on peruskunto, mutta kuten edelleenkin magic sanoo on tuo lenkkeily vain sivu hommaa. Mielummin lihasten kannalta juoksee noita kovatempoisia ja välillä pari rauhallista, kuin että alkaisi jotenkin kovin tavoitteellisesti lähtisi kehittämään coopperia. Enemmän ainakin itse tullut nähtyä eri palloilulajeissa harraste joukkueissa yms. että vaikka kavereilla on ihan kelvollinen peruskunto, niin hapoista palautuminen on surkeaa. Eli tuo on näyttänyt olevan monen säbääjän, koripalloilijan, futarin yms. (siis harraste) ongelma, että kun kerran saa itsensä hapoille niin sitten ei olekkaan mitään asiaa seuraavaan viiteen minuuttiin ottaa juoksuaskelta. Säbääkin kun magic olet pelannut niin en nyt usko että se peruskunto ihan surkealla tasolla on.
Ja risumiehelle: Olen lukenut niitä, mutta suurinosa niistä käsittelee juurikin tuota coopperia laskuvarjojääkäreiden yms. kannalta, nyt kysyjästä on tuskin ainakaan vielä tulossa vastaavaa, joten sieltä ei voi suoraan harjoitteitakaan ottaa. Laskuvarjojääkärin ja Bodarin, joka pelaa säbää välillä on todella suuri ero ;)
Ja neuvomisesta... Tottakai neuvon, jos jokin on itsellä toiminut ja samalla kerron mitkä asiat eivät. Lähinnä minkä itse olen koripallossa huomannut ja mikä toimii suhtkoht samanlailla säbässä on se että vaikka minulla ei mahdollisesti ole erittäin hyvä coopper tulos, tai peruskunto, niin nuo coopperin pituiset lenkit vahvistavat aika hyvin sitä mitä omassa lajissani tarvitsee, ja siihen inttervalleja päälle. Tällä tavalla sain nostettua omaa pelitempoani todella tehokkaasti, varsinkin intervallien avulla kun opin palautumaan spurteista ja kovasta temmosta nopeammin ja pienemmillä lepoajoilla. Säbää jos vaikka ajatellaan niin toki täytyy ottaa huomioon säbän erien kesto ja sitäkin voi miettiä kuinka pitkiä vaihtoja. Jos vaihdot ovat vaikka 5min ja siinä 2min lepoa, niin siitä saa aika hyvän intervallin koostettua.
Lähinnä itse en lähtisi lihasta kun yritetään hankkia tuolle pitkien lenkkien juoksemiselle, muuten kuin muutaman kerran kuukaudessa(toimii hyvin palauttavana jalkapäivän jälkeen). Kertoisitko miksi magicin peruskunto olisi huono jos kerran säbää pelaillut ja muutenkin olllut perus aktiiivinen, eri asia olisi jos vaikkapa lähdettäisiin jollekkin joka ei ikinä ole juossut muuten kuin yläasteen liikuntatunnilla pakon edessä sitä treenitapaa katsomaan.
Kummiskin tätä nyt voi vaikka hyvin verrata koripalloilijoiden treenaamiseen painojen kanssa, eli meillä kun se lihas tietyn rajan, joka tulee aika äkkiä, jälkeen tuppaa olemaan vain hidastamassa vauhtia ja pomppua(ainakin yläkropan lihasmassa) niin siinä vaiheessa kun tietty määrä lihasta on saavutettu siirrytään hermoston maksimoimiseen, eli vaikka varmasti voimia saisi paremmin hankkimalla tasaisesti lihasta ja parantamalla hermostoa, niin yllämainitusta syystä tahdotaan maksimoida hermosto ja hankkia lihasta vain jos sille on erittäin hyvä syy.
Tässä taas kun kyseessä on salillakävijä joka tahtoo pääasiassa lisää lihasta niin voidaan miettiä tehdotaanko ensin ns. maksimoida pallopeleihin yms. sopivaksi se minkä peruskunnosta saa irti ja katsoa missäkohtaa kehittymisessä tulee peruskunnontaikia seinä vastaan, vai varmistaa se peruskunto ja lähteä kehittämään siltä kantilta. Itse katsoisin mihin lyhyemmillä lenkeillä pääsee, kun ne kummiskin ovat ystävällisempiä lihaksille ja sitten miettiä että riittääko niillä tullut kehitys vai tahdotaanko vielä parantaa, väitän että kyllä noilla lyhyemmilläkin lenkeillä saadaan pallopeleissä kestävyys ja yleinen kunto paranemaan. Mutta edelleenkin saa niitä pitkiä juosta, itse en tässätapauksessa vain suosittelisi sitä useammin kuin muutaman kerran kuukaudessa.