Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllä muutamassa viimessessä toistossa saa ja yhden astetta isomman kaverin mukaan jopa kannattaa auttaa hieman jaloilla Pystypunnerruksessa. Siis jos tekee seisaalteen. :D

Kylläpä on taas jutut tuosta pystypunnerruksesta. Kyllä tuo juutuupin versio, eli vauhtipunnerrus, on oikein hyvä tyyli punnerrella ylöspäin. Ei se mitään huijausta ole, eri liike tosin. Jos tuosta videolta etsii tekniikkavirheitä, niin suurinpana tuossa videolla oli polvien linkkaus sisäänpäin "vauhdinoton" aikana.

Ja vertaus tuohon hauiskäännön tekemiseen ja siinä selälle huijaamiseen ontuu ja pahasti. Hauista tehdessä pyritään rasittamaan nimenomaan hauista, eli kohdistaa se harjoitus siihen. Pysty-/vauhtipunnerruksessa taas työhön osallistuu aina koko yläkropan työntävät lihakset, tyylistä riippuen hieman eritavoin painotettuna. Seisten tehtynä nuo ylöspäin suuntautuvat punnerrukset on vielä mitä parhaimpia keskikropan vahvistajia, joten aloittajille ja kaiken maailman yleisvoimailijoille se on parempi vaihtoehto istuen tehtävän sijaan, ihan monipuolisuutensa vuoksi.

Vähän vattareenistä haluaisin tiedustella.
Mikä on kun en saa kunnolla tuntumaa? Kyselin tässä aiemminkin vähän neuvoa, mutta ei auttanut.
Teen siis vatsoja rutistuslaitteella, jossa sarjat ovat olleet 3-4x 20 ja painoa ollut 45-50kg laitteessa.

Nyt kuitenkin viimeviikon kokeilin ohjeitten mukaan tehdä lyhyempää sarjaa ja isompaa painoa kehiin.. Eli tein 3x10 60kg:lla. Itse tekohetkellä oli tosi raskasta ja viimeiset toistot oli kyllä kovan pinnauksen takana, mutta seuraavana päivänä ei vatsoissa minkäänlaista tuntumaa.. Kun taas tehdessäni 3-4x 20 niin silloin tuntuu seuraavanapäivänä mukava kiristys koko päivän vatsoissa..
Vaatiiko tämä vatsojen kehitys tota ''kiristys'' tunnetta tai sitä, että tulevat kipeiksi.. Kumpaa siis kannattaa enemmän alkaa tekemään?

Vaihappa se rutistuskone oikeisiin vatsaharjoitteisiin ja tee esim. voimapyörää ja Janda rutistuksia.

Viimeksi muokattu:
Ja mitäs vikaa siinä rutistuslaitteessa muka on?
Voimapyörän omistan, mutta pienen notkoselän siinä rinnalla myös, joten voimapyörä tuntuu enemmän alaselkään, kuin itse vatsoihin.. Janda rutistuksista en ole ikinä kuullutkaan. Pitänee ottaa selvää

Voimapyörän omistan, mutta pienen notkoselän siinä rinnalla myös, joten voimapyörä tuntuu enemmän alaselkään, kuin itse vatsoihin.. Janda rutistuksista en ole ikinä kuullutkaan. Pitänee ottaa selvää
Laittenylkytys on aina laitenylkytys.

Luultavasti teet liikkeen väärin, sillä itsellänikin tuo selkä hieman notkolla, mutta oikean tekniikan opeteltuani tuntuu todellakin kyseinen liike vatsoissa eikä enää selässä. http://www.youtube.com/watch?v=tl_Hp1Wf52k tuossa hyvä opetusvideo, kiitos kuuluu elastolle kun linkkasi sen minulle viime kuussa.

näin juuri. pystypunnerruksessa se alaosa on selvästi raskain vaihe ja jos siinä vähän keventää saa liikkeen paremmin tuntumaan raskaalta kokomatkalla. eli tollain kun huijjaa ja käyttää isompaa painoo niin alaosa nostosta ottaa suunnilleen yhtä paljon damagee ja yläosa sitten enemmän kun muuten ottais.

tiedätkö ny varmasti mistä puhut? ^^

Ihan kun se huijaus olis aina huono juttu? Joskus on ihan paikallaan huijata joissain liikkeissä. Seisaaltaan on paras tehdä, koska siinä ottaa keskivartalokin osumaa.

Huijaus on kyllä aina huono juttu. Kyllä mää mielummin teen liikkeen mahdollisimman tehokkaasti ja niin että se ottaa juuri sinne minne pitääkin. Ja teen kyllä itsekin liikkeen seisten.

tuossa laittelin kysymyksenpoikasta muutama viesti takaperin :whip:

Tuollaiseen kysymykseen osaat vastata parhaiten itse!Jos siltä tuntuu ettei ruuti riitä kovilla painoilla treenaamiseen niin vetää sit kevyemmin.Ja se mitä Mentula sanoo ei nyt välttämättä absoluuttinen totuus ole,jokainen kuitenkin oma yksilönsä.;)

Tuollaiseen kysymykseen osaat vastata parhaiten itse!Jos siltä tuntuu ettei ruuti riitä kovilla painoilla treenaamiseen niin vetää sit kevyemmin.Ja se mitä Mentula sanoo ei nyt välttämättä absoluuttinen totuus ole,jokainen kuitenkin oma yksilönsä.;)

okei..siks lähinnä kyselin koska ei viitti varmaan edes yrittää uusia enkkoja ku ei varmaan tuu onnistuu näin väsyneillä koivilla.
ja mikäs sen ärsyttävämpää ku yrittää ennätystä ja epäonnistua siinä

sitten muuten semmoinen juttu että kannattaisko pyrkiä saman lihasryhmän eri reeneissä(samalla viikolla) tekemään tai hakemaan ärsykettä muista liikkeistä...
kun tein viime kerralla mm. prässiä ja takakyykkyä niin tekiskö tässä toisessa reenissä vaikka takakyykyn tilalle etukyykkyä

Luultavasti teet liikkeen väärin, sillä itsellänikin tuo selkä hieman notkolla, mutta oikean tekniikan opeteltuani tuntuu todellakin kyseinen liike vatsoissa eikä enää selässä. http://www.youtube.com/watch?v=tl_Hp1Wf52k tuossa hyvä opetusvideo, kiitos kuuluu elastolle kun linkkasi sen minulle viime kuussa.

Tuli tarpeesee. Ite oon just alotellu voimapyörällä tekeemää vatsoja ja tuntuu itelläkin vähä liikaa tuolla selässä. Toivotaa, että ens treenissä tuntuis jo enemmän vatsoissa. Jos tuo video nyt pitää kutinsa niin oon tehny kyllä ihan päin:jahas:

mitä jakoa kehonrakentajat käyttää

mitä jakoa yleensä kehonrakentajat käyttää, onko joku tietty parempi ku toinen? tyhmä kysymys ja nii on tyhmä kysyjäki :D

mitä jakoa yleensä kehonrakentajat käyttää, onko joku tietty parempi ku toinen? tyhmä kysymys ja nii on tyhmä kysyjäki :D

en tiiä voiko puhua mitä reenijakoa kehonrakentajat "yleensä" käyttää, koska sekin on varmaan aika yksilöllistä.

mutta luulisin että useimmiten treenijakoja joissa lihakset on jaettu useampiin osiin, eli näitä monijakoisia ohjelmia.
sen takia että pystyvät paremmin keskittymään jokaisen lihaksen(myös pienempien lihasryhmien) hinkkaamiseen.
Ainakin kun kisoihin reenataan niin tulisi jokaisen lihaksen erottua ruhosta osakseen.

Perus punnerruksilla olen aina tykännyt lämmitellä ja aina välillä tehdä niitä painojenkin kanssa. Kuitenkin nyt tämän viikon alussa ranteet alkoivat pistää ikävästi hanttiin (olen siis avoimet kämmenet maassa niitä tehnyt). Päätin kokeilla pistää kädet nyrkkiin ja tehdä punnerrukset sillä tavalla, jotteivat ranteet joutuisi taipumaan niin paljoa. Kuitenkaan kovin montaa toistoa ei pysty tekemään, koska nyrkkien ja lattian välille syntyy saatanallista kipua. Olisiko kenelläkään mitään konstia jolla tätä kipua saisi vähennettyä/toista tyyliä jossa ranteet eivät rasittuisi kamalasti? Kiitos.

okei..siks lähinnä kyselin koska ei viitti varmaan edes yrittää uusia enkkoja ku ei varmaan tuu onnistuu näin väsyneillä koivilla.
ja mikäs sen ärsyttävämpää ku yrittää ennätystä ja epäonnistua siinä

sitten muuten semmoinen juttu että kannattaisko pyrkiä saman lihasryhmän eri reeneissä(samalla viikolla) tekemään tai hakemaan ärsykettä muista liikkeistä...
kun tein viime kerralla mm. prässiä ja takakyykkyä niin tekiskö tässä toisessa reenissä vaikka takakyykyn tilalle etukyykkyä

Kokeileppa vetästä "ykkösenkka" kevyen viikon jälkeen,jälkimmäiseen kysymykseen joo,lihastahan hyvä treenata eri kulmista.

Back
Ylös Bottom