Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kyllä mun ikäisiäkin on, jotka treenaavat ja heille maistuu keitto melkeit joka viikonloppu:D

Tiedän, olen minäkin ollut tuon ikäinen joskus puoli elämää sitten ja mihin se maailma siinä ajassa muuttuisi :D. Samalta pohjalta veikkaan että suurimmalla osalla tuosta porukasta se "treenaaminen" on oikeasti vähän mitä sattuu.

Tiedän, olen minäkin ollut tuon ikäinen joskus puoli elämää sitten ja mihin se maailma siinä ajassa muuttuisi :D. Samalta pohjalta veikkaan että suurimmalla osalla tuosta porukasta se "treenaaminen" on oikeasti vähän mitä sattuu.

Meidän kylän minun ikäisillä juojilla on selkeä rutiini salilla: pari sarjaa hauista ja vähä vatsoja, sitten pääseekin kotiin kattoon salkkareita. Ei tämäkään kaikkia koske, jotkut ei tee kumpaakaan vaan pelkkää penkkiä.

[QUOTE=Jonski;2994128]^^
Miksi proteiinin määrää vähennetään?

Ja nakunallelle niin helpompaa on kun keskityt johonkin alueeseen kerralla. Esim. tiputat painoa -> lihasta päälle jne. Toi kun kuullostaa melko hankalalta, että pitäisi kovasti kestävyyttä saada, samalla kasvattaen lihasta ja polttaessa rasvaa.

Jos massaa ei haluta vaan kestävyyttä, niin sillä taivoinhan sitä kasvua hidastetaan ja saadaan enemmän sitä kestävyyttä. Näin olen sen ymmärtänyt ja saahan tätä korjata jos olen kerta väärässä.[/QUOTE]

Siis kyllä lihasmassaa otan mielelläni vastaan mutta ylimääräsellä massalla meinasin lähinnä tätä läskiä :) Eli olisko paha jos ottas Kreatiinia enne treeniä sekä välipäivinä aamuisin ja treenin jälkeen protskujuoman ja tota CLA:ta joka päivä ohjeen mukaan, ja teeniä pitkiä (15-20toistoa?) sarjoja sopivilla painoilla?

Jos massaa ei haluta vaan kestävyyttä, niin sillä taivoinhan sitä kasvua hidastetaan ja saadaan enemmän sitä kestävyyttä. Näin olen sen ymmärtänyt ja saahan tätä korjata jos olen kerta väärässä.

Siihen vaikuttaa kokonaiskalorimääräkin paljonko sitä kasvua tapahtuu ja missä muodossa. Ja jos rasvaa halutaan polttaa ja lihaksia säilyttää samalla niin proteiinien vähentäminen ei ole fiksua siinä kohdassa.

Viikoittainen hauberi-treenini näyttää tältä

2x8 tangolla
3x6 scott

Onko tuohon mitään lisäämän?

Ja treenaako hauiskääntö kp:lla vasaraotetta käyttäen hyvin/ollenkaan forkkuja?

Oman punttitreenini jälkeen on kätevintä käydä syömässä saman tien opiskelijaravintolassa. Kysymys kuuluukin, kuinka pitkän ajan jälkeen on järkevää juoda palautusjuoma (tällä hetkellä protskua,hiilaria sekä kreatiinia)? Kyllähän tuollaisen puoli litraa nestettä nykäisee naamaan vaikka puoli tuntia ruoan jälkeen vaikka mahan olisi syönyt täyteenkin, mutta imeytyykö mössöt samalla tavalla täydessä mahassa kuin tyhjään mahaan (eli saman tien treenin jälkeen juotuna)?
Toinen vaihtoehto olisi odotella suosiolla esimerkiksi pari-kolme tuntia treenin jälkeen, onko siinä vaiheessa enää mitään hyötyä juoda hiilareita jos niiden alkuperäinen idea on nimenomaan juoda nopeasti treenin jälkeen maksimaalisen palautumisen takia?

^ Varmaan menee yksinkertaisimmin, että juot heti treenin jälkeen sen palkkarin ja siitä sitten tunnin sisällä joku ruokailu.

Vai millimetrejä?? :confused: Mä sain ainakin tehtyä 20mm korkean keon, kun kippasin desin (;)) heraa keittiön pöydälle.

Treeni ja lisäaine vinkkejä

Olen nyt käynyt salilla noin vuoden. Tulos on ollut ihan mukavaa ja lihasta on saanut kasvatettua. Pituutta on 185cm ja painoa 102kg eli suoraan sanottuna läskiä löytyy, tosin paino on pysynyt samana koko vuoden eli lihastakin on varmaan tullut tilalle.

Käyn salilla 3 kertaa viikossa ja sarjana on ollut 3x10 + 4x5, ja 5:n sarjat pykälää raskaammalla. Samat laitteet/liikkeet joka kerralla. Onko tämä nyt aivan väärä tapa treenata? Olen kuullut että sarjalla on valtava merkitys joten olisi mukavaa saada paras aika/hyöty suhde. Tottakai jokainen tekee tyylillään mutta ehdotukset olisivat paikallaan.

Kuinka tärkeitä lisäaineet ovat? Onko niillä kovinkin suuri merkitys esim lihasten kasvussa? Ennen en ole näihin koskenut mutta jos niistä on oikeasti hyötyä niin voisin niiden käytön aloittaa. Mitä lisäravinteita kannattaisi sitten hankkia? Heraa näyttää moni käyttävän eli sitä ainakin?

Tarkoitus ei ole mihinkään kilpailuun osallistua vaan maksimoida treenin teho ja kasvattaa lihasta. Ihan omaksi iloksi siis. Vähän semmonen tunne kun olisi jäänyt paikalleen junnaamaan joten olisi kiva kuulla vinkkejä kokeneemmilta

Olen nyt käynyt salilla noin vuoden. Tulos on ollut ihan mukavaa ja lihasta on saanut kasvatettua. Pituutta on 185cm ja painoa 102kg eli suoraan sanottuna läskiä löytyy, tosin paino on pysynyt samana koko vuoden eli lihastakin on varmaan tullut tilalle.

Käyn salilla 3 kertaa viikossa ja sarjana on ollut 3x10 + 4x5, ja 5:n sarjat pykälää raskaammalla. Samat laitteet/liikkeet joka kerralla. Onko tämä nyt aivan väärä tapa treenata? Olen kuullut että sarjalla on valtava merkitys joten olisi mukavaa saada paras aika/hyöty suhde. Tottakai jokainen tekee tyylillään mutta ehdotukset olisivat paikallaan.

Kuinka tärkeitä lisäaineet ovat? Onko niillä kovinkin suuri merkitys esim lihasten kasvussa? Ennen en ole näihin koskenut mutta jos niistä on oikeasti hyötyä niin voisin niiden käytön aloittaa. Mitä lisäravinteita kannattaisi sitten hankkia? Heraa näyttää moni käyttävän eli sitä ainakin?

Tarkoitus ei ole mihinkään kilpailuun osallistua vaan maksimoida treenin teho ja kasvattaa lihasta. Ihan omaksi iloksi siis. Vähän semmonen tunne kun olisi jäänyt paikalleen junnaamaan joten olisi kiva kuulla vinkkejä kokeneemmilta

- Sarjat, haluatko lihasta, voimaa vai laihtua? -> ohjelma sen mukaan kuntoon vaikka stickyistä. Jos haluat kasvattaa lihasta niin toistot alle 8 jne.
- Proteiinin saanti on olennaista lihasten kasvulle, laihduttamisen suhteen taas kaikkien aineiden hh-p-r keskinäinen suhde tärkeämpi. En sotkisi vielä perusproteiineja enempää treeniin ennen kuin ohjelma on kunnossa. Toki kreatiini on seuraava luonnollinen lisäravinne. Palautusjuomaksi joku täällä foorumilla suositeltu, en mainitse merkkejä itse.

- Sarjat, haluatko lihasta, voimaa vai laihtua? -> ohjelma sen mukaan kuntoon vaikka stickyistä. Jos haluat kasvattaa lihasta niin toistot alle 8 jne.
- Proteiinin saanti on olennaista lihasten kasvulle, laihduttamisen suhteen taas kaikkien aineiden hh-p-r keskinäinen suhde tärkeämpi. En sotkisi vielä perusproteiineja enempää treeniin ennen kuin ohjelma on kunnossa. Toki kreatiini on seuraava luonnollinen lisäravinne. Palautusjuomaksi joku täällä foorumilla suositeltu, en mainitse merkkejä itse.

Miten sitten muuttasit tota ohjelmaa? Enimmäkseen yläkroppaan on tällä hetkellä toi mun ohjelma keskittynyt ja niin olisi se tarkoitus pitää. Ja minkälaista ohjelmaa pitäs olla et lisäprotsuksta ois hyötyä? Laihtuminen on tottakai plussaa mutta pää painona on lihasten kasvattaminen. Onko toi nykynen sarja ihan jees jos pudottaa sarjat alle 8:aan?

Tiedän että tossa on noita stickyjä mut niitä on niin helvetisti ja jokasessa kerrotaan tekemään vähän eri tavalla kuin toisessa.

Jos dieetti on järkevä, treeni kohdillaan eikä yli 2-3kk pitkä, niin palaako sitä lihasta merkityksellistä määrää? Jos vaikka voimat pysyisi jotakuinkin samoissa, niin eikai sitä hirveästi ole voinut palaa?

Entä kuinka nopeasti voimat yleensä tulee takaisin jos ne vähän putoavat dieetillä?

Ei noiden lihaksien hirveästi pitäs kadota, jos maltillisesti sitä painoa pudottelee. Äkkiähän ne tulokset taas palaa, jos päässy vähän tippumaa dietillä.

Tarkotin et jos haluun vaik jonku 30-50 grammaa heraa shakeriin, mut ei oo vaakaa, ni paljo millilitrois pitäs laittaa, ku tos shakeris millilitrois asteikko. Tiiän et tiheys pitäs tietää, mut suunnillee jos kysees on Hera 80.

Fastin sivujen mukaan 30g heraa = 1dl. Tällöin 1g heraa ois 0.03dl eli 3.3ml. Siitä osaa varmaan jokainen laskea kuinka monta milliä tarvitaan esim 50grammaan heraa (n. 165ml)

Back
Ylös Bottom